"Bjork Digital" w Polsce podczas Art & Fashion Forum by Grażyna Kulczyk

Jedna z najbardziej kreatywnych i oryginalnych artystek naszych czasów, islandzka wokalistka, kompozytorka, aktorka i autorka tekstów prezentuje w Polsce swój najnowszy, będący absolutnym światowym hitem multimedialny projekt „Bjork Digital”. Wystawę, która powstała we współpracy z programistami i artystami wizualnymi przy użyciu zaawansowanych technologii, możemy obejrzeć w ramach Art & Fashion Forum by Grażyna Kulczyk, w dniach 3-31 października w Poznaniu.
 "Bjork Digital" w Polsce podczas Art & Fashion Forum by Grażyna Kulczyk
/ mat. prasowe
Magdalena Zarzycka

Bjork to artystka, która poza swoją eklektyczną muzyką i niezwykle oryginalnym głosem wyróżnia się innowacyjnością i zamiłowaniem do eksperymentowania ze sztukami wizualnymi. Już od pierwszego przeboju z początku lat '90 „Human Behavoir”, do którego teledysk nakręcił mistrz wideoklipów Michel Gondry (z którym współpracuje do dziś), zaskakiwała pomysłami w eksperymentowaniu
z wizualną częścią swojej twórczości (video, scenografia, ekstrawaganckie kostiumy) oraz technologią. Wydała nawet płytę w formie interaktywnej aplikacji na telefon („Biophilia” w 2011 roku). Artystka miała już interdyscyplinarną wystawę swojej twórczości w Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku, co niewątpliwie podkreśliło jej rangę w świecie sztuki współczesnej. Na wystawie w 2015 roku podziwiać można było dokonania Bjork poprzez dźwięk, film, modę, design i wizualizacje. Zaprezentowano wszystkie wydane dotąd albumy wokalistki, teledyski, kostiumy, w których występowała w klipach, na sesjach zdjęciowych czy koncertach. Była tam nawet słynna sukienka – łabędź, w której wystąpiła na gali oscarowej w 2001 roku. Były również elementy scenografii i rekwizyty z teledysków czy instrumenty muzyczne specjalne stworzone dla artystki.

Elektroniczna sztuka interaktywna
Najnowsza wystawa, z którą obecnie Bjork jeździ po świecie, to milowy krok w jej rozwoju – wokalistka zaprasza odbiorców do jej świata, wykorzystując najnowszą technologię wirtualnej rzeczywistości (VR). To seria prac, będących zapisem podróży artystki przez jej twórczość, w kilku odsłonach. W projekcie można zobaczyć filmy w reżyserii m.in. Michela Gondry’ego, Spike’a Jonze’a i Alexandra McQueena. Wystawa zanurza widzów w elektronicznej rzeczywistości artystki.
Instalacja wyświetlająca film muzyczny „Black Lake” powstała jeszcze na potrzeby wystawy w MoMA. W obrazie zrealizowanym przez Andrew Thomasa Huanga widzimy bosonogą Björk, medytującą nad rozpadem swojego związku z artystą Matthew Barneyem w jednej z licznych islandzkich jaskiń. – Ten film ma wywołać ból, śmierć i odrodzenie – mówiła o filmie jego bohaterka. Dzięki panoramicznym ujęciom magicznych islandzkich gór poczujemy się tak, jak byśmy sami tam byli, a Bjork gra specjalnie dla nas. Najbardziej makabryczne video „Mouthmantra VR”, w reżyserii Jassy Kandy, przenosi nas do wnętrza ust piosenkarki podczas wykonywania przez nią utworu, zaś w „Notget VR” zobaczymy artystkę jako gigantyczną ćmę.

Majstersztyk dźwięku
Marco Perry, światowej klasy inżynier dźwięku, na potrzeby projektu Bjork stworzył zupełnie wyjątkowy, wielokanałowy (przy samym filmie „Black Lake” jest użytych aż 21 kanałów dźwiękowych) i hybrydowy system nagłośnieniowy, który otacza odbiorców z każdej strony, pod każdym kątem. Jest tak zaprojektowany, aby widz mógł w pełni poczuć emocje, które chce przekazać artystka.
- To właśnie odpowiednie zaprojektowanie dźwięku przestrzennego stanowiło najtrudniejszą część całej wystawy – mówi W P Onak, dyrektor artystyczny Art&Fashion Forum, twórca agencji kreatywnej OCR Creation, która jest producentem wystawy „Bjork Digital” w Polsce. – Ta wystawa to nie tylko rozłożenie głośników, za tym jest ogromna praca inżynierska, precyzyjne plany, wygłuszanie ścian, staranne projektowanie rozchodzenia się fal dźwiękowych po pomieszczeniach z każdego z kilkudziesięciu głośników użytych na wystawie – podkreśla Onak.

Poznań z największym rozmachem
Bjork Digital wizualnie jest bardzo minimalistyczną wystawą, jednak jej zaplecze jest ogromne. To ¾ tony sprzętu: nagłośnienia, VR, komputery, ekrany. Ponadto, jak zauważa pomysłodawca ściągnięcia Bjork Digital do Polski Wojciech Onak, wystawa w Poznaniu jest zaprezentowana z większym rozmachem niż w miastach, które do tej pory odwiedziła – Londynie, Sydney, Los Angeles czy Barcelonie. – Zostały dodane elementy, których nigdzie nie było. U nas po raz pierwszy do wystawy dołączony został nowy singiel Bjork pt. „Gate”. A film „Black Lake”, który w wielu miastach został pokazany tylko w technice VR, a nie w przestrzeni, pokazany będzie w Starym Browarze aż na 170 m² – wykorzystuje dwa ekrany i kilkadziesiąt głośników (dla porównania w Barcelonie instalacja zajęła 50 m²).
W każdym miejscu wystawy dzięki przestrzennemu jej rozłożeniu dźwiękowemu odbiór jest inny, zatem przechodząc z jednego miejsca sali w inne, inaczej słyszymy dźwięki i muzykę. Ponadto ilość osób, jaka jednorazowo może zwiedzić polską wystawę, to zaledwie 12 (w Barcelonie w jednym momencie mogły oglądać wystawę 24). Każda osoba odbija fale dźwiękowe, więc im mniej osób naraz w pomieszczeniu, tym lepszy, bardziej dogłębny i intymny odbiór wystawy.

Rozmowa z awatarem Bjork
Podobnie jak w 9 innych miastach na świecie, gdzie zostało zaprezentowane „Bjork Digital”, kulminacyjnym punktem wystawy będzie rozmowa z awatarem Bjork, którą poprowadzi Piotr Metz, szef muzyczny radiowej Trójki. Rozmowa z wizualną reprezentacją artystki odbędzie się 21 października podczas otwartych wykładów Open University, które odbywają się co roku w ramach programu Art&Fashion Forum. A wszystko to za symboliczną opłatę 10 i 15 złotych, co w porównaniu do kilku-, kilkunastokrotnie wyższych cen za bilet wstępu na wystawę w innych krajach jest wyjątkowym posunięciem organizatorów poznańskiego wydarzenia. Jest to więc jeszcze jeden powód, aby odwiedzić Poznań i nie przegapić najbardziej innowacyjnego artystycznego wydarzenia tego roku.

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (41/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.
#REKLAMA_POZIOMA#

 

POLECANE
IMGW wydał komunikat na Wielkanoc. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał komunikat na Wielkanoc. Oto co nas czeka

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej poinformował, że w niedzielę wielkanocną temperatura maksymalna wyniesie do 24 st. C na zachodzie i południu Polski oraz na Górnym Śląsku. W świąteczny poniedziałek na zachodzie przelotny deszcz, a na południowym zachodzie możliwe burze.

Jak przełamać antykulturę? Konferencja w Warszawie już 10 maja! Wiadomości
Jak przełamać antykulturę? Konferencja w Warszawie już 10 maja!

Zapraszamy Państwa bardzo serdecznie na specjalną konferencję „Jak przełamać antykulturę? W drugą rocznicę śmierci śp. Krzysztofa Karonia”, która odbędzie się w sobotę 10 maja 2025 roku w godzinach 10.00-20.00 w Hotelu Gromada Centrum w Warszawie (ul. Plac Powstańców Warszawy 2).

Zełenski składa propozycję Putinowi ws. rozejmu z ostatniej chwili
Zełenski składa propozycję Putinowi ws. rozejmu

Jeśli rozejm wielkanocny stanie się faktem, Ukraina proponuje, by trwał nie tylko do niedzieli, a został przedłużony – napisał na platformie X prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski po ogłoszeniu przez Rosję rozejmu z okazji Wielkanocy, który ma obowiązywać przez 30 godzin od sobotniego popołudnia.

Prezes PiS złożył życzenia na Wielkanoc. Mówił także o ciemnych chmurach nad Polską Wiadomości
Prezes PiS złożył życzenia na Wielkanoc. Mówił także o "ciemnych chmurach nad Polską"

Wesołych świąt, wielkiego szczęścia, wszystkiego co dobre – życzył w sobotę prezes PiS Jarosław Kaczyński. Dodał, że obecnie nad Polską mamy ciemne chmury i trudny czas, dlatego życzy każdemu z osobna i wszystkim naraz, by ten czas się skończył.

Kibice Widzewa zwrócili się do Trzaskowskiego. Wymowny transparent gorące
Kibice Widzewa zwrócili się do Trzaskowskiego. Wymowny transparent

W sobotę Widzew Łódź uległ na własnym stadionie Motorowi Lublin 1:2. Największe emocje wzbudził jednak wymowny transparent kibiców: "Każdy głos na Rafała od normalnej Polski nas oddala".

Nawet Wielkiej Soboty TVP w likwidacji nie przepuści. Kurski nie przebierał w słowach gorące
"Nawet Wielkiej Soboty TVP w likwidacji nie przepuści". Kurski nie przebierał w słowach

Jacek Kurski oskarża neo-TVP Info o manipulację i przypisywanie mu nieprawdziwych cytatów. To odpowiedź na słowa dziennikarza RMF24 Krzysztofa Berendy.

Komunikat dla mieszkańców Lublina z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Lublina

Z powodu awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym nieprzejezdna jest stacja Lublin – poinformowały w sobotę po południu PKP PLK. Niektóre pociągi mają około dwóch godzin opóźnienia.

Tragedia w Warszawie. Motocyklista wjechał w ludzi z ostatniej chwili
Tragedia w Warszawie. Motocyklista wjechał w ludzi

W sobotę w Marysinie Wawerskim na ul. Korkowej motocyklista potrącił dwie osoby przechodzące przez jezdnię. W wyniku zdarzenia zmarł pieszy. Motocyklista i piesza trafili do szpitala. Ulica jest zablokowana. Autobusy linii 115 i 173 jeżdżą objazdami.

Gratka dla miłośników seriali. Hit lat 90. powraca Wiadomości
Gratka dla miłośników seriali. Hit lat 90. powraca

Ta wiadomość to prawdziwa gratka dla fanów seriali. Już niedługo hit lat 90. wróci na ekrany.

Czekaliście? Paluszki Beskidzkie wróciły gorące
Czekaliście? Paluszki Beskidzkie wróciły

Serowo-cebulowe Paluszki Beskidzkie wróciły po pożarze zakładu Aksam. Kultowa przekąska znów jest dostępna.

REKLAMA

"Bjork Digital" w Polsce podczas Art & Fashion Forum by Grażyna Kulczyk

Jedna z najbardziej kreatywnych i oryginalnych artystek naszych czasów, islandzka wokalistka, kompozytorka, aktorka i autorka tekstów prezentuje w Polsce swój najnowszy, będący absolutnym światowym hitem multimedialny projekt „Bjork Digital”. Wystawę, która powstała we współpracy z programistami i artystami wizualnymi przy użyciu zaawansowanych technologii, możemy obejrzeć w ramach Art & Fashion Forum by Grażyna Kulczyk, w dniach 3-31 października w Poznaniu.
 "Bjork Digital" w Polsce podczas Art & Fashion Forum by Grażyna Kulczyk
/ mat. prasowe
Magdalena Zarzycka

Bjork to artystka, która poza swoją eklektyczną muzyką i niezwykle oryginalnym głosem wyróżnia się innowacyjnością i zamiłowaniem do eksperymentowania ze sztukami wizualnymi. Już od pierwszego przeboju z początku lat '90 „Human Behavoir”, do którego teledysk nakręcił mistrz wideoklipów Michel Gondry (z którym współpracuje do dziś), zaskakiwała pomysłami w eksperymentowaniu
z wizualną częścią swojej twórczości (video, scenografia, ekstrawaganckie kostiumy) oraz technologią. Wydała nawet płytę w formie interaktywnej aplikacji na telefon („Biophilia” w 2011 roku). Artystka miała już interdyscyplinarną wystawę swojej twórczości w Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku, co niewątpliwie podkreśliło jej rangę w świecie sztuki współczesnej. Na wystawie w 2015 roku podziwiać można było dokonania Bjork poprzez dźwięk, film, modę, design i wizualizacje. Zaprezentowano wszystkie wydane dotąd albumy wokalistki, teledyski, kostiumy, w których występowała w klipach, na sesjach zdjęciowych czy koncertach. Była tam nawet słynna sukienka – łabędź, w której wystąpiła na gali oscarowej w 2001 roku. Były również elementy scenografii i rekwizyty z teledysków czy instrumenty muzyczne specjalne stworzone dla artystki.

Elektroniczna sztuka interaktywna
Najnowsza wystawa, z którą obecnie Bjork jeździ po świecie, to milowy krok w jej rozwoju – wokalistka zaprasza odbiorców do jej świata, wykorzystując najnowszą technologię wirtualnej rzeczywistości (VR). To seria prac, będących zapisem podróży artystki przez jej twórczość, w kilku odsłonach. W projekcie można zobaczyć filmy w reżyserii m.in. Michela Gondry’ego, Spike’a Jonze’a i Alexandra McQueena. Wystawa zanurza widzów w elektronicznej rzeczywistości artystki.
Instalacja wyświetlająca film muzyczny „Black Lake” powstała jeszcze na potrzeby wystawy w MoMA. W obrazie zrealizowanym przez Andrew Thomasa Huanga widzimy bosonogą Björk, medytującą nad rozpadem swojego związku z artystą Matthew Barneyem w jednej z licznych islandzkich jaskiń. – Ten film ma wywołać ból, śmierć i odrodzenie – mówiła o filmie jego bohaterka. Dzięki panoramicznym ujęciom magicznych islandzkich gór poczujemy się tak, jak byśmy sami tam byli, a Bjork gra specjalnie dla nas. Najbardziej makabryczne video „Mouthmantra VR”, w reżyserii Jassy Kandy, przenosi nas do wnętrza ust piosenkarki podczas wykonywania przez nią utworu, zaś w „Notget VR” zobaczymy artystkę jako gigantyczną ćmę.

Majstersztyk dźwięku
Marco Perry, światowej klasy inżynier dźwięku, na potrzeby projektu Bjork stworzył zupełnie wyjątkowy, wielokanałowy (przy samym filmie „Black Lake” jest użytych aż 21 kanałów dźwiękowych) i hybrydowy system nagłośnieniowy, który otacza odbiorców z każdej strony, pod każdym kątem. Jest tak zaprojektowany, aby widz mógł w pełni poczuć emocje, które chce przekazać artystka.
- To właśnie odpowiednie zaprojektowanie dźwięku przestrzennego stanowiło najtrudniejszą część całej wystawy – mówi W P Onak, dyrektor artystyczny Art&Fashion Forum, twórca agencji kreatywnej OCR Creation, która jest producentem wystawy „Bjork Digital” w Polsce. – Ta wystawa to nie tylko rozłożenie głośników, za tym jest ogromna praca inżynierska, precyzyjne plany, wygłuszanie ścian, staranne projektowanie rozchodzenia się fal dźwiękowych po pomieszczeniach z każdego z kilkudziesięciu głośników użytych na wystawie – podkreśla Onak.

Poznań z największym rozmachem
Bjork Digital wizualnie jest bardzo minimalistyczną wystawą, jednak jej zaplecze jest ogromne. To ¾ tony sprzętu: nagłośnienia, VR, komputery, ekrany. Ponadto, jak zauważa pomysłodawca ściągnięcia Bjork Digital do Polski Wojciech Onak, wystawa w Poznaniu jest zaprezentowana z większym rozmachem niż w miastach, które do tej pory odwiedziła – Londynie, Sydney, Los Angeles czy Barcelonie. – Zostały dodane elementy, których nigdzie nie było. U nas po raz pierwszy do wystawy dołączony został nowy singiel Bjork pt. „Gate”. A film „Black Lake”, który w wielu miastach został pokazany tylko w technice VR, a nie w przestrzeni, pokazany będzie w Starym Browarze aż na 170 m² – wykorzystuje dwa ekrany i kilkadziesiąt głośników (dla porównania w Barcelonie instalacja zajęła 50 m²).
W każdym miejscu wystawy dzięki przestrzennemu jej rozłożeniu dźwiękowemu odbiór jest inny, zatem przechodząc z jednego miejsca sali w inne, inaczej słyszymy dźwięki i muzykę. Ponadto ilość osób, jaka jednorazowo może zwiedzić polską wystawę, to zaledwie 12 (w Barcelonie w jednym momencie mogły oglądać wystawę 24). Każda osoba odbija fale dźwiękowe, więc im mniej osób naraz w pomieszczeniu, tym lepszy, bardziej dogłębny i intymny odbiór wystawy.

Rozmowa z awatarem Bjork
Podobnie jak w 9 innych miastach na świecie, gdzie zostało zaprezentowane „Bjork Digital”, kulminacyjnym punktem wystawy będzie rozmowa z awatarem Bjork, którą poprowadzi Piotr Metz, szef muzyczny radiowej Trójki. Rozmowa z wizualną reprezentacją artystki odbędzie się 21 października podczas otwartych wykładów Open University, które odbywają się co roku w ramach programu Art&Fashion Forum. A wszystko to za symboliczną opłatę 10 i 15 złotych, co w porównaniu do kilku-, kilkunastokrotnie wyższych cen za bilet wstępu na wystawę w innych krajach jest wyjątkowym posunięciem organizatorów poznańskiego wydarzenia. Jest to więc jeszcze jeden powód, aby odwiedzić Poznań i nie przegapić najbardziej innowacyjnego artystycznego wydarzenia tego roku.

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (41/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.
#REKLAMA_POZIOMA#


 

Polecane
Emerytury
Stażowe