dr. Rafał Zgorzelski: „Rozwój polskiej kolei to większe bezpieczeństwo Polski i regionu”.

Inwestycje w kolej należy postrzegać nie tylko w kontekście rozwoju gospodarczego i odpowiadania na codzienne potrzeby społeczeństwa, ale także przez pryzmat roli, jaką odgrywa stanowiąc istotny element infrastruktury krytycznej państwa. Wobec wojny na Ukrainie jest to dziś szczególnie aktualne.

Po dekadach, gdy kolej w Polsce była zwijana, a stan techniczny dworców czy taboru odstraszał podróżnych od korzystania z pociągów, obecnie trwa proces odwrotny. Ogromna skala inwestycji powoduje, że stanowi dziś atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Trwają przedsięwzięcia, które wpływają na rozwój sieci kolejowej i to zarówno w wymiarze lokalnym, czego doskonałym przykładem jest program Kolej+, ale również krajowym i regionalnym, jak to jest w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten ambitny projekt ma doprowadzić nie tylko do znacząco lepszego skomunikowania Polski, ale również do stworzenia szybkich, efektywnych połączeń w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w deficytowym dotychczas układzie północ-południe. Należy mieć przy tym na uwadze, że rola kolei, jako ekologicznego środka transportu, będzie rosła i w Europie już pojawiają się rozwiązania legislacyjne, które ograniczają ruch lotniczy tam, gdzie kolej stanowi realną i atrakcyjną alternatywę.

Okres wakacyjny sprzyja myśleniu o podróżach pociągiem w kontekście wyjazdów urlopowych, na co dzień widoczne są natomiast aspekty związane z dojazdem do pracy czy szkoły. Kolej stanowi również naturalnie krwioobieg gospodarki i ma wpływ na atrakcyjność wymiany handlowej oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw. Wojna na Ukrainie przypomniała jednak również o kluczowym znaczeniu kolei dla wielowymiarowego bezpieczeństwa państwa. To właśnie tą drogą przewożony jest ciężki sprzęt wojskowy, amunicja i zaopatrzenie dla walczących stron. Również pociągami docierali do Polski uchodźcy uciekający przed rosyjskimi bombami spadającymi na ich domy. Wreszcie, kolej jest również wykorzystywana do transportu pomocy humanitarnej, zaopatrzenia i żywności – bez niej nie byłoby także możliwe zaopatrzenie kraju w węgiel, tak potrzebny podczas ostatniej zimy.

Rozwijając kolej w Polsce należy mieć na uwadze, że stanowi ona infrastrukturę podwójnego zastosowania. Stąd powinny być brane pod uwagę zarówno potrzeby społeczne i gospodarcze, które dominują na co dzień, jak i potencjalne wykorzystanie tej samej infrastruktury w sytuacji zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa. W ten sposób należy również postrzegać rozbudowę połączeń kolejowych w obszarze Trójmorza. Budowa brakujących połączeń w układzie północ-południe i lepsze skomunikowanie portów bałtyckich z czarnomorskimi i adriatyckimi to nie tylko nowe możliwości gospodarcze i korzyści dla społeczeństw regionu, ale to także istotny element zwiększania zdolności obronnych na wschodniej flance NATO. Jak głosi stara sentencja łacińska – si vis pacem, para bellum. Pamiętajmy, że należy ją odnosić również do przygotowań w obszarze infrastruktury krytycznej.

 

Autor: Rafał Zgorzelski- Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.


 

POLECANE
Ekspertka oburzona: podpisali ją pod raportem dot. prac domowych bez jej wiedzy i zgody pilne
Ekspertka oburzona: podpisali ją pod raportem dot. prac domowych bez jej wiedzy i zgody

Instytut Badań Edukacyjnych musi powtórzyć prace nad rekomendacjami dotyczącymi prac domowych. Dyrektorka warszawskiej szkoły, której nazwisko znalazło się na pierwszym miejscu listy autorów, nie miała pojęcia o istnieniu dokumentu – informuje Portal Samorządowy.

Wysłuchanie tzw. projektu Gawkowskiego. Nie ma większych zamordystów niż tzw. demokraci z ostatniej chwili
Wysłuchanie tzw. projektu Gawkowskiego. "Nie ma większych zamordystów niż tzw. demokraci"

We wtorek w Sejmie rozpoczęło się wysłuchanie dot. rządowego projektu ustawy ws. blokowania nielegalnych treści w internecie. – Fundamentem państwa prawa jest to, że winę się dowodzi, a nie dowodzi się niewinności. Sytuacja, w której tworzy się takie rozwiązania, w których trzeba dowodzić niewinności, to jest wstęp do totalitaryzmu – powiedział Krzysztof Kasprzak z Fundacji Życie i Rodzina.

Ukraina blokuje polskich przewoźników z ostatniej chwili
Ukraina blokuje polskich przewoźników

Polskie samochody ciężarowe czekają na przekroczenie granicy ukraińskiej w drodze do Polski aż 5 dni – alarmuje portal „Rzeczpospolitej” wskazując jako przyczynę próbę wywarcia przez rząd w Kijowie presji na Polskę, aby zniosła istniejące zakazy wwozu niektórych ukraińskich towarów.

Urlop w Chorwacji? Przygotuj się na zmiany Wiadomości
Urlop w Chorwacji? Przygotuj się na zmiany

Dotychczas opłaty drogowe w Chorwacji są pobierane tak jak w Polsce, tj. na bramkach. Kierowca pobierał bilet na bramce wjazdowej, a opłatę wnosił na bramce wyjazdowej. Od dzisiaj obowiązuje nowy system, który obejmie całą sieć autostrad do przyszłego roku.

Najpierw zdemontowali, teraz odtworzą. Tomczyk: Polska zbuduje własny system antydronowy z ostatniej chwili
Najpierw zdemontowali, teraz odtworzą. Tomczyk: Polska zbuduje własny system antydronowy

Rząd Donalda Tuska najpierw zdemontował polski system antydronowy SkyCtrl, a teraz zapowiada stworzenie nowego.

Cenzura internetu w Polsce? W Sejmie trwa wysłuchanie ws. projektu blokowania treści z ostatniej chwili
Cenzura internetu w Polsce? W Sejmie trwa wysłuchanie ws. projektu blokowania treści

We wtorek o godz. 12 w Sejmie rozpoczęła się debata dot. rządowego projektu ustawy ws. blokowania nielegalnych treści w internecie.

Rozbierał się do „nagiego kalendarza”. Zostanie z-cą dyrektora Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa w Opolu z ostatniej chwili
Rozbierał się do „nagiego kalendarza”. Zostanie z-cą dyrektora Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa w Opolu

Grzegorz Janiczak, były kierowca Roberta Biedronia i koordynator Tęczowej Lewicy, ma objąć stanowisko zastępcy dyrektora ARiMR w Opolu – jak informuje TV Republika. Polityk znany z kontrowersyjnych wpisów w sieci przekonuje, że „wszystkie afery zostały już wyjaśnione”.

Dick Cheney nie żyje gorące
Dick Cheney nie żyje

W wieku 84 lat zmarł Dick Cheney, wiceprezydent USA z ramienia Partii Republikańskiej w latach 2001-2009 - podał we wtorek dziennikarz waszyngtońskiego portalu informacyjnego Punchbowl News Jake Sherman.

Państwo Tuska. Ukrainka, która straszyła Polaków atakami, organizuje konferencję w polskim Sejmie z ostatniej chwili
Państwo Tuska. Ukrainka, która straszyła Polaków atakami, organizuje konferencję w polskim Sejmie

Mowa o Natalii Panczenko, która najpierw groziła atakami na polskie obiekty, później zaś dementowała własne słowa, tłumacząc, iż została źle zrozumiana. Tytuł organizowanej przez nią w Sejmie konferencji to „Między społecznym mandatem a polityczną odpowiedzialnością: polska polityka wobec wojny i Ukrainy”.

Kaczyński stawił się w sądzie. Mocne słowa z ostatniej chwili
Kaczyński stawił się w sądzie. Mocne słowa

– Pojednanie jest możliwe wtedy, jeżeli ktoś coś złego zrobił – mówił we wtorek w sądzie prezes PiS Jarosław Kaczyński.

REKLAMA

dr. Rafał Zgorzelski: „Rozwój polskiej kolei to większe bezpieczeństwo Polski i regionu”.

Inwestycje w kolej należy postrzegać nie tylko w kontekście rozwoju gospodarczego i odpowiadania na codzienne potrzeby społeczeństwa, ale także przez pryzmat roli, jaką odgrywa stanowiąc istotny element infrastruktury krytycznej państwa. Wobec wojny na Ukrainie jest to dziś szczególnie aktualne.

Po dekadach, gdy kolej w Polsce była zwijana, a stan techniczny dworców czy taboru odstraszał podróżnych od korzystania z pociągów, obecnie trwa proces odwrotny. Ogromna skala inwestycji powoduje, że stanowi dziś atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Trwają przedsięwzięcia, które wpływają na rozwój sieci kolejowej i to zarówno w wymiarze lokalnym, czego doskonałym przykładem jest program Kolej+, ale również krajowym i regionalnym, jak to jest w przypadku Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ten ambitny projekt ma doprowadzić nie tylko do znacząco lepszego skomunikowania Polski, ale również do stworzenia szybkich, efektywnych połączeń w regionie Europy Środkowej i Wschodniej w deficytowym dotychczas układzie północ-południe. Należy mieć przy tym na uwadze, że rola kolei, jako ekologicznego środka transportu, będzie rosła i w Europie już pojawiają się rozwiązania legislacyjne, które ograniczają ruch lotniczy tam, gdzie kolej stanowi realną i atrakcyjną alternatywę.

Okres wakacyjny sprzyja myśleniu o podróżach pociągiem w kontekście wyjazdów urlopowych, na co dzień widoczne są natomiast aspekty związane z dojazdem do pracy czy szkoły. Kolej stanowi również naturalnie krwioobieg gospodarki i ma wpływ na atrakcyjność wymiany handlowej oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw. Wojna na Ukrainie przypomniała jednak również o kluczowym znaczeniu kolei dla wielowymiarowego bezpieczeństwa państwa. To właśnie tą drogą przewożony jest ciężki sprzęt wojskowy, amunicja i zaopatrzenie dla walczących stron. Również pociągami docierali do Polski uchodźcy uciekający przed rosyjskimi bombami spadającymi na ich domy. Wreszcie, kolej jest również wykorzystywana do transportu pomocy humanitarnej, zaopatrzenia i żywności – bez niej nie byłoby także możliwe zaopatrzenie kraju w węgiel, tak potrzebny podczas ostatniej zimy.

Rozwijając kolej w Polsce należy mieć na uwadze, że stanowi ona infrastrukturę podwójnego zastosowania. Stąd powinny być brane pod uwagę zarówno potrzeby społeczne i gospodarcze, które dominują na co dzień, jak i potencjalne wykorzystanie tej samej infrastruktury w sytuacji zagrożenia dla bezpieczeństwa państwa. W ten sposób należy również postrzegać rozbudowę połączeń kolejowych w obszarze Trójmorza. Budowa brakujących połączeń w układzie północ-południe i lepsze skomunikowanie portów bałtyckich z czarnomorskimi i adriatyckimi to nie tylko nowe możliwości gospodarcze i korzyści dla społeczeństw regionu, ale to także istotny element zwiększania zdolności obronnych na wschodniej flance NATO. Jak głosi stara sentencja łacińska – si vis pacem, para bellum. Pamiętajmy, że należy ją odnosić również do przygotowań w obszarze infrastruktury krytycznej.

 

Autor: Rafał Zgorzelski- Członek Zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A., przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe