Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu
Budowa nowego toru podejściowego byłaby przełomem, ponieważ umożliwi wpłynięcie do głębokowodnego terminalu kontenerowego największym statkom, które mogą wejść na Bałtyk.
Nowy tor podejściowy w Świnoujściu
Jesteśmy na etapie wyznaczania bardzo dokładnie, czyli w postaci analizy nawigacyjnej, nowego podejścia wschodniego do portu
– powiedział dla Radia Szczecin Wojciech Zdanowicz. Przypomniał, że do portu w Świnoujściu obecnie istnieją dwa podejścia: zachodnie i północne. Obydwa te podejścia gwarantują głębokość 14,5 metra, co jest zbyt małą wielkością wobec 15 metrów zanurzenia maksymalnego statków, które mogą wpływać na Bałtyk.
Jak informuje Zdanowicz, aby powstał nowy tor podejściowy, trzeba usunąć 130 milionów metrów sześciennych urobku.
Dla porównania przy pogłębieniu toru do Szczecina usunięto 24 miliony (…) w związku z tym planujemy budowę toru o szerokości minimum 500 metrów, długości około 65 kilometrów i głębokości 17 metrów, po to, aby te statki największe, które wchodzą na Bałtyk, mogły bezpiecznie zawijać do portu w Świnoujściu
– przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Szacuje się, że prace projektowe inwestycji potrwają trzy lata, zatem fizycznie prace budowlane powinny ruszyć w 2027 roku.
Rafał Brzeski: Oj, będzie wrzask, będzie kwik
Temat budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta.
Jedna z komisji Parlamentu Europejskiego wyznaczyła już Hamburg jako główny port do obsługi Morza Bałtyckiego. Oznacza to, że wielkie kontenerowce transoceaniczne dopływać będą tylko do Hamburga, gdzie kontenery przeładowane zostaną na mniejsze jednostki, które przetransportują je do docelowych portów bałtyckich. Plan ten ujawnił przed kilkoma dniami wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, podkreślając: „zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu”
– informuje dr Brzeski i podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.
Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”
– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.
Oj, będzie wrzask, będzie kwik
– podsumował dr Brzeski.
Czytaj więcej: Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?
Drodzy Państwo! To się dzieje na naszych oczach. Startuje jedna z największych inwestycji w historii Polski. Podwodna, szeroka na 500m autostrada dla najwiekszych statków mogących wejść na Bałtyk.
— Zygfryd Czaban (@CDzwoni) September 7, 2023
Niemcy robią wszystko, by zablokować ten projekt. https://t.co/XTjqZGTwlg pic.twitter.com/M6FTTLzBgO