Nowy rząd chce pogrzebać Izerę? „Rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty”

We wtorkowej publikacji dziennik „Rzeczpospolita” informuje, że ważą się losy pierwszego polskiego samochodu elektrycznego Izera.
Samochód elektryczny Izera Nowy rząd chce pogrzebać Izerę? „Rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty”
Samochód elektryczny Izera / mat. prasowe Izera.pl

Projekt budowy fabryki samochodów czeka audyt, po którym zapadnie decyzja, czy kontynuować, czy skasować przedsięwzięcie

– wskazuje „Rz”.

Czytaj również: Stoltenberg: Chiny i Rosja coraz bardziej się do siebie zbliżają

Nowy rząd utopi Izerę?

Wszystko zaczęło się od wypowiedzi minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz z ubiegłego tygodnia, która zapowiedziała, że w lutym zostanie przeprowadzona rewizja Krajowego Planu Odbudowy, co może doprowadzić do „rezygnacji z projektów, które nie przyniosą korzyści”.

Jak dotąd realizacja projektu pierwszego polskiego auta elektrycznego Izera kosztowała co najmniej 277 mln zł. 

Z tego ponad trzy czwarte poszło na prace projektowe i techniczne oraz przygotowanie inwestycji. Blisko jedną czwartą wydano na koszty administracyjne, w tym wynagrodzenia. Nie wybrano jeszcze wykonawcy fabryki (umowa ma być podpisana dopiero w marcu), więc rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty

– powiedziała Pełczyńska-Nałęcz.

Czytaj także: [najnowszy sondaż] PiS wygrałoby wybory. Tak chcą głosować Polacy

Tymczasem ElectroMobility Poland dopiero się rozkręca

„Rzeczpospolita” podkreśla jednak, że działania związane z rozwojem Izery dopiero nabierają tempa. Realizująca projekt spółka ElectroMobility Poland dopina szczegóły z chińskim partnerem Geely, dostarczającym rocznie na globalny rynek aut elektrycznych 2 mln pojazdów. 

Wprowadziłby on do produkcji w Jaworznie elektryki Volvo i Smarta. Nie wiadomo także, czy UE zaakceptuje zmiany w KPO

– wskazuje dziennik i dodaje, że Turcja ruszyła z identycznym rządowym projektem samochodu elektrycznego Togg rok później niż Izera i auto już jest dostępne w sprzedaży, a zamówienia trzykrotnie przekraczają zdolności produkcyjne.

„Spotkamy polską Izerę na europejskich drogach i sam będę pierwszym, który ją kupi”

W rozmowie z Maciejem Kaweckim Mario Giumentaro, jeden z głównych projektantów Pininfarina – włoskiego prestiżowego biura projektowego specjalizującego się od 100 lat w projektowaniu samochodów – opowiada o stronie inżynieryjnej Izery.

Marco przekazał mi informację, że nowy samochód będzie wyglądał inaczej niż projekty do tej pory udostępnione. Przekazuje informacje o dacie ukończenia prac oraz ich obecnym etapie. O tym, jak mu się współpracuje z Polską. Rozmowa o kierunku designu motoryzacji. O tym, że autonomia pojazdów nie czeka nas szybko. O Polsce. O mocy polskich młodych inżynierów. O tym, dlaczego w Izerę wierzy świat, a nie Polska. Wiem, że o Izerze krąży tysiące informacji. Na własny koszt pojechałem do Turynu, by niezależnie dowiedzieć się tyle, ile mogę się dowiedzieć

– opowiada Kawęcki.

Czytaj więcej: Naukowy wieczór z dr. Kaweckim: Polski samochód elektryczny IZERA powstanie, choć będzie inaczej wyglądał


 

POLECANE
Ukraina w NATO. Prezydent Andrzej Duda zabrał głos z ostatniej chwili
Ukraina w NATO. Prezydent Andrzej Duda zabrał głos

Tak naprawdę tylko kraje NATO mogą udzielić Ukrainie gwarancji bezpieczeństwa, a największą byłoby przyjęcie jej do NATO – podkreślił prezydent Andrzej Duda po spotkaniu z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim. Dodał, że wierzy, iż Ukraina stanie się członkiem Sojuszu.

Burmistrz Głogówka oferuje Elonowi Muskowi zamek gorące
Burmistrz Głogówka oferuje Elonowi Muskowi zamek

Czy Elon Musk zdecyduje się na zakup historycznego zamku w Głogówku? Burmistrz miasta liczy na sukces i pisze list do amerykańskiego miliardera.

Kliko Sutryka, idź precz. Wrocławianie mają dość, chcą odwołania prezydenta z ostatniej chwili
"Kliko Sutryka, idź precz". Wrocławianie mają dość, chcą odwołania prezydenta

Wrocławianie stracili cierpliwość do prezydenta miasta Jacka Sutryka. Powstało Stowarzyszenie - SOS Wrocław - którego celem jest przeprowadzenie referendum ws. odwołania prezydenta. Aktywiści na zwołanej w środę konferencji prasowej podkreślali, że Sutryk nie spełnia deklarowanych obietnic, a ponadto ciążą na nim prokuratorskie zarzuty ws. Collegium Humanum.

Hołownia przyznaje wprost: Wiele rzeczy robimy źle. (...) To jest dramat gorące
Hołownia przyznaje wprost: "Wiele rzeczy robimy źle. (...) To jest dramat"

Marszałek Sejmu Szymon Hołownia podzielił się w mediach społecznościowych swoimi spostrzeżeniami na temat nie najlepszej kondycji państwa polskiego, u którego steru sam zresztą przebywa. Od razu jednak znalazł dla siebie i swoich koalicjantów "usprawiedliwienie".

Napięta sytuacja na zachodniej granicy Niemiec. Sąsiedzi wściekli tylko u nas
Napięta sytuacja na zachodniej granicy Niemiec. Sąsiedzi wściekli

Niemcy w obliczu zbliżających się przedwczesnych wyborów do Bundestagu, które odbędą się 23 lutego, chętnie trąbią o sukcesie, który polega na bardzo znaczącym spadku wniosków o azyl w Niemczech. Mniej azylantów w Niemczech oznacza mniejsze koszty zjawiska niekontrolowanej migracji dla Niemiec. Ten sukces realizowany jest jednak kosztem krajów sąsiedzkich takich jak Polska, ale także Francja, Luksemburg i Belgia.

Kto stoi za pobiciem prof. Malickiego? Historyk przypomniał sobie ważny szczegół pilne
Kto stoi za pobiciem prof. Malickiego? Historyk przypomniał sobie ważny szczegół

– Jak mi wrócił kolejny obraz do pamięci, to wywnioskowałem z tego, że w tym jest element wschodni, bo w tym jest błąd składniowy... – mówił na antenie Polsat News prof. Jan Malicki, dyrektor Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego, który w grudniu 2024 roku został brutalnie pobity.

Prezes PiS alarmuje: Przenoszenie sędziów ma na celu procesy polityczne przeciwko PiS pilne
Prezes PiS alarmuje: Przenoszenie sędziów ma na celu procesy polityczne przeciwko PiS

Planowane przeniesienie 10 sędziów warszawskiego sądu okręgowego, powołanych po 2017 r., ma na celu przeprowadzenie procesów politycznych przeciwko naszej formacji politycznej - ocenił w środę prezes PiS Jarosław Kaczyński. Dodał, że kontekstem tego działania jest tegoroczna kapania wyborcza.

Zełenski w Polsce. Tusk: Polska prezydencja przełamie impas z ostatnich miesięcy z ostatniej chwili
Zełenski w Polsce. Tusk: Polska prezydencja przełamie impas z ostatnich miesięcy

– Ukraina może liczyć na polskie wsparcie i pomoc, podstawy naszej przyjaźni i współpracy są oczywiste, bezwarunkowe i one nie ulegną zmianie – powiedział w środę w Warszawie premier Donald Tusk na wspólnej konferencji z prezydentem Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim.

Zbigniew Kuźmiuk: Rząd nie zauważył mijającego terminu wykupu obligacji PFR na 34 mld zł polityka
Zbigniew Kuźmiuk: Rząd nie zauważył mijającego terminu wykupu obligacji PFR na 34 mld zł

Rozpoczął się już drugi rok rządów Donalda Tuska, niestety rezultaty tego rządzenia są więcej niż skromne, bowiem większość koalicyjna pobudzana jest ciągle przez szefa rządu nie do pracy na rzecz rozwoju naszego kraju, ale do zemsty na Prawie i Sprawiedliwości. Widać to zarówno po braku reakcji rządu na najważniejsze problemy Polaków, narastającą drożyznę, a także gwałtowny wzrost kosztów użytkowania mieszkań i domów (duży wzrost kosztów prądu, gazu i ciepła), a także ze względu na coraz większe problemy w gospodarce i finansach publicznych.

To już koniec Milionerów? Bo nad TVN krąży widmo sprzedaży Wiadomości
To już koniec "Milionerów"? Bo "nad TVN krąży widmo sprzedaży"

Nad "Milionerami" gromadzą się czarne chmury. Jak ustalił portal Shownews.pl, popularny program TVN jest wygaszany. Jak przebąkuje się po kątach, wszystko przez krążące widmo sprzedaży. Niepewny jest też los prowadzącego teleturniej – Huberta Urbańskiego.

REKLAMA

Nowy rząd chce pogrzebać Izerę? „Rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty”

We wtorkowej publikacji dziennik „Rzeczpospolita” informuje, że ważą się losy pierwszego polskiego samochodu elektrycznego Izera.
Samochód elektryczny Izera Nowy rząd chce pogrzebać Izerę? „Rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty”
Samochód elektryczny Izera / mat. prasowe Izera.pl

Projekt budowy fabryki samochodów czeka audyt, po którym zapadnie decyzja, czy kontynuować, czy skasować przedsięwzięcie

– wskazuje „Rz”.

Czytaj również: Stoltenberg: Chiny i Rosja coraz bardziej się do siebie zbliżają

Nowy rząd utopi Izerę?

Wszystko zaczęło się od wypowiedzi minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz z ubiegłego tygodnia, która zapowiedziała, że w lutym zostanie przeprowadzona rewizja Krajowego Planu Odbudowy, co może doprowadzić do „rezygnacji z projektów, które nie przyniosą korzyści”.

Jak dotąd realizacja projektu pierwszego polskiego auta elektrycznego Izera kosztowała co najmniej 277 mln zł. 

Z tego ponad trzy czwarte poszło na prace projektowe i techniczne oraz przygotowanie inwestycji. Blisko jedną czwartą wydano na koszty administracyjne, w tym wynagrodzenia. Nie wybrano jeszcze wykonawcy fabryki (umowa ma być podpisana dopiero w marcu), więc rezygnacja teraz pozwoliłaby ograniczyć straty

– powiedziała Pełczyńska-Nałęcz.

Czytaj także: [najnowszy sondaż] PiS wygrałoby wybory. Tak chcą głosować Polacy

Tymczasem ElectroMobility Poland dopiero się rozkręca

„Rzeczpospolita” podkreśla jednak, że działania związane z rozwojem Izery dopiero nabierają tempa. Realizująca projekt spółka ElectroMobility Poland dopina szczegóły z chińskim partnerem Geely, dostarczającym rocznie na globalny rynek aut elektrycznych 2 mln pojazdów. 

Wprowadziłby on do produkcji w Jaworznie elektryki Volvo i Smarta. Nie wiadomo także, czy UE zaakceptuje zmiany w KPO

– wskazuje dziennik i dodaje, że Turcja ruszyła z identycznym rządowym projektem samochodu elektrycznego Togg rok później niż Izera i auto już jest dostępne w sprzedaży, a zamówienia trzykrotnie przekraczają zdolności produkcyjne.

„Spotkamy polską Izerę na europejskich drogach i sam będę pierwszym, który ją kupi”

W rozmowie z Maciejem Kaweckim Mario Giumentaro, jeden z głównych projektantów Pininfarina – włoskiego prestiżowego biura projektowego specjalizującego się od 100 lat w projektowaniu samochodów – opowiada o stronie inżynieryjnej Izery.

Marco przekazał mi informację, że nowy samochód będzie wyglądał inaczej niż projekty do tej pory udostępnione. Przekazuje informacje o dacie ukończenia prac oraz ich obecnym etapie. O tym, jak mu się współpracuje z Polską. Rozmowa o kierunku designu motoryzacji. O tym, że autonomia pojazdów nie czeka nas szybko. O Polsce. O mocy polskich młodych inżynierów. O tym, dlaczego w Izerę wierzy świat, a nie Polska. Wiem, że o Izerze krąży tysiące informacji. Na własny koszt pojechałem do Turynu, by niezależnie dowiedzieć się tyle, ile mogę się dowiedzieć

– opowiada Kawęcki.

Czytaj więcej: Naukowy wieczór z dr. Kaweckim: Polski samochód elektryczny IZERA powstanie, choć będzie inaczej wyglądał



 

Polecane
Emerytury
Stażowe