„Przymierze Orłów”. Wyjątkowy Koncert Niepodległości w Warszawie i w Gdańsku

11 listopada w Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie, a 13 listopada w bazylice św. Brygidy w Gdańsku odbędzie się siedemnasta premiera Koncertu Niepodległości. Portal Tysol.pl objął patronatem medialnym to niezwykłe wydarzenie.
Koncert Niepodległości
Koncert Niepodległości / mat. organizatora

Co musisz wiedzieć:

  • 11 listopada w Muzeum Powstania Warszawskiego i 13 listopada w bazylice św. Brygidy w Gdańsku odbędzie się premiera 17. edycji Koncertu Niepodległości pod tytułem „Przymierze Orłów”.
  • Inspiracją tegorocznego koncertu jest 230. rocznica III rozbioru Polski i nawiązanie do traktatu Loewenwolda, tzw. przymierza trzech czarnych orłów, które stało się symbolem zaborczej współpracy Rosji, Prus i Austrii.
  • W repertuarze znajdą się m.in. utwory średniowieczne, pieśni konfederatów i powstańców, kompozycje Jacka Kaczmarskiego i Lecha Makowieckiego, a także premierowy utwór „Przymierze Czarnych Orłów”.
  • Wydarzenie swoim patronatem objął prezydent RP Karol Nawrocki.

 

O inicjatywie

Koncert Niepodległości narodził się w 2009 roku z inicjatywy polsko-kanadyjskiej wokalistki i kompozytorki Oli Turkiewicz oraz scenarzysty, reżysera i producenta Jacka „Wiejskiego” Górskiego. Projekt, zainicjowany w Muzeum Powstania Warszawskiego, obejmuje 57 edycji w Polsce i za granicą, ponad 230 oryginalnych kompozycji i aranżacji oraz blisko 30 odrębnych scenariuszy. 

 

Setki artystów z całego świata

Projekt tworzy międzynarodowy zespół muzyków sesyjnych, w którego skład weszło przez lata ponad 250 artystów z Polski, Kanady, Australii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Armenii. Anglojęzyczna edycja wydarzenia – „Polish Independence Concert” – zaprezentowana została w Bazie NATO w Ādaži na Łotwie. Dwujęzyczne edycje międzynarodowe odbyły się także w Australii, Kanadzie, na Litwie i na Łotwie.  

 

Inspiracja i tematyka koncertu 

Inspiracją kolejnej premiery Koncertu Niepodległości „Przymierze Orłów” jest 230. rocznica III rozbioru Polski, dokonanego przez Rosję, Prusy i Austrię – wcześniejszych sygnatariuszy traktatu Loewenwolda z 1732 roku, zwanego przymierzem trzech czarnych orłów.  

Celem traktatu było pogwałcenie wolnej elekcji oraz zablokowanie reform w Rzeczypospolitej. Kiedy w 1933 roku Rosja i Saksonia przeprowadziły zamach stanu w celu niedopuszczenia do objęcia tronu polskiego przez Stanisława Leszczyńskiego i osadzenia na tronie Augusta III Sasa, szlachta w obronie suwerenności Rzeczypospolitej i legalnie wybranego króla powstała zbrojnie przeciw Rosji i Saksonii. Wystąpienie to, zapamiętane jako konfederacja dzikowska, przez wielu historyków uznawane jest za pierwsze nasze powstanie narodowe. Najdłużej w rosyjsko-saskim oblężeniu bronił się wierny polskiemu królowi Gdańsk, który skapitulował po pięciomiesięcznym oblężeniu przez wojska rosyjskie i saskie. Podkreślając fakt, iż Polska jest jedynym państwem, które przyjęło zarówno hołd pruski (1525), jak i hołd moskiewski (1611), ukazana zostanie geopolityczna gra obcych mocarstw, które wspólnie ingerowały w sprawy Królestwa Polskiego i Rzeczypospolitej, począwszy od zarania naszych dziejów. W tym kontekście ukazane zostanie bohaterstwo naszych przodków, broniących ojczyzny przed zakusami państw ościennych i wielokrotnie liczniejszych sił.  

Punktem wyjścia narracji będzie współdziałanie Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego i Rusi Kijowskiej w celu detronizacji Mieszka II Lamberta, syna Bolesława Chrobrego. Ukazany zostanie antyjagielloński sojusz zawarty pomiędzy carem Wasylem III, wielkim mistrzem Zakonu Krzyżackiego Albrechtem Hohenzollernem oraz cesarzem rzymskim narodu niemieckiego Maksymilianem I Habsburgiem. Apogeum antypolskich sojuszy nastąpiło w 1795 roku, gdy wskutek III rozbioru Polska ostatecznie zniknęła z mapy świata. Dążenia do ostatecznej anihilacji narodu polskiego znajdziemy w XIX-wiecznych porozumieniach mocarstw, takich jak konwencja Alvenslebena (1863) czy wreszcie sojusz trzech cesarzy (1873), zbiegający się w czasie z nasilającą się germanizacją i rusyfikacją. Dla pełnego kontekstu historycznego ukazane zostaną wymierzone w Polskę sojusze międzynarodowe Szwecji, Prus, Siedmiogrodu i Kozaczyzny, skutkujące traktatem w Radnot (1657) – pierwszą próbą rozbioru Rzeczypospolitej. Zwieńczeniem narracji będzie ukazanie paktu Ribbentrop–Mołotow, który skutkował IV rozbiorem Polski dokonanym przez Rosję, Niemcy oraz stanowiącą część III Rzeszy Austrię, do których dołączyła także Słowacja. Narrację zamknie opis rozpoczętej 1 września 1939 roku ostatniej wielkiej epopei żołnierza walczącego o niepodległość ojczyzny na niemal wszystkich frontach II wojny światowej. Nawiązując do powstania warszawskiego, ukazane zostanie współdziałanie Moskwy i Berlina – zarówno podczas powstania warszawskiego 1944 roku, jak i wcześniejszego, jakże często zapominanego powstania warszawskiego 1794 roku. 

 

Repertuar 

Na repertuar najnowszej edycji Koncertu Niepodległości składają się współczesny utwór instrumentalny „Przymierze Czarnych Orłów” (2025) i kompozycja do tekstu z „Kroniki polskiej” Galla Anonima „Boleslaue, dux gloriosissime!” (2019/1109). Zaprezentowane zostaną również hybrydowe aranżacje polskich pieśni wojskowych i patriotycznych, w tym: średniowieczna „Piessn o prusskiei porascze kthora szie sstała za krolia Jagiełła Władysława” (1570) i pieśń rycerska „W kotły, bębny uderzyli” (XV w.), „Pieśń Konfederatów Tyszowieckich” (~1655) i „Pieśń Konfederatów Barskich” (1843), kompozycja do wiersza ludowego „Na Kopańskim moście” (XVIII w.) oraz pieśni z okresu insurekcji kościuszkowskiej – „Śpiew włościan krakowiaków” (1794) – i powstania listopadowego – „Marsz za Bug” (1830). Przeniesieniu narracji w wiek XX towarzyszyć będzie nieformalny hymn Polski – „Rota” (1908), pieśń powstańców wielkopolskich „Marsylianka Wielkopolska” (1919), piosenka z czasu wojny polsko-bolszewickiej „Cud nad Wisłą, czyli polska młócka” (1920), piosenka Jacka Kaczmarskiego „Ballada wrześniowa” (1983) oraz kompilacja jego utworu „Katyń” (1985) z kompozycją Lecha Makowieckiego „Katyń 1940 (ostatni list)” (2010). Ostatnim utworem koncertu będzie kompozycja współczesna do wiersza Józefa Szczepańskiego „Czerwona zaraza” (2025/1944). Na zakończenie artyści wspólnie z publicznością zaśpiewają „Mazurek Dąbrowskiego” (1797) wraz z zapomnianą dziś, pierwotnie czwartą i szóstą zwrotką Mazurka: 

Niemiec, Moskal nie osiędzie, 
gdy jąwszy pałasza, 
hasłem wszystkich zgoda będzie 
i ojczyzna nasza. 

Na to wszystkich jedne głosy: 
Dosyć tej niewoli, 
Mamy racławickie kosy, 
Kościuszkę, Bóg pozwoli. 

 
Na przestrzeni 18 lat zespół Koncertu Niepodległości stworzył unikalny styl muzyki hybrydowej, który łączy oryginalne brzmienia dawnych pieśni z nowoczesnymi aranżacjami i kompozycjami. Obejmują one elementy klasyki, elektroniki, poezji śpiewanej, rocka, jazzu, bluesa, punku, reggae, metalu, rapu oraz tech-house’u, a także nagrania archiwalne. 

 

Śpiewnik Niepodległości – siostrzany projekt Koncertu Niepodległości 

W ramach rozwoju Koncertu Niepodległości w 2017 roku Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej uruchomiła historyczno-edukacyjny portal Śpiewnik Niepodległości. Udostępnia on dorobek polskiej pieśni patriotycznej wraz z narzędziami do samodzielnej nauki ich wykonywania oraz przykładowymi interpretacjami Koncertu Niepodległości. Pieśni opatrzone są komentarzem literackim i historycznym, a portal jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Nowatorski projekt wysoko doceniła społeczność internetowa. Obecnie Śpiewnik gromadzi blisko 3 miliony indywidualnych użytkowników (głównie młodzież i animatorów kultury), którzy wykonali ponad 7 milionów odsłon. Portal udostępnia funkcjonalność tworzenia playlist oraz indywidualny generator, dzięki któremu każdy może stworzyć własny, spersonalizowany Śpiewnik Niepodległości, możliwy do wykreowania w formie wydruku lub do pobrania w formacie na dowolne urządzenie mobilne. W 2022 roku uruchomiona została wersja anglojęzyczna portalu, a w grudniu 2023 roku zainaugurowano wersję portugalskojęzyczną, dedykowaną Polonii brazylijskiej. 

 

Ekipa Koncertu Niepodległości

Koncert Niepodległości współtworzą polsko-kanadyjska wokalistka jazzowa i kompozytorka Ola Turkiewicz, pełniąca rolę dyrektor muzycznej, oraz Jacek „Wiejski” Górski – producent, reżyser i scenarzysta wydarzenia. 

W kolejnej edycji Koncertu Niepodległości wystąpią: 

Ola Turkiewicz (dyrektor muzyczny, kompozycje, aranżacje i śpiew), Tomasz Bacajewski (śpiew) oraz zespół Koncertu Niepodległości w składzie: 

Ignacy Wendt (trąbka), Michał Iwanek (instrumenty klawiszowe), Tomasz Boruch (gitara), Łukasz Makowski (bas, kontrabas), Mateusz Senderowski (perkusja), Wojciech Barteczek (I skrzypce), Cezary Gójski (II skrzypce), Przemysław Ćwiek (altówka), Anna Wróbel (wiolonczela). 

Prozatorską narrację wydarzenia poprowadzi aktor Robert Czebotar. 

  • Patronat honorowy: prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Karol Nawrocki 
  • Wsparcie: Stowarzyszenie Federacji Młodzieży Walczącej 
  • Patronat medialny: Niezależna.pl | Tysol.pl 

 


 

POLECANE
Trudna sytuacja w prawie całym kraju. IMGW ostrzega: najgorzej będzie w nocy gorące
Trudna sytuacja w prawie całym kraju. IMGW ostrzega: najgorzej będzie w nocy

Gołoledź i marznące opady sparaliżowały drogi w niemal całej Polsce. IMGW ostrzega przed bardzo trudnymi warunkami do jazdy, a służby apelują o ostrożność po serii groźnych wypadków i kolizji.

Tȟašúŋke Witkó: Opadające rosyjskie portki tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Opadające rosyjskie portki

Emmanuel Jean-Michel Frédéric Macron odebrał w ostatnim czasie publiczną lekcję pokory, zafundowaną mu przez Siergieja Wiktorowicza Ławrowa. Wyłącznie ze względu na panującą obecnie świąteczno-noworoczną porę, nie wskażę części ciała, w którą Francuz otrzymał od Rosjanina sążnistego, dyplomatycznego kopniaka, a jedynie dla ułatwienia dodam, że nad Loarą tytułują ją słowem „fesses”.

Samuel Pereira: Polityczna amnezja i świąteczna projekcja tylko u nas
Samuel Pereira: Polityczna amnezja i świąteczna projekcja

Wigilia to nie jest zwykły wieczór. To moment czuwania – nie tylko w sensie religijnym, ale też ludzkim. Zatrzymania się. Wyłączenia szumu i odkładania sporów na bok. Nawet jeśli ktoś nie wierzy, rozumie intuicyjnie, że to most między codziennością a czymś ważniejszym. Dlatego właśnie tak boleśnie widać, gdy ktoś próbuje ten most zamienić w kolejną barykadę.

Wiadomo, ilu Polaków musi opuścić USA. MSZ podał liczbę z ostatniej chwili
Wiadomo, ilu Polaków musi opuścić USA. MSZ podał liczbę

MSZ ujawniło skalę deportacji Polaków z USA. Jak podano w komunikacie, na dzień 6 listopada 2025 r. 68 osób było w rękach amerykańskiego Urzędu Celno-Imigracyjnego, a około 130 obywateli Polski ma w tym roku opuścić kraj.

Tragedia w Boże Narodzenie. Śmiertelnie ugodził partnerkę z ostatniej chwili
Tragedia w Boże Narodzenie. Śmiertelnie ugodził partnerkę

Makabryczne Boże Narodzenie w Strzale pod Siedlcami. Podczas świątecznej kolacji, 53-letni mężczyzna w trakcie kłótni śmiertelnie ugodził nożem swoją 55-letnią partnerkę.

Uszkodzone tory kolejowe na Opolszczyźnie. Jest komunikat z ostatniej chwili
Uszkodzone tory kolejowe na Opolszczyźnie. Jest komunikat

Policja poinformowała w piątek po południu, że funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei stwierdzili brak fragmentu szyny kolejowej na linii kolejowej relacji Sławięcice - Rudziniec. Badane są przyczyny zdarzenia.

Tego najbardziej obawiają się Polacy w 2026 roku. Jest sondaż z ostatniej chwili
Tego najbardziej obawiają się Polacy w 2026 roku. Jest sondaż

W 2026 roku Polacy najbardziej obawiają się problemów z dostępem do służby zdrowia oraz pogorszenia zdrowia własnego lub bliskich - wynika z badania pracowni United Surveys na zlecenie Wirtualnej Polski.

Prezydent Karol Nawrocki rozmawiał z Donaldem Trumpem. Jest komunikat z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki rozmawiał z Donaldem Trumpem. Jest komunikat

Odbyła się kolejna rozmowa telefoniczna prezydenta Karola Nawrockiego z prezydentem USA Donaldem Trumpem - poinformowała w piątek po godz. 15 Kancelaria Prezydenta Karola Nawrockiego.

Karambol na S8. Trasa do Warszawy zablokowana z ostatniej chwili
Karambol na S8. Trasa do Warszawy zablokowana

Dziewięć samochodów osobowych uczestniczyło w karambolu, do którego doszło na drodze ekspresowej S8 pod Rawą Mazowiecką w woj. łódzkim. Pięć osób zostało poszkodowanych. Trasa w stronę Warszawy jest nieprzejezdna.

Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

Gołoledź występuje na trasie A1 od 190. do 196. kilometra w kierunku Łodzi. Auta wpadają w poślizg i wypadają z drogi - podała w piątek kujawsko-pomorska straż pożarna. Dotychczas nie odnotowano osób rannych.

REKLAMA

„Przymierze Orłów”. Wyjątkowy Koncert Niepodległości w Warszawie i w Gdańsku

11 listopada w Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie, a 13 listopada w bazylice św. Brygidy w Gdańsku odbędzie się siedemnasta premiera Koncertu Niepodległości. Portal Tysol.pl objął patronatem medialnym to niezwykłe wydarzenie.
Koncert Niepodległości
Koncert Niepodległości / mat. organizatora

Co musisz wiedzieć:

  • 11 listopada w Muzeum Powstania Warszawskiego i 13 listopada w bazylice św. Brygidy w Gdańsku odbędzie się premiera 17. edycji Koncertu Niepodległości pod tytułem „Przymierze Orłów”.
  • Inspiracją tegorocznego koncertu jest 230. rocznica III rozbioru Polski i nawiązanie do traktatu Loewenwolda, tzw. przymierza trzech czarnych orłów, które stało się symbolem zaborczej współpracy Rosji, Prus i Austrii.
  • W repertuarze znajdą się m.in. utwory średniowieczne, pieśni konfederatów i powstańców, kompozycje Jacka Kaczmarskiego i Lecha Makowieckiego, a także premierowy utwór „Przymierze Czarnych Orłów”.
  • Wydarzenie swoim patronatem objął prezydent RP Karol Nawrocki.

 

O inicjatywie

Koncert Niepodległości narodził się w 2009 roku z inicjatywy polsko-kanadyjskiej wokalistki i kompozytorki Oli Turkiewicz oraz scenarzysty, reżysera i producenta Jacka „Wiejskiego” Górskiego. Projekt, zainicjowany w Muzeum Powstania Warszawskiego, obejmuje 57 edycji w Polsce i za granicą, ponad 230 oryginalnych kompozycji i aranżacji oraz blisko 30 odrębnych scenariuszy. 

 

Setki artystów z całego świata

Projekt tworzy międzynarodowy zespół muzyków sesyjnych, w którego skład weszło przez lata ponad 250 artystów z Polski, Kanady, Australii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Armenii. Anglojęzyczna edycja wydarzenia – „Polish Independence Concert” – zaprezentowana została w Bazie NATO w Ādaži na Łotwie. Dwujęzyczne edycje międzynarodowe odbyły się także w Australii, Kanadzie, na Litwie i na Łotwie.  

 

Inspiracja i tematyka koncertu 

Inspiracją kolejnej premiery Koncertu Niepodległości „Przymierze Orłów” jest 230. rocznica III rozbioru Polski, dokonanego przez Rosję, Prusy i Austrię – wcześniejszych sygnatariuszy traktatu Loewenwolda z 1732 roku, zwanego przymierzem trzech czarnych orłów.  

Celem traktatu było pogwałcenie wolnej elekcji oraz zablokowanie reform w Rzeczypospolitej. Kiedy w 1933 roku Rosja i Saksonia przeprowadziły zamach stanu w celu niedopuszczenia do objęcia tronu polskiego przez Stanisława Leszczyńskiego i osadzenia na tronie Augusta III Sasa, szlachta w obronie suwerenności Rzeczypospolitej i legalnie wybranego króla powstała zbrojnie przeciw Rosji i Saksonii. Wystąpienie to, zapamiętane jako konfederacja dzikowska, przez wielu historyków uznawane jest za pierwsze nasze powstanie narodowe. Najdłużej w rosyjsko-saskim oblężeniu bronił się wierny polskiemu królowi Gdańsk, który skapitulował po pięciomiesięcznym oblężeniu przez wojska rosyjskie i saskie. Podkreślając fakt, iż Polska jest jedynym państwem, które przyjęło zarówno hołd pruski (1525), jak i hołd moskiewski (1611), ukazana zostanie geopolityczna gra obcych mocarstw, które wspólnie ingerowały w sprawy Królestwa Polskiego i Rzeczypospolitej, począwszy od zarania naszych dziejów. W tym kontekście ukazane zostanie bohaterstwo naszych przodków, broniących ojczyzny przed zakusami państw ościennych i wielokrotnie liczniejszych sił.  

Punktem wyjścia narracji będzie współdziałanie Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego i Rusi Kijowskiej w celu detronizacji Mieszka II Lamberta, syna Bolesława Chrobrego. Ukazany zostanie antyjagielloński sojusz zawarty pomiędzy carem Wasylem III, wielkim mistrzem Zakonu Krzyżackiego Albrechtem Hohenzollernem oraz cesarzem rzymskim narodu niemieckiego Maksymilianem I Habsburgiem. Apogeum antypolskich sojuszy nastąpiło w 1795 roku, gdy wskutek III rozbioru Polska ostatecznie zniknęła z mapy świata. Dążenia do ostatecznej anihilacji narodu polskiego znajdziemy w XIX-wiecznych porozumieniach mocarstw, takich jak konwencja Alvenslebena (1863) czy wreszcie sojusz trzech cesarzy (1873), zbiegający się w czasie z nasilającą się germanizacją i rusyfikacją. Dla pełnego kontekstu historycznego ukazane zostaną wymierzone w Polskę sojusze międzynarodowe Szwecji, Prus, Siedmiogrodu i Kozaczyzny, skutkujące traktatem w Radnot (1657) – pierwszą próbą rozbioru Rzeczypospolitej. Zwieńczeniem narracji będzie ukazanie paktu Ribbentrop–Mołotow, który skutkował IV rozbiorem Polski dokonanym przez Rosję, Niemcy oraz stanowiącą część III Rzeszy Austrię, do których dołączyła także Słowacja. Narrację zamknie opis rozpoczętej 1 września 1939 roku ostatniej wielkiej epopei żołnierza walczącego o niepodległość ojczyzny na niemal wszystkich frontach II wojny światowej. Nawiązując do powstania warszawskiego, ukazane zostanie współdziałanie Moskwy i Berlina – zarówno podczas powstania warszawskiego 1944 roku, jak i wcześniejszego, jakże często zapominanego powstania warszawskiego 1794 roku. 

 

Repertuar 

Na repertuar najnowszej edycji Koncertu Niepodległości składają się współczesny utwór instrumentalny „Przymierze Czarnych Orłów” (2025) i kompozycja do tekstu z „Kroniki polskiej” Galla Anonima „Boleslaue, dux gloriosissime!” (2019/1109). Zaprezentowane zostaną również hybrydowe aranżacje polskich pieśni wojskowych i patriotycznych, w tym: średniowieczna „Piessn o prusskiei porascze kthora szie sstała za krolia Jagiełła Władysława” (1570) i pieśń rycerska „W kotły, bębny uderzyli” (XV w.), „Pieśń Konfederatów Tyszowieckich” (~1655) i „Pieśń Konfederatów Barskich” (1843), kompozycja do wiersza ludowego „Na Kopańskim moście” (XVIII w.) oraz pieśni z okresu insurekcji kościuszkowskiej – „Śpiew włościan krakowiaków” (1794) – i powstania listopadowego – „Marsz za Bug” (1830). Przeniesieniu narracji w wiek XX towarzyszyć będzie nieformalny hymn Polski – „Rota” (1908), pieśń powstańców wielkopolskich „Marsylianka Wielkopolska” (1919), piosenka z czasu wojny polsko-bolszewickiej „Cud nad Wisłą, czyli polska młócka” (1920), piosenka Jacka Kaczmarskiego „Ballada wrześniowa” (1983) oraz kompilacja jego utworu „Katyń” (1985) z kompozycją Lecha Makowieckiego „Katyń 1940 (ostatni list)” (2010). Ostatnim utworem koncertu będzie kompozycja współczesna do wiersza Józefa Szczepańskiego „Czerwona zaraza” (2025/1944). Na zakończenie artyści wspólnie z publicznością zaśpiewają „Mazurek Dąbrowskiego” (1797) wraz z zapomnianą dziś, pierwotnie czwartą i szóstą zwrotką Mazurka: 

Niemiec, Moskal nie osiędzie, 
gdy jąwszy pałasza, 
hasłem wszystkich zgoda będzie 
i ojczyzna nasza. 

Na to wszystkich jedne głosy: 
Dosyć tej niewoli, 
Mamy racławickie kosy, 
Kościuszkę, Bóg pozwoli. 

 
Na przestrzeni 18 lat zespół Koncertu Niepodległości stworzył unikalny styl muzyki hybrydowej, który łączy oryginalne brzmienia dawnych pieśni z nowoczesnymi aranżacjami i kompozycjami. Obejmują one elementy klasyki, elektroniki, poezji śpiewanej, rocka, jazzu, bluesa, punku, reggae, metalu, rapu oraz tech-house’u, a także nagrania archiwalne. 

 

Śpiewnik Niepodległości – siostrzany projekt Koncertu Niepodległości 

W ramach rozwoju Koncertu Niepodległości w 2017 roku Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej uruchomiła historyczno-edukacyjny portal Śpiewnik Niepodległości. Udostępnia on dorobek polskiej pieśni patriotycznej wraz z narzędziami do samodzielnej nauki ich wykonywania oraz przykładowymi interpretacjami Koncertu Niepodległości. Pieśni opatrzone są komentarzem literackim i historycznym, a portal jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Nowatorski projekt wysoko doceniła społeczność internetowa. Obecnie Śpiewnik gromadzi blisko 3 miliony indywidualnych użytkowników (głównie młodzież i animatorów kultury), którzy wykonali ponad 7 milionów odsłon. Portal udostępnia funkcjonalność tworzenia playlist oraz indywidualny generator, dzięki któremu każdy może stworzyć własny, spersonalizowany Śpiewnik Niepodległości, możliwy do wykreowania w formie wydruku lub do pobrania w formacie na dowolne urządzenie mobilne. W 2022 roku uruchomiona została wersja anglojęzyczna portalu, a w grudniu 2023 roku zainaugurowano wersję portugalskojęzyczną, dedykowaną Polonii brazylijskiej. 

 

Ekipa Koncertu Niepodległości

Koncert Niepodległości współtworzą polsko-kanadyjska wokalistka jazzowa i kompozytorka Ola Turkiewicz, pełniąca rolę dyrektor muzycznej, oraz Jacek „Wiejski” Górski – producent, reżyser i scenarzysta wydarzenia. 

W kolejnej edycji Koncertu Niepodległości wystąpią: 

Ola Turkiewicz (dyrektor muzyczny, kompozycje, aranżacje i śpiew), Tomasz Bacajewski (śpiew) oraz zespół Koncertu Niepodległości w składzie: 

Ignacy Wendt (trąbka), Michał Iwanek (instrumenty klawiszowe), Tomasz Boruch (gitara), Łukasz Makowski (bas, kontrabas), Mateusz Senderowski (perkusja), Wojciech Barteczek (I skrzypce), Cezary Gójski (II skrzypce), Przemysław Ćwiek (altówka), Anna Wróbel (wiolonczela). 

Prozatorską narrację wydarzenia poprowadzi aktor Robert Czebotar. 

  • Patronat honorowy: prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Karol Nawrocki 
  • Wsparcie: Stowarzyszenie Federacji Młodzieży Walczącej 
  • Patronat medialny: Niezależna.pl | Tysol.pl 

 



 

Polecane