Paweł Jędrzejewski: Jak traktowane jest zabijanie „pod wpływem” na drogach?

Niestety, wciąż bardzo łagodnie. Choć Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zaostrzenia prawa.
Wypadek. Ilustracja poglądowa Paweł Jędrzejewski: Jak traktowane jest zabijanie „pod wpływem” na drogach?
Wypadek. Ilustracja poglądowa / Pixabay.com

Pięcioro niewinnych, przypadkowych ludzi wracających z wesela fiatem punto zostaje zmasakrowanych i pozbawionych życia przez mężczyznę, który pod wpływem alkoholu i narkotyków prowadzi mercedesa pod Ostrowcem Świętokrzyskim 28 maja o świcie, traci panowanie nad kierownicą, zjeżdża na przeciwległy pas i taranuje samochód ofiar.

38-latek, który w wypadku doznał złamania ręki, nie odnosi się do zarzutu stawianego przez prokuraturę, odmawia składania zeznań. Sąd, ku zaskoczeniu prokuratury, nie zgadza się na umieszczenie go w areszcie. Pretekstem jest stan zdrowia sprawcy (podobno dolega mu oszołomienie wywołane środkami przeciwbólowymi). Jak ciężko chory musi być człowiek, któremu stan zdrowia nie pozwala na bezczynne leżenie na łóżku w areszcie? 

W wyniku zaskakującej decyzji sądu, człowiek winny śmierci pięciu osób pozostaje więc na wolności, co oznacza, że może znów zażyć narkotyki, wypić alkohol i wyjechać na drogę, prowadząc samochód zdrową ręką. To oczywiste. Prawo jazdy, prawdopodobnie zatrzymane przez policję, nie jest mu przecież do tego potrzebne.

A jaka będzie dla niego maksymalna kara za spowodowanie tego koszmarnego wypadku?

Polskie prawo przewiduje za odebranie życia w takiej sytuacji od 2 do 12 lat więzienia. Czyli maksymalnie, przy najsurowszym z możliwych wyroku, będzie to w tym przypadku kara mniej niż dwa i pół roku za jedno ludzkie życie.

Łagodne jest u nas prawo dla morderców

Tak - dla morderców! Bo każdy, kto decyduje się na prowadzenie samochodu po środkach psychoaktywnych, wyraża swoją decyzją zgodę na to, że za chwilę może spowodować śmierć niewinnych ludzi. I każdy musi mieć tego jasną świadomość. A jeśli jej nie ma, to powinien natychmiast stracić prawo jazdy.

 

Kodeks Karny uważa inaczej

Tak jednak się nie dzieje. Dla polskiego prawa ci ludzie nigdy nie są mordercami. Co prawda Kodeks Karny stwierdza, że "Kto zabija człowieka podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 8, karze 25 lat pozbawienia wolności albo karze dożywotniego pozbawienia wolności", to jednak odebranie człowiekowi życia w wypadku samochodowym nie jest traktowane jako zabójstwo (morderstwo). Spowodowanie wypadku drogowego, jeżeli skutkiem jest śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu, zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat, ale gdy sprawcą jest kierowcą znajdującym się w stanie nietrzeźwości, sąd może wymierzyć karę więzienia do wysokości górnej granicy (czyli 8 lat) zwiększonej o połowę. Tak więc pijany sprawca śmiertelnego wypadku drogowego może trafić za kraty na najwyżej 12 lat.

Wniosek jest oczywisty: pijany zabójca wciąż traktowany jest jak święta krowa. Bo nawet, gdy zostanie mu udowodnione, że miał we krwi kilka promili alkoholu i że to właśnie jego stan wywołany alkoholem był przyczyną wypadku, a zginą nawet wszyscy pasażerowie zatłoczonego autobusu, nadal najsurowszy wyrok nie może przekroczyć 12 lat. Nie dociera do wymiaru sprawiedliwości fakt potwierdzony setki i tysiące razy: że pijany człowiek za kierownicą jest potencjalnym mordercą i jeżeli udaje mu się nie spowodować wypadku, w którym są ranni lub giną ludzie, to oznacza tylko jedno - że miał więcej szczęścia niż rozumu.

Przecież człowiek prowadzący samochód w stanie upojenia alkoholowego może być porównany do kogoś, kto z broni palnej strzela na oślep w uliczny tłum. Możemy mu wierzyć, gdy mówi, że nie chce nikogo zabić, ale to tylko puste słowa, bo jego czyny tym słowom zdecydowanie przeczą. Wszystkie warunki potrzebne do popełnienia zbrodni są spełnione. Tylko przypadek może spowodować, że strzelający nikogo nie trafi. Podobnie, tylko przypadek powoduje, że pijany kierowca nie zabije na drodze.

 

Ostrzegamy się światłami przed policją, nie przed piratami drogowymi

Jednak dla łamiących zasady ruchu drogowego istnieje w Polsce niewytłumaczalna, bezrozumna tolerancja. Najlepszym dowodem na tę tolerancję, a wciąż najbardziej absurdalnym zwyczajem drogowym w Polsce, jest zjawisko ostrzegania nadjeżdżających kierowców mruganiem świateł o tym, że w pobliżu stoi kontrola radarowa mierząca prędkość. Kierowcy w poczuciu kretyńskiej "solidarności kierowców" umożliwiają tym, którzy przekraczają dopuszczalną prędkość, zwolnienie na kontrolowanym odcinku i uniknięcie mandatu oraz punktów karnych. W ten sposób kierowcy chronią tych, którzy łamią zasady ruchu drogowego, czyli tych, którzy jutro mogą ich zabić, jadąc za szybko. Przecież ten patrol "drogówki" to wasz sojusznik, a nie wróg. Policjanci z radarem to nie carscy stójkowi, czy niemieccy żandarmi z czasów okupacji, których oszukanie było patriotycznym obowiązkiem! Czy nie rozumiecie, że mandaty i punkty karne dla łamiących zasady, właśnie was mają chronić przed potencjalnymi zabójcami? I że to wy chronicie potencjalnych zabójców? Więc dlaczego, durniu, migasz tymi światłami do kierowcy, który przy najbliższej okazji może wjechać w ciebie, w twoje dziecko na rowerze lub w pieszego? 

Prawo uniemożliwiające traktowanie pijanego lub znajdującego się pod wpływem narkotyków kierowcy, który winny jest ludzkiej śmierci, jak zabójcy, jest zrodzone z tego samego ducha.

Do tego stanu beznadziejnej głupoty, która prowadzi  do utraty życia, dokładają się siadający za kierownicą po spożyciu alkoholu celebryci i politycy, których nazwisk nie potrzeba wymieniać, bo są powszechnie znane. Nie psuje im to dobrego nastroju, charakterystycznego dla polityków i celebrytów. 

 

Jeśli popełniać morderstwo, to tylko samochodem

W ogóle sytuacja prawna jest tak absurdalna, że mordowanie ludzi przy pomocy samochodu jest - według Kodeksu Karnego - najbezpieczniejszym dla mordercy sposobem dokonania zbrodni. Kara za zabójstwo zaczyna się od 8 lat (kara minimalna) i może zatrzymać się na dożywociu, natomiast spowodowanie wypadku, w którym ginie człowiek, kończy się na 8 latach (kara maksymalna). Czyli rachunek jest prosty: morderstwo skutecznie pozorujące wypadek samochodowy jest dla sprawcy najbardziej "opłacalne" - góra 8 lat więzienia. Jeżeli, oczywiście, w grę nie wchodzi alkohol, bo wtedy, jak już pisałem, jest to 12 lat. Ale dla kogoś planującego morderstwo, spożycie alkoholu może być korzystne, bo ułatwia zakamuflowanie dokonanej zbrodni, jako wypadku.

 

Oskarżenia o "populizm penalny"

Szef Ministerstwa Sprawiedliwości, Zbigniew Ziobro, zapowiada prace nad propozycją zmiany prawa wobec winnych wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym, których sprawca był pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Między innymi, ma to być podwyższenie najdłuższego wymiaru kary do 20 lat.

Oczywiście, takie plany spowodują automatycznie opór ze strony przeciwników politycznych Ziobry, zarzucających mu już nie raz w podobnych sytuacjach "populizm penalny". Jest to określenie z arsenału prymitywnej propagandy politycznej, które próby zaostrzenia kar oskarża o zaspokajanie najniższych instynktów "motłochu", a dążenie do sprawiedliwości i chronienie życia i zdrowia obywateli stara się przedstawić jako prymitywną zemstę.

Jedyny gwarantowany skutek walki z wydumanym "populizmem penalnym" to zabójcy niewinnych ludzi wcześniej wypuszczani na wolność, czyli wcześniej znów na drogach. 

A ten zdroworozsądkowy i przecież logiczny argument to, rzecz jasna, również "populizm".


 

POLECANE
Wysoka nagroda za informacje ws. zabójstwa Polaka w Southampton Wiadomości
Wysoka nagroda za informacje ws. zabójstwa Polaka w Southampton

Organizacja Crimestoppers wyznaczyła nagrodę 20 tys. funtów za informacje pomagające wyjaśnić sprawę zabójstwa 45-letniego Polaka w Southampton. Ciało mężczyzny, ze śladami pożaru, znaleziono 8 października w rejonie rezerwatu przyrody Southampton Common.

Były szef BBN z ważnym stanowiskiem w MON z ostatniej chwili
Były szef BBN z ważnym stanowiskiem w MON

Były szef BBN z czasów prezydenta Andrzeja Dudy, gen. Dariusz Łukowski został powołany na funkcje dyrektora Departamentu Strategii i Planowania Obronnego w resorcie obrony narodowej - poinformował we wtorek wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz.

Niemcy likwidują Pociąg do Kultury. Kursuje między Berlinem i Wrocławiem Wiadomości
Niemcy likwidują "Pociąg do Kultury". Kursuje między Berlinem i Wrocławiem

Weekendowe połączenie kolejowe, łączące Berlin z Wrocławiem i oferujące pasażerom wydarzenia artystyczne w drodze, jest bliski zamknięcia. Niemieckie media informują, że projekt przestanie funkcjonować po grudniu 2025 roku z powodów finansowych.

Internauci alarmują o tajemniczych obiektach nad Polską. Być może znamy rozwiązanie zagadki z ostatniej chwili
Internauci alarmują o tajemniczych obiektach nad Polską. Być może znamy rozwiązanie zagadki

We wtorkowy wieczór mieszkańcy różnych regionów Polski donosili o tajemniczych światłach na niebie; niebo nad Mazowszem, Śląskiem i Podkarpaciem rozświetliły pomarańczowe kule ognia. Choć część osób podejrzewa wojskowe flary, wiele wskazuje na to, że to po prostu... „spadające gwiazdy”. 

Bruksela: Ruch lotniczy wstrzymany z powodu dronów z ostatniej chwili
Bruksela: Ruch lotniczy wstrzymany z powodu dronów

Cały ruch lotniczy na lotnisku w Brukseli został wstrzymany we wtorek wieczorem w związku z wtargnięciem co najmniej jednego drona – podały belgijskie media, powołując się na agencję prasową Belga. Samoloty przekierowano na lotnisko w Liege, które niedługo potem również zamknięto w związku z aktywnością bezzałogowców.

Krajowa izba producentów drobiu alarmuje. Ceny w górę nawet o 60 proc. Wiadomości
Krajowa izba producentów drobiu alarmuje. Ceny w górę nawet o 60 proc.

W Polsce i w całej Europie zaczyna brakować jaj. To efekt ognisk grypy ptaków i rzekomego pomoru drobiu, które uderzyły w największe centra produkcji. Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz alarmuje, że ceny jaj już mocno rosną — i nie ma szans, by szybko wróciły do poziomów z poprzednich miesięcy.

Pilny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Pilny komunikat dla mieszkańców Warszawy

Od 8 do 16 listopada 2025 r. Dworzec Warszawa Centralna zostanie wyłączony z obsługi pociągów dalekobieżnych z powodu modernizacji infrastruktury kolejowej. Pasażerów czekają spore zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity i SKM, dodatkowe linie komunikacji miejskiej oraz honorowanie biletów na wielu trasach w stolicy.

Sędzia Iwaniec znów zawieszony. Nowa decyzja Waldemara Żurka z ostatniej chwili
Sędzia Iwaniec znów zawieszony. Nowa decyzja Waldemara Żurka

Minister sprawiedliwości Waldemar Żurek zdecydował o ponownym zawieszeniu sędziego Jakuba Iwańca. Decyzja zapadła we wtorek, czyli tego samego dnia, w którym Sąd Najwyższy uchylił wcześniejsze zarządzenie o zawieszeniu go w obowiązkach.

Upadek Maduro w Wenezueli roztrzaska rosyjski trójkąt karaibski z ostatniej chwili
Upadek Maduro w Wenezueli roztrzaska "rosyjski trójkąt karaibski"

Wenezuela stoi na krawędzi przełomu. Upadek reżimu Nicolasa Maduro oznaczałby nie tylko koniec socjalistycznej dyktatury, ale też rozpad rosyjskiego układu wpływów w Ameryce Łacińskiej. Czy Donald Trump naprawdę doprowadzi do końca ery „rosyjskiego trójkąta karaibskiego”?

Nowelizacja ustawy o CPK. Karol Nawrocki podjął decyzję z ostatniej chwili
Nowelizacja ustawy o CPK. Karol Nawrocki podjął decyzję

Prezydent Karol Nawrocki we wtorek podpisał nowelizację ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Ma ona ułatwić proces wywłaszczania i uzyskania odszkodowania przez wywłaszczanych, przewiduje też zaliczki do 85 proc. wysokości odszkodowania.

REKLAMA

Paweł Jędrzejewski: Jak traktowane jest zabijanie „pod wpływem” na drogach?

Niestety, wciąż bardzo łagodnie. Choć Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zaostrzenia prawa.
Wypadek. Ilustracja poglądowa Paweł Jędrzejewski: Jak traktowane jest zabijanie „pod wpływem” na drogach?
Wypadek. Ilustracja poglądowa / Pixabay.com

Pięcioro niewinnych, przypadkowych ludzi wracających z wesela fiatem punto zostaje zmasakrowanych i pozbawionych życia przez mężczyznę, który pod wpływem alkoholu i narkotyków prowadzi mercedesa pod Ostrowcem Świętokrzyskim 28 maja o świcie, traci panowanie nad kierownicą, zjeżdża na przeciwległy pas i taranuje samochód ofiar.

38-latek, który w wypadku doznał złamania ręki, nie odnosi się do zarzutu stawianego przez prokuraturę, odmawia składania zeznań. Sąd, ku zaskoczeniu prokuratury, nie zgadza się na umieszczenie go w areszcie. Pretekstem jest stan zdrowia sprawcy (podobno dolega mu oszołomienie wywołane środkami przeciwbólowymi). Jak ciężko chory musi być człowiek, któremu stan zdrowia nie pozwala na bezczynne leżenie na łóżku w areszcie? 

W wyniku zaskakującej decyzji sądu, człowiek winny śmierci pięciu osób pozostaje więc na wolności, co oznacza, że może znów zażyć narkotyki, wypić alkohol i wyjechać na drogę, prowadząc samochód zdrową ręką. To oczywiste. Prawo jazdy, prawdopodobnie zatrzymane przez policję, nie jest mu przecież do tego potrzebne.

A jaka będzie dla niego maksymalna kara za spowodowanie tego koszmarnego wypadku?

Polskie prawo przewiduje za odebranie życia w takiej sytuacji od 2 do 12 lat więzienia. Czyli maksymalnie, przy najsurowszym z możliwych wyroku, będzie to w tym przypadku kara mniej niż dwa i pół roku za jedno ludzkie życie.

Łagodne jest u nas prawo dla morderców

Tak - dla morderców! Bo każdy, kto decyduje się na prowadzenie samochodu po środkach psychoaktywnych, wyraża swoją decyzją zgodę na to, że za chwilę może spowodować śmierć niewinnych ludzi. I każdy musi mieć tego jasną świadomość. A jeśli jej nie ma, to powinien natychmiast stracić prawo jazdy.

 

Kodeks Karny uważa inaczej

Tak jednak się nie dzieje. Dla polskiego prawa ci ludzie nigdy nie są mordercami. Co prawda Kodeks Karny stwierdza, że "Kto zabija człowieka podlega karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 8, karze 25 lat pozbawienia wolności albo karze dożywotniego pozbawienia wolności", to jednak odebranie człowiekowi życia w wypadku samochodowym nie jest traktowane jako zabójstwo (morderstwo). Spowodowanie wypadku drogowego, jeżeli skutkiem jest śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu, zagrożone jest karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat, ale gdy sprawcą jest kierowcą znajdującym się w stanie nietrzeźwości, sąd może wymierzyć karę więzienia do wysokości górnej granicy (czyli 8 lat) zwiększonej o połowę. Tak więc pijany sprawca śmiertelnego wypadku drogowego może trafić za kraty na najwyżej 12 lat.

Wniosek jest oczywisty: pijany zabójca wciąż traktowany jest jak święta krowa. Bo nawet, gdy zostanie mu udowodnione, że miał we krwi kilka promili alkoholu i że to właśnie jego stan wywołany alkoholem był przyczyną wypadku, a zginą nawet wszyscy pasażerowie zatłoczonego autobusu, nadal najsurowszy wyrok nie może przekroczyć 12 lat. Nie dociera do wymiaru sprawiedliwości fakt potwierdzony setki i tysiące razy: że pijany człowiek za kierownicą jest potencjalnym mordercą i jeżeli udaje mu się nie spowodować wypadku, w którym są ranni lub giną ludzie, to oznacza tylko jedno - że miał więcej szczęścia niż rozumu.

Przecież człowiek prowadzący samochód w stanie upojenia alkoholowego może być porównany do kogoś, kto z broni palnej strzela na oślep w uliczny tłum. Możemy mu wierzyć, gdy mówi, że nie chce nikogo zabić, ale to tylko puste słowa, bo jego czyny tym słowom zdecydowanie przeczą. Wszystkie warunki potrzebne do popełnienia zbrodni są spełnione. Tylko przypadek może spowodować, że strzelający nikogo nie trafi. Podobnie, tylko przypadek powoduje, że pijany kierowca nie zabije na drodze.

 

Ostrzegamy się światłami przed policją, nie przed piratami drogowymi

Jednak dla łamiących zasady ruchu drogowego istnieje w Polsce niewytłumaczalna, bezrozumna tolerancja. Najlepszym dowodem na tę tolerancję, a wciąż najbardziej absurdalnym zwyczajem drogowym w Polsce, jest zjawisko ostrzegania nadjeżdżających kierowców mruganiem świateł o tym, że w pobliżu stoi kontrola radarowa mierząca prędkość. Kierowcy w poczuciu kretyńskiej "solidarności kierowców" umożliwiają tym, którzy przekraczają dopuszczalną prędkość, zwolnienie na kontrolowanym odcinku i uniknięcie mandatu oraz punktów karnych. W ten sposób kierowcy chronią tych, którzy łamią zasady ruchu drogowego, czyli tych, którzy jutro mogą ich zabić, jadąc za szybko. Przecież ten patrol "drogówki" to wasz sojusznik, a nie wróg. Policjanci z radarem to nie carscy stójkowi, czy niemieccy żandarmi z czasów okupacji, których oszukanie było patriotycznym obowiązkiem! Czy nie rozumiecie, że mandaty i punkty karne dla łamiących zasady, właśnie was mają chronić przed potencjalnymi zabójcami? I że to wy chronicie potencjalnych zabójców? Więc dlaczego, durniu, migasz tymi światłami do kierowcy, który przy najbliższej okazji może wjechać w ciebie, w twoje dziecko na rowerze lub w pieszego? 

Prawo uniemożliwiające traktowanie pijanego lub znajdującego się pod wpływem narkotyków kierowcy, który winny jest ludzkiej śmierci, jak zabójcy, jest zrodzone z tego samego ducha.

Do tego stanu beznadziejnej głupoty, która prowadzi  do utraty życia, dokładają się siadający za kierownicą po spożyciu alkoholu celebryci i politycy, których nazwisk nie potrzeba wymieniać, bo są powszechnie znane. Nie psuje im to dobrego nastroju, charakterystycznego dla polityków i celebrytów. 

 

Jeśli popełniać morderstwo, to tylko samochodem

W ogóle sytuacja prawna jest tak absurdalna, że mordowanie ludzi przy pomocy samochodu jest - według Kodeksu Karnego - najbezpieczniejszym dla mordercy sposobem dokonania zbrodni. Kara za zabójstwo zaczyna się od 8 lat (kara minimalna) i może zatrzymać się na dożywociu, natomiast spowodowanie wypadku, w którym ginie człowiek, kończy się na 8 latach (kara maksymalna). Czyli rachunek jest prosty: morderstwo skutecznie pozorujące wypadek samochodowy jest dla sprawcy najbardziej "opłacalne" - góra 8 lat więzienia. Jeżeli, oczywiście, w grę nie wchodzi alkohol, bo wtedy, jak już pisałem, jest to 12 lat. Ale dla kogoś planującego morderstwo, spożycie alkoholu może być korzystne, bo ułatwia zakamuflowanie dokonanej zbrodni, jako wypadku.

 

Oskarżenia o "populizm penalny"

Szef Ministerstwa Sprawiedliwości, Zbigniew Ziobro, zapowiada prace nad propozycją zmiany prawa wobec winnych wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym, których sprawca był pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Między innymi, ma to być podwyższenie najdłuższego wymiaru kary do 20 lat.

Oczywiście, takie plany spowodują automatycznie opór ze strony przeciwników politycznych Ziobry, zarzucających mu już nie raz w podobnych sytuacjach "populizm penalny". Jest to określenie z arsenału prymitywnej propagandy politycznej, które próby zaostrzenia kar oskarża o zaspokajanie najniższych instynktów "motłochu", a dążenie do sprawiedliwości i chronienie życia i zdrowia obywateli stara się przedstawić jako prymitywną zemstę.

Jedyny gwarantowany skutek walki z wydumanym "populizmem penalnym" to zabójcy niewinnych ludzi wcześniej wypuszczani na wolność, czyli wcześniej znów na drogach. 

A ten zdroworozsądkowy i przecież logiczny argument to, rzecz jasna, również "populizm".



 

Polecane
Emerytury
Stażowe