Zbigniew Kuźmiuk: Wracamy do rozmów z Rosją w sprawie transportu ciężarowego

W sprawie transportu ciężarowego do Rosji i przez ten kraj do krajów trzecich obowiązuje do końca 2016 roku porozumienie z kwietnia na podstawie, którego Polska otrzymała 170 tysięcy pozwoleń w tym 40 tysięcy do krajów trzecich.
T. Gutry Zbigniew Kuźmiuk: Wracamy do rozmów z Rosją w sprawie transportu ciężarowego
T. Gutry / Tygodnik Solidarność

Na zasadzie wzajemności przewoźnicy rosyjscy uzyskali podobną ilość pozwoleń na przewozy do Polski i przez nasz kraj, choć byli zainteresowani znacznie większą ilością pozwoleń szczególnie, jeżeli chodzi o tranzyt przez Polskę.

Kwestią sporną w rozmowach z Rosjanami jest także prawa ilości paliwa, z jaką wjeżdżają do Polski ich ciężarówki, zgodnie z prawem europejskim powinno to być maksymalnie 200 litrów, poprzedni rząd niestety zgodził się, żeby było to aż 600 litrów.

Rozmowy będą, więc niezwykle trudne zwłaszcza, że strona rosyjska specjalnie nie ukrywa, iż jej podejściem strategicznym jest całkowite wyeliminowanie transportu obcego z ich terytorium.

2. Przypomnijmy tylko, że usługi transportowe są ważną częścią polskiej gospodarki (Polska samochodowa flota transportowa jest obecnie pierwszą flotą w Europie), to trudno przejść do porządku dziennego nad decyzjami politycznymi w tym przypadku rosyjskimi, które godzą w ten sektor.

W przypadku polskich przewoźników samochodowych aż około 1000 z nich, (czyli blisko 1/3 wszystkich firm przewozowych) działało na rosyjskim rynku, a po wprowadzeniu rosyjskiego embarga w połowie 2014 roku nie tylko nie wozili naszych towarów rolnych na rosyjski rynek, ale także mieli poważne problemy z przewozem tranzytowym przez Rosję, a nawet z przewozem do Rosji towarów z krajów trzecich nieobjętych embargiem.

Straty polskich przewoźników z tego tytułu wyniosły przynajmniej kilkaset milionów euro, co więcej sukcesywne rozszerzanie różnego rodzaju ograniczeń nakładanych na nich przez Rosję, tylko te straty powiększało.

3. Przypomnijmy także, że spory pomiędzy Rosją i Polską w sprawie przewozów towarowych w ostatnich kilku latach miały miejsce regularnie na przełomie stycznia i lutego każdego roku, ale teraz w 2016 roku rosyjska blokada polskiego transportu samochodowego wynikała ze zmiany przepisów wykonawczych, jakie Rosjanie wprowadzili do umowy międzyrządowej z Polską z 1996 roku.

Z kolei na blokadę polskiego transportu przez Rosjan, Polska zareagowała stanowczo blokadą rosyjskiego transportu przez nasz kraj, wspomogła nas także Ukraina blokując przejazd Rosjan i w ten sposób chcąc przewozić towary na Zachód musieli oni przewozić je na Litwę, a stamtąd drogą morską do portów niemieckich.

Okazuje się, że polska stanowczość w tej sprawie podziałała trzeźwiąco na Rosjan i po dwóch tygodniach sporów byli gotowi podpisać czasowe porozumienie, co więcej Polska wymusiła na nich zmianę ich prawodawstwa w tym zakresie.

4. Stanowczość nowego polskiego rządu w sprawie transportu samochodowego towarów i zareagowanie blokadą przewozów rosyjskich spowodowała, że Rosjanie jednak poszli po rozum do głowy.

Dobrze, że teraz negocjacje dotyczącego 2017 roku rozpoczynają się na tyle wcześnie, że jest duża szansa, iż zakończą się jeszcze w grudniu tego roku, a to spowoduje, że firmy transportowe operujące na rosyjskim rynku nie będą trzymane w niepewności do ostatniej chwili.

Zapewne negocjacje z Rosjanami nie będą łatwe, bo niestety wykorzystują oni wszystkie instrumenty gospodarcze do oddziaływania politycznego na kraje trzecie w tym w szczególności na swoich sąsiadów, ale widać, że twarde rozmowy ze strony obecnego ministerstwa infrastruktury i budownictwa przynoszą oczekiwane skutki.

Zbigniew Kuźmiuk

 

POLECANE
Komunikat dla mieszkańców Śląska. Gigantyczne utrudnienia na drodze w Chorzowie  Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Śląska. Gigantyczne utrudnienia na drodze w Chorzowie

W Chorzowie władze miasta zamknęły nagle estakadę w ciągu ulicy Katowickiej. Powodem był zły stan konstrukcji będącej odcinkiem trasy DK79. W Chorzowie, ale i w innych rejonach aglomeracji, natychmiastowe i całkowite zamknięcie estakady spowodowało gigantyczne utrudnienia w ruchu. 

Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

Uwaga kierowcy w Warszawie! W nocy z piątku na sobotę nastąpią ważne zmiany w organizacji ruchu na Alejach Jerozolimskich przy Dworcu Zachodnim.

Rosjanie nie chcą wojny z Ukrainą? Są nowe wyniki badań Wiadomości
Rosjanie nie chcą wojny z Ukrainą? Są nowe wyniki badań

Odsetek Rosjan popierających kontynuowanie wojny spadł do rekordowo niskiego poziomu, przekazał we wtorek portal Moscow Times, powołując się na ostatnie badania opinii publicznej zrealizowane przez Centrum Lewady. "Partia wojny" to obecnie 28 proc. społeczeństwa, najmniej od początku wojny.

Lekarz życzy wyborcom Karola Nawrockiego wad płodu i przemocy domowej. Jest zgłoszenie Wiadomości
Lekarz życzy wyborcom Karola Nawrockiego "wad płodu" i przemocy domowej. Jest zgłoszenie

Skandaliczny wpis dr Marty Krzemień o wynikach wyborów prezydenckich wywołał falę oburzenia. Poseł Jacek Ozdoba zgłosił sprawę do Naczelnej Izby Lekarskiej.

Fala odrażającego hejtu wobec 7-letniej córki Karola Nawrockiego z ostatniej chwili
Fala odrażającego hejtu wobec 7-letniej córki Karola Nawrockiego

Po wieczorze wyborczym 1 czerwca w sieci rozpętała się burza – celem odrażających ataków stała się 7-letnia córka Karola Nawrockiego, która towarzyszyła mu na scenie wraz z całą rodziną prezydenta-elekta.

Jest decyzja Lidla ws. budowy centrum dystrybucyjnego w Gietrzwałdzie Wiadomości
Jest decyzja Lidla ws. budowy centrum dystrybucyjnego w Gietrzwałdzie

Nie będzie centrum dystrybucyjnego Lidla w okolicach Gietrzwałdu. Firma poinformowała, że inwestycja nie będzie realizowana w tym miejscu.

Niepokojące informacje nt. agencji ochraniającej Rafała Trzaskowskiego Wiadomości
Niepokojące informacje nt. agencji ochraniającej Rafała Trzaskowskiego

Jak twierdzi portal Niezalezna.pl, agencja Cerber, która miała zajmować się ochroną kampanijnych wydarzeń Rafała Trzaskowskiego, miała nie posiadać ważnej licencji.

Był symbolem Warszawy. Zostanie zburzony gorące
Był symbolem Warszawy. Zostanie zburzony

Jeden z symboli Warszawy zostanie zburzony. W jego miejsce powstanie nowoczesny budynek.

NASK i TVP pod lupą międzynarodowych obserwatorów wyborów. Nieprzejrzyści i stronniczy z ostatniej chwili
NASK i TVP pod lupą międzynarodowych obserwatorów wyborów. "Nieprzejrzyści" i "stronniczy"

Międzynarodowa Misja Obserwacji Wyborów wydała wstępny raport na temat przebiegu wyborów i kampanii w Polsce. Delegaci z OBWE i Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy nie pozostawili suchej nitki na instytucjach państwowych, które miały zadbać o bezstronność i obiektywizm informacji w czasie kampanii. W ocenie obserwatorów działania NASK czy mediów publicznych był nieprzejrzyste, a ich przekaz był wyraźnie stronniczy. 

Ukraina zaatakowała most Krymski. Potężna eksplozja [WIDEO] z ostatniej chwili
Ukraina zaatakowała most Krymski. Potężna eksplozja [WIDEO]

Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) oświadczyła, że zaatakowała i uszkodziła we wtorek most Krymski, który prowadzi z okupowanego Krymu nad Cieśniną Kerczeńską na Półwysep Tamański w kontynentalnej części Rosji.

REKLAMA

Zbigniew Kuźmiuk: Wracamy do rozmów z Rosją w sprawie transportu ciężarowego

W sprawie transportu ciężarowego do Rosji i przez ten kraj do krajów trzecich obowiązuje do końca 2016 roku porozumienie z kwietnia na podstawie, którego Polska otrzymała 170 tysięcy pozwoleń w tym 40 tysięcy do krajów trzecich.
T. Gutry Zbigniew Kuźmiuk: Wracamy do rozmów z Rosją w sprawie transportu ciężarowego
T. Gutry / Tygodnik Solidarność

Na zasadzie wzajemności przewoźnicy rosyjscy uzyskali podobną ilość pozwoleń na przewozy do Polski i przez nasz kraj, choć byli zainteresowani znacznie większą ilością pozwoleń szczególnie, jeżeli chodzi o tranzyt przez Polskę.

Kwestią sporną w rozmowach z Rosjanami jest także prawa ilości paliwa, z jaką wjeżdżają do Polski ich ciężarówki, zgodnie z prawem europejskim powinno to być maksymalnie 200 litrów, poprzedni rząd niestety zgodził się, żeby było to aż 600 litrów.

Rozmowy będą, więc niezwykle trudne zwłaszcza, że strona rosyjska specjalnie nie ukrywa, iż jej podejściem strategicznym jest całkowite wyeliminowanie transportu obcego z ich terytorium.

2. Przypomnijmy tylko, że usługi transportowe są ważną częścią polskiej gospodarki (Polska samochodowa flota transportowa jest obecnie pierwszą flotą w Europie), to trudno przejść do porządku dziennego nad decyzjami politycznymi w tym przypadku rosyjskimi, które godzą w ten sektor.

W przypadku polskich przewoźników samochodowych aż około 1000 z nich, (czyli blisko 1/3 wszystkich firm przewozowych) działało na rosyjskim rynku, a po wprowadzeniu rosyjskiego embarga w połowie 2014 roku nie tylko nie wozili naszych towarów rolnych na rosyjski rynek, ale także mieli poważne problemy z przewozem tranzytowym przez Rosję, a nawet z przewozem do Rosji towarów z krajów trzecich nieobjętych embargiem.

Straty polskich przewoźników z tego tytułu wyniosły przynajmniej kilkaset milionów euro, co więcej sukcesywne rozszerzanie różnego rodzaju ograniczeń nakładanych na nich przez Rosję, tylko te straty powiększało.

3. Przypomnijmy także, że spory pomiędzy Rosją i Polską w sprawie przewozów towarowych w ostatnich kilku latach miały miejsce regularnie na przełomie stycznia i lutego każdego roku, ale teraz w 2016 roku rosyjska blokada polskiego transportu samochodowego wynikała ze zmiany przepisów wykonawczych, jakie Rosjanie wprowadzili do umowy międzyrządowej z Polską z 1996 roku.

Z kolei na blokadę polskiego transportu przez Rosjan, Polska zareagowała stanowczo blokadą rosyjskiego transportu przez nasz kraj, wspomogła nas także Ukraina blokując przejazd Rosjan i w ten sposób chcąc przewozić towary na Zachód musieli oni przewozić je na Litwę, a stamtąd drogą morską do portów niemieckich.

Okazuje się, że polska stanowczość w tej sprawie podziałała trzeźwiąco na Rosjan i po dwóch tygodniach sporów byli gotowi podpisać czasowe porozumienie, co więcej Polska wymusiła na nich zmianę ich prawodawstwa w tym zakresie.

4. Stanowczość nowego polskiego rządu w sprawie transportu samochodowego towarów i zareagowanie blokadą przewozów rosyjskich spowodowała, że Rosjanie jednak poszli po rozum do głowy.

Dobrze, że teraz negocjacje dotyczącego 2017 roku rozpoczynają się na tyle wcześnie, że jest duża szansa, iż zakończą się jeszcze w grudniu tego roku, a to spowoduje, że firmy transportowe operujące na rosyjskim rynku nie będą trzymane w niepewności do ostatniej chwili.

Zapewne negocjacje z Rosjanami nie będą łatwe, bo niestety wykorzystują oni wszystkie instrumenty gospodarcze do oddziaływania politycznego na kraje trzecie w tym w szczególności na swoich sąsiadów, ale widać, że twarde rozmowy ze strony obecnego ministerstwa infrastruktury i budownictwa przynoszą oczekiwane skutki.

Zbigniew Kuźmiuk


 

Polecane
Emerytury
Stażowe