Trybunał Obrachunkowy UE: Bez chińskich samochodów nie osiągniemy celów Zielonego Ładu

Już nawet unijni audytorzy mają wątpliwości co do tego, czy skończenie z silnikami spalinowymi w samochodach jest słuszne. Europejski Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że cel ten jest „chwalebny”, ale niemożliwy do osiągnięcia bez Chin.
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne / pexels Kindel Media

Rzadko zdarza się, aby unijne prawo budziło tyle kontrowersji, jak wyjście z zakazu silników spalinowych od 2035 roku – zwraca uwagę „Die Welt”. Niemiecki dziennik przywołuje opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, który to wyraził wątpliwości co do powodzenia planów.

Czytaj także: Policjanci z Chicago w niebezpieczeństwie. Kolejny funkcjonariusz zamordowany

Niemożliwe cele 

Audytorzy z ETO stwierdzili, że „uwolnienie populacji samochodów w Europie od emisji to chwalebny cel”, ale przestrzegają przed poważnymi konsekwencjami. 

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – stwierdziła Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości.

Trybunał Obrachunkowy przestrzegł przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.

Trybunał Obrachunkowy uważa, że pełna elektryfikacja transportu nie jest możliwa bez wsparcia politycznego wykraczającego poza ustawy klimatyczne. „Należy podjąć pilne działania w celu zapewnienia, że europejski przemysł będzie w stanie produkować samochody elektryczne na dużą skalę po konkurencyjnych cenach, przy jednoczesnym zabezpieczeniu dostaw surowców i poprawie infrastruktury ładowania na całym kontynencie” – stwierdzono. 

Turtelboom przestrzegła, że w obecnej sytuacji cel na 2035 r. można osiągnąć jedynie poprzez import chińskich samochodów elektrycznych, w przeciwnym razie nie zostanie on osiągnięty.

„Biorąc pod uwagę obecną słabą sprzedaż e-samochodów, zwłaszcza w Niemczech, branża z pewnością byłaby wdzięczna za takie wsparcie. Cel niemieckiego rządu, jakim jest wprowadzenie 15 milionów e-samochodów na drogi w Niemczech do 2030 roku, jest obecnie uważany za nierealny” – uważa „Die Welt”. 

Czytaj także: Uwaga: GIF podjął decyzję o wycofaniu popularnego leku przeciwbólowego ze sprzedaży

Kontekst – koniec samochodów spalinowych

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – domaga się Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy przestrzega przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.


 

POLECANE
Ambasador PRL w USA uciekł Jaruzelskiemu osiem dni po wprowadzeniu stanu wojennego tylko u nas
Ambasador PRL w USA uciekł Jaruzelskiemu osiem dni po wprowadzeniu stanu wojennego

Po wprowadzeniu stanu wojennego jeden z najwyższych rangą dyplomatów PRL poprosił w USA o azyl polityczny. Historia Romualda Spasowskiego pokazuje, jak osobiste decyzje, dramatyczne wydarzenia w kraju i spotkanie z Janem Pawłem II doprowadziły do zerwania z komunistycznym reżimem.

Potężny karambol na S19. Są ranni z ostatniej chwili
Potężny karambol na S19. Są ranni

26 samochodów zderzyło się w karambolu, do którego doszło w piątek wieczorem na drodze ekspresowej S19 niedaleko węzła Modliborzyce, w okolicach wsi Stojeszyn (Lubelskie). 10 osób jest rannych. Droga w kierunku Rzeszowa jest zablokowana.

Anna Kwiecień: Umowa UE-Mercosur to rolniczy Nord Stream 2 gorące
Anna Kwiecień: Umowa UE-Mercosur to rolniczy Nord Stream 2

„Umowa Mercosur to rolniczy NS2” - napisała na platformie X poseł PiS Anna Kwiecień.

Zełenski: Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską gorące
Zełenski: Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską

Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską, a Rosja pragnie, aby ten sojusz został zrujnowany – powiedział w piątek prezydent Wołodymyr Zełenski w wywiadzie dla PAP, TVP i Polskiego Radia.

Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany z ostatniej chwili
Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany

„Na pewno doszło do pewnego otwarcia w relacjach dwustronnych; o ewentualnej rewizycie będziemy myśleć, gdy będzie ku temu powód” – powiedział szef prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz, pytany o wizytę prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego w Warszawie i o to, kiedy prezydent Karol Nawrocki odwiedzi Ukrainę.

Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata

Amerykanie – niestety, z dużą dozą dezynwoltury – wzięli na siebie ciężar bycia rozjemcą w rozmowach, mających wymusić zakończenie wojny rosyjsko-ukraińskiej. Paktowanie owo trwa już grubo ponad pół roku, a jego efekty są żadne, bowiem Kremlowi wcale nie zależy na wygaszeniu śmiertelnych zapasów.

Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły z ostatniej chwili
Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły

Zaciągnięcie długu w wysokości 90 mld euro przez Unię Europejską, by wesprzeć Ukrainę, będzie oznaczało, że państwa będą wspólnie spłacać co roku odsetki w wysokości około 3 mld euro. Biorąc pod uwagę, że PKB Unii wynosi 18 bln euro, będzie to oznaczać wzrost deficytu UE o 0,02 proc.

Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina polityka
Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina

Order Lenina znajduje się w komentarzu, który szef polskiego MSZ Radosław Sikorski umieścił pod wpisem premiera Węgier Viktora Orbana na platformie X poświęconego negocjacjom w sprawie pomocy finansowej dla Ukrainy, które odbyły się w Brukseli.

Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość” z ostatniej chwili
Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość”

Współpraca Warszawy i Kijowa w obszarze bezpieczeństwa i droga Ukrainy do członkostwa w Unii Europejskiej - to najważniejsze tematy, które omówili dzisiaj w Warszawie wicepremier Radosław Sikorski i minister spraw zagranicznych Ukrainy Andrij Sybiha. Szef ukraińskiej dyplomacji towarzyszył Prezydentowi Ukrainy Wołodymyrowi Zełenskiemu podczas oficjalnej wizyty w Polsce.

Chiny protestują przeciwko planom USA sprzedaży broni Tajwanowi z ostatniej chwili
Chiny protestują przeciwko planom USA sprzedaży broni Tajwanowi

Ministerstwo obrony Chin zaprotestowało w piątek przeciw planom władz USA sprzedaży Tajwanowi uzbrojenia o wartości ponad 11 mld dolarów. Pekin zagroził „stanowczymi działaniami”, jeśli uzna, że zagrożone są suwerenność oraz terytorialna integralność Chińskiej Republiki Ludowej.

REKLAMA

Trybunał Obrachunkowy UE: Bez chińskich samochodów nie osiągniemy celów Zielonego Ładu

Już nawet unijni audytorzy mają wątpliwości co do tego, czy skończenie z silnikami spalinowymi w samochodach jest słuszne. Europejski Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że cel ten jest „chwalebny”, ale niemożliwy do osiągnięcia bez Chin.
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne / pexels Kindel Media

Rzadko zdarza się, aby unijne prawo budziło tyle kontrowersji, jak wyjście z zakazu silników spalinowych od 2035 roku – zwraca uwagę „Die Welt”. Niemiecki dziennik przywołuje opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, który to wyraził wątpliwości co do powodzenia planów.

Czytaj także: Policjanci z Chicago w niebezpieczeństwie. Kolejny funkcjonariusz zamordowany

Niemożliwe cele 

Audytorzy z ETO stwierdzili, że „uwolnienie populacji samochodów w Europie od emisji to chwalebny cel”, ale przestrzegają przed poważnymi konsekwencjami. 

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – stwierdziła Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości.

Trybunał Obrachunkowy przestrzegł przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.

Trybunał Obrachunkowy uważa, że pełna elektryfikacja transportu nie jest możliwa bez wsparcia politycznego wykraczającego poza ustawy klimatyczne. „Należy podjąć pilne działania w celu zapewnienia, że europejski przemysł będzie w stanie produkować samochody elektryczne na dużą skalę po konkurencyjnych cenach, przy jednoczesnym zabezpieczeniu dostaw surowców i poprawie infrastruktury ładowania na całym kontynencie” – stwierdzono. 

Turtelboom przestrzegła, że w obecnej sytuacji cel na 2035 r. można osiągnąć jedynie poprzez import chińskich samochodów elektrycznych, w przeciwnym razie nie zostanie on osiągnięty.

„Biorąc pod uwagę obecną słabą sprzedaż e-samochodów, zwłaszcza w Niemczech, branża z pewnością byłaby wdzięczna za takie wsparcie. Cel niemieckiego rządu, jakim jest wprowadzenie 15 milionów e-samochodów na drogi w Niemczech do 2030 roku, jest obecnie uważany za nierealny” – uważa „Die Welt”. 

Czytaj także: Uwaga: GIF podjął decyzję o wycofaniu popularnego leku przeciwbólowego ze sprzedaży

Kontekst – koniec samochodów spalinowych

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – domaga się Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy przestrzega przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.



 

Polecane