Polskie porty się rozwijają, niemiecki port w Hamburgu ma kłopoty

Największy niemiecki port morski coraz bardziej traci na znaczeniu w zakresie obsługi towarów. Izba Handlowa wzywa Senat do wykazania się większą kreatywnością i szybkością w rozwijaniu nowych obszarów, zwłaszcza w centralnej części portu przy Steinwerder – informuje „Die Welt”.
Port w Hamburgu Polskie porty się rozwijają, niemiecki port w Hamburgu ma kłopoty
Port w Hamburgu / fot. Daniel Bockwoldt/dpa Dostawca: PAP/DPA.

Gazeta podkreśla, że podczas gdy ruch kontenerowy w latach 2007–2021 wzrósł na całym świecie o 74 proc., to w porcie Hamburgu spadł on o 16,5 proc. W ciągu ostatnich dziesięciu lat obsługa kontenerów w Hamburgu była niezależna od ciągłego wzrostu niemieckiego handlu zagranicznego.

Koszty są wyraźnie zbyt wysokie, zwłaszcza w segmencie kontenerowym, który jest ważny dla Hamburga, a wydajność terminali jest zbyt niska w porównaniu z konkurencją

– mówi niemieckiej gazecie Jan Ninnemann, profesor HSBA i szef Hanseatic Transport Consultancy.

Ninnemann podkreślił, że coraz większą przeszkodą dla portu w Hamburgu jest także geografia transportu: – W ubiegłym roku port w Hamburgu spadł nawet poniżej poziomu z 2004 r. z łączną przepustowością 114,3 mln ton. Przepustowość kontenerowa w 2023 r. wyniosła 7,7 mln TEU i znajduje się pomiędzy poziomami z 2004 i 2005 r.

CZYTAJ TAKŻE: Skandal w RMF FM. Jest oświadczenie części pracowników

Dramatyczna sytuacja

„Die Welt” twierdzi, że długoterminowo sytuacja portu w Hamburgu jest „dramatyczna”.

Od lat na hamburskim nabrzeżu nie realizowano żadnych dużych projektów infrastrukturalnych, nie budowano nowych terminali towarowych i nie powstawały duże przedsiębiorstwa przemysłowe. Istniejące obiekty, zwłaszcza terminale kontenerowe, są modernizowane zbyt wolno lub wcale

– czytamy.

Dynamiczny rozwój polskich portów

Warto zaznaczyć, że w tym samym czasie polskie porty coraz śmielej przebijały się do europejskiej czołówki. W 2023 r. przeładowały rekordową ilość 145,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o niemal 10 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

Serwis intermodalnews.pl zwraca uwagę, że największy polski Port Gdańsk miał obroty na poziomie 81 mln ton (wzrost o 19 proc.) i pod względem przeładunków zajął 10. miejsce w Europie.

CZYTAJ TAKŻE: Co oznacza odpolitycznienie prokuratury według posła KO? Wszyscy w studio wybuchli śmiechem


 

POLECANE
Jeśli upadnie reżim ajatollahów w świat popłynie ogromna ilość irańskiej ropy. Po co komu będzie rosyjska? tylko u nas
Jeśli upadnie reżim ajatollahów w świat popłynie ogromna ilość irańskiej ropy. Po co komu będzie rosyjska?

Atak Izraela na Iran zaskoczył Rosję. Na Kremlu uważano, że Trump trzyma na uwięzi Netanjahu, dopóki ma nadzieję na wymuszenie poprzez negocjacje rezygnacji przez Teheran ze wzbogacania uranu. Kolejna runda rozmów była zaplanowana na weekend. Tymczasem potężna powietrzna flota państwa żydowskiego uderzyła w piątek w islamską republikę.

Iran zamierza zaatakować dwa izraelskie miasta. Padło ostrzeżenie Wiadomości
Iran zamierza zaatakować dwa izraelskie miasta. Padło ostrzeżenie

Iran wzywa mieszkańców Hajfy i Tel Awiwu do ewakuacji. Szef sztabu irańskiej armii ostrzega przed nadchodzącymi "operacjami karnymi".

Wyborcza: Jest decyzja PSL ws. wyborów parlamentarnych. Koniec współpracy z partią Hołowni z ostatniej chwili
"Wyborcza": Jest decyzja PSL ws. wyborów parlamentarnych. Koniec współpracy z partią Hołowni

We wtorek wieczorem "Gazeta Wyborcza" informuje, że Rada Naczelna PSL podjęła decyzję o zakończeniu kampanijnej współpracy z partią Szymona Hołowni.

Mariusz Błaszczak: Chcą ukraść Polakom wybory Wiadomości
Mariusz Błaszczak: Chcą ukraść Polakom wybory

Poseł Mariusz Błaszczak skrytykował pomysł ponownego przeliczania głosów, uznając go za próbę podważenia zaufania do instytucji państwowych.

Nowa awantura w koalicji 13 grudnia. Radzę mu, żeby się odczepił z ostatniej chwili
Nowa awantura w koalicji 13 grudnia. "Radzę mu, żeby się odczepił"

W koalicji rządzącej znów zawrzało. Tym razem poszło o planowane zmiany w przepisach dotyczących rozwodów. 

Blackout w Hiszpanii. Rząd podał przyczynę awarii dostawy prądu Wiadomości
Blackout w Hiszpanii. Rząd podał przyczynę awarii dostawy prądu

Hiszpański rząd podał we wtorek przyczynę kwietniowej awarii dostaw prądu. Minister ds. transformacji energetycznej Sara Aagesen wskazała na błędy techniczne.

Nieoficjalnie: Trump poważnie rozważa dołączenie do wojny przeciwko Iranowi z ostatniej chwili
Nieoficjalnie: Trump poważnie rozważa dołączenie do wojny przeciwko Iranowi

Prezydent USA Donald Trump poważnie rozważa włączenie USA do wojny i przeprowadzenie amerykańskiego ataku na irańskie obiekty nuklearne, przede wszystkim podziemne zakłady Fordo - podał we wtorek portal Axios, powołując się na źródła w amerykańskich władzach.

Prezydent Andrzej Duda zwołuje Radę Bezpieczeństwa Narodowego Wiadomości
Prezydent Andrzej Duda zwołuje Radę Bezpieczeństwa Narodowego

W środę odbędzie się posiedzenie Rady Bezpieczeństwa Narodowego. Prezydent Andrzej Duda zaprosił też na spotkanie Karola Nawrockiego.

Ranking konkurencyjności gospodarek. Fatalny wynik Polski i spadek o 11 pozycji z ostatniej chwili
Ranking konkurencyjności gospodarek. Fatalny wynik Polski i spadek o 11 pozycji

Polska gospodarka odnotowała jeden z największych spadków w historii udziału w prestiżowym, szwajcarskim rankingu konkurencyjności IMD. Zajęliśmy dopiero 52. miejsce na 69 analizowanych państw, tracąc aż 11 pozycji względem ubiegłego roku. To najgorszy wynik od pięciu lat i sygnał, że polska gospodarka ma poważne problemy strukturalne.

Troje dziennikarzy „Tygodnika Solidarność” i portalu Tysol.pl z nagrodą i wyróżnieniami SDP! z ostatniej chwili
Troje dziennikarzy „Tygodnika Solidarność” i portalu Tysol.pl z nagrodą i wyróżnieniami SDP!

Dziennikarka portalu Tysol.pl oraz TV Republika Monika Rutke otrzymała nagrodę im. Stefana Żeromskiego za reportaż „Zakaz wstępu” opublikowany na portalu tysol.pl. Krzysztof Karnkowski oraz Marcin Krzeszowiec zostali wyróżnieni w konkursie SDP odpowiednio za opublikowane na łamach „Tygodnika Solidarność” teksty: „J. D. Vance. Z pasa rdzy na sam szczyt?” oraz „Stalowa agonia”. 

REKLAMA

Polskie porty się rozwijają, niemiecki port w Hamburgu ma kłopoty

Największy niemiecki port morski coraz bardziej traci na znaczeniu w zakresie obsługi towarów. Izba Handlowa wzywa Senat do wykazania się większą kreatywnością i szybkością w rozwijaniu nowych obszarów, zwłaszcza w centralnej części portu przy Steinwerder – informuje „Die Welt”.
Port w Hamburgu Polskie porty się rozwijają, niemiecki port w Hamburgu ma kłopoty
Port w Hamburgu / fot. Daniel Bockwoldt/dpa Dostawca: PAP/DPA.

Gazeta podkreśla, że podczas gdy ruch kontenerowy w latach 2007–2021 wzrósł na całym świecie o 74 proc., to w porcie Hamburgu spadł on o 16,5 proc. W ciągu ostatnich dziesięciu lat obsługa kontenerów w Hamburgu była niezależna od ciągłego wzrostu niemieckiego handlu zagranicznego.

Koszty są wyraźnie zbyt wysokie, zwłaszcza w segmencie kontenerowym, który jest ważny dla Hamburga, a wydajność terminali jest zbyt niska w porównaniu z konkurencją

– mówi niemieckiej gazecie Jan Ninnemann, profesor HSBA i szef Hanseatic Transport Consultancy.

Ninnemann podkreślił, że coraz większą przeszkodą dla portu w Hamburgu jest także geografia transportu: – W ubiegłym roku port w Hamburgu spadł nawet poniżej poziomu z 2004 r. z łączną przepustowością 114,3 mln ton. Przepustowość kontenerowa w 2023 r. wyniosła 7,7 mln TEU i znajduje się pomiędzy poziomami z 2004 i 2005 r.

CZYTAJ TAKŻE: Skandal w RMF FM. Jest oświadczenie części pracowników

Dramatyczna sytuacja

„Die Welt” twierdzi, że długoterminowo sytuacja portu w Hamburgu jest „dramatyczna”.

Od lat na hamburskim nabrzeżu nie realizowano żadnych dużych projektów infrastrukturalnych, nie budowano nowych terminali towarowych i nie powstawały duże przedsiębiorstwa przemysłowe. Istniejące obiekty, zwłaszcza terminale kontenerowe, są modernizowane zbyt wolno lub wcale

– czytamy.

Dynamiczny rozwój polskich portów

Warto zaznaczyć, że w tym samym czasie polskie porty coraz śmielej przebijały się do europejskiej czołówki. W 2023 r. przeładowały rekordową ilość 145,7 mln ton ładunków, co stanowi wzrost o niemal 10 proc. w porównaniu z rokiem 2022.

Serwis intermodalnews.pl zwraca uwagę, że największy polski Port Gdańsk miał obroty na poziomie 81 mln ton (wzrost o 19 proc.) i pod względem przeładunków zajął 10. miejsce w Europie.

CZYTAJ TAKŻE: Co oznacza odpolitycznienie prokuratury według posła KO? Wszyscy w studio wybuchli śmiechem



 

Polecane
Emerytury
Stażowe