Debata o przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników

Nowe technologie, innowacje, lobbing na rzecz naszego regionu mają pomóc w rozwoju firm branży morskiej po pandemii. Jak to zrobić, by zabezpieczyć nie tylko interesy państwa, pracodawców, ale i pracowników? O tym rozmawiano w poniedziałek podczas kolejnej debaty w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk.
 Debata o przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników
/ Radio Gdańsk

Gośćmi Olgi Zielińskiej byli: Andrzej Kościk, przewodniczący Krajowej Sekcji Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność", Adam Tylski, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność" oraz Aleksander Kozicki, kierownik biura oddziału Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność".

Tematami przewodnimi dyskusji były kwestie bezpieczeństwa pracy, wynagrodzeń oraz warunków zatrudnienia.

- Praca w portach zawsze będzie należała do niebezpiecznych, biorąc pod uwagę ilość ciężkiego sprzętu, towaru i masy przeładunkowej, warunki atmosferyczne czy skomplikowane operacje, które muszę wykonywać zespoły robocze - mówił Adam Tylski.

- Warunki pracy polskich marynarzy to bardzo skomplikowane zagadnienie, bo w odróżnieniu od stoczni i portów polscy marynarze w większości nie wykonują swojej pracy u polskich pracodawców i są wyjęci z polskiego ustawodawstwa. Są na umowach śmieciowych - zaznaczył Andrzej Kościk.

- Wśród stoczniowców mamy ten sam problem, co w portach. Często tam się nie preferuje stosunku pracy lecz samozatrudnienie. To pociąga daleko idące konsekwencje - braku jakichkolwiek zobowiązań poza finansowymi - podkreślił Aleksander Kozicki.

 Chcielibyśmy, żeby urząd morski badał wypadki przy pracy, wydawał zalecenia powypadkowe, w jaki sposób poprawić bezpieczeństwo w ślad za Urzędem Górniczym, który bardzo skrupulatnie bada każdy wypadek w górnictwie. U nas w portach tego nie ma - dodał Adam Tylski.


- Problemem jest to, że porty nie mogą prowadzić działalności portowej, stąd mamy szereg podmiotów, a to stanowi dla związków ogromny problem. W Polsce nie mamy układów zbiorowych branżowych, bo część pracodawców konkuruje niskimi kosztami pracy - podkreślił Aleksander Kozicki.


- Jest mi wiadomo o wielu przypadkach łamania przepisów w polskich portach. Dlaczego tak się dzieje? Bo wg interpretacji PIP interwencja na statku obcej bandery nie jest możliwa, bo to jest terytorium obcego państwa i PIP nie ma prawa interweniować - podsumował Andrzej Kościk.


WIELKI FINAŁ NIEBAWEM

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.


 

POLECANE
Nawet 7 lat za transowanie dzieci tylko u nas
Nawet 7 lat za transowanie dzieci

W styczniu tego roku Trump zakazał transowania dzieci w USA. Niektóre szpitale jednak nadal oferują „zmiany płci” najmłodszym Amerykanom. Departament Sprawiedliwości wszczął więc przeciwko nim śledztwo, które dla wielu lekarzy eksperymentujących na dzieciach może skończyć się więzieniem. Ideologia gender kończy się wreszcie w Ameryce.

Lange vel Gontarczyk pozbawiona odznaczenia. Kwaśniewski zabrał głos z ostatniej chwili
Lange vel Gontarczyk pozbawiona odznaczenia. Kwaśniewski zabrał głos

29 lipca 2025 prezydent Andrzej Duda pozbawił Jolantę Małgorzatę Lange Srebrnego Krzyża Zasługi. – Rozumiem decyzję prezydenta Andrzeja Dudy. Jeżeli doszły do niego informacje, które nie były znane w momencie przyznawania odznaczenia, to ja to rozumiem – stwierdził były prezydent Aleksander Kwaśniewski.

Obława w Małopolsce. Policja wydała komunikat z ostatniej chwili
Obława w Małopolsce. Policja wydała komunikat

Policja z Nowego Targu przeczesuje las koło Frydmana szukając 37-latka, który uciekł z domu po awanturze z rodzicami.

Komunikat dla mieszkańców Łodzi z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Łodzi

Skomplikowaną operację usunięcia ciosa przeszedł z powodzeniem słoń indyjski Taru z Orientarium Zoo Łódź. Na ekstrakcję zęba, uszkodzonego podczas przepychanek z dzielącymi z Taru wybieg starszymi słoniami Aleksandrem, Kyanem i Barnabą, przyjechali do Łodzi światowej klasy specjaliści.

Rosja i Ukraina muszą wynegocjować pokój. Trump podał datę z ostatniej chwili
"Rosja i Ukraina muszą wynegocjować pokój". Trump podał datę

– Prezydent Donald Trump jasno określił, że chce porozumienia pokojowego w Ukrainie do 8 sierpnia, bo w przeciwnym razie Stany Zjednoczone będą gotowe podjąć dodatkowe środki, by zapewnić pokój – oświadczył w czwartek w Radzie Bezpieczeństwa ONZ przedstawiciel USA John Kelley.

Ujawniono przyczynę śmierci Hulka Hogana z ostatniej chwili
Ujawniono przyczynę śmierci Hulka Hogana

W czwartek 24 lipca zmarł legendarny amerykański wrestler Hulk Hogan. 71-latek miał zawał, który nastąpił w wyniku nagłego zablokowania przepływu krwi do mięśnia sercowego, co spowodowało uszkodzenie tkanek – informuje serwis "Page Six".

Żurek zwalnia i zawiesza sędziów. Tusk grozi: To dopiero rozgrzewka z ostatniej chwili
Żurek zwalnia i zawiesza sędziów. Tusk grozi: To dopiero rozgrzewka

Nie wiem, skąd tyle wrzawy wokół działań ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka. Przecież to dopiero rozgrzewka - napisał Donald Tusk na platformie X. Wcześniej nowy szef resortu sprawiedliwości poinformował o zawieszeniu 45 prezesów i wiceprezesów sądów.

Karol Nawrocki ujawnił nazwiska kolejnych współpracowników z ostatniej chwili
Karol Nawrocki ujawnił nazwiska kolejnych współpracowników

Prezydent elekt Karol Nawrocki poinformował w czwartek, że zakończył prace nad strukturą swojej kancelarii. Podał kolejne dwa nazwiska przyszłych współpracowników – będą to: polityk PiS Karol Rabenda oraz Mateusz Kotecki, dotychczas dyrektor Biura Kadr w IPN.

Unikalne zjawisko astronomiczne. Warto się przygotować z ostatniej chwili
Unikalne zjawisko astronomiczne. Warto się przygotować

Pasjonaci zjawisk astronomicznych już przygotowują się na całkowite zaćmienie Księżyca, zwane też krwawym Księżycem. Jeśli ktoś chce je zobaczyć w pełnym wymiarze, warto już planować wycieczkę przynajmniej na południe lub wschód Europy. W Polsce będziemy mieli zaćmienie częściowe Księżyca.

Komunikat dla mieszkańców Wielkopolski z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Wielkopolski

Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ przekaże placówkom medycznym w regionie ponad 970 mln zł. To dodatkowe pieniądze za świadczenia medyczne i nadwykonania – informuje w czwartek NFZ.

REKLAMA

Debata o przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników

Nowe technologie, innowacje, lobbing na rzecz naszego regionu mają pomóc w rozwoju firm branży morskiej po pandemii. Jak to zrobić, by zabezpieczyć nie tylko interesy państwa, pracodawców, ale i pracowników? O tym rozmawiano w poniedziałek podczas kolejnej debaty w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk.
 Debata o przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników
/ Radio Gdańsk

Gośćmi Olgi Zielińskiej byli: Andrzej Kościk, przewodniczący Krajowej Sekcji Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność", Adam Tylski, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność" oraz Aleksander Kozicki, kierownik biura oddziału Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność".

Tematami przewodnimi dyskusji były kwestie bezpieczeństwa pracy, wynagrodzeń oraz warunków zatrudnienia.

- Praca w portach zawsze będzie należała do niebezpiecznych, biorąc pod uwagę ilość ciężkiego sprzętu, towaru i masy przeładunkowej, warunki atmosferyczne czy skomplikowane operacje, które muszę wykonywać zespoły robocze - mówił Adam Tylski.

- Warunki pracy polskich marynarzy to bardzo skomplikowane zagadnienie, bo w odróżnieniu od stoczni i portów polscy marynarze w większości nie wykonują swojej pracy u polskich pracodawców i są wyjęci z polskiego ustawodawstwa. Są na umowach śmieciowych - zaznaczył Andrzej Kościk.

- Wśród stoczniowców mamy ten sam problem, co w portach. Często tam się nie preferuje stosunku pracy lecz samozatrudnienie. To pociąga daleko idące konsekwencje - braku jakichkolwiek zobowiązań poza finansowymi - podkreślił Aleksander Kozicki.

 Chcielibyśmy, żeby urząd morski badał wypadki przy pracy, wydawał zalecenia powypadkowe, w jaki sposób poprawić bezpieczeństwo w ślad za Urzędem Górniczym, który bardzo skrupulatnie bada każdy wypadek w górnictwie. U nas w portach tego nie ma - dodał Adam Tylski.


- Problemem jest to, że porty nie mogą prowadzić działalności portowej, stąd mamy szereg podmiotów, a to stanowi dla związków ogromny problem. W Polsce nie mamy układów zbiorowych branżowych, bo część pracodawców konkuruje niskimi kosztami pracy - podkreślił Aleksander Kozicki.


- Jest mi wiadomo o wielu przypadkach łamania przepisów w polskich portach. Dlaczego tak się dzieje? Bo wg interpretacji PIP interwencja na statku obcej bandery nie jest możliwa, bo to jest terytorium obcego państwa i PIP nie ma prawa interweniować - podsumował Andrzej Kościk.


WIELKI FINAŁ NIEBAWEM

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe