Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce

Realizacja programu CPK ze względu na swoją skalę i globalny zasięg pozytywnie wpłynie na polską gospodarkę m.in. poprzez wzrost zatrudnienia i generowanie wpływów do budżetu. Inwestycja pozwoli stworzyć do 2028 r. blisko 100 tys. nowych miejsc pracy.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o. Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o.

Jak wynika z raportu firmy analitycznej Kearney, pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak i na etapie operacyjnym (potrzeba ludzi, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu oraz przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).

W przypadku obu tych etapów będzie można wyróżnić cztery rodzaje wpływu CPK na gospodarkę: bezpośredni i pośredni oraz indukowany i katalityczny. Dwa pierwsze są dosyć oczywiste. Wpływ bezpośredni wynika z działalności firm zatrudnionych podczas projektowania, budowy i funkcjonowania lotniska oraz węzła kolejowego (np. firm budowlanych, linii lotniczych, sklepów i restauracji). Natomiast wpływ pośredni generowany będzie w ramach łańcucha dostaw (producentów materiałów budowlanych, dostawców paliwa lotniczego, hurtowników zaopatrujących sklepy itd.).

Wpływ indukowany wytwarzany będzie przez zatrudnionych pracowników na lotnisku i w biznesach z nim powiązanych, którzy przeznaczają swój dochód na dobra i usługi w gospodarce. Z kolei wpływ katalityczny wynika z poprawy dostępności regionu dla pasażerów biznesowych, inwestorów i turystów. Zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów pozwoli na budowę nowych łańcuchów dostaw o międzynarodowym zasięgu. To właśnie ten rodzaj wpływu, który jest widoczny na etapie funkcjonowania lotniska, stanowi największą część w oddziaływaniu lotnisk na gospodarkę w Europie (zarówno pod względem miejsc pracy, wpływu do budżetu oraz PKB). Oznacza to, że działanie portu lotniczego CPK będzie generowało dla gospodarki korzyści znacznie wykraczające poza bezpośrednie i pośrednie efekty działalności operacyjnej portu.

Przenosząc to na konkretne liczby, analitycy szacują, że dzięki projektowi CPK globalna (łączna) produkcja w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł, a wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 126,6 mld zł. Największa część wzrostu gospodarczego będzie wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z części lotniskowej – 22 proc. i inwestycji drogowych – 17 proc.

Wzrośnie też zatrudnienie. Przybędzie ok. 95,2 tys. nowy miejsc pracy, gdzie inwestycje kolejowe wygenerują ok. 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycje lotniskowe ok. 28,4 tys., natomiast inwestycje drogowe ok. 9,8 tys. To dobry prognostyk dla zainteresowanych zatrudnieniem przy nowo budowanej infrastrukturze.

Największym beneficjentem CPK będzie branża budowalna, do której trafi ponad 80 proc. inwestycji związanych z realizacją planu. Wzrost produkcji globalnej tej branży wyniesie ok. 162 mld zł. Dodatkowa wartość dodana brutto wygenerowana w budownictwie wyniesie 94 mld zł. W szczytowym momencie budowy wzrost zatrudnienia w tym sektorze wyniesie 72 tys. dodatkowych miejsc pracy.    

Co bardzo istotne, projekt CPK będzie pełnić rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, poprawiając siłę krajowej ekonomii oraz budując know-how, z którego korzyści będą czerpane przez kolejne lata.

Spółka CPK tworzy nowy system transportowy w Polsce, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie port lotniczy CPK oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 tzw. szprych. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Inwestycje te umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

 

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.


 

POLECANE
Donald Trump. Grenlandia. Duński kolonializm tylko u nas
Donald Trump. Grenlandia. Duński kolonializm

Podniósł się straszny hałas, gdy Donald Trump wrócił po latach do pomysłu przejęcia Grenlandii przez Stany Zjednoczone. Bardziej niż sami Grenlandczycy, oburzyli się Duńczycy. „Nie na sprzedaż!” itd. Co za hipokryzja!

Po Poznaniu 30-letnie niemieckie tramwaje kupi Szczecin gorące
Po Poznaniu 30-letnie niemieckie tramwaje kupi Szczecin

Jak poinformował portal Wszczecinie.pl miasto Szczecin zamierza kupić 30-letnie tramwaje. Jedną z najbardziej prawdopodobnych opcji jest zakup wagonów GT6N z Berlina. Wcześniej na zakup takich tramwajów zdecydował się Poznań.

Turcja: Wzrósł bilans ofiar po pożarze w hotelu Wiadomości
Turcja: Wzrósł bilans ofiar po pożarze w hotelu

Do 76 wzrósł bilans ofiar śmiertelnych pożaru, który wybuchł nad ranem we wtorek w hotelu w ośrodku narciarskim na północnym zachodzie Turcji - poinformowały władze tego kraju. W Turcji w środę obowiązywać będzie żałoba narodowa.

Krzysztof Stanowski ogłosił start w wyborach: Stoję przed państwem nie po to, aby zostać prezydentem gorące
Krzysztof Stanowski ogłosił start w wyborach: Stoję przed państwem nie po to, aby zostać prezydentem

- Stoję przed państwem nie po to, aby zostać prezydentem, bo nie mam ku temu kompetencji i doświadczenia - powiedział we wtorek Krzysztof Stanowski ogłaszając swój start w wyborach prezydenckich.

Prezydent Andrzej Duda rozmawiał z premierem Czarnogóry o bezpieczeństwie i integracji europejskiej polityka
Prezydent Andrzej Duda rozmawiał z premierem Czarnogóry o bezpieczeństwie i integracji europejskiej

We wtorek prezydent Andrzej Duda rozmawiał z premierem Czarnogóry Milojko Spajiciem na temat integracji europejskiej oraz o kwestiach bezpieczeństwa.

Niemcy przerażone powrotem Donalda Trumpa tylko u nas
Niemcy przerażone powrotem Donalda Trumpa

Trump jako cesarz, jako awanturnik lub zaciekły wróg niemieckiej gospodarki – tuż przed zaprzysiężeniem Donalda Trumpa niemieckie media spekulują gorączkowo nad tym jak ułożą się stosunki Berlina z Waszyngtonem po 20 stycznia 2025 r. a renomowane ośrodki badań nad gospodarką analizują warianty reakcji, jakie niemiecka gospodarka powinna wziąć pod uwagę w obliczu spodziewanych ciosów z Waszyngtonu.

Wołodymyr Zełenski: Strategią Putina było wciągnięcie w tę wojnę innego kraju Wiadomości
Wołodymyr Zełenski: Strategią Putina było wciągnięcie w tę wojnę innego kraju

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski powiedział, że Rosja próbowała wciągnąć do wojny Iran. - Strategią Putina było wciągnięcie w tę wojnę innego kraju. On podpisał umowę z Iranem - stwierdził ukraiński przywódca. Ponadto ukraiński przywódca nie wykluczył zakończenia wojny za pomocą dyplomacji.

Premier Grenlandii: Nie chcemy być Amerykanami z ostatniej chwili
Premier Grenlandii: Nie chcemy być Amerykanami

– Grenlandczycy nie chcą być Amerykanami – oświadczył we wtorek premier Grenlandii Mute Egede. Dzień wcześniej został zaprzysiężony nowy prezydent USA Donald Trump, który oznajmił, że jego kraj potrzebuje kontroli nad Grenlandią ze względu "na potrzeby międzynarodowego bezpieczeństwa".

Ministrowie finansów państw UE naciskają na Polskę. Chodzi o nadmierny deficyt polityka
Ministrowie finansów państw UE naciskają na Polskę. Chodzi o nadmierny deficyt

Ministrowie finansów państw UE zalecili we wtorek, aby Polska położyła kres nadmiernemu deficytowi do 2028 r. Zgodnie z ich zaleceniami nominalna stopa wzrostu wydatków netto w Polsce nie powinna przekroczyć 6,3 proc. w 2025 r., 4,4 proc. w 2026 r., 4 proc. w 2027 r. i 3,5 proc. w 2028 r.

Europoseł AfD ostro w PE nt. rzezi wołyńskiej. To jest nie do zaakceptowania [WIDEO] z ostatniej chwili
Europoseł AfD ostro w PE nt. rzezi wołyńskiej. "To jest nie do zaakceptowania" [WIDEO]

Europoseł Alternatywy dla Niemiec Tomasz Froelich mówił w Parlamencie Europejskim nt. rzezi wołyńskiej i polityki władz Ukrainy wobec ekshumacji ofiar banderowskich zbrodni.

REKLAMA

Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce

Realizacja programu CPK ze względu na swoją skalę i globalny zasięg pozytywnie wpłynie na polską gospodarkę m.in. poprzez wzrost zatrudnienia i generowanie wpływów do budżetu. Inwestycja pozwoli stworzyć do 2028 r. blisko 100 tys. nowych miejsc pracy.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o. Centralny Port Komunikacyjny opłaci się Polsce
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / grafika CPK Sp. z o.o.

Jak wynika z raportu firmy analitycznej Kearney, pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak i na etapie operacyjnym (potrzeba ludzi, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu oraz przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).

W przypadku obu tych etapów będzie można wyróżnić cztery rodzaje wpływu CPK na gospodarkę: bezpośredni i pośredni oraz indukowany i katalityczny. Dwa pierwsze są dosyć oczywiste. Wpływ bezpośredni wynika z działalności firm zatrudnionych podczas projektowania, budowy i funkcjonowania lotniska oraz węzła kolejowego (np. firm budowlanych, linii lotniczych, sklepów i restauracji). Natomiast wpływ pośredni generowany będzie w ramach łańcucha dostaw (producentów materiałów budowlanych, dostawców paliwa lotniczego, hurtowników zaopatrujących sklepy itd.).

Wpływ indukowany wytwarzany będzie przez zatrudnionych pracowników na lotnisku i w biznesach z nim powiązanych, którzy przeznaczają swój dochód na dobra i usługi w gospodarce. Z kolei wpływ katalityczny wynika z poprawy dostępności regionu dla pasażerów biznesowych, inwestorów i turystów. Zwiększenie atrakcyjności dla inwestorów pozwoli na budowę nowych łańcuchów dostaw o międzynarodowym zasięgu. To właśnie ten rodzaj wpływu, który jest widoczny na etapie funkcjonowania lotniska, stanowi największą część w oddziaływaniu lotnisk na gospodarkę w Europie (zarówno pod względem miejsc pracy, wpływu do budżetu oraz PKB). Oznacza to, że działanie portu lotniczego CPK będzie generowało dla gospodarki korzyści znacznie wykraczające poza bezpośrednie i pośrednie efekty działalności operacyjnej portu.

Przenosząc to na konkretne liczby, analitycy szacują, że dzięki projektowi CPK globalna (łączna) produkcja w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł, a wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 126,6 mld zł. Największa część wzrostu gospodarczego będzie wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z części lotniskowej – 22 proc. i inwestycji drogowych – 17 proc.

Wzrośnie też zatrudnienie. Przybędzie ok. 95,2 tys. nowy miejsc pracy, gdzie inwestycje kolejowe wygenerują ok. 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycje lotniskowe ok. 28,4 tys., natomiast inwestycje drogowe ok. 9,8 tys. To dobry prognostyk dla zainteresowanych zatrudnieniem przy nowo budowanej infrastrukturze.

Największym beneficjentem CPK będzie branża budowalna, do której trafi ponad 80 proc. inwestycji związanych z realizacją planu. Wzrost produkcji globalnej tej branży wyniesie ok. 162 mld zł. Dodatkowa wartość dodana brutto wygenerowana w budownictwie wyniesie 94 mld zł. W szczytowym momencie budowy wzrost zatrudnienia w tym sektorze wyniesie 72 tys. dodatkowych miejsc pracy.    

Co bardzo istotne, projekt CPK będzie pełnić rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, poprawiając siłę krajowej ekonomii oraz budując know-how, z którego korzyści będą czerpane przez kolejne lata.

Spółka CPK tworzy nowy system transportowy w Polsce, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie port lotniczy CPK oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 tzw. szprych. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 km nowych linii kolejowych. Inwestycje te umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

 

Artykuł powstał we współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe