dr. Rafał Zgorzelski: „Rozwój polskiej kolei to większe bezpieczeństwo Polski i regionu”.

Inwestycje w kolej należy postrzegać nie tylko w kontekście rozwoju gospodarczego i odpowiadania na codzienne potrzeby społeczeństwa, ale także przez pryzmat roli, jaką odgrywa stanowiąc istotny element infrastruktury krytycznej państwa. Wobec wojny na Ukrainie jest to dziś szczególnie aktualne.

Po dekadach, gdy kolej w Polsce była zwijana, a stan techniczny dworców czy taboru odstraszał podróżnych od korzystania z pociągów, obecnie trwa proces odwrotny. Ogromna skala inwestycji powoduje, że stanowi dziś atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Trwają przedsięwzięcia, które wpływają na rozwój sieci kolejowej i to zarówno w wymiarze lokalnym, czego doskonałym przykładem jest program Kolej+, ale również krajowym i regionalnym, jak to jest w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten ambitny projekt ma doprowadzić nie tylko do znacząco lepszego skomunikowania Polski, ale również do stworzenia szybkich, efektywnych połączeń w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w deficytowym dotychczas układzie północ-południe. Należy mieć przy tym na uwadze, że rola kolei, jako ekologicznego środka transportu, będzie rosła i w Europie już pojawiają się rozwiązania legislacyjne, które ograniczają ruch lotniczy tam, gdzie kolej stanowi realną i atrakcyjną alternatywę.

Okres wakacyjny sprzyja myśleniu o podróżach pociągiem w kontekście wyjazdów urlopowych, na co dzień widoczne są natomiast aspekty związane z dojazdem do pracy czy szkoły. Kolej stanowi również naturalnie krwioobieg gospodarki i ma wpływ na atrakcyjność wymiany handlowej oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw. Wojna na Ukrainie przypomniała jednak również o kluczowym znaczeniu kolei dla wielowymiarowego bezpieczeństwa państwa. To właśnie tą drogą przewożony jest ciężki sprzęt wojskowy, amunicja i zaopatrzenie dla walczących stron. Również pociągami docierali do Polski uchodźcy uciekający przed rosyjskimi bombami spadającymi na ich domy. Wreszcie, kolej jest również wykorzystywana do transportu pomocy humanitarnej, zaopatrzenia i żywności – bez niej nie byłoby także możliwe zaopatrzenie kraju w węgiel, tak potrzebny podczas ostatniej zimy.

Rozwijając kolej w Polsce należy mieć na uwadze, że stanowi ona infrastrukturę podwójnego zastosowania. Stąd powinny być brane pod uwagę zarówno potrzeby społeczne i gospodarcze, które dominują na co dzień, jak i potencjalne wykorzystanie tej samej infrastruktury w sytuacji zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa. W ten sposób należy również postrzegać rozbudowę połączeń kolejowych w obszarze Trójmorza. Budowa brakujących połączeń w układzie północ-południe i lepsze skomunikowanie portów bałtyckich z czarnomorskimi i adriatyckimi to nie tylko nowe możliwości gospodarcze i korzyści dla społeczeństw regionu, ale to także istotny element zwiększania zdolności obronnych na wschodniej flance NATO. Jak głosi stara sentencja łacińska – si vis pacem, para bellum. Pamiętajmy, że należy ją odnosić również do przygotowań w obszarze infrastruktury krytycznej.

 

Autor: Rafał Zgorzelski- Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Węgierski MSZ: różne podejścia do wojny na Ukrainie nie wykluczają współpracy z Polską w innych obszarach z ostatniej chwili
Węgierski MSZ: różne podejścia do wojny na Ukrainie nie wykluczają współpracy z Polską w innych obszarach

Różne podejścia Polski i Węgier do wojny na Ukrainie w żaden sposób nie wykluczają współpracy w innych obszarach, takich jak sprzeciw wobec nielegalnej imigracji i obowiązkowych kwot czy obrona rodziny oraz wartości chrześcijańskich – powiedział minister spraw zagranicznych Węgier Peter Szijjarto w długim wywiadzie udzielonym dziennikowi „Magyar Nemzet”.

„1,2 mln logowań komórek do BTS” na Marszu Miliona Serc? Znany dziennikarz tłumaczy z ostatniej chwili
„1,2 mln logowań komórek do BTS” na Marszu Miliona Serc? Znany dziennikarz tłumaczy

1,2 mln zalogowań do BTS-ów komórek spoza Warszawy w dniu marszu to oczywisty fejk. Wrzucony do sieci przez kogoś kto liczy na to, że ludzie nie mają wiedzy jak działają sieci komórkowe – tłumaczy w mediach społecznościowych dziennikarz śledczy Krzysztof M. Kaźmierczak, autor wielu artykułów dot. śmierci Jarosława Ziętary, obecnie dziennikarz magazynu reporterów „Telekurier”.

Morawiecki: Donald Tusk jest politycznym mężem Angeli Merkel z ostatniej chwili
Morawiecki: Donald Tusk jest politycznym mężem Angeli Merkel

Partia Donalda Tuska głosuje w Brukseli za przyspieszeniem przyjęcia paktu migracyjnego. Gdyby rzeczywiście byli przeciwko nielegalnej imigracji, to zagłosowaliby przeciwko. Tusk jest politycznym mężem Angeli Merkel – powiedział we wtorek, na opublikowanym na Facebooku filmie, premier Mateusz Morawiecki.

Niemcy kontratakują. Biorą kraj po kraju. Decydująca batalia w Polsce z ostatniej chwili
Niemcy kontratakują. Biorą kraj po kraju. Decydująca batalia w Polsce

Nikt już nie pamięta międzynarodowej potężnej krytyki pod adresem Niemiec za ich politykę przed inwazją Rosji na Ukrainę i przez pierwszy przeszło rok toczącej się wojny. Stawiany wtedy do kąta Berlin wrócił do gry. Nie tylko w Kijowie. Warto zwrócić uwagę na odzyskiwanie przez Niemcy wpływów politycznych w krajach Europy Środkowej i na Bałkanach.

Zbezczeszczono groby Polaków na Białorusi z ostatniej chwili
Zbezczeszczono groby Polaków na Białorusi

W Kuropatach na obrzeżach stolicy Białorusi Mińska, gdzie znajdują się masowe groby ofiar represji z czasów stalinowskich, zbezczeszczono krzyże represjonowanych Polaków – informuje portal katolik.life.

Węgierska europoseł oburzona: To jest nie do przyjęcia, to próba wpłynięcia na wybory w Polsce z ostatniej chwili
Węgierska europoseł oburzona: To jest nie do przyjęcia, to próba wpłynięcia na wybory w Polsce

–  To jest nie do przyjęcia. Próba wpłynięcia na wybory w Polsce. Są pewne zasady demokracji i suwerenności krajowej – twierdzi węgierska europoseł Kinga Gal.

Żenujące bliboardy Owsiaka: Jest reakcja WOŚP z ostatniej chwili
Żenujące bliboardy Owsiaka: Jest reakcja WOŚP

Billboardy WOŚP, które pojawiły się w ostatnich dniach na ulicach wprawiły w osłupienie wiele osób.

Niemcy chcą się „zjednoczyć” z częścią polskiego terytorium? Skandaliczna grafika SPD z ostatniej chwili
Niemcy chcą się „zjednoczyć” z częścią polskiego terytorium? Skandaliczna grafika SPD

„«Zjednoczenie Niemiec zostało osiągnięte, ale jeszcze nie jest doskonałe. Razem nad tym pracujemy» w połączeniu ze strzałkami na Polskę, daje nam komentarze, czy E. Steinbach nie powinna zapisać się do SPD” – komentuje grafikę opublikowaną przez niemiecką SPD Patrycja Anna Tepper, analityk w Instytucie Zachodnim.

Europoseł z Irlandii nie wytrzymała: Nie podoba mi się, że PE wykorzystuje się, by ingerować w wybory w Polsce z ostatniej chwili
Europoseł z Irlandii nie wytrzymała: Nie podoba mi się, że PE wykorzystuje się, by ingerować w wybory w Polsce

– Dzisiejsza debata sprawia, że czuję się niekomfortowo. Mamy porozumienie, by nie robić debat, które mogą wpływać na wyniki wyborów parlamentarnych. Jesteśmy niecałe dwa tygodnie przed wyborami w Polsce i odbywamy taką debatę – mówiła we wtorek w Europarlamencie irlandzka, lewicowa europoseł Clare Daly.

„Straty na wiele tysięcy”. Lider AgroUnii padł ofiarą kradzieży z ostatniej chwili
„Straty na wiele tysięcy”. Lider AgroUnii padł ofiarą kradzieży

Lider AgroUnii Michał Kołodziejczak, który startuje z pierwszego miejsca na listach KO w Koninie, został okradziony. O wszystkim poinformował w mediach społecznościowych.

REKLAMA

dr. Rafał Zgorzelski: „Rozwój polskiej kolei to większe bezpieczeństwo Polski i regionu”.

Inwestycje w kolej należy postrzegać nie tylko w kontekście rozwoju gospodarczego i odpowiadania na codzienne potrzeby społeczeństwa, ale także przez pryzmat roli, jaką odgrywa stanowiąc istotny element infrastruktury krytycznej państwa. Wobec wojny na Ukrainie jest to dziś szczególnie aktualne.

Po dekadach, gdy kolej w Polsce była zwijana, a stan techniczny dworców czy taboru odstraszał podróżnych od korzystania z pociągów, obecnie trwa proces odwrotny. Ogromna skala inwestycji powoduje, że stanowi dziś atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Trwają przedsięwzięcia, które wpływają na rozwój sieci kolejowej i to zarówno w wymiarze lokalnym, czego doskonałym przykładem jest program Kolej+, ale również krajowym i regionalnym, jak to jest w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten ambitny projekt ma doprowadzić nie tylko do znacząco lepszego skomunikowania Polski, ale również do stworzenia szybkich, efektywnych połączeń w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w deficytowym dotychczas układzie północ-południe. Należy mieć przy tym na uwadze, że rola kolei, jako ekologicznego środka transportu, będzie rosła i w Europie już pojawiają się rozwiązania legislacyjne, które ograniczają ruch lotniczy tam, gdzie kolej stanowi realną i atrakcyjną alternatywę.

Okres wakacyjny sprzyja myśleniu o podróżach pociągiem w kontekście wyjazdów urlopowych, na co dzień widoczne są natomiast aspekty związane z dojazdem do pracy czy szkoły. Kolej stanowi również naturalnie krwioobieg gospodarki i ma wpływ na atrakcyjność wymiany handlowej oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw. Wojna na Ukrainie przypomniała jednak również o kluczowym znaczeniu kolei dla wielowymiarowego bezpieczeństwa państwa. To właśnie tą drogą przewożony jest ciężki sprzęt wojskowy, amunicja i zaopatrzenie dla walczących stron. Również pociągami docierali do Polski uchodźcy uciekający przed rosyjskimi bombami spadającymi na ich domy. Wreszcie, kolej jest również wykorzystywana do transportu pomocy humanitarnej, zaopatrzenia i żywności – bez niej nie byłoby także możliwe zaopatrzenie kraju w węgiel, tak potrzebny podczas ostatniej zimy.

Rozwijając kolej w Polsce należy mieć na uwadze, że stanowi ona infrastrukturę podwójnego zastosowania. Stąd powinny być brane pod uwagę zarówno potrzeby społeczne i gospodarcze, które dominują na co dzień, jak i potencjalne wykorzystanie tej samej infrastruktury w sytuacji zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa. W ten sposób należy również postrzegać rozbudowę połączeń kolejowych w obszarze Trójmorza. Budowa brakujących połączeń w układzie północ-południe i lepsze skomunikowanie portów bałtyckich z czarnomorskimi i adriatyckimi to nie tylko nowe możliwości gospodarcze i korzyści dla społeczeństw regionu, ale to także istotny element zwiększania zdolności obronnych na wschodniej flance NATO. Jak głosi stara sentencja łacińska – si vis pacem, para bellum. Pamiętajmy, że należy ją odnosić również do przygotowań w obszarze infrastruktury krytycznej.

 

Autor: Rafał Zgorzelski- Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe