Trybunał Obrachunkowy UE: Bez chińskich samochodów nie osiągniemy celów Zielonego Ładu

Już nawet unijni audytorzy mają wątpliwości co do tego, czy skończenie z silnikami spalinowymi w samochodach jest słuszne. Europejski Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że cel ten jest „chwalebny”, ale niemożliwy do osiągnięcia bez Chin.
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne / pexels Kindel Media

Rzadko zdarza się, aby unijne prawo budziło tyle kontrowersji, jak wyjście z zakazu silników spalinowych od 2035 roku – zwraca uwagę „Die Welt”. Niemiecki dziennik przywołuje opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, który to wyraził wątpliwości co do powodzenia planów.

Czytaj także: Policjanci z Chicago w niebezpieczeństwie. Kolejny funkcjonariusz zamordowany

Niemożliwe cele 

Audytorzy z ETO stwierdzili, że „uwolnienie populacji samochodów w Europie od emisji to chwalebny cel”, ale przestrzegają przed poważnymi konsekwencjami. 

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – stwierdziła Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości.

Trybunał Obrachunkowy przestrzegł przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.

Trybunał Obrachunkowy uważa, że pełna elektryfikacja transportu nie jest możliwa bez wsparcia politycznego wykraczającego poza ustawy klimatyczne. „Należy podjąć pilne działania w celu zapewnienia, że europejski przemysł będzie w stanie produkować samochody elektryczne na dużą skalę po konkurencyjnych cenach, przy jednoczesnym zabezpieczeniu dostaw surowców i poprawie infrastruktury ładowania na całym kontynencie” – stwierdzono. 

Turtelboom przestrzegła, że w obecnej sytuacji cel na 2035 r. można osiągnąć jedynie poprzez import chińskich samochodów elektrycznych, w przeciwnym razie nie zostanie on osiągnięty.

„Biorąc pod uwagę obecną słabą sprzedaż e-samochodów, zwłaszcza w Niemczech, branża z pewnością byłaby wdzięczna za takie wsparcie. Cel niemieckiego rządu, jakim jest wprowadzenie 15 milionów e-samochodów na drogi w Niemczech do 2030 roku, jest obecnie uważany za nierealny” – uważa „Die Welt”. 

Czytaj także: Uwaga: GIF podjął decyzję o wycofaniu popularnego leku przeciwbólowego ze sprzedaży

Kontekst – koniec samochodów spalinowych

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – domaga się Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy przestrzega przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.


 

POLECANE
Pałac Buckingham wydał komunikat Wiadomości
Pałac Buckingham wydał komunikat

W najnowszym wystąpieniu telewizyjnym król Karol III podzielił się z Brytyjczykami zarówno dobrymi wiadomościami, jak i ważnym apelem dotyczącym profilaktyki nowotworowej. Monarcha zwrócił uwagę, że mimo trwającego leczenia funkcjonuje aktywnie, a dzięki wczesnemu wykryciu choroby jego terapia może wkrótce zostać skrócona.

Tȟašúŋke Witkó: Niemcy, macie problem tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Niemcy, macie problem

Mój kolega, Stanisław, człek obdarzony wyjątkowym darem obserwacji i jeszcze większą umiejętnością ubierania swych spostrzeżeń w słowa, przez lata posługiwał się takim lapidarnym powiedzeniem: „Im gorzej u nich, tym lepiej dla nas!”.

Udane kwalifikacje w Klingenthal. Komplet Biało-Czerwonych w konkursie z ostatniej chwili
Udane kwalifikacje w Klingenthal. Komplet Biało-Czerwonych w konkursie

Sześciu Polaków awansowało do sobotniego konkursu Pucharu Świata w skokach narciarskich w niemieckim Klingenthal. Kwalifikacje wygrał Niemiec Philipp Raimund. Piotr Żyła był 21., Kamil Stoch - 24., Maciej Kot - 28., Kacper Tomasiak - 29., Dawid Kubacki - 32., a Paweł Wąsek - 48.

Groźny incydent na komisariacie w Pionkach Wiadomości
Groźny incydent na komisariacie w Pionkach

Na komisariacie policji w Pionkach (woj. mazowieckie) doszło do groźnego zdarzenia, które, choć nikomu nie zrobiło krzywdy, wywołało poważne konsekwencje służbowe. Podczas rutynowych czynności z zatrzymanym jedna z funkcjonariuszek przypadkowo doprowadziła do wystrzału ze swojej broni służbowej.

Nie żyje znany krytyk i popularyzator jazzu Wiadomości
Nie żyje znany krytyk i popularyzator jazzu

Jeden z najwybitniejszych polskich krytyków jazzowych, pianista, pisarz, historyk, menedżer kultury, wydawca, fotograf i podróżnik zmarł w nocy 12 grudnia 2025 roku, w szpitalu w Wyszkowie. Miał 88 lat.

Coraz więcej pytań o Lewandowskiego. Pojawiły się nowe informacje Wiadomości
Coraz więcej pytań o Lewandowskiego. Pojawiły się nowe informacje

Przyszłość Roberta Lewandowskiego w FC Barcelonie od miesięcy wywołuje liczne spekulacje. Każdego dnia pojawiają się nowe doniesienia . Mimo tego jedno wydaje się jasne: Polak nadal widzi siebie w Barcelonie i jest gotowy zrobić wiele, aby pozostać w klubie.

Niemiecki rząd potwierdza: Zełenski przyjedzie do Berlina z ostatniej chwili
Niemiecki rząd potwierdza: Zełenski przyjedzie do Berlina

Kanclerz Friedrich Merz podejmie w poniedziałek w Berlinie prezydenta Wołodymyra Zełenskiego, a tematem rozmów będzie aktualny stan negocjacji pokojowych dotyczących Ukrainy - poinformował w piątek rzecznik niemieckiego rządu Stefan Kornelius.

Zepchnął studenta pod pociąg. Sąd ogłosił wyrok w głośnej sprawie z Sopotu Wiadomości
Zepchnął studenta pod pociąg. Sąd ogłosił wyrok w głośnej sprawie z Sopotu

Sąd Okręgowy w Gdańsku skazał 21-letniego Maksymiliana S. na 20 lat i trzy miesiące pozbawienia wolności za zabójstwo 23-letniego studenta Uniwersytetu Gdańskiego Jakuba Siemiątkowskiego w Sopocie i posiadanie narkotyków. Mężczyzna zepchnął pokrzywdzonego pod pociąg w sierpniu 2024 r.

Aleksandra Fedorska: Merkel ogłasza wojnę o algorytmy i media cyfrowe z USA z ostatniej chwili
Aleksandra Fedorska: Merkel ogłasza wojnę o algorytmy i media cyfrowe z USA

„Merkel ogłasza wojnę o algorytmy i media cyfrowe z USA!!!!” - skomentowała ekspert ds. Niemiec odnosząc się do opublikowanego artykułu w Welt.de. cytującego Angelę Merkel, byłą kanclerz Niemiec.

Nie żyje znana brytyjska pisarka Wiadomości
Nie żyje znana brytyjska pisarka

Sophie Kinsella nie żyje. Brytyjska pisarka, która zdobyła międzynarodową sławę dzięki serii książek o zakupoholiczce, odeszła po długich zmaganiach z glejakiem wielopostaciowym. O jej śmierci poinformowała rodzina.

REKLAMA

Trybunał Obrachunkowy UE: Bez chińskich samochodów nie osiągniemy celów Zielonego Ładu

Już nawet unijni audytorzy mają wątpliwości co do tego, czy skończenie z silnikami spalinowymi w samochodach jest słuszne. Europejski Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że cel ten jest „chwalebny”, ale niemożliwy do osiągnięcia bez Chin.
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne / pexels Kindel Media

Rzadko zdarza się, aby unijne prawo budziło tyle kontrowersji, jak wyjście z zakazu silników spalinowych od 2035 roku – zwraca uwagę „Die Welt”. Niemiecki dziennik przywołuje opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, który to wyraził wątpliwości co do powodzenia planów.

Czytaj także: Policjanci z Chicago w niebezpieczeństwie. Kolejny funkcjonariusz zamordowany

Niemożliwe cele 

Audytorzy z ETO stwierdzili, że „uwolnienie populacji samochodów w Europie od emisji to chwalebny cel”, ale przestrzegają przed poważnymi konsekwencjami. 

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – stwierdziła Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości.

Trybunał Obrachunkowy przestrzegł przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.

Trybunał Obrachunkowy uważa, że pełna elektryfikacja transportu nie jest możliwa bez wsparcia politycznego wykraczającego poza ustawy klimatyczne. „Należy podjąć pilne działania w celu zapewnienia, że europejski przemysł będzie w stanie produkować samochody elektryczne na dużą skalę po konkurencyjnych cenach, przy jednoczesnym zabezpieczeniu dostaw surowców i poprawie infrastruktury ładowania na całym kontynencie” – stwierdzono. 

Turtelboom przestrzegła, że w obecnej sytuacji cel na 2035 r. można osiągnąć jedynie poprzez import chińskich samochodów elektrycznych, w przeciwnym razie nie zostanie on osiągnięty.

„Biorąc pod uwagę obecną słabą sprzedaż e-samochodów, zwłaszcza w Niemczech, branża z pewnością byłaby wdzięczna za takie wsparcie. Cel niemieckiego rządu, jakim jest wprowadzenie 15 milionów e-samochodów na drogi w Niemczech do 2030 roku, jest obecnie uważany za nierealny” – uważa „Die Welt”. 

Czytaj także: Uwaga: GIF podjął decyzję o wycofaniu popularnego leku przeciwbólowego ze sprzedaży

Kontekst – koniec samochodów spalinowych

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – domaga się Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy przestrzega przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.



 

Polecane