Potężne podwyżki w Niemczech, zyskać może polski terminal w Świnoujściu

Operatorzy promowi spodziewają się, że podwyżki niemieckiego myta zachęcą przewoźników do wykorzystania drogi ekspresowej S3 oraz terminalu promowego w Świnoujściu
– podaje „Rz”.
Drastyczne podwyżki w Niemczech i rozwój polskiego terminala
84-proc. podwyżki, jakie szykuje rząd za Odrą, mogą zniechęcić kierowców do korzystania z niemieckich dróg. Prezes Galan Logistics Konrad Gałan w rozmowie z „Rzeczpospolitą” wskazuje, że koszt przejazdu na trasie Czechy–Rostock wyniesie 200 euro i spodziewa się, że zachęci to przewoźników samochodowych do korzystania ze Świnoujścia, gdzie promy odpływają już co 4 godziny.
Na boom przygotowuje się port oraz operatorzy promowi. W październiku ruszył nowy terminal promowy, mogący obsługiwać jednostki o długości do 270 m. Rampa przeładunkowa ma 35 m szerokości i 180 ton nośności. Przebudowano istniejące i zbudowano nowe tory kolejowe na zapleczu stanowisk promowych nr 4 i 5. Powstała również nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście, która ma skomunikować zaplecze z terenem terminalu. Koszt inwestycji sięgnął 185 mln zł, a projekt ma wsparcie z unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę
– czytamy w publikacji, gdzie podkreślono, że terminal w Świnoujściu szybciej rośnie od w terminala w Rostocku i Trawemunde.
Budowa nowych dróg
Ponadto ruszyła budowa drogi D11 w Czechach, która połączy ten kraj poprzez drogę ekspresową S3 ze Świnoujściem. Jak powiedział dla „Rz” minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, minister transportu Czech Martin Kupka dotrzymał słowa i pomimo 2-letniego opóźnienia rozpoczął inwestycje w D11. Zakończenie budowy planowane jest na 2027 rok.
GDDKiA buduje odcinek Troszyn–Świnoujście długości 33 km, który będzie gotowy w przyszłym roku. Także w przyszłym roku oddany do użytku będzie ostatni odcinek S3 w woj. dolnośląskim Bolków–Kamienna Góra długości 16 km
– czytamy w publikacji.