Debata o przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników

Nowe technologie, innowacje, lobbing na rzecz naszego regionu mają pomóc w rozwoju firm branży morskiej po pandemii. Jak to zrobić, by zabezpieczyć nie tylko interesy państwa, pracodawców, ale i pracowników? O tym rozmawiano w poniedziałek podczas kolejnej debaty w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk.
 Debata o przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników
/ Radio Gdańsk

Gośćmi Olgi Zielińskiej byli: Andrzej Kościk, przewodniczący Krajowej Sekcji Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność", Adam Tylski, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność" oraz Aleksander Kozicki, kierownik biura oddziału Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność".

Tematami przewodnimi dyskusji były kwestie bezpieczeństwa pracy, wynagrodzeń oraz warunków zatrudnienia.

- Praca w portach zawsze będzie należała do niebezpiecznych, biorąc pod uwagę ilość ciężkiego sprzętu, towaru i masy przeładunkowej, warunki atmosferyczne czy skomplikowane operacje, które muszę wykonywać zespoły robocze - mówił Adam Tylski.

- Warunki pracy polskich marynarzy to bardzo skomplikowane zagadnienie, bo w odróżnieniu od stoczni i portów polscy marynarze w większości nie wykonują swojej pracy u polskich pracodawców i są wyjęci z polskiego ustawodawstwa. Są na umowach śmieciowych - zaznaczył Andrzej Kościk.

- Wśród stoczniowców mamy ten sam problem, co w portach. Często tam się nie preferuje stosunku pracy lecz samozatrudnienie. To pociąga daleko idące konsekwencje - braku jakichkolwiek zobowiązań poza finansowymi - podkreślił Aleksander Kozicki.

 Chcielibyśmy, żeby urząd morski badał wypadki przy pracy, wydawał zalecenia powypadkowe, w jaki sposób poprawić bezpieczeństwo w ślad za Urzędem Górniczym, który bardzo skrupulatnie bada każdy wypadek w górnictwie. U nas w portach tego nie ma - dodał Adam Tylski.


- Problemem jest to, że porty nie mogą prowadzić działalności portowej, stąd mamy szereg podmiotów, a to stanowi dla związków ogromny problem. W Polsce nie mamy układów zbiorowych branżowych, bo część pracodawców konkuruje niskimi kosztami pracy - podkreślił Aleksander Kozicki.


- Jest mi wiadomo o wielu przypadkach łamania przepisów w polskich portach. Dlaczego tak się dzieje? Bo wg interpretacji PIP interwencja na statku obcej bandery nie jest możliwa, bo to jest terytorium obcego państwa i PIP nie ma prawa interweniować - podsumował Andrzej Kościk.


WIELKI FINAŁ NIEBAWEM

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.


 

POLECANE
„Trump wynegocjował z Chinami porozumienie nie tylko dla USA, ale dla całego świata” z ostatniej chwili
„Trump wynegocjował z Chinami porozumienie nie tylko dla USA, ale dla całego świata”

Prezydent USA Donald Trump wynegocjował zawieszenie na rok chińskich kontroli eksportu metali ziem rzadkich dla całego świata, nie tylko dla Stanów Zjednoczonych - poinformował w czwartek amerykański minister finansów Scott Bessent.

Prezes CPK: Nie ma problemu z innymi działkami pod inwestycję. Kwestia Zabłotni jest jednostkowa pilne
Prezes CPK: Nie ma problemu z innymi działkami pod inwestycję. Kwestia Zabłotni jest jednostkowa

Centralny Port Komunikacyjny nie widzi żadnych trudności z pozostałymi nieruchomościami potrzebnymi do budowy inwestycji. Jedynie działka w Zabłotni pozostaje przedmiotem rozmów. Prezes CPK Filip Czernicki zapewnił, że sytuacja jest jednostkowa.

Proces fińskiej polityk oskarżonej o mowę nienawiści. Zacytowała Biblię z ostatniej chwili
Proces fińskiej polityk oskarżonej o mowę nienawiści. Zacytowała Biblię

Fińska parlamentarzystka i była minister spraw wewnętrznych dr Päivi Räsänen stanęła dziś przed Sądem Najwyższym Finlandii. Razem z biskupem Juhaną Pohjolą odpowiada za rzekomą „mowę nienawiści” — chodzi o cytowanie Biblii i publiczne wyrażanie chrześcijańskich przekonań dotyczących małżeństwa i seksualności. Sprawa, znana jako „Bible Tweet”, uznawana jest za precedensową dla wolności słowa i wolności religijnej w Europie.

Nie żyje Rafał Wójcik. Olimpijczyk przegrał walkę z chorobą z ostatniej chwili
Nie żyje Rafał Wójcik. Olimpijczyk przegrał walkę z chorobą

W czwartek w Szczecinie zmarł Rafał Wójcik, jeden z czołowych polskich biegaczy na średnich i długich dystansach przełomu wieków, olimpijczyk z Sydney – poinformował Polski Związek Lekkiej Atletyki. Miał 53 lata.

Jest odpowiedź Rosji na decyzję prezydenta USA o wznowieniu testów nuklearnych z ostatniej chwili
Jest odpowiedź Rosji na decyzję prezydenta USA o wznowieniu testów nuklearnych

Rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow oświadczył w czwartek, że Rosja i Stany Zjednoczone nie prowadzą nowego wyścigu zbrojeń, choć Moskwa odpowie symetrycznie, jeśli inne państwa wznowią próby z bronią nuklearną. Oświadczenie padło w reakcji na zapowiedź Donalda Trumpa, który polecił wznowienie amerykańskich testów jądrowych.

Prezydent Nawrocki powołał prof. Grzegorza Berendta na ambasadora ds. dyplomacji historycznej z ostatniej chwili
Prezydent Nawrocki powołał prof. Grzegorza Berendta na ambasadora ds. dyplomacji historycznej

29 października prezydent RP Karol Nawrocki powołał dr. hab. Grzegorza Berendta na ambasadora – specjalnego przedstawiciela Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ds. dyplomacji historycznej.

Wypadek na Wisłostradzie. Kluczowa trasa w Warszawie zablokowana z ostatniej chwili
Wypadek na Wisłostradzie. Kluczowa trasa w Warszawie zablokowana

W czwartek przed południem na Wisłostradzie, przed mostem Grota-Roweckiego na Bielanach, doszło do zderzenia dwóch samochodów osobowych.

Francja wprowadza nową definicję gwałtu z ostatniej chwili
Francja wprowadza nową definicję gwałtu

Francuski parlament ratyfikował poprawkę do kodeksu karnego, która po raz pierwszy w historii kraju włącza pojęcie zgody do prawnej definicji gwałtu i napaści seksualnej. W efekcie tej zmiany każdy akt seksualny bez zgody drugiej osoby będzie uznany za gwałt – niezależnie od użycia przemocy, groźby czy przymusu.

Z niemieckiego magazynu zniknęło porsche, setki pralek i fortepian. Zatrzymani Polacy  z ostatniej chwili
Z niemieckiego magazynu zniknęło porsche, setki pralek i fortepian. Zatrzymani Polacy 

Hamburska policja rozbiła grupę przestępczą podejrzaną o włamania do magazynów i kradzież cennych towarów, w tym setek pralek, elektroniki, luksusowego porsche czy drogiego fortepianu. W sprawie zatrzymano czterech obywateli Polski i jednego Niemca. Jak donosi portal dw.com, śledczy podejrzewają, że grupa działała w sposób zorganizowany i profesjonalny, a skradzione przedmioty przechowywano w kilku lokalizacjach w północnych Niemczech.

Ewakuacja szkoły w woj. opolskim. Budynek został ostrzelany z ostatniej chwili
Ewakuacja szkoły w woj. opolskim. Budynek został ostrzelany

Szkoła podstawowa we Włodarach w woj. opolskim została dziś rano ewakuowana po tym, jak w kierunku budynku padły strzały – informuje stacja TVN24.

REKLAMA

Debata o przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników

Nowe technologie, innowacje, lobbing na rzecz naszego regionu mają pomóc w rozwoju firm branży morskiej po pandemii. Jak to zrobić, by zabezpieczyć nie tylko interesy państwa, pracodawców, ale i pracowników? O tym rozmawiano w poniedziałek podczas kolejnej debaty w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk.
 Debata o przyszłości gospodarki morskiej z perspektywy pracowników
/ Radio Gdańsk

Gośćmi Olgi Zielińskiej byli: Andrzej Kościk, przewodniczący Krajowej Sekcji Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność", Adam Tylski, wiceprzewodniczący Krajowej Sekcji Portów Morskich NSZZ "Solidarność" oraz Aleksander Kozicki, kierownik biura oddziału Regionu Gdańskiego NSZZ "Solidarność".

Tematami przewodnimi dyskusji były kwestie bezpieczeństwa pracy, wynagrodzeń oraz warunków zatrudnienia.

- Praca w portach zawsze będzie należała do niebezpiecznych, biorąc pod uwagę ilość ciężkiego sprzętu, towaru i masy przeładunkowej, warunki atmosferyczne czy skomplikowane operacje, które muszę wykonywać zespoły robocze - mówił Adam Tylski.

- Warunki pracy polskich marynarzy to bardzo skomplikowane zagadnienie, bo w odróżnieniu od stoczni i portów polscy marynarze w większości nie wykonują swojej pracy u polskich pracodawców i są wyjęci z polskiego ustawodawstwa. Są na umowach śmieciowych - zaznaczył Andrzej Kościk.

- Wśród stoczniowców mamy ten sam problem, co w portach. Często tam się nie preferuje stosunku pracy lecz samozatrudnienie. To pociąga daleko idące konsekwencje - braku jakichkolwiek zobowiązań poza finansowymi - podkreślił Aleksander Kozicki.

 Chcielibyśmy, żeby urząd morski badał wypadki przy pracy, wydawał zalecenia powypadkowe, w jaki sposób poprawić bezpieczeństwo w ślad za Urzędem Górniczym, który bardzo skrupulatnie bada każdy wypadek w górnictwie. U nas w portach tego nie ma - dodał Adam Tylski.


- Problemem jest to, że porty nie mogą prowadzić działalności portowej, stąd mamy szereg podmiotów, a to stanowi dla związków ogromny problem. W Polsce nie mamy układów zbiorowych branżowych, bo część pracodawców konkuruje niskimi kosztami pracy - podkreślił Aleksander Kozicki.


- Jest mi wiadomo o wielu przypadkach łamania przepisów w polskich portach. Dlaczego tak się dzieje? Bo wg interpretacji PIP interwencja na statku obcej bandery nie jest możliwa, bo to jest terytorium obcego państwa i PIP nie ma prawa interweniować - podsumował Andrzej Kościk.


WIELKI FINAŁ NIEBAWEM

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe