Dr Rafał Brzeski: Zmiana rosyjskich szlaków żeglugowych zwiastuje trzęsienie ziemi w rosyjskiej gospodarce?

Zachodnie sankcje powoli korodują rosyjską gospodarkę. Widać to wyraźnie w portach.
Kontenerowiec Dr Rafał Brzeski: Zmiana rosyjskich szlaków żeglugowych zwiastuje trzęsienie ziemi w rosyjskiej gospodarce?
Kontenerowiec / Pixabay.com

Jeszcze zeszłego lata większość statków wypływających z Murmańska zmierzała do Rotterdamu i innych portów zachodnioeuropejskich. Obecnie płyną tam pojedyncze jednostki. Reszta wychodzi w rejs do tureckich portów Iskenderun i Zonguldak, do egipskiego Port Saidu, do Mumbai w Indiach, do Brazylii, Libii, Maroka i  Chin.

Murmańsk od lat zaliczany jest do pierwszej piątki rosyjskich portów. Przed najazdem na Ukrainę przeładowywano w nim rocznie około 50 milionów ton towarów, głównie ropę naftową, węgiel, nawozy sztuczne i wstępnie przetworzony nikiel. Obecnie trudno powiedzieć coś konkretnego, bowiem od wiosny ubiegłego roku w Rosji nie publikuje się oficjalnych danych statystycznych o handlu zagranicznym.

 

Ruch statków

Ciekawscy, którzy zaczęli śledzić ruch statków na specjalistycznych portalach, twierdzą, że niemal wszystkie tankowce i masowce wypływające z portów rosyjskiej północy zmierzają teraz do Turcji, Afryki Północnej, Azji i Ameryki Południowej. Jeszcze do niedawna tankowce z ropą płynęły gęsto do portów Unii Europejskiej, ale od 5 grudnia Bruksela, wprawdzie z oporami, ale jednak, wprowadziła zakaz transportu surowej rosyjskiej ropy i obraz się zmienił. Negatywny trend zaczął się w listopadzie, kiedy toczyły się już dyskusje nad formą zakazu, natomiast w pierwszej połowie grudnia spadł o połowę. Za kilka dni wchodzi w życie dodatkowe ograniczenie obejmujące produkty ropopochodne. Blokada zaciśnie się o kolejną dziurkę.

Rosyjska propaganda trąbi, że jak Unia Europejska nie chce, to może sobie zamknąć kurek z rosyjską ropę, są tacy, co ją chętnie kupią. I rzeczywiście kanał Twiordyje Cifry na Telegramie podał, że w listopadzie eksport ropy z Rosji do Indii wzrósł sześciokrotnie w porównaniu z listopadem 2021 roku. Podobnie eksport do Malezji wzrósł ponad dwuipółkrotnie. Eksport do Chin wzrósł o 10 procent i wystarczyło to, aby Rosja przegoniła Arabię Saudyjską jako najważniejszy dostawca ropy do Państwa Środka.

 

Turecki bazar

Najciekawsze informacje wiążą się z Turcją, która staje się nieoficjalnym bazarem obsługującym Rosję. Według rosyjskiego portalu gospodarczego RBK przez targowisko nad Bosforem „przepłynęła” w ubiegłym roku jedna piąta rosyjskiej ropy wysyłanej za granicę. Płynie nie tylko ropa. Tranzytem w obie strony płyną przez Turcję różne ładunki. Te legalne i te objęte sankcjami. Wszystko zależy od ceny i interes się kręci.

W Murmańsku zmiana kierunku rejsów i ich ograniczenie uważane są za katastrofę. Wprawdzie rudy metali są nadal eksportowane bez ograniczeń, ale najważniejszy eksporter rudy i surowego niklu koncern Nornickel ostrzegł, że nowe, pozaeuropejskie rynki, zwłaszcza afrykańskie, obsługiwać będzie zapewne z innych portów. Planuje też specjalny ośrodek przeładunkowy w Afryce Północnej, aby na wszelki wypadek pominąć porty europejskie.

 

Trzęsienie ziemi?

Panikarze porównują zmiany szlaków żeglugowych do przesunięć płyt tektonicznych poprzedzających trzęsienie ziemi. Nastawieni pozytywnie liczą na przejęcie przez Murmańsk ładunków, które dotychczas wysyłane były z portów bałtyckich, ale po spodziewanym przystąpieniu Szwecji i Finlandii do NATO znajdą się „w zasięgu” Sojuszu Atlantyckiego.

Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy oraz Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju niezależnie od siebie sporządziły prognozy na rok bieżący. Analitycy zgodnie przewidują, że gospodarka rosyjska będzie się zwijać. Według najbardziej optymistycznego scenariusza skurczy się o 2,2 procent w stosunku do roku 2022. Według najbardziej pesymistycznego o 5,6 procent.


 

POLECANE
Pilny komunikat dla kierowców na długi weekend z ostatniej chwili
Pilny komunikat dla kierowców na długi weekend

15 sierpnia na drogach wielu państw w Europie będą obowiązywać ograniczenia dla transportu ciężkiego. W niektórych krajach ograniczenia będą już widoczne dzień wcześniej. 

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

W poniedziałek 11 sierpnia podróżnych czekają spore zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity. Spółka wydała pilny komunikat, w którym informuje o odwołaniu jednego z połączeń międzynarodowych oraz braku niektórych udogodnień w wybranych składach.

Ustawa wiatrakowa. Rzecznik prezydenta Nawrockiego zapowiada weto z ostatniej chwili
Ustawa wiatrakowa. Rzecznik prezydenta Nawrockiego zapowiada weto

- Tzw. ustawa wiatrakowa nie zyska akceptacji prezydenta Karola Nawrockiego - powiedział w Studiu PAP jego rzecznik Rafał Leśkiewicz. Zapowiedział również, że prezydent niebawem przedstawi własne rozwiązanie, które pozwoli na zamrożenie cen prądu.

Afera KPO. Dlaczego rząd Tuska odwołał konferencję dla sektora HoReCa? z ostatniej chwili
Afera KPO. Dlaczego rząd Tuska odwołał konferencję dla sektora HoReCa?

Z każdym dniem wychodzą kolejne fakty dotyczące afery KPO. Portal "Odpowiedzialny Poznań" napisał o zakazie resortu funduszy organizowania konferencji, na której specjaliści w branży HoReCa mieli poinformować o szczegółach przyznawania środków i tym samym zwiększyć potencjalne zainteresowanie przedsiębiorców.

tylko u nas
Silvia Uscov: Federalizacja UE to podstępne odbieranie narodowej suwerenności

Rumuńska adwokat i ekspertka prawa europejskiego, Silvia Uscov, w rozmowie z Konradem Wernickim mówi o wrażeniach z Polski po inauguracji prezydenta Karola Nawrockiego, ostrzega przed cichą federalizacją Unii Europejskiej oraz ujawnia mechanizmy działania tzw. „kasty globalistycznej”. Opowiada też o ingerencjach w rumuńskie wybory i o tym, jak konserwatyści z całego świata jednoczą się w ruchu MEGA, by bronić prawa narodów do samodzielnego wyboru swojej drogi.

Defence24 ma nowego redaktora naczelnego z ostatniej chwili
Defence24 ma nowego redaktora naczelnego

Wraz z początkiem sierpnia dr Aleksander Olech objął stanowisko redaktora naczelnego anglojęzycznej wersji portalu Defence24 – defence24.com. Nowa odsłona serwisu ma dostarczać zagranicznym odbiorcom rzetelnych analiz i informacji o bezpieczeństwie, obronności i nowych technologiach z perspektywy Polski.

Zjadają wszystko. Inwazja nieproszonych gości Wiadomości
"Zjadają wszystko". Inwazja nieproszonych gości

Mole spożywcze są bardzo łakome, zjadają wszystko, nie tylko produkty zbożowe, ale także zioła, herbatę, bakalie, a jeśli w cukierkach są orzechy, to one po prostu wariują ze szczęścia - powiedział PAP prof. Stanisław Ignatowicz, entomolog.

Żurek za demokracją walczącą. Opowiada o łamaniu ręki z ostatniej chwili
Żurek za "demokracją walczącą". Opowiada o łamaniu ręki

Waldemar Żurek był pytany przez dziennikarzy, czy sądzi, że realne jest przywracanie praworządności bez zmian ustawowych. Minister sprawiedliwości skwapliwie przytaknął i wyjaśnił swoje stanowisko, posługując się, jak zaznaczył, swoim ulubionym przykładem o łamaniu ręki.

Spotkanie Trump-Nawrocki. Podano główne tematy rozmów z ostatniej chwili
Spotkanie Trump-Nawrocki. Podano główne tematy rozmów

Podczas spotkania z prezydentem USA Donaldem Trumpem prezydent Karol Nawrocki będzie rozmawiał o bezpieczeństwie i relacjach z Ukrainą - powiedział w Studiu PAP rzecznik prezydenta Rafał Leśkiewicz. Jak dodał, prezydenci omówią m.in. kwestię stacjonowania amerykańskich żołnierzy w Polsce.

Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej pilne
Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy, która znajduje się pod naciskiem ataku hybrydowego zarówno ze strony Białorusi, jak i Niemiec.

REKLAMA

Dr Rafał Brzeski: Zmiana rosyjskich szlaków żeglugowych zwiastuje trzęsienie ziemi w rosyjskiej gospodarce?

Zachodnie sankcje powoli korodują rosyjską gospodarkę. Widać to wyraźnie w portach.
Kontenerowiec Dr Rafał Brzeski: Zmiana rosyjskich szlaków żeglugowych zwiastuje trzęsienie ziemi w rosyjskiej gospodarce?
Kontenerowiec / Pixabay.com

Jeszcze zeszłego lata większość statków wypływających z Murmańska zmierzała do Rotterdamu i innych portów zachodnioeuropejskich. Obecnie płyną tam pojedyncze jednostki. Reszta wychodzi w rejs do tureckich portów Iskenderun i Zonguldak, do egipskiego Port Saidu, do Mumbai w Indiach, do Brazylii, Libii, Maroka i  Chin.

Murmańsk od lat zaliczany jest do pierwszej piątki rosyjskich portów. Przed najazdem na Ukrainę przeładowywano w nim rocznie około 50 milionów ton towarów, głównie ropę naftową, węgiel, nawozy sztuczne i wstępnie przetworzony nikiel. Obecnie trudno powiedzieć coś konkretnego, bowiem od wiosny ubiegłego roku w Rosji nie publikuje się oficjalnych danych statystycznych o handlu zagranicznym.

 

Ruch statków

Ciekawscy, którzy zaczęli śledzić ruch statków na specjalistycznych portalach, twierdzą, że niemal wszystkie tankowce i masowce wypływające z portów rosyjskiej północy zmierzają teraz do Turcji, Afryki Północnej, Azji i Ameryki Południowej. Jeszcze do niedawna tankowce z ropą płynęły gęsto do portów Unii Europejskiej, ale od 5 grudnia Bruksela, wprawdzie z oporami, ale jednak, wprowadziła zakaz transportu surowej rosyjskiej ropy i obraz się zmienił. Negatywny trend zaczął się w listopadzie, kiedy toczyły się już dyskusje nad formą zakazu, natomiast w pierwszej połowie grudnia spadł o połowę. Za kilka dni wchodzi w życie dodatkowe ograniczenie obejmujące produkty ropopochodne. Blokada zaciśnie się o kolejną dziurkę.

Rosyjska propaganda trąbi, że jak Unia Europejska nie chce, to może sobie zamknąć kurek z rosyjską ropę, są tacy, co ją chętnie kupią. I rzeczywiście kanał Twiordyje Cifry na Telegramie podał, że w listopadzie eksport ropy z Rosji do Indii wzrósł sześciokrotnie w porównaniu z listopadem 2021 roku. Podobnie eksport do Malezji wzrósł ponad dwuipółkrotnie. Eksport do Chin wzrósł o 10 procent i wystarczyło to, aby Rosja przegoniła Arabię Saudyjską jako najważniejszy dostawca ropy do Państwa Środka.

 

Turecki bazar

Najciekawsze informacje wiążą się z Turcją, która staje się nieoficjalnym bazarem obsługującym Rosję. Według rosyjskiego portalu gospodarczego RBK przez targowisko nad Bosforem „przepłynęła” w ubiegłym roku jedna piąta rosyjskiej ropy wysyłanej za granicę. Płynie nie tylko ropa. Tranzytem w obie strony płyną przez Turcję różne ładunki. Te legalne i te objęte sankcjami. Wszystko zależy od ceny i interes się kręci.

W Murmańsku zmiana kierunku rejsów i ich ograniczenie uważane są za katastrofę. Wprawdzie rudy metali są nadal eksportowane bez ograniczeń, ale najważniejszy eksporter rudy i surowego niklu koncern Nornickel ostrzegł, że nowe, pozaeuropejskie rynki, zwłaszcza afrykańskie, obsługiwać będzie zapewne z innych portów. Planuje też specjalny ośrodek przeładunkowy w Afryce Północnej, aby na wszelki wypadek pominąć porty europejskie.

 

Trzęsienie ziemi?

Panikarze porównują zmiany szlaków żeglugowych do przesunięć płyt tektonicznych poprzedzających trzęsienie ziemi. Nastawieni pozytywnie liczą na przejęcie przez Murmańsk ładunków, które dotychczas wysyłane były z portów bałtyckich, ale po spodziewanym przystąpieniu Szwecji i Finlandii do NATO znajdą się „w zasięgu” Sojuszu Atlantyckiego.

Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy oraz Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju niezależnie od siebie sporządziły prognozy na rok bieżący. Analitycy zgodnie przewidują, że gospodarka rosyjska będzie się zwijać. Według najbardziej optymistycznego scenariusza skurczy się o 2,2 procent w stosunku do roku 2022. Według najbardziej pesymistycznego o 5,6 procent.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe