dr. Rafał Zgorzelski: „Rozwój polskiej kolei to większe bezpieczeństwo Polski i regionu”.

Inwestycje w kolej należy postrzegać nie tylko w kontekście rozwoju gospodarczego i odpowiadania na codzienne potrzeby społeczeństwa, ale także przez pryzmat roli, jaką odgrywa stanowiąc istotny element infrastruktury krytycznej państwa. Wobec wojny na Ukrainie jest to dziś szczególnie aktualne.

Po dekadach, gdy kolej w Polsce była zwijana, a stan techniczny dworców czy taboru odstraszał podróżnych od korzystania z pociągów, obecnie trwa proces odwrotny. Ogromna skala inwestycji powoduje, że stanowi dziś atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Trwają przedsięwzięcia, które wpływają na rozwój sieci kolejowej i to zarówno w wymiarze lokalnym, czego doskonałym przykładem jest program Kolej+, ale również krajowym i regionalnym, jak to jest w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten ambitny projekt ma doprowadzić nie tylko do znacząco lepszego skomunikowania Polski, ale również do stworzenia szybkich, efektywnych połączeń w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w deficytowym dotychczas układzie północ-południe. Należy mieć przy tym na uwadze, że rola kolei, jako ekologicznego środka transportu, będzie rosła i w Europie już pojawiają się rozwiązania legislacyjne, które ograniczają ruch lotniczy tam, gdzie kolej stanowi realną i atrakcyjną alternatywę.

Okres wakacyjny sprzyja myśleniu o podróżach pociągiem w kontekście wyjazdów urlopowych, na co dzień widoczne są natomiast aspekty związane z dojazdem do pracy czy szkoły. Kolej stanowi również naturalnie krwioobieg gospodarki i ma wpływ na atrakcyjność wymiany handlowej oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw. Wojna na Ukrainie przypomniała jednak również o kluczowym znaczeniu kolei dla wielowymiarowego bezpieczeństwa państwa. To właśnie tą drogą przewożony jest ciężki sprzęt wojskowy, amunicja i zaopatrzenie dla walczących stron. Również pociągami docierali do Polski uchodźcy uciekający przed rosyjskimi bombami spadającymi na ich domy. Wreszcie, kolej jest również wykorzystywana do transportu pomocy humanitarnej, zaopatrzenia i żywności – bez niej nie byłoby także możliwe zaopatrzenie kraju w węgiel, tak potrzebny podczas ostatniej zimy.

Rozwijając kolej w Polsce należy mieć na uwadze, że stanowi ona infrastrukturę podwójnego zastosowania. Stąd powinny być brane pod uwagę zarówno potrzeby społeczne i gospodarcze, które dominują na co dzień, jak i potencjalne wykorzystanie tej samej infrastruktury w sytuacji zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa. W ten sposób należy również postrzegać rozbudowę połączeń kolejowych w obszarze Trójmorza. Budowa brakujących połączeń w układzie północ-południe i lepsze skomunikowanie portów bałtyckich z czarnomorskimi i adriatyckimi to nie tylko nowe możliwości gospodarcze i korzyści dla społeczeństw regionu, ale to także istotny element zwiększania zdolności obronnych na wschodniej flance NATO. Jak głosi stara sentencja łacińska – si vis pacem, para bellum. Pamiętajmy, że należy ją odnosić również do przygotowań w obszarze infrastruktury krytycznej.

 

Autor: Rafał Zgorzelski- Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.


 

POLECANE
Polski kibic dźgnięty nożem w Niemczech. Zatrzymano sprawcę i podano jego narodowość z ostatniej chwili
Polski kibic dźgnięty nożem w Niemczech. Zatrzymano sprawcę i podano jego narodowość

Niemiecka policja aresztowała 17-latka, który zranił ciężko nożem starszego od siebie o piętnaście lat polskiego kibica po pożegnalnym meczu Łukasza Podolskiego w Kolonii. W spotkaniu 1.FC Koeln zmierzył się z Górnikiem Zabrze.

Marsz Niepodległości 2024. Warszawski ratusz na nie z ostatniej chwili
Marsz Niepodległości 2024. Warszawski ratusz na "nie"

Ratusz odmówił stowarzyszeniu Marsz Niepodległości pozwoleń na zorganizowanie 11 listopada zgromadzeń na trasie od ronda Dmowskiego do Stadionu Narodowego. W tym terminie i na tej trasie od lat stowarzyszenie organizowało Marsz Niepodległości.

Dramat pacjentów w Polsce. Chorzy z SMA i SM nie dostaną w tym roku leczenia Wiadomości
Dramat pacjentów w Polsce. Chorzy z SMA i SM nie dostaną w tym roku leczenia

– Nowi pacjenci, u których zdiagnozowano np. stwardnienie rozsiane (SM) lub rdzeniowy zanik mięśni (SMA), nie dostaną w tym roku leczenia, bo wyczerpały się kontrakty z NFZ – podkreśliła prof. Iwona Kurkowska-Jastrzębska z Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

Tragedia na Podlasiu: Nie żyje 14-latek, a 15-latka walczy o życie Wiadomości
Tragedia na Podlasiu: Nie żyje 14-latek, a 15-latka walczy o życie

14-latek kierujący skuterem zginął w wypadku, a 15-latka, którą wiózł, została ranna w wypadku, do którego w poniedziałek doszło w miejscowości Srebrna w powiecie zambrowskim – poinformowała podlaska policja.

InPost kupi brytyjskiego giganta? Zaskakujące informacje Wiadomości
InPost kupi brytyjskiego giganta? Zaskakujące informacje

Firma InPost jest na drodze do całkowitego przejęcia brytyjskiego przedsiębiorstw logistycznego Menzies Distribution Group – poinformował w poniedziałek portal telewizji Sky News, powołując się na źródła bliskie tej transakcji. InPost został założony przez polskiego przedsiębiorcę Rafała Brzoskę.

A kto to się tu zawieruszył?. Radosław Sikorski obecny na tajnych grupach Giertycha? gorące
"A kto to się tu zawieruszył?". Radosław Sikorski obecny na tajnych grupach Giertycha?

- Jestem incognito w trzech grupkach/czatach stworzonych w ramach Sieci Na Wybory przez Giertycha i powiem Wam, że to co tam się odbywa to jest jakieś szaleństwo - pisze na "X" znany bloger "Profesor Pingwin" publikujący również w Tygodniku Solidarność. W jednym ze screenów, które publikuje mowa jest o ministrze spraw zagranicznych Radosławie Sikorskim.

Nie ma pieniędzy na superkomputer AGH Wiadomości
"Nie ma pieniędzy" na superkomputer AGH

Unia Europejska oferuje po 200 mln euro na budowę superkomputerów do sztucznej inteligencji. Niestety Polska nie załapie się na to dofinansowanie, bo drugie tyle trzeba wyłożyć samemu. Można mniej, ale mniej też nie mamy – poinformowała w poniedziałkowym wydaniu "Gazeta Wyborcza".

Jestem incognito w grupach Giertycha. Jest reakcja Romana Giertycha gorące
"Jestem incognito w grupach Giertycha". Jest reakcja Romana Giertycha

- Jestem incognito w trzech grupkach/czatach stworzonych w ramach Sieci Na Wybory przez Giertycha i powiem Wam, że to co tam się odbywa to jest jakieś szaleństwo - pisze na "X" znany bloger "Profesor Pingwin" publikujący również w Tygodniku Solidarność.

Znany izraelski miliarder zatrzymany na lotnisku Wiadomości
Znany izraelski miliarder zatrzymany na lotnisku

Na lotnisku w Atenach zatrzymano izraelskiego miliardera Beny'ego Steinmetza, który jest ścigany międzynarodowym listem gończym m.in. w związku z podejrzeniem udziału w grupie przestępczej – podał w poniedziałek portal eKathimerini.

Znany program znika z Kanału Zero. Co dalej z byłą gwiazdą TVN? gorące
Znany program znika z Kanału Zero. Co dalej z byłą gwiazdą TVN?

Marcin Meller ogłosił zakończenie emisji "Trzeciego Śniadania" w Kanale Zero. Dziennikarz pozostaje w stacji i zapowiada nowy program w piątki.

REKLAMA

dr. Rafał Zgorzelski: „Rozwój polskiej kolei to większe bezpieczeństwo Polski i regionu”.

Inwestycje w kolej należy postrzegać nie tylko w kontekście rozwoju gospodarczego i odpowiadania na codzienne potrzeby społeczeństwa, ale także przez pryzmat roli, jaką odgrywa stanowiąc istotny element infrastruktury krytycznej państwa. Wobec wojny na Ukrainie jest to dziś szczególnie aktualne.

Po dekadach, gdy kolej w Polsce była zwijana, a stan techniczny dworców czy taboru odstraszał podróżnych od korzystania z pociągów, obecnie trwa proces odwrotny. Ogromna skala inwestycji powoduje, że stanowi dziś atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Trwają przedsięwzięcia, które wpływają na rozwój sieci kolejowej i to zarówno w wymiarze lokalnym, czego doskonałym przykładem jest program Kolej+, ale również krajowym i regionalnym, jak to jest w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten ambitny projekt ma doprowadzić nie tylko do znacząco lepszego skomunikowania Polski, ale również do stworzenia szybkich, efektywnych połączeń w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w deficytowym dotychczas układzie północ-południe. Należy mieć przy tym na uwadze, że rola kolei, jako ekologicznego środka transportu, będzie rosła i w Europie już pojawiają się rozwiązania legislacyjne, które ograniczają ruch lotniczy tam, gdzie kolej stanowi realną i atrakcyjną alternatywę.

Okres wakacyjny sprzyja myśleniu o podróżach pociągiem w kontekście wyjazdów urlopowych, na co dzień widoczne są natomiast aspekty związane z dojazdem do pracy czy szkoły. Kolej stanowi również naturalnie krwioobieg gospodarki i ma wpływ na atrakcyjność wymiany handlowej oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw. Wojna na Ukrainie przypomniała jednak również o kluczowym znaczeniu kolei dla wielowymiarowego bezpieczeństwa państwa. To właśnie tą drogą przewożony jest ciężki sprzęt wojskowy, amunicja i zaopatrzenie dla walczących stron. Również pociągami docierali do Polski uchodźcy uciekający przed rosyjskimi bombami spadającymi na ich domy. Wreszcie, kolej jest również wykorzystywana do transportu pomocy humanitarnej, zaopatrzenia i żywności – bez niej nie byłoby także możliwe zaopatrzenie kraju w węgiel, tak potrzebny podczas ostatniej zimy.

Rozwijając kolej w Polsce należy mieć na uwadze, że stanowi ona infrastrukturę podwójnego zastosowania. Stąd powinny być brane pod uwagę zarówno potrzeby społeczne i gospodarcze, które dominują na co dzień, jak i potencjalne wykorzystanie tej samej infrastruktury w sytuacji zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa. W ten sposób należy również postrzegać rozbudowę połączeń kolejowych w obszarze Trójmorza. Budowa brakujących połączeń w układzie północ-południe i lepsze skomunikowanie portów bałtyckich z czarnomorskimi i adriatyckimi to nie tylko nowe możliwości gospodarcze i korzyści dla społeczeństw regionu, ale to także istotny element zwiększania zdolności obronnych na wschodniej flance NATO. Jak głosi stara sentencja łacińska – si vis pacem, para bellum. Pamiętajmy, że należy ją odnosić również do przygotowań w obszarze infrastruktury krytycznej.

 

Autor: Rafał Zgorzelski- Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe