Parlament Europejski chce odbierania prawa jazdy w całej Europie

Poważne wykroczenia drogowe, takie jak nadmierna prędkość lub jazda pod wpływem alkoholu, powinny prowadzić do zakazu prowadzenia pojazdów w całej UE – zapisano w przyjętej we wtorek rezolucji Parlamentu Europejskiego.
kierowca, zdjęcie poglądowe Parlament Europejski chce odbierania prawa jazdy w całej Europie
kierowca, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Obecnie, jeśli kierowca straci prawo jazdy w wyniku wykroczenia drogowego w innym kraju UE niż ten, który wydał mu prawo jazdy, w większości przypadków sankcja będzie miała zastosowanie tylko w kraju, w którym popełniono wykroczenie i nie będzie wiązać się z żadnymi ograniczeniami w pozostałej części UE. Jeśli na przykład Niemiec ma zakaz prowadzenia pojazdów we Włoszech, nadal może wsiąść za kierownicę w Niemczech. 

Zgodnie z danymi KE około 40% transgranicznych wykroczeń drogowych pozostaje bezkarnych.

Czytaj również: Zmasowany atak rakietowy na Ukrainę. Polska poderwała myśliwce

Cofnięcie prawa jazdy we wszystkich krajach UE

Aby zapewnić, że zawieszenie, ograniczenie lub cofnięcie prawa jazdy nierezydenta będzie miało zastosowanie we wszystkich krajach UE, zgodnie z propozycją nowych przepisów decyzja ta zostanie przekazana do kraju UE, który wydał prawo jazdy.

Posłowie do PE sugerują dodanie jazdy bez ważnego prawa jazdy do listy poważnych wykroczeń drogowych, takich jak jazda pod wpływem alkoholu lub spowodowanie śmiertelnego wypadku drogowego, które spowodowałyby wymianę informacji o pozbawieniu prawa jazdy.

Parlament sugeruje wprowadzenie terminu dziesięciu dni roboczych dla krajów UE na wzajemne informowanie się o decyzjach dotyczących kierowców oraz kolejnego terminu 15 dni roboczych na podjęcie decyzji, czy zakaz prowadzenia pojazdów będzie obowiązywał w całej UE. Dany kierowca powinien zostać poinformowany o ostatecznej decyzji w ciągu siedmiu dni roboczych.

Czytaj także: Paraliż w Niemczech. Setki odwołanych lotów

Wciąż brak porozumienia między krajami

Zanim nowe przepisy wejdą w życie, państwa UE muszą jeszcze dojść do porozumienia. Póki co nie wypracowano żadnego stanowiska w sprawie projektu. Negocjacje rozpoczną się dopiero po wyborze nowego parlamentu w czerwcu; po osiągnięciu porozumienia ws. dyrektywy państwa członkowskie mają zazwyczaj około dwóch lat na transpozycję wymogów do prawa krajowego. 

Jestem przekonany, że ta dyrektywa nie tylko pomoże zmniejszyć liczbę wypadków drogowych, ale także przyczyni się do zwiększenia świadomości obywateli na temat bardziej odpowiedzialnej jazdy oraz chęci przestrzegania przepisów i akceptowania konsekwencji ich łamania, niezależnie od tego, gdzie w UE prowadzimy samochód

– powiedział sprawozdawca PE Petar Vitanov (Socjaliści i Demokraci).

Z kolei poseł CSU Markus Ferber uważa, że projekt jest słuszny, ponieważ niedopuszczalne jest, aby wycofanie praw jazdy w UE nie działało ponad granicami. Jednak twierdzi on również, że nowe przepisy powinny mieć zastosowanie tylko do poważnych wykroczeń drogowych, które zagrażają życiu; polityk oponuje także wobec wprowadzenia ogólnounijnego systemu punktowego opartego na modelu niemieckim.

Projekt przepisów został przyjęty 372 głosami, przy 220 przeciw i 43 głosach wstrzymujących się. Rada nie przyjęła jeszcze swojego stanowiska w tej sprawie.


 

POLECANE
Zawieszenie broni między Iranem i Izraelem. Głos zabrał Masud Pezeszkian Wiadomości
Zawieszenie broni między Iranem i Izraelem. Głos zabrał Masud Pezeszkian

Prezydent Iranu Masud Pezeszkian pogratulował we wtorek swojemu narodowi "wielkiego zwycięstwa" w "dwunastodniowej wojnie wywołanej awanturnictwem i prowokacją" Izraela. W rozmowach z liderami państw arabskich Pezeszkian zapewnił też, że Iran jest gotowy na rozmowy z USA i nie dąży do zdobycia broni atomowej.

Belgia wyłamuje się z NATO. Idziemy własnym tempem z ostatniej chwili
Belgia wyłamuje się z NATO. "Idziemy własnym tempem"

Premier Bart De Wever przyznał we wtorek w Hadze, gdzie zbiera się szczyt NATO, że Belgia z opóźnieniem realizuje zobowiązania wobec Sojuszu - planuje osiągnąć 2 proc. PKB na obronność do 2029 roku, a 2,5 proc. - do 2034. Oświadczył, że Belgia chce zachować własne tempo wzrostu wydatków. Wcześniej podobne oświadczenie złożyła Hiszpania.

Peacemaker Trump tylko u nas
Peacemaker Trump

Gdy amerykańskie „niewidzialne” B-2 zrzuciły wielotonowe bomby na trzy irańskie zakłady atomowe, podniósł się krzyk, że Trump zdrajcą ideałów MAGA i wciąga USA w nową wojnę, choć obiecywał pokój, gdzie się tylko da. Co straszniejsze, Trump okazał się „sługusem izraelskim”. Po trzech dobach mamy jednak zawieszenie broni – tak, chwiejne, ale jednak. Ceny ropy i gazu zanurkowały - a wszak to rynki są najlepiej zorientowane. Ale co najważniejsze, Rosja była trzymana z boku. Putin przekonał się, że używane od wielu lat w konfliktach Zachodu z państwami zbójeckimi narzędzie „rosyjskiej mediacji” trafiło do kosza.

Krzysztof Bosak uderza w Giertycha: Jak można mówić tak oderwane od przepisów rzeczy Wiadomości
Krzysztof Bosak uderza w Giertycha: Jak można mówić tak oderwane od przepisów rzeczy

Roman Giertych zaproponował, aby Zgromadzenie Narodowe do 6 września przegłosowało "przerwę" umożliwiającą rozstrzygnięcie przez Sąd Najwyższy kwestii przyjęcia przysięgi przez Karola Nawrockiego lub ponownego przeliczenia głosów w wyborach prezydenckich. Głos w tej sprawie zabrał Krzysztof Bosak.

Pilny komunikat ambasady USA w Polsce dla studentów. Ze skutkiem natychmiastowym z ostatniej chwili
Pilny komunikat ambasady USA w Polsce dla studentów. "Ze skutkiem natychmiastowym"

Aby uzyskać wizę nieimigracyjną do USA, tzw. studencką, należy upublicznić swoje konta na platformach społecznościowych - poinformowała we wtorek ambasada Stanów Zjednoczonych w Warszawie, powołując się na prawo z 2019 roku. Zaznaczyła, że zalecenie wchodzi w życie ze skutkiem natychmiastowym.

To nie koniec kampanii przeciwko Iranowi. Jasny komunikat Izraela Wiadomości
"To nie koniec kampanii przeciwko Iranowi". Jasny komunikat Izraela

Izrael i Iran zawarły rozejm po krwawej operacji wojskowej, która – według izraelskiego dowództwa – cofnęła program nuklearny Iranu o lata.

Dramat na lotnisku w Moskwie: Białorusin zaatakował 2-latka. Dziecko w stanie ciężkim z ostatniej chwili
Dramat na lotnisku w Moskwie: Białorusin zaatakował 2-latka. Dziecko w stanie ciężkim

Do przerażających scen doszło na lotnisku Szeremietiewo w Moskwie. 31-letni obywatel Białorusi chwycił dwuletnie dziecko, podniósł je i rzucił nim o podłogę. Ciężko ranny chłopczyk został wprowadzony w stan śpiączki farmakologicznej. 

Stoją przed szkołą. Mieszkańcy Zielonej Góry zaniepokojeni napływem imigrantów Wiadomości
"Stoją przed szkołą". Mieszkańcy Zielonej Góry zaniepokojeni napływem imigrantów

Według doniesień medialnych imigranci mają przesiadywać przed szkołami w Zielonej Górze. Rodzice wyrażają coraz większe zaniepokojenie.

Paweł Szefernaker: Mamy do czynienia z szaleństwem po stronie PO Wiadomości
Paweł Szefernaker: Mamy do czynienia z szaleństwem po stronie PO

"Mamy do czynienia w tej chwili z szaleństwem po stronie szczególnie PO, która ma dzisiaj twarz Romana Giertycha" - powiedział Paweł Szefernaker krytykując narrację części polityków KO ws. wyborów prezydenckich.

Niepokojący ślub w Disneylandzie. 9-letnia panna młoda wniesiona na ceremonię z ostatniej chwili
Niepokojący ślub w Disneylandzie. 9-letnia panna młoda wniesiona na ceremonię

W paryskim Disneylandzie wynajęto salę na prywatne wesele. Nie było w tym dziwnego do czasu pojawienia się panny młodej. Okazało się nią 9-letnie dziecko. Obsługa sali zaalarmowała służby bezpieczeństwa.

REKLAMA

Parlament Europejski chce odbierania prawa jazdy w całej Europie

Poważne wykroczenia drogowe, takie jak nadmierna prędkość lub jazda pod wpływem alkoholu, powinny prowadzić do zakazu prowadzenia pojazdów w całej UE – zapisano w przyjętej we wtorek rezolucji Parlamentu Europejskiego.
kierowca, zdjęcie poglądowe Parlament Europejski chce odbierania prawa jazdy w całej Europie
kierowca, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Obecnie, jeśli kierowca straci prawo jazdy w wyniku wykroczenia drogowego w innym kraju UE niż ten, który wydał mu prawo jazdy, w większości przypadków sankcja będzie miała zastosowanie tylko w kraju, w którym popełniono wykroczenie i nie będzie wiązać się z żadnymi ograniczeniami w pozostałej części UE. Jeśli na przykład Niemiec ma zakaz prowadzenia pojazdów we Włoszech, nadal może wsiąść za kierownicę w Niemczech. 

Zgodnie z danymi KE około 40% transgranicznych wykroczeń drogowych pozostaje bezkarnych.

Czytaj również: Zmasowany atak rakietowy na Ukrainę. Polska poderwała myśliwce

Cofnięcie prawa jazdy we wszystkich krajach UE

Aby zapewnić, że zawieszenie, ograniczenie lub cofnięcie prawa jazdy nierezydenta będzie miało zastosowanie we wszystkich krajach UE, zgodnie z propozycją nowych przepisów decyzja ta zostanie przekazana do kraju UE, który wydał prawo jazdy.

Posłowie do PE sugerują dodanie jazdy bez ważnego prawa jazdy do listy poważnych wykroczeń drogowych, takich jak jazda pod wpływem alkoholu lub spowodowanie śmiertelnego wypadku drogowego, które spowodowałyby wymianę informacji o pozbawieniu prawa jazdy.

Parlament sugeruje wprowadzenie terminu dziesięciu dni roboczych dla krajów UE na wzajemne informowanie się o decyzjach dotyczących kierowców oraz kolejnego terminu 15 dni roboczych na podjęcie decyzji, czy zakaz prowadzenia pojazdów będzie obowiązywał w całej UE. Dany kierowca powinien zostać poinformowany o ostatecznej decyzji w ciągu siedmiu dni roboczych.

Czytaj także: Paraliż w Niemczech. Setki odwołanych lotów

Wciąż brak porozumienia między krajami

Zanim nowe przepisy wejdą w życie, państwa UE muszą jeszcze dojść do porozumienia. Póki co nie wypracowano żadnego stanowiska w sprawie projektu. Negocjacje rozpoczną się dopiero po wyborze nowego parlamentu w czerwcu; po osiągnięciu porozumienia ws. dyrektywy państwa członkowskie mają zazwyczaj około dwóch lat na transpozycję wymogów do prawa krajowego. 

Jestem przekonany, że ta dyrektywa nie tylko pomoże zmniejszyć liczbę wypadków drogowych, ale także przyczyni się do zwiększenia świadomości obywateli na temat bardziej odpowiedzialnej jazdy oraz chęci przestrzegania przepisów i akceptowania konsekwencji ich łamania, niezależnie od tego, gdzie w UE prowadzimy samochód

– powiedział sprawozdawca PE Petar Vitanov (Socjaliści i Demokraci).

Z kolei poseł CSU Markus Ferber uważa, że projekt jest słuszny, ponieważ niedopuszczalne jest, aby wycofanie praw jazdy w UE nie działało ponad granicami. Jednak twierdzi on również, że nowe przepisy powinny mieć zastosowanie tylko do poważnych wykroczeń drogowych, które zagrażają życiu; polityk oponuje także wobec wprowadzenia ogólnounijnego systemu punktowego opartego na modelu niemieckim.

Projekt przepisów został przyjęty 372 głosami, przy 220 przeciw i 43 głosach wstrzymujących się. Rada nie przyjęła jeszcze swojego stanowiska w tej sprawie.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe