Jest szansa na kontynuację budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu nawet po zmianie rządu?

Jedną z inwestycji, która wyjątkowo nie odpowiada Niemcom, ze względu na konkurencję jaką stanowi dla niemieckich portów, jest projekt budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Czy jest szansa na jej realizację nawet po zmianie rządu?
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa Jest szansa na kontynuację budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu nawet po zmianie rządu?
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa / Pixabay.com

Po wyborach, w wyniku, których najprawdopodobniej rządy obejmie koalicja partii opozycyjnych, uważana za proniemiecką, zaistnieje poważne zagrożenie zatrzymania licznych inwestycji strategicznych, które nie odpowiadają Berlinowi, takich jak Centralny Port Komunikacyjny, elektrownie jądrowe, użeglowienie Odry, czy potężna rozbudowa armii. 

Tymczasem według lokalnego portalu Swinoujskie.info istnieje pewna szans na kontynuację projektu terminala kontenerowego - "Po zapowiedziach polityków Koalicji Obywatelskiej można wywnioskować, że nie zamierzają zatrzymywać budowy terminala kontenerowego. Mówił o tym poseł Sławomir Nitras podczas spotkania z mieszkańcami Świnoujścia. W identycznym tonie wypowiadał się poseł Artur Łącki (KO) oraz Grzegorz Napieralski (KO). Politycy jednak zgodnie podkreślali, że inwestycja powinna powstać w zgodzie z mieszkańcami" - czytamy na jego łamach.

Czytaj również: Prof. Grzegorz Górski: Jak ma wyglądać "Nowa Europa"

Rząd Tuska spełni obietnice wyborcze? Nowy sondaż

 

Inwestycja nie podoba się Niemcom



Jak informuje portal Deutsche Welle, przeciwne budowie portu kontenerowego w Świnoujściu są niemieckie władze samorządowe, organizacje ekologiczne, a także posłowie do Parlamentu Europejskiego.

„Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje” – czytamy.

Polskie porty mogą stanowić konkurencję dla portów niemieckich.

 

Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk stwierdził, że budowa terminala to dla Polski „niezwykłe wyzwanie i szansa”. – Mamy bardzo duże nadzieje, że również operatorzy niemieccy będą korzystać z naszego portu – dodał.

W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.

Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.

Temat budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta, który podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

W zeszłym roku polskie porty przyniosły do budżetu 58 miliardów złotych. Kwota ta może się dzięki rozbudowie portów, kilkukrotnie zwiększyć.

 


 

POLECANE
PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

PKP Intercity uruchomiło rekordowe 514 połączeń pociągowych dziennie, ułatwiając szybki dojazd nad morze i w góry w sezonie letnim w 2025 r.

Taśmy Tuska i Giertycha. Polityk PSL nie przebierał w słowach z ostatniej chwili
Taśmy Tuska i Giertycha. Polityk PSL nie przebierał w słowach

Wicemarszałek Sejmu Piotr Zgorzelski z PSL został zapytany o tzw. taśmy Donalda Tuska i Romana Giertycha i wulgarne określenia mieszkańców wschodniej Wielkopolski czy Radomia.

Polska na wakacyjnym topie. Oto najczęściej wybierane miejsca Wiadomości
Polska na wakacyjnym topie. Oto najczęściej wybierane miejsca

Choć zagraniczne kierunki cieszą się rosnącą popularnością, wielu Polaków wciąż chętnie planuje urlop w kraju. Z najnowszego raportu „Urlopowy Kompas Polaków: Wakacje 2025” wynika, że zainteresowanie wakacjami nad Wisłą jest większe niż rok temu. Liczba krajowych rezerwacji noclegów wzrosła aż o 29 proc., przy niemal niezmienionym poziomie cen (średni wzrost to 1 proc.).

Nie żyje znany piłkarz. Miał zaledwie 19 lat Wiadomości
Nie żyje znany piłkarz. Miał zaledwie 19 lat

Walijski klub Pontnewynydd AFC przekazał tragiczną informację o śmierci Tristana O'Keefe'a, 19-letniego piłkarza, który od lat związany był z drużyną. "Z ciężkim sercem dzielimy się druzgocącą wiadomością o śmierci jednego z nas - Tristana O'Keefe'a" - poinformowano w mediach społecznościowych.

PKW złożyła wniosek o wykreślenie Nowej Nadziei Mentzena z ewidencji partii politycznych z ostatniej chwili
PKW złożyła wniosek o wykreślenie Nowej Nadziei Mentzena z ewidencji partii politycznych

PKW odrzuciła w poniedziałek sprawozdanie partii Nowa Nadzieja za 2023 rok. To kolejne działanie komisji dotyczące formacji Sławomira Mentzena. PKW wystąpiła już wcześniej do sądu o wykreślenie ugrupowania z ewidencji partii politycznych, o czym informował PAP rzecznik KBW Marcin Chmielnicki.

Potężny huk w pobliżu Sejmu. Runął strop kamienicy z ostatniej chwili
Potężny huk w pobliżu Sejmu. Runął strop kamienicy

Zawalił się strop niezamieszkałej kamienicy przy Górnośląskiej 22 w Warszawie. Na miejscu działało 9 zastępów Państwowej Straży Pożarnej.

Ponad 3 tys. protestów wyborczych. Rzecznik SN: Dominują protesty, które są powielane pilne
Ponad 3 tys. protestów wyborczych. Rzecznik SN: "Dominują protesty, które są powielane"

Jak poinformował podczas konferencji prasowej rzecznik Sądu Najwyższego sędzia Aleksander Stępkowski, do tej pory wpłynęły nieco ponad trzy tysiące protestów wyborczych. Jednak nadal nie wszystkie zostały zarejestrowane. Poniedziałek jest ostatnim dniem na składanie w Sądzie Najwyższym protestów przeciwko wyborowi Prezydenta RP

W Iranie stracono szpiega Mosadu. Mężczyzna został powieszony pilne
W Iranie stracono szpiega Mosadu. Mężczyzna został powieszony

Irańska agencja prasowa IRNA podała w 16 czerwca, że mężczyzna, zidentyfikowany jako Ismail Fekri, został powieszony w poniedziałek rano po wyczerpaniu ścieżki prawnej, obejmującej proces, apelację i ostateczne potwierdzenie wyroku przez Sąd Najwyższy Iranu.

Wybory prezydenckie. Jest decyzja PKW z ostatniej chwili
Wybory prezydenckie. Jest decyzja PKW

Państwowa Komisja Wyborcza przyjęła w poniedziałek sprawozdanie z wyborów prezydenckich. Teraz sprawozdanie trafi do Sądu Najwyższego.

Zamieszanie w PO. Wiceprezydent Wrocławia wykluczona z partii z ostatniej chwili
Zamieszanie w PO. Wiceprezydent Wrocławia wykluczona z partii

Wiceprezydent Wrocławia Renata Granowska została wykluczona z partii przez sąd partyjny PO, który zarzucił jej naruszenie statutu przy zawieraniu koalicji z prezydentem miasta Jackiem Sutrykiem.

REKLAMA

Jest szansa na kontynuację budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu nawet po zmianie rządu?

Jedną z inwestycji, która wyjątkowo nie odpowiada Niemcom, ze względu na konkurencję jaką stanowi dla niemieckich portów, jest projekt budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Czy jest szansa na jej realizację nawet po zmianie rządu?
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa Jest szansa na kontynuację budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu nawet po zmianie rządu?
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa / Pixabay.com

Po wyborach, w wyniku, których najprawdopodobniej rządy obejmie koalicja partii opozycyjnych, uważana za proniemiecką, zaistnieje poważne zagrożenie zatrzymania licznych inwestycji strategicznych, które nie odpowiadają Berlinowi, takich jak Centralny Port Komunikacyjny, elektrownie jądrowe, użeglowienie Odry, czy potężna rozbudowa armii. 

Tymczasem według lokalnego portalu Swinoujskie.info istnieje pewna szans na kontynuację projektu terminala kontenerowego - "Po zapowiedziach polityków Koalicji Obywatelskiej można wywnioskować, że nie zamierzają zatrzymywać budowy terminala kontenerowego. Mówił o tym poseł Sławomir Nitras podczas spotkania z mieszkańcami Świnoujścia. W identycznym tonie wypowiadał się poseł Artur Łącki (KO) oraz Grzegorz Napieralski (KO). Politycy jednak zgodnie podkreślali, że inwestycja powinna powstać w zgodzie z mieszkańcami" - czytamy na jego łamach.

Czytaj również: Prof. Grzegorz Górski: Jak ma wyglądać "Nowa Europa"

Rząd Tuska spełni obietnice wyborcze? Nowy sondaż

 

Inwestycja nie podoba się Niemcom



Jak informuje portal Deutsche Welle, przeciwne budowie portu kontenerowego w Świnoujściu są niemieckie władze samorządowe, organizacje ekologiczne, a także posłowie do Parlamentu Europejskiego.

„Mimo decyzji polskiego rządu o ominięciu niemieckich wód morskich i wyznaczeniu nowego toru podejściowego krytyka ze strony niemieckiej nie ustaje” – czytamy.

Polskie porty mogą stanowić konkurencję dla portów niemieckich.

 

Terminal kontenerowy w Świnoujściu

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk stwierdził, że budowa terminala to dla Polski „niezwykłe wyzwanie i szansa”. – Mamy bardzo duże nadzieje, że również operatorzy niemieccy będą korzystać z naszego portu – dodał.

W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.

Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.

Temat budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta, który podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

W zeszłym roku polskie porty przyniosły do budżetu 58 miliardów złotych. Kwota ta może się dzięki rozbudowie portów, kilkukrotnie zwiększyć.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe