Spór Solidarności z miastem Gdańsk ws. banerów. SPRAWDZILIŚMY! Przepisy nie pozostawiają wątpliwości
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni w imieniu władz miasta Gdańska nałożył na “Solidarność” karę 50 tys. zł. za rozwieszenie na budynku Komisji Krajowej banerów z okazji 40-lecia “Solidarności”, w tym ze słowami Papieża Jana Pawła II.
Reklama wielkopowierzchniowa, mówiąca o uroczystościach 40-lecia Solidarności jest niezgodna z uchwałą krajobrazową
- mówił o przyczynach nałożenia kary na Związek zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak na konferencji prasowej we wtorek 2 marca.
Tymczasem z Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Art. 37c.) dowiadujemy się, że:
Dz.U.2020.293 t.j. | Akt obowiązujący
Wersja od: 19 stycznia 2021 r.
Art. 37c. [Wyłączenie stosowania przepisów dotyczących reklam]
Przepisów dotyczących reklam nie stosuje się do upowszechniania informacji wyłącznie:1) trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia;
2) o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.
- czytamy w Ustawie.
Wnioski wydają się jasne: baner zawieszony przez NSZZ Solidarność był banerem "upamiętniającym osoby, instytucje, lub wydarzenia", zatem zgodnie z Art. 37c. Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, nie powinno się wobec niego stosować przepisów dotyczących reklam.