Koniec ery Kobbenów w polskiej flocie. Opuszczono bandery na „Sępie” i „Bieliku”

ORP Sęp i ORP Bielik – ostatnie dwa okręty podwodne typu Kobben – zostały wycofane ze służby; o ostanim opuszczeniu bandery poinformowała 3. Flotylla Okrętów w Gdyni, do której należały jednostki.
 Koniec ery Kobbenów w polskiej flocie. Opuszczono bandery na „Sępie” i „Bieliku”
/ fot. YouTube

„W ciągu niespełna dwóch dekad służby pod biało-czerwoną banderą przebyły łącznie prawie 87 tys. mil morskich, biorąc udział w dziesiątkach ćwiczeń i operacji morskich. We wtorek, 14 grudnia br., w Porcie Wojennym w Gdyni odbyła się uroczystość ostatniego opuszczenia bander na okrętach podwodnych ORP Sęp i ORP Bielik, kończąc tym samym projekt Kobben w Marynarce Wojennej RP” – napisała 3FO. Zgodnie z ceremoniałem bandery i proporce opuszczone przez dowódców okrętów trafią do Muzeum Marynarki Wojennej. Wycofane jednostki zostaną przekazane Agencji Mienia Wojskowego.

W uroczystości wzięli udział inspektor Marynarki Wojennej w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych wiceadmirał Jarosław Ziemiański, Dowódca 3. Flotylli Okrętów kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec, kadra Dywizjonu Okrętów Podwodnych, matka chrzestna ORP Bielik Jolanta Banach i załogi okrętów oraz zaproszeni goście.

Okręty typu 207 o napędzie spalinowo-elektrycznym zostały zbudowane w Niemczech dla Norwegii, gdzie otrzymały nazwę Kobben. Okręt, który w Polsce otrzymał imię ORP Sęp, zbudowano w stoczni Nordseewerke w Emden dla Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii. W 1966 roku wszedł do służby w Marynarce Norweskiej jako HNoMS Skolpen. Po zakończeniu służby w siłach morskich Norwegii został przekazany Polsce. Po raz pierwszy na okręcie podwodnym o numerze burtowym 295 biało-czerwoną banderę podniesiono 16 sierpnia 2002 r. Uroczyste nadanie imienia i chrzest okrętu odbył się w Porcie Wojennym w Gdyni, a matką chrzestną jednostki została Małgorzata Szmajdzińska, żona ówczesnego szefa MON Jerzego Szmajdzińskiego.

W ciągu ponad 19 lat służby Sęp przebył ponad 30 tys. mil morskich, wykonując 296 zanurzeń i spędzając 320 dni na morzu (z czego 149 w zanurzeniu). ORP Sęp uczestniczył w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach, m.in. Anakonda, Baltops, Crown Eagle, Smer/Medex, Bold Monarch, Dynamic Monarch, Danex, Passex, Dragon oraz Ostrobok.

ORP Bielik został zwodowany 27 stycznia 1967 r. Do służby w norweskiej marynarce wojennej jednostka weszła w 1967 roku jako HNoMS Svenner, a po wycofaniu ze służby w 2001 r., okręt przekazano polskiej Marynarce Wojennej. Podniesienie biało-czerwonej bandery nastąpiło 8 września 2003 r. w bazie Marynarki Wojennej Norwegii w Bergen, a wcielenie do służby i nadanie imienia 24 października 2003 r. w Porcie Wojennym w Gdyni. Matką chrzestną okrętu została Jolanta Banach, ówczesna sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Przez ponad 18 lat służby w Marynarce Wojennej RP Bielik trzykrotnie (w latach 2004–2011) brał udział w natowskiej operacji antyterrorystycznej Active Endeavour na Morzu Śródziemnym. W Marynarce Wojennej RP przebył prawie 57 tys. mil morskich, wykonując 186 zanurzeń i spędzając 879 dni na morzu (z czego 334 w zanurzeniu). Uczestniczył w największych międzynarodowych manewrach na Bałtyku – cyklicznym ćwiczeniu Baltops, a także w wielu krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach, m.in. Joint Maritime Course, Crown Eagle, Anakonda, Smer/Medex, Bold Monarch, Dynamic Monarch, Danex, Passex, Dragon oraz Ostrobok.

Jako pierwsza z jednostek typu Kobben został Polsce przekazany okręt Stord. W czerwcu 2002 wszedł do służby jako ORP Sokół, następne były Sęp (2002), w 2003 ORP Bielik i w 2004 ORP Kondor. W grudniu 2011 r. okręt służący do tego czasu jako magazyn części zamiennych stanął na lądzie, przy Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni z przeznaczeniem na laboratoria wyposażone w symulatory.

Zakup nowych okrętów podwodnych od lat przewidywały plany modernizacji technicznej. Obecny plan zakłada odebranie dwóch jednostek do 2034 r.; aby utrzymać zdolności charakterystyczne dla jednostek podwodnych MON rozpoczęło negocjacje zakupu dwóch używanych okrętów od Szwecji jako rozwiązania pomostowego, powalającego utrzymać umiejętności załóg. Negocjacje dotyczyły zmodernizowanych szwedzkich okrętów podwodnych typu A17 Södermanland.

Na początku bieżącego roku wojska MON ogłosiło, że w pierwszej kolejności będzie realizowany program fregaty Miecznik. Resort oświadczył, że rozmowy ze Szwecją się przedłużają, a zakup od niej używanych okrętów podwodnych zależy od warunków oferty, w tym ceny i terminu dostaw.

Obecnie Polsce pozostał jeden okręt podwodny – ORP Orzeł, zaprojektowany w ZSR i zwodowany w 1985 roku.


 

POLECANE
Samuel Pereira: Niemcy będą naciskać. Asertywność wobec Berlina jest koniecznością z ostatniej chwili
Samuel Pereira: Niemcy będą naciskać. Asertywność wobec Berlina jest koniecznością

Asertywność wobec Berlina nie jest kwestią stylu czy dyplomatycznego temperamentu. Jest absolutną koniecznością. Zwłaszcza teraz, gdy Polska stanęła przed historyczną szansą wykorzystania własnych zasobów energetycznych na Bałtyku.

Ukraina negocjowała z Rosją. Rozmowy trwały zaledwie 40 minut z ostatniej chwili
Ukraina negocjowała z Rosją. Rozmowy trwały zaledwie 40 minut

W​​​​​​​ Stambule po niespełna godzinie zakończyła się w środę wieczorem trzecia runda negocjacji pokojowych z udziałem delegacji Ukrainy i Rosji - poinformował ukraiński nadawca Suspilne.

Niemcy w kłopocie. Kawa znika z półek sklepów z ostatniej chwili
Niemcy w kłopocie. Kawa znika z półek sklepów

Niemieckie supermarkety chowają kawę przed klientami z powodu rosnącej liczby kradzieży. Straty niemieckich handlowców sięgają 200 mln euro rocznie.

Poseł PO: Zadaniem nowego ministra MSWiA jest zrobienie porządku z obrońcami granic z ostatniej chwili
Poseł PO: Zadaniem nowego ministra MSWiA jest zrobienie porządku z obrońcami granic

Nowy szef MSWiA Marcin Kierwiński zrobi "porządek" z obrońcami granic? – To nie są obrońcy granic, to są ludzie, którzy podkopują fundamenty państwa polskiego – twierdzi poseł PO Artur Łącki.

Przymusowe doprowadzenie Zbigniewa Ziobry. Jest decyzja komisji z ostatniej chwili
Przymusowe doprowadzenie Zbigniewa Ziobry. Jest decyzja komisji

Komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych przyjęła wniosek tzw. komisji śledczej ds. Pegasusa o wyrażenie zgody przez Sejm na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie Zbigniewa Ziobry przed komisję.

Rekonstrukcja rządu. Kancelaria Prezydenta podała datę zaprzysiężenia z ostatniej chwili
Rekonstrukcja rządu. Kancelaria Prezydenta podała datę zaprzysiężenia

W czwartek o godz. 15.30 w Pałacu Prezydenckim odbędzie się uroczystość, w trakcie której prezydent Andrzej Duda dokona zmian w składzie Rady Ministrów – przekazała PAP rzecznik KPRP Diana Głownia. W środę nowych ministrów przedstawił premier Donald Tusk.

PGE wydała pilny komunikat z ostatniej chwili
PGE wydała pilny komunikat

PGE Energia Ciepła z Grupy PGE kontynuuje prace w celu uruchomienia nowego źródła ciepła dla miasta na terenie krakowskiej elektrociepłowni – informuje PGE.

Niemiecki rząd ws. nowo odkrytych polskich złóż ropy i gazu na Bałtyku: To biznes bez przyszłości z ostatniej chwili
Niemiecki rząd ws. nowo odkrytych polskich złóż ropy i gazu na Bałtyku: To biznes bez przyszłości

Niemiecki rząd odpowiadał w środę na pytania związane z odkryciem niedaleko Świnoujścia złóż ropy i gazu. Dziennikarze pytali o "liczne protesty przeciwko eksploatacji złóż". W tej sprawie wypowiadali się rzecznicy resortów gospodarki i środowiska. Przedstawiciele rządu uspokajali jednocześnie dziennikarzy, że wydobycie paliw kopalnianych będzie z roku na rok coraz mniej opłacalne, gdyż warunki będą dyktowały przepisy UE, a nie podaż.

Kobieta spadła ze ścianki wspinaczkowej w Warszawie. Nie udało się jej uratować z ostatniej chwili
Kobieta spadła ze ścianki wspinaczkowej w Warszawie. Nie udało się jej uratować

72-letnia kobieta poniosła śmierć po upadku z wysokości około 10 metrów podczas wspinaczki. Do tragicznego wypadku doszło w środę przy ul. Palisadowej w Warszawie.

Pilny komunikat inspektoratu sanitarnego dla mieszkańców i turystów Pomorza z ostatniej chwili
Pilny komunikat inspektoratu sanitarnego dla mieszkańców i turystów Pomorza

Cztery nadmorskie kąpieliska w województwie pomorskim zamknął w środę Główny Inspektorat Sanitarny. Powodem jest zakwit sinic.  Czerwona flaga zakazująca wejścia do wody powiewa także na kąpielisku w Trzebieży nad Zalewem Szczecińskim w województwie zachodniopomorskim.

REKLAMA

Koniec ery Kobbenów w polskiej flocie. Opuszczono bandery na „Sępie” i „Bieliku”

ORP Sęp i ORP Bielik – ostatnie dwa okręty podwodne typu Kobben – zostały wycofane ze służby; o ostanim opuszczeniu bandery poinformowała 3. Flotylla Okrętów w Gdyni, do której należały jednostki.
 Koniec ery Kobbenów w polskiej flocie. Opuszczono bandery na „Sępie” i „Bieliku”
/ fot. YouTube

„W ciągu niespełna dwóch dekad służby pod biało-czerwoną banderą przebyły łącznie prawie 87 tys. mil morskich, biorąc udział w dziesiątkach ćwiczeń i operacji morskich. We wtorek, 14 grudnia br., w Porcie Wojennym w Gdyni odbyła się uroczystość ostatniego opuszczenia bander na okrętach podwodnych ORP Sęp i ORP Bielik, kończąc tym samym projekt Kobben w Marynarce Wojennej RP” – napisała 3FO. Zgodnie z ceremoniałem bandery i proporce opuszczone przez dowódców okrętów trafią do Muzeum Marynarki Wojennej. Wycofane jednostki zostaną przekazane Agencji Mienia Wojskowego.

W uroczystości wzięli udział inspektor Marynarki Wojennej w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych wiceadmirał Jarosław Ziemiański, Dowódca 3. Flotylli Okrętów kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec, kadra Dywizjonu Okrętów Podwodnych, matka chrzestna ORP Bielik Jolanta Banach i załogi okrętów oraz zaproszeni goście.

Okręty typu 207 o napędzie spalinowo-elektrycznym zostały zbudowane w Niemczech dla Norwegii, gdzie otrzymały nazwę Kobben. Okręt, który w Polsce otrzymał imię ORP Sęp, zbudowano w stoczni Nordseewerke w Emden dla Królewskiej Marynarki Wojennej Norwegii. W 1966 roku wszedł do służby w Marynarce Norweskiej jako HNoMS Skolpen. Po zakończeniu służby w siłach morskich Norwegii został przekazany Polsce. Po raz pierwszy na okręcie podwodnym o numerze burtowym 295 biało-czerwoną banderę podniesiono 16 sierpnia 2002 r. Uroczyste nadanie imienia i chrzest okrętu odbył się w Porcie Wojennym w Gdyni, a matką chrzestną jednostki została Małgorzata Szmajdzińska, żona ówczesnego szefa MON Jerzego Szmajdzińskiego.

W ciągu ponad 19 lat służby Sęp przebył ponad 30 tys. mil morskich, wykonując 296 zanurzeń i spędzając 320 dni na morzu (z czego 149 w zanurzeniu). ORP Sęp uczestniczył w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach, m.in. Anakonda, Baltops, Crown Eagle, Smer/Medex, Bold Monarch, Dynamic Monarch, Danex, Passex, Dragon oraz Ostrobok.

ORP Bielik został zwodowany 27 stycznia 1967 r. Do służby w norweskiej marynarce wojennej jednostka weszła w 1967 roku jako HNoMS Svenner, a po wycofaniu ze służby w 2001 r., okręt przekazano polskiej Marynarce Wojennej. Podniesienie biało-czerwonej bandery nastąpiło 8 września 2003 r. w bazie Marynarki Wojennej Norwegii w Bergen, a wcielenie do służby i nadanie imienia 24 października 2003 r. w Porcie Wojennym w Gdyni. Matką chrzestną okrętu została Jolanta Banach, ówczesna sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Przez ponad 18 lat służby w Marynarce Wojennej RP Bielik trzykrotnie (w latach 2004–2011) brał udział w natowskiej operacji antyterrorystycznej Active Endeavour na Morzu Śródziemnym. W Marynarce Wojennej RP przebył prawie 57 tys. mil morskich, wykonując 186 zanurzeń i spędzając 879 dni na morzu (z czego 334 w zanurzeniu). Uczestniczył w największych międzynarodowych manewrach na Bałtyku – cyklicznym ćwiczeniu Baltops, a także w wielu krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach, m.in. Joint Maritime Course, Crown Eagle, Anakonda, Smer/Medex, Bold Monarch, Dynamic Monarch, Danex, Passex, Dragon oraz Ostrobok.

Jako pierwsza z jednostek typu Kobben został Polsce przekazany okręt Stord. W czerwcu 2002 wszedł do służby jako ORP Sokół, następne były Sęp (2002), w 2003 ORP Bielik i w 2004 ORP Kondor. W grudniu 2011 r. okręt służący do tego czasu jako magazyn części zamiennych stanął na lądzie, przy Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni z przeznaczeniem na laboratoria wyposażone w symulatory.

Zakup nowych okrętów podwodnych od lat przewidywały plany modernizacji technicznej. Obecny plan zakłada odebranie dwóch jednostek do 2034 r.; aby utrzymać zdolności charakterystyczne dla jednostek podwodnych MON rozpoczęło negocjacje zakupu dwóch używanych okrętów od Szwecji jako rozwiązania pomostowego, powalającego utrzymać umiejętności załóg. Negocjacje dotyczyły zmodernizowanych szwedzkich okrętów podwodnych typu A17 Södermanland.

Na początku bieżącego roku wojska MON ogłosiło, że w pierwszej kolejności będzie realizowany program fregaty Miecznik. Resort oświadczył, że rozmowy ze Szwecją się przedłużają, a zakup od niej używanych okrętów podwodnych zależy od warunków oferty, w tym ceny i terminu dostaw.

Obecnie Polsce pozostał jeden okręt podwodny – ORP Orzeł, zaprojektowany w ZSR i zwodowany w 1985 roku.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe