Ordo Iuris: stronnicze konsultacje i wątpliwe prawnie rozwiązania – Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu

Miasto Wrocław przeprowadziło konsultacje założeń projektu uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię, w której punktuje zarówno sposób prowadzenia konsultacji, jak również ideę SCT. Konsultacje były prowadzone przez organizację, w interesie której leży wprowadzenie SCT. Ordo Iuris podkreśla w opinii, że Miasto Wrocław, zamiast wprowadzać wątpliwą konstytucyjnie strefę, może skorzystać z niebudzących kontrowersji działań zmierzających do poprawy jakości powietrza, takich jak m.in. zmiany w organizacji ruchu czy sposobie czyszczenia dróg. Instytut wskazał w opinii na szereg kosztownych wymogów architektonicznych jakie pociągnie za sobą decyzja o utworzeniu SCT we Wrocławiu.

PRZECZYTAJ OPINIĘ - LINK

Zakończyły się konsultacje założeń projektu uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu we Wrocławiu pod nazwą „Jakiej strefy czystego transportu potrzebujemy”. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię dotyczącą zarówno samego sposobu prowadzenia konsultacji, jak i założeń projektu uchwały ustanawiającej SCT we Wrocławiu.

Podstawą prowadzonych konsultacji jest „Raport z badań emisji spalin pojazdów oraz rekomendacje w zakresie utworzenia SCT” przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, a więc organizację, w której interesie leży wprowadzenie SCT. Jak wskazują eksperci Ordo iuris, podstawą do rzetelnej dyskusji na temat wprowadzenia strefy czystego transportu oraz jej kształtu nie powinny być jednak wyłącznie rekomendacje organizacji zainteresowanej ich wynikiem. Miasto Wrocław powinno zatem formalnie zająć stanowisko w sprawie oraz poddać pod dyskusję wyniki badań i rekomendacje opracowane przez podmioty niepozostające w konflikcie interesów.

Zdaniem Instytutu, podczas konsultacji należało także wziąć pod uwagę możliwość skorzystania z środków zaradczych, które miasto Wrocław może zastosować w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery, a które są bardziej przystępne dla obywateli. Strefa Czystego Transportu, a więc zakaz wjazdu dla istotnej części dotychczas eksploatowanych pojazdów, jest rozwiązaniem najbardziej radykalnym i najmocniej ingerującym w podstawowe prawa i wolności jednostek.

Eksperci Instytutu podkreślają, że w przypadku podjęcia jednak prac nad projektem uchwały o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu, Rada Miasta Wrocławia powinna uwzględnić obszar emisji zanieczyszczeń, na którym dochodzi do przekroczenia ustawowych norm. Ponadto należy wziąć pod uwagę potrzeby grup osób wymagających szczególnej ochrony przed wykluczeniem, związanym z zakazem wjazdu na obszar strefy - w szczególności członków rodzin wielodzietnych, osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży oraz osób zasłużonych.

Decyzja o utworzeniu SCT pociągnie za sobą konieczność wprowadzenia daleko idących zmian w dotychczasowym funkcjonowaniu objętego nią obszaru. W szczególności dotyczy to wprowadzenia zupełnie nowych rozwiązań architektonicznych i budowlanych, zmiany organizacji ruchu drogowego czy rozbudowy środków ochrony przeciwpożarowej, zmiany w transporcie zbiorowym. Decyzja o wprowadzeniu SCT musi zatem uwzględniać źródła finansowania takich zmian.

„We Wrocławiu przekroczenie norm dwutlenku azotu odnotowano w 2022 r. jedynie w rejonie skrzyżowania al. Wiśniowej i ul. Powstańców Śląskich. Wydaje się zatem, że priorytetowym działaniem powinno być udrożnienie ruchu poprzez przebudowę newralgicznego skrzyżowania oraz modernizacja systemów grzewczych w okolicznych budynkach. Ustanowienie rozległej Strefy Czystego Transportu z radykalnym zakazem wjazdu pojazdów jawi się jako rozwiązanie nieproporcjonalne i zbędne” – zauważa Łukasz Bernaciński członek zarządu Instytutu Ordo Iuris.


 

POLECANE
Jest nowy ranking zaufania. Karol Nawrocki ponownie na czele [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Jest nowy ranking zaufania. Karol Nawrocki ponownie na czele [SONDAŻ]

W Wigilię portal Onet.pl opublikował grudniowy sondaż zaufania do polityków. Na pierwszym miejscu ponownie znalazł się prezydent Karol Nawrocki. W badaniu widać też powrót Jarosława Kaczyńskiego do pierwszej dziesiątki oraz pogarszającą się sytuację Mateusza Morawieckiego.

„Niech ucichną dzisiaj wszelkie spory”. Świąteczne życzenia Pary Prezydenckiej z ostatniej chwili
„Niech ucichną dzisiaj wszelkie spory”. Świąteczne życzenia Pary Prezydenckiej

Para Prezydencka skierowała do Polaków w kraju i za granicą życzenia świąteczne. W bożonarodzeniowym przesłaniu podkreślono znaczenie wspólnoty, tradycji oraz nadziei płynącej z Narodzenia Pańskiego. W komunikacie znalazły się także słowa wdzięczności dla osób pełniących służbę w święta.

Tragiczna Wigilia na Opolszczyźnie. Nie żyje sześć osób po wypadku na DK39 z ostatniej chwili
Tragiczna Wigilia na Opolszczyźnie. Nie żyje sześć osób po wypadku na DK39

Sześć osób zginęło w wypadku na drodze krajowej nr 39 w województwie opolskim w Wigilię o g. 6:30 rano. Po zderzeniu dwóch samochodów osobowych trasa została całkowicie zablokowana, a na miejscu pracują służby pod nadzorem prokuratury – poinformowała policja.

Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

W świąteczne dni zmienią się rozkłady komunikacji miejskiej. Zawieszone zostanie kursowanie kilkudziesięciu linii, a inne będą jeździć rzadziej.

Nie żyje Maciej Misztal. Kabareciarz miał tylko 43 lata z ostatniej chwili
Nie żyje Maciej Misztal. Kabareciarz miał tylko 43 lata

Maciej Misztal, współzałożyciel Kabaretu Trzeci Wymiar i wieloletni współpracownik OFPA w Rybniku, zmarł 22 grudnia 2025 r. po ciężkiej chorobie. Miał 43 lata.

Katastrofa samolotu w Turcji. Nie żyje szef sztabu armii Libii z ostatniej chwili
Katastrofa samolotu w Turcji. Nie żyje szef sztabu armii Libii

Służby dotarły do wraku samolotu, którym leciał szef sztabu armii Libii Mohammed Ali Ahmed Al-Haddad – przekazał minister spraw wewnętrznych Turcji Ali Yerlikaya. Wcześniej informowano, że z samolotem utracono kontakt radiowy.

Ogłoszenia o pracę muszą być neutralne płciowo. Minister: Mamy piękny, bogaty język z ostatniej chwili
Ogłoszenia o pracę muszą być neutralne płciowo. Minister: "Mamy piękny, bogaty język"

Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w TVP w likwidacji przekonywała, że w ogłoszeniach o pracę nie powinno się wskazywać płci. Zmiany wejdą w życie 24 grudnia 2025 r.

Nie żyje mężczyzna zaatakowany przez nożownika w Gdańsku z ostatniej chwili
Nie żyje mężczyzna zaatakowany przez nożownika w Gdańsku

Nie żyje mężczyzna, który w niedzielę w centrum Gdańska został zaatakowany przez 26-latka – poinformował serwis tvn24.pl.

Szokujące wieści z Włoch. Znany biathlonista znaleziony martwy podczas zgrupowania z ostatniej chwili
Szokujące wieści z Włoch. Znany biathlonista znaleziony martwy podczas zgrupowania

Sivert Guttorm Bakken, reprezentant Norwegii w biathlonowym Pucharze Świata, został we wtorek znaleziony martwy w hotelu we włoskim Lavaze – poinformowała norweska federacja biathlonu.

Leszek Czarnecki pozywa Telewizję Republika z ostatniej chwili
Leszek Czarnecki pozywa Telewizję Republika

Leszek Czarnecki pozywa Telewizję Republika. Chodzi o opublikowane przez stację w czerwcu tzw. "taśmy Giertycha". – Powodem tej sprawy jest to, że opublikowaliśmy jego rozmowę z Romanem Giertychem. Czyli nie to, że pokazaliśmy nieprawdę – stwierdził szef Telewizji Republika Tomasz Sakiewicz.

REKLAMA

Ordo Iuris: stronnicze konsultacje i wątpliwe prawnie rozwiązania – Strefa Czystego Transportu we Wrocławiu

Miasto Wrocław przeprowadziło konsultacje założeń projektu uchwały wprowadzającej Strefę Czystego Transportu. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię, w której punktuje zarówno sposób prowadzenia konsultacji, jak również ideę SCT. Konsultacje były prowadzone przez organizację, w interesie której leży wprowadzenie SCT. Ordo Iuris podkreśla w opinii, że Miasto Wrocław, zamiast wprowadzać wątpliwą konstytucyjnie strefę, może skorzystać z niebudzących kontrowersji działań zmierzających do poprawy jakości powietrza, takich jak m.in. zmiany w organizacji ruchu czy sposobie czyszczenia dróg. Instytut wskazał w opinii na szereg kosztownych wymogów architektonicznych jakie pociągnie za sobą decyzja o utworzeniu SCT we Wrocławiu.

PRZECZYTAJ OPINIĘ - LINK

Zakończyły się konsultacje założeń projektu uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu we Wrocławiu pod nazwą „Jakiej strefy czystego transportu potrzebujemy”. Instytut Ordo Iuris przedstawił w ramach konsultacji opinię dotyczącą zarówno samego sposobu prowadzenia konsultacji, jak i założeń projektu uchwały ustanawiającej SCT we Wrocławiu.

Podstawą prowadzonych konsultacji jest „Raport z badań emisji spalin pojazdów oraz rekomendacje w zakresie utworzenia SCT” przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, a więc organizację, w której interesie leży wprowadzenie SCT. Jak wskazują eksperci Ordo iuris, podstawą do rzetelnej dyskusji na temat wprowadzenia strefy czystego transportu oraz jej kształtu nie powinny być jednak wyłącznie rekomendacje organizacji zainteresowanej ich wynikiem. Miasto Wrocław powinno zatem formalnie zająć stanowisko w sprawie oraz poddać pod dyskusję wyniki badań i rekomendacje opracowane przez podmioty niepozostające w konflikcie interesów.

Zdaniem Instytutu, podczas konsultacji należało także wziąć pod uwagę możliwość skorzystania z środków zaradczych, które miasto Wrocław może zastosować w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery, a które są bardziej przystępne dla obywateli. Strefa Czystego Transportu, a więc zakaz wjazdu dla istotnej części dotychczas eksploatowanych pojazdów, jest rozwiązaniem najbardziej radykalnym i najmocniej ingerującym w podstawowe prawa i wolności jednostek.

Eksperci Instytutu podkreślają, że w przypadku podjęcia jednak prac nad projektem uchwały o ustanowieniu Strefy Czystego Transportu, Rada Miasta Wrocławia powinna uwzględnić obszar emisji zanieczyszczeń, na którym dochodzi do przekroczenia ustawowych norm. Ponadto należy wziąć pod uwagę potrzeby grup osób wymagających szczególnej ochrony przed wykluczeniem, związanym z zakazem wjazdu na obszar strefy - w szczególności członków rodzin wielodzietnych, osób niepełnosprawnych, kobiet w ciąży oraz osób zasłużonych.

Decyzja o utworzeniu SCT pociągnie za sobą konieczność wprowadzenia daleko idących zmian w dotychczasowym funkcjonowaniu objętego nią obszaru. W szczególności dotyczy to wprowadzenia zupełnie nowych rozwiązań architektonicznych i budowlanych, zmiany organizacji ruchu drogowego czy rozbudowy środków ochrony przeciwpożarowej, zmiany w transporcie zbiorowym. Decyzja o wprowadzeniu SCT musi zatem uwzględniać źródła finansowania takich zmian.

„We Wrocławiu przekroczenie norm dwutlenku azotu odnotowano w 2022 r. jedynie w rejonie skrzyżowania al. Wiśniowej i ul. Powstańców Śląskich. Wydaje się zatem, że priorytetowym działaniem powinno być udrożnienie ruchu poprzez przebudowę newralgicznego skrzyżowania oraz modernizacja systemów grzewczych w okolicznych budynkach. Ustanowienie rozległej Strefy Czystego Transportu z radykalnym zakazem wjazdu pojazdów jawi się jako rozwiązanie nieproporcjonalne i zbędne” – zauważa Łukasz Bernaciński członek zarządu Instytutu Ordo Iuris.



 

Polecane