Trybunał Obrachunkowy UE: Bez chińskich samochodów nie osiągniemy celów Zielonego Ładu

Już nawet unijni audytorzy mają wątpliwości co do tego, czy skończenie z silnikami spalinowymi w samochodach jest słuszne. Europejski Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że cel ten jest „chwalebny”, ale niemożliwy do osiągnięcia bez Chin.
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne / pexels Kindel Media

Rzadko zdarza się, aby unijne prawo budziło tyle kontrowersji, jak wyjście z zakazu silników spalinowych od 2035 roku – zwraca uwagę „Die Welt”. Niemiecki dziennik przywołuje opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, który to wyraził wątpliwości co do powodzenia planów.

Czytaj także: Policjanci z Chicago w niebezpieczeństwie. Kolejny funkcjonariusz zamordowany

Niemożliwe cele 

Audytorzy z ETO stwierdzili, że „uwolnienie populacji samochodów w Europie od emisji to chwalebny cel”, ale przestrzegają przed poważnymi konsekwencjami. 

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – stwierdziła Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości.

Trybunał Obrachunkowy przestrzegł przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.

Trybunał Obrachunkowy uważa, że pełna elektryfikacja transportu nie jest możliwa bez wsparcia politycznego wykraczającego poza ustawy klimatyczne. „Należy podjąć pilne działania w celu zapewnienia, że europejski przemysł będzie w stanie produkować samochody elektryczne na dużą skalę po konkurencyjnych cenach, przy jednoczesnym zabezpieczeniu dostaw surowców i poprawie infrastruktury ładowania na całym kontynencie” – stwierdzono. 

Turtelboom przestrzegła, że w obecnej sytuacji cel na 2035 r. można osiągnąć jedynie poprzez import chińskich samochodów elektrycznych, w przeciwnym razie nie zostanie on osiągnięty.

„Biorąc pod uwagę obecną słabą sprzedaż e-samochodów, zwłaszcza w Niemczech, branża z pewnością byłaby wdzięczna za takie wsparcie. Cel niemieckiego rządu, jakim jest wprowadzenie 15 milionów e-samochodów na drogi w Niemczech do 2030 roku, jest obecnie uważany za nierealny” – uważa „Die Welt”. 

Czytaj także: Uwaga: GIF podjął decyzję o wycofaniu popularnego leku przeciwbólowego ze sprzedaży

Kontekst – koniec samochodów spalinowych

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – domaga się Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy przestrzega przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.


 

POLECANE
Przydacz: Prezydent nie jest na bieżąco informowany ws. przekazania polskich MiG-ów Ukrainie z ostatniej chwili
Przydacz: Prezydent nie jest na bieżąco informowany ws. przekazania polskich MiG-ów Ukrainie

Prezydent Karol Nawrocki nie jest na bieżąco informowany w sprawie planowanego przekazania Ukrainie polskich samolotów MiG-29 – poinformował w środę szef Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz. Według niego, może to świadczyć o złej woli po stronie rządowej.

Zamach na bliskiego współpracownika Zełenskiego. Ukrywał się w Izraelu z ostatniej chwili
Zamach na bliskiego współpracownika Zełenskiego. Ukrywał się w Izraelu

W Izraelu doszło do nieudanego zamachu na Tymura Mindicza — biznesmena oskarżanego o zorganizowanie gigantycznej siatki korupcyjnej na Ukrainie i byłego współpracownika Wołodymyra Zełenskiego. Zamachowcy, przygotowani do zabójstwa, omyłkowo wtargnęli do niewłaściwego budynku, raniąc pracownicę domu. Zostali zatrzymani.

„Washington Post”: Akcesja Ukrainy do UE w 2027 r. elementem rozmów pokojowych z ostatniej chwili
„Washington Post”: Akcesja Ukrainy do UE w 2027 r. elementem rozmów pokojowych

Wśród omawianych elementów porozumienia kończącego wojnę w Ukrainie jest przystąpienie tego kraju do Unii Europejskiej już w 2027 r. - powiadomił w środę publicysta „Washington Post” David Ignatius. Według tych doniesień USA mają również udzielić Ukrainie gwarancji bezpieczeństwa ratyfikowanych przez Kongres.

Islam wchodzi na europejską scenę polityczną – ostrzega Jacek Saryusz Wolski z ostatniej chwili
Islam wchodzi na europejską scenę polityczną – ostrzega Jacek Saryusz Wolski

Demografia robi swoje. Podczas gdy europejskie kobiety ustawiają się w kolejkach do klinik aborcyjnych, muzułmanki ustawiają się w kolejkach po zasiłek na dziecko.

Ogromny pożar na targowisku w St. Petersburgu. Świadkowie słyszeli eksplozję z ostatniej chwili
Ogromny pożar na targowisku w St. Petersburgu. Świadkowie słyszeli eksplozję

Na Prawobrzeżnym Rynku w Petersburgu doszło do groźnego pożaru, który w godzinach szczytu sparaliżował ruch w jednej z najbardziej zatłoczonych części miasta. Ogień rozprzestrzenił się błyskawicznie, a na miejscu pracowały dziesiątki ratowników.

Islandia piątym krajem, który bojkotuje Eurowizję z ostatniej chwili
Islandia piątym krajem, który bojkotuje Eurowizję

Islandia dołączyła do Hiszpanii, Irlandii, Słowenii i Holandii, które oświadczyły, że zbojkotują Konkurs Piosenki Eurowizji 2026.

Dług publiczny rośnie w coraz większym tempie. Najnowsze dane Ministerstwa Finansów Wiadomości
Dług publiczny rośnie w coraz większym tempie. Najnowsze dane Ministerstwa Finansów

Państwowy dług publiczny nadal rośnie i po III kwartale 2025 r. osiągnął rekordowy poziom. Najnowsze dane Ministerstwa Finansów i Gospodarki pokazują, że tempo zadłużania państwa przyspiesza zarówno w ujęciu kwartalnym, jak i rocznym.

Nawet 150 sklepów znanej sieci zniknie z rynku. 3000 pracowników straci pracę z ostatniej chwili
Nawet 150 sklepów znanej sieci zniknie z rynku. 3000 pracowników straci pracę

Grupa Eurocash ogłosiła nową strategię na lata 2026–2027, która przewiduje radykalne cięcia w strukturach spółki. W efekcie z mapy Polski może zniknąć nawet 150 sklepów Delikatesy Centrum, a pracę straci około 3000 osób. Firma zapowiada głęboką transformację – odchodząc od prowadzenia sklepów własnych i stawiając na model franczyzowy.

Balázs Orbán: Masowa migracja jest największym zagrożeniem dla Europy gorące
Balázs Orbán: Masowa migracja jest największym zagrożeniem dla Europy

Główny strateg Węgier ostrzegł, że Europa jest „uwięziona” w masowej migracji i niemożliwej do wygrania wojnie zastępczej na Ukrainie, ponieważ jej przywódcy służą Brukseli i ideologii liberalnej, a nie interesom własnych narodów. W rozmowie z GB News dodał, że tylko kraje chcące przeciwstawić się UE w kwestiach granic, polityki rodzinnej i wojny mogą uniknąć upadku cywilizacji.

Informacje ws. rozszerzonej wersji Strategii Bezpieczeństwa Narodowego USA. Biały Dom wydał oświadczenie z ostatniej chwili
Informacje ws. rozszerzonej wersji Strategii Bezpieczeństwa Narodowego USA. Biały Dom wydał oświadczenie

– Doniesienia o dłuższej, wewnętrznej wersji Strategii Bezpieczeństwa Narodowego USA to fake news – powiedziała PAP Anna Kelly, zastępczyni rzecznik Białego Domu. Według doniesień Defense One tajna wersja dokumentu miała mówić m.in. o odciąganiu Polski i innych państw od Unii Europejskiej.

REKLAMA

Trybunał Obrachunkowy UE: Bez chińskich samochodów nie osiągniemy celów Zielonego Ładu

Już nawet unijni audytorzy mają wątpliwości co do tego, czy skończenie z silnikami spalinowymi w samochodach jest słuszne. Europejski Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że cel ten jest „chwalebny”, ale niemożliwy do osiągnięcia bez Chin.
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne / pexels Kindel Media

Rzadko zdarza się, aby unijne prawo budziło tyle kontrowersji, jak wyjście z zakazu silników spalinowych od 2035 roku – zwraca uwagę „Die Welt”. Niemiecki dziennik przywołuje opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, który to wyraził wątpliwości co do powodzenia planów.

Czytaj także: Policjanci z Chicago w niebezpieczeństwie. Kolejny funkcjonariusz zamordowany

Niemożliwe cele 

Audytorzy z ETO stwierdzili, że „uwolnienie populacji samochodów w Europie od emisji to chwalebny cel”, ale przestrzegają przed poważnymi konsekwencjami. 

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – stwierdziła Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości.

Trybunał Obrachunkowy przestrzegł przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.

Trybunał Obrachunkowy uważa, że pełna elektryfikacja transportu nie jest możliwa bez wsparcia politycznego wykraczającego poza ustawy klimatyczne. „Należy podjąć pilne działania w celu zapewnienia, że europejski przemysł będzie w stanie produkować samochody elektryczne na dużą skalę po konkurencyjnych cenach, przy jednoczesnym zabezpieczeniu dostaw surowców i poprawie infrastruktury ładowania na całym kontynencie” – stwierdzono. 

Turtelboom przestrzegła, że w obecnej sytuacji cel na 2035 r. można osiągnąć jedynie poprzez import chińskich samochodów elektrycznych, w przeciwnym razie nie zostanie on osiągnięty.

„Biorąc pod uwagę obecną słabą sprzedaż e-samochodów, zwłaszcza w Niemczech, branża z pewnością byłaby wdzięczna za takie wsparcie. Cel niemieckiego rządu, jakim jest wprowadzenie 15 milionów e-samochodów na drogi w Niemczech do 2030 roku, jest obecnie uważany za nierealny” – uważa „Die Welt”. 

Czytaj także: Uwaga: GIF podjął decyzję o wycofaniu popularnego leku przeciwbólowego ze sprzedaży

Kontekst – koniec samochodów spalinowych

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – domaga się Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy przestrzega przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.



 

Polecane