#LiniaProsta. Czy rzeczywiście osoby cierpiące na zespół Downa mogą żyć tak samo jak my?

- Nie lubię określenia „osoby cierpiące na zespół Downa”. Zespół Downa jest bezbolesny, a osoby z tą genetyczna wadą wcale się nią nie interesują. Tacy ludzie mają całkiem normalne zainteresowania, oczywiście w zakresie, na jaki pozwalają im możliwości intelektualne. Młodzież pasjonuje się chociażby serialami, filmami, muzyką disco polo, spotkaniami przy pizzy ze znajomymi, Internetem, czyli tym samym, czym ich zdrowi rówieśnicy – mówi Andrzej Suchcicki ze Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”.
#LiniaProsta
Zespół Downa to schorzenie genetyczne, silnie uzależnione od wieku kobiety decydującej się na poród, którego na obecnym poziomie medycyny nie da się wyleczyć. Jednak dzięki pojawieniu się szeregu terapii psychologicznych oraz fizjoterapii w ostatnich latach wydłużeniu uległa długość życia osób z zespołem Downa. Jeszcze 20-30 lat temu takie osoby dożywały najczęściej tylko około 30 lat. Obecnie można spotkać w Polsce osoby z zespołem Downa dożywające 50-60 lat, a średnia długość życia osób z taką przypadłością wydłużyła się do 49 lat. Liczbę chorych na zespół Downa w Polsce szacuje się na około 60 tysięcy.
Od 2012 roku 21 marca na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Zespołu Downa. - Z tej okazji nasze stowarzyszenie organizuje dla osób z zespołem Downa chociażby projekcje filmów i spotkania z aktorami. Działamy też w mediach społecznościowych, gdzie razem z telewizją Lifetime rozkręcamy akcję #LiniaProsta, a przy współpracy z platformą fundraisingową „pomagamy.im” staramy się zbierać środki na mieszkanie chronione dla dorosłych osób z zespołem Downa, które są alternatywą dla domów pomocy społecznej – wyjaśnia Suchcicki.
Nazwa zainagurowanej rok temu akcji odnosi się do charakterystycznej dla osób z zespołem Downa pojedynczej prostej linii papilarnej, która przebiega przez wnętrze dłoni. Za każdą fotkę z hashtagiem #LiniaProsta na Instagramie, Twitterze albo Facebooku, telewizja Lifetime przekazuje Stowarzyszeniu „Bardziej Kochani” kwotę 5 zł. Pieniądze przeznaczane są na pomoc w usamodzielnieniu się osób z zespołem Downa.
Coraz bardziej zauważalni
Na początku roku media na całym świecie obiegła informacja o 18-miesięcznym Amerykaninie, Lucasu Warrenie, który został nową dziecięcą twarzą firmy Gerber. Chłopczyk został pierwszym zwycięzcą organizowanego od 91 lat konkursu, który przyszedł na świat z Trisomią 21. Oznacza to, że przy 21. parze chromosomów jest dodatkowy, trzeci chromosom lub jego fragment. Teraz wizerunek Lucasa ma być umieszczony w reklamach firmy w czasie całorocznej kampanii reklamowej i na słoiczkach z jedzeniem Gerbera. Także w reklamie zabawki Fisher Price pojawia się dziewczynka z zespołem Downa...

#REKLAMA_POZIOMA#