Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Niemieccy producenci samochodów coraz mocniej odczuwają trudności na rynku. W porównaniu z globalnymi rywalami ich obroty i zyski spadają, a konkurencja zdaje się nie zwalniać tempa.
Samochód  - zdjęcie ilustracyjne Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej
Samochód - zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

Niemiecka motoryzacja przez lata była symbolem niezawodności i innowacji, jednak rosnąca konkurencja, problemy technologiczne oraz wolniejsze tempo adaptacji do nowych trendów sprawiają, że giganci tacy jak VW, BMW i Mercedes-Benz muszą zmierzyć się z jednym z największych wyzwań w swojej historii.

Z analizy firmy konsultingowej EY wynika, że w ubiegłym roku przychody 16 największych producentów samochodów na świecie wzrosły średnio o 1,6 proc. Tymczasem trzy wiodące niemieckie marki - Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz - zanotowały spadek obrotów o 2,8 proc. Gorzej wypadł jedynie koncern Stellantis, którego wynik obniżył się aż o 17 proc.

Zyski pod presją

Nie tylko obroty stanowią problem dla niemieckich firm - równie niepokojący jest spadek zysków. VW, BMW i Mercedes-Benz odnotowały w 2024 roku łączny spadek dochodów o 27 proc.. Jeszcze większe straty ponieśli tylko Nissan (-73 proc.) oraz Stellantis (-84 proc.), jak wynika z danych EY.

Ekspert firmy, Constantin Gall, wskazuje na kilka kluczowych przyczyn problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego:

„Sprawy nie układają się obecnie dobrze dla niemieckich producentów samochodów. Sprzedaż jest słaba, wysokie inwestycje w elektromobilność nie są amortyzowane, ponieważ popyt nie jest tak silny, jak oczekiwano”

- wyjaśnia.

Niemcy tracą pozycję lidera

Jeszcze w 2023 roku niemieckie koncerny wyróżniały się wysokimi marżami. Mercedes-Benz był liderem branży, Stellantis plasował się w czołówce, a BMW również znajdowało się wysoko w rankingu. Obecnie najwyższe marże osiągają Kia, Suzuki i Toyota, wyprzedzając niemieckie marki.

Chiny nie pomagają

Dodatkowym ciosem dla niemieckich producentów jest osłabienie sprzedaży w Chinach - kluczowym rynku dla branży motoryzacyjnej. Ogólna sprzedaż wszystkich analizowanych firm w Państwie Środka spadła o 12 proc., a dla niemieckich marek - o 10 proc.


 

POLECANE
Zmiany w popularnym programie TVN. W sieci zawrzało gorące
Zmiany w popularnym programie TVN. W sieci zawrzało

Po jednym z ostatnich odcinków popularnej telewizji śniadaniowej stacji TVN – "Dzień dobry TVN" – w sieci zawrzało.

Minister z rządu Tuska mówi o naciskach na marszałka Hołownię ws. wyborów i zachowaniu KO Wiadomości
Minister z rządu Tuska mówi o naciskach na marszałka Hołownię ws. wyborów i zachowaniu KO

Minister funduszy i polityki regionalnej, Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, przyznała, że na marszałka Sejmu Szymona Hołownię wywierano naciski, by nie zwoływał Zgromadzenia Narodowego, co mogłoby opóźnić zaprzysiężenie prezydenta elekta, Karola Nawrockiego. Jej zdaniem była to próba rozhuśtania nastrojów społecznych i wzburzenia opinii publicznej wokół wyborów.

Ważne zmiany dla kierowców ws. ubezpieczenia OC. Nowe przepisy weszły w życie z ostatniej chwili
Ważne zmiany dla kierowców ws. ubezpieczenia OC. Nowe przepisy weszły w życie

Polscy kierowcy muszą przygotować się na nowe zasady dotyczące obowiązkowego ubezpieczenia OC. Od 24 lipca 2025 r. weszły w życie zmiany, które mogą mieć realny wpływ zarówno na wysokość odszkodowań, jak i na kontrole drogowe. Sprawdź, co się zmieniło.

Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa pilne
Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa

Od 28 lipca w Krakowie ważne zmiany. W związku z zakończeniem remontu tunelu pod Dworcem Głównym na swoją trasę wraca Krakowski Szybki Tramwaj (KST).

Atak na rosyjski Aerofłot. 40 lotów odwołanych z ostatniej chwili
Atak na rosyjski Aerofłot. 40 lotów odwołanych

Ponad 40 lotów odwołano z powodu awarii systemu informatycznego Aerofłotu - podała w poniedziałek agencja Reutera, powołując się na media rosyjskie. Grupa hakerska Cichy Kruk opublikowała oświadczenie, w którym wzięła na siebie odpowiedzialność za atak na systemy największych rosyjskich linii lotniczych.

Maciej Świrski: Nie poddam się presji z ostatniej chwili
Maciej Świrski: Nie poddam się presji

Przewodniczący KRRiT Maciej Świrski powiedział w poniedziałek, że będzie trwał na swoim stanowisku oraz nie podda się presji. Zapowiedział także, że Krajowa Rada będzie działała tak, jak do tej pory.

Nie można oderwać wzroku. Komunikat wrocławskiego zoo Wiadomości
"Nie można oderwać wzroku". Komunikat wrocławskiego zoo

Wrocławskie zoo chętnie dzieli się informacjami o swoich podopiecznych, licząc, że zainteresuje ich losem jak największą rzeszę ludzi, którym na sercu leży ich dobro. Dziś ma szczególny komunikat.

Napastnik zaatakował ratowników, którzy chcieli mu pomóc. Dostał wyrok w ekspresowym tempie z ostatniej chwili
Napastnik zaatakował ratowników, którzy chcieli mu pomóc. Dostał wyrok w ekspresowym tempie

W toruńskiej dzielnicy Kaszczorek 43-letni mężczyzna zaatakował ratowników medycznych podczas interwencji. Dzień później zapadł już wyrok. Napastnik trafił do więzienia.

Niepokojące doniesienia z granicy. Komunikat Straży Granicznej pilne
Niepokojące doniesienia z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy, która znajduje się pod naciskiem ataku hybrydowego zarówno ze strony Białorusi, jak i Niemiec.

Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska

Od poniedziałku, 4 sierpnia, w Gdańsku ruszają prace remontowe mostu nad Kanałem Raduni w ciągu ul. Nowiny. Inwestycja oznacza duże zmiany dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej. Sprawdź, jakich utrudnień możesz się spodziewać i jakie trasy objazdowe będą obowiązywać.

REKLAMA

Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej

Niemieccy producenci samochodów coraz mocniej odczuwają trudności na rynku. W porównaniu z globalnymi rywalami ich obroty i zyski spadają, a konkurencja zdaje się nie zwalniać tempa.
Samochód  - zdjęcie ilustracyjne Niemcy tracą pozycję lidera. Kryzys w branży motoryzacyjnej
Samochód - zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com

Niemiecka motoryzacja przez lata była symbolem niezawodności i innowacji, jednak rosnąca konkurencja, problemy technologiczne oraz wolniejsze tempo adaptacji do nowych trendów sprawiają, że giganci tacy jak VW, BMW i Mercedes-Benz muszą zmierzyć się z jednym z największych wyzwań w swojej historii.

Z analizy firmy konsultingowej EY wynika, że w ubiegłym roku przychody 16 największych producentów samochodów na świecie wzrosły średnio o 1,6 proc. Tymczasem trzy wiodące niemieckie marki - Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz - zanotowały spadek obrotów o 2,8 proc. Gorzej wypadł jedynie koncern Stellantis, którego wynik obniżył się aż o 17 proc.

Zyski pod presją

Nie tylko obroty stanowią problem dla niemieckich firm - równie niepokojący jest spadek zysków. VW, BMW i Mercedes-Benz odnotowały w 2024 roku łączny spadek dochodów o 27 proc.. Jeszcze większe straty ponieśli tylko Nissan (-73 proc.) oraz Stellantis (-84 proc.), jak wynika z danych EY.

Ekspert firmy, Constantin Gall, wskazuje na kilka kluczowych przyczyn problemów niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego:

„Sprawy nie układają się obecnie dobrze dla niemieckich producentów samochodów. Sprzedaż jest słaba, wysokie inwestycje w elektromobilność nie są amortyzowane, ponieważ popyt nie jest tak silny, jak oczekiwano”

- wyjaśnia.

Niemcy tracą pozycję lidera

Jeszcze w 2023 roku niemieckie koncerny wyróżniały się wysokimi marżami. Mercedes-Benz był liderem branży, Stellantis plasował się w czołówce, a BMW również znajdowało się wysoko w rankingu. Obecnie najwyższe marże osiągają Kia, Suzuki i Toyota, wyprzedzając niemieckie marki.

Chiny nie pomagają

Dodatkowym ciosem dla niemieckich producentów jest osłabienie sprzedaży w Chinach - kluczowym rynku dla branży motoryzacyjnej. Ogólna sprzedaż wszystkich analizowanych firm w Państwie Środka spadła o 12 proc., a dla niemieckich marek - o 10 proc.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe