Trybunał Obrachunkowy UE: Bez chińskich samochodów nie osiągniemy celów Zielonego Ładu

Już nawet unijni audytorzy mają wątpliwości co do tego, czy skończenie z silnikami spalinowymi w samochodach jest słuszne. Europejski Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że cel ten jest „chwalebny”, ale niemożliwy do osiągnięcia bez Chin.
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne  Trybunał Obrachunkowy UE: Bez chińskich samochodów nie osiągniemy celów Zielonego Ładu
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne / pexels Kindel Media

Rzadko zdarza się, aby unijne prawo budziło tyle kontrowersji, jak wyjście z zakazu silników spalinowych od 2035 roku – zwraca uwagę „Die Welt”. Niemiecki dziennik przywołuje opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, który to wyraził wątpliwości co do powodzenia planów.

Czytaj także: Policjanci z Chicago w niebezpieczeństwie. Kolejny funkcjonariusz zamordowany

Niemożliwe cele 

Audytorzy z ETO stwierdzili, że „uwolnienie populacji samochodów w Europie od emisji to chwalebny cel”, ale przestrzegają przed poważnymi konsekwencjami. 

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – stwierdziła Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości.

Trybunał Obrachunkowy przestrzegł przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.

Trybunał Obrachunkowy uważa, że pełna elektryfikacja transportu nie jest możliwa bez wsparcia politycznego wykraczającego poza ustawy klimatyczne. „Należy podjąć pilne działania w celu zapewnienia, że europejski przemysł będzie w stanie produkować samochody elektryczne na dużą skalę po konkurencyjnych cenach, przy jednoczesnym zabezpieczeniu dostaw surowców i poprawie infrastruktury ładowania na całym kontynencie” – stwierdzono. 

Turtelboom przestrzegła, że w obecnej sytuacji cel na 2035 r. można osiągnąć jedynie poprzez import chińskich samochodów elektrycznych, w przeciwnym razie nie zostanie on osiągnięty.

„Biorąc pod uwagę obecną słabą sprzedaż e-samochodów, zwłaszcza w Niemczech, branża z pewnością byłaby wdzięczna za takie wsparcie. Cel niemieckiego rządu, jakim jest wprowadzenie 15 milionów e-samochodów na drogi w Niemczech do 2030 roku, jest obecnie uważany za nierealny” – uważa „Die Welt”. 

Czytaj także: Uwaga: GIF podjął decyzję o wycofaniu popularnego leku przeciwbólowego ze sprzedaży

Kontekst – koniec samochodów spalinowych

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – domaga się Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy przestrzega przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.


 

POLECANE
Polska nie będzie zwolniona z mechanizmu solidarności. Jest stanowisko KE pilne
Polska nie będzie zwolniona z "mechanizmu solidarności". Jest stanowisko KE

Pomimo przyjęcia setek tysięcy uchodźców z Ukrainy, Polska nie będzie zwolniona z "mechanizmu" solidarności i jest związana wszystkimi aktami prawnymi wchodzącymi w skład Paktu o migracji i azylu. "Na gruncie prawa unijnego nie istnieją prawne możliwości zwolnienia Polski z wdrożenia jakichkolwiek elementów Pakt" – pisze Patryk Ignaszczak z Ordo Iuris.

Sawicki mówi wprost: Komisja śledcza ds. Pegasusa się ośmiesza gorące
Sawicki mówi wprost: Komisja śledcza ds. Pegasusa się ośmiesza

– Komisja, która składa wniosek o aresztowanie byłego ministra sprawiedliwości, któremu nawet nie postawiono żadnych zarzutów, ośmiesza się – mówi w rozmowie z "Wprost" poseł PSL Marek Sawicki.

Amerykanie zaniepokojeni chińską firmą od sztucznej inteligencji. Sprawdzą, czy nie ominęli sankcji Wiadomości
Amerykanie zaniepokojeni chińską firmą od sztucznej inteligencji. Sprawdzą, czy nie ominęli sankcji

Departament Handlu USA sprawdza, czy chińska firma DeepSeek korzysta z amerykańskich chipów do tworzenia sztucznej inteligencji. Chiny od 2022 r. są objęte przez administrację amerykańską ścisłymi sankcjami dotyczącymi mikroprocesorów i technologii informatycznych.

Dziennikarz Gazety Wyborczej otrzyma zakaz wstępu do Sejmu? Jest wniosek Wiadomości
Dziennikarz "Gazety Wyborczej" otrzyma zakaz wstępu do Sejmu? Jest wniosek

"Składam wniosek do Marszałka Sejmu o pilne wydanie zakazu wstępu na teren Sejmu RP dla redaktora Czuchnowskiego, który zaatakował dziś posła na Sejm RP" – przekał europoseł PiS Jacek Ozdoba.

Wstyd i kompromitacja. Patryk Jaki ostro o komisji ds. Pegasusa gorące
"Wstyd i kompromitacja". Patryk Jaki ostro o "komisji ds. Pegasusa"

- Ta komisja śledcza ds. Pegasusa to jest największy wstyd i kompromitacja w historii polskiego parlamentaryzmu - powiedział europoseł Patryk Jaki komentując zamieszanie wokół zatrzymania Zbigniewa Ziobry i zakończeniem posiedzenia "komisji ds. Pegasusa". Przypomnijmy również, że komisja ds. Pegasusa działa nielegalnie – wyłączył ją z obiegu prawnego Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z września 2024 r. W wyroku wskazał, że nie można również racjonalnie uzasadnić, ograniczając zakres zainteresowania komisji jedynie do wydarzeń z 2020 r., bez wskazania istotnych dat lub zdarzeń mających bezpośredni związek z przedmiotem badania. 

Ekspert: Dwa powody, dla których postępowanie komisji ds. Pegasusa jest prawniczym strzałem w kolano gorące
Ekspert: Dwa powody, dla których postępowanie "komisji ds. Pegasusa" jest prawniczym strzałem w kolano

"Uczestniczyłem w bardzo wielu rozprawach/posiedzeniach, na które spóźniał się konwój z aresztowanym czy zatrzymanym (...) Sąd zawsze chwilę czekał, zarządzał przerwę i prowadził czynności z doprowadzonym. Zła wola Komisji jest aż zbyt dobrze widoczna" – pisze adwokat dr Bartosz Lewandowski.

Atak nożownika w Andrychowie pilne
Atak nożownika w Andrychowie

W piątek 27-letni mężczyzna wszedł do jednego z zakładów fryzjerskich w Andrychowie i ugodził ostrym narzędziem jedną z kobiet. Jak przekazała w rozmowie z Polsatem News st. asp. Agnieszka Petek z wadowickiej policji, mężczyzna został zatrzymany, a życiu kobiety nie zagraża niebezpieczeństwo.

Niemcy: Lewaccy aktywiści wtargnęli do siedziby CDU. Podpalacie cały kraj gorące
Niemcy: Lewaccy aktywiści wtargnęli do siedziby CDU. "Podpalacie cały kraj"

Lewaccy aktywiści wtargnęli do siedziby chadeckiej partii CDU w Hanowerze. To efekt przyjęcia antyimigracyjnej rezolucji w niemieckim parlamencie.

Oficjalnie: Polka wśród ofiar katastrofy lotniczej pod Waszyngtonem z ostatniej chwili
Oficjalnie: Polka wśród ofiar katastrofy lotniczej pod Waszyngtonem

Wśród ofiar katastrofy samolotu pod Waszyngtonem jest posiadająca polskie obywatelstwo Justyna Magdalena Beyer – potwierdził w piątek PAP rzecznik MSZ Paweł Wroński.

Karol Nawrocki: Polski rolnik musi ciągle walczyć Wiadomości
Karol Nawrocki: Polski rolnik musi ciągle walczyć

W piątek Karol Nawrocki wziął udział w konsultacjach programowych dotyczących rolnictwa. Obywatelski kandydat na prezydenta zadeklarował, że jako prezydent przedłoży kilka projektów ustaw, które wesprą polskich rolników.

REKLAMA

Trybunał Obrachunkowy UE: Bez chińskich samochodów nie osiągniemy celów Zielonego Ładu

Już nawet unijni audytorzy mają wątpliwości co do tego, czy skończenie z silnikami spalinowymi w samochodach jest słuszne. Europejski Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że cel ten jest „chwalebny”, ale niemożliwy do osiągnięcia bez Chin.
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne  Trybunał Obrachunkowy UE: Bez chińskich samochodów nie osiągniemy celów Zielonego Ładu
samochód elektryczny - zdjęcie ilustracyjne / pexels Kindel Media

Rzadko zdarza się, aby unijne prawo budziło tyle kontrowersji, jak wyjście z zakazu silników spalinowych od 2035 roku – zwraca uwagę „Die Welt”. Niemiecki dziennik przywołuje opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, który to wyraził wątpliwości co do powodzenia planów.

Czytaj także: Policjanci z Chicago w niebezpieczeństwie. Kolejny funkcjonariusz zamordowany

Niemożliwe cele 

Audytorzy z ETO stwierdzili, że „uwolnienie populacji samochodów w Europie od emisji to chwalebny cel”, ale przestrzegają przed poważnymi konsekwencjami. 

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – stwierdziła Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości.

Trybunał Obrachunkowy przestrzegł przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.

Trybunał Obrachunkowy uważa, że pełna elektryfikacja transportu nie jest możliwa bez wsparcia politycznego wykraczającego poza ustawy klimatyczne. „Należy podjąć pilne działania w celu zapewnienia, że europejski przemysł będzie w stanie produkować samochody elektryczne na dużą skalę po konkurencyjnych cenach, przy jednoczesnym zabezpieczeniu dostaw surowców i poprawie infrastruktury ładowania na całym kontynencie” – stwierdzono. 

Turtelboom przestrzegła, że w obecnej sytuacji cel na 2035 r. można osiągnąć jedynie poprzez import chińskich samochodów elektrycznych, w przeciwnym razie nie zostanie on osiągnięty.

„Biorąc pod uwagę obecną słabą sprzedaż e-samochodów, zwłaszcza w Niemczech, branża z pewnością byłaby wdzięczna za takie wsparcie. Cel niemieckiego rządu, jakim jest wprowadzenie 15 milionów e-samochodów na drogi w Niemczech do 2030 roku, jest obecnie uważany za nierealny” – uważa „Die Welt”. 

Czytaj także: Uwaga: GIF podjął decyzję o wycofaniu popularnego leku przeciwbólowego ze sprzedaży

Kontekst – koniec samochodów spalinowych

– UE musi pogodzić Zielony Ład ze swoją polityką przemysłową i celem, jakim jest niezależność gospodarcza – domaga się Annemie Turtelboom, członek Trybunału Obrachunkowego i była belgijska minister sprawiedliwości. Trybunał Obrachunkowy przestrzega przed zaniedbywaniem innych zadań politycznych oprócz celów klimatycznych: „UE musi dopilnować, aby nie płaciła za swoje ambicje w zakresie ochrony klimatu poprzez osłabienie swojej suwerenności przemysłowej. Osiągnięcie celów klimatycznych nie powinno nakładać na obywateli zbyt dużego obciążenia finansowego”.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe