Elektrykiem i hybrydą nie wjedziesz na prom? Armator podjął decyzję

Norweska linia promowa Havila Kystruten poinformowała, że nie będzie wpuszczać na pokład aut z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym. Co ciekawe, promy kursujące na tej linii... mają zelektryfikowany napęd.
 Elektrykiem i hybrydą nie wjedziesz na prom? Armator podjął decyzję
/ fot. Pixabay

W lutym ubiegłego roku u wybrzeży Portugalii zapłonął samochodowiec Felicity Ace z tysiącami luksusowych samochodów na pokładzie - m.in. 1100 marki Porsche czy 200 autami marki Bentley. Ostatecznie Felicity Ace zatonął w marcu, a koncerny, do których należały luksusowe samochody, musiały liczyć się z ogromnymi stratami oszacowanymi łącznie na około 438 mln dolarów.

Teraz armatorzy z całego świata badają, z jakim ryzykiem wiąże się transport pojazdów elektrycznych drogą morską. Pierwszą linią, która ze względów bezpieczeństwa ogłosiła, że wstrzymuje przyjmowanie na pokład „elektryków” jest norweski przewoźnik Havila Ksytruten. Warto zaznaczyć, że to właśnie Norwegia uważana jest za pioniera, jeśli chodzi o przechodzenie z aut spalinowych na te o ekologicznym napędzie.

Należący do Havila Kystruten prom Havila Capella może się poszczycić nagrodą Next Generation Ship Award (Statek Nowej Generacji), m.in. za wyjątkowy, niskoemisyjny napęd hybrydowy złożony z silników napędzanych LNG (skroplonym gazem ziemnym) sprzężonych z napędem elektrycznym zasilanym z gigantycznych akumulatorów o wadze 86 ton i o pojemności 6,1 megawatogodziny, które pozwalają na kilkugodzinne rejsy w trybie bezemisyjnym. Być może właśnie ze względu na te rozwiązania techniczne (olbrzymi zapas gazu i gigantyczne akumulatory) przewoźnik podjął decyzję, o ograniczeniu ryzyka – na pokład mają być wpuszczane wyłącznie pojazdy z napędem spalinowym

– zastanawia się portal auto-swiat.pl.

Co było powodem takiej decyzji? Według specjalistów z maritime-executive.com, armator podjął taką decyzję na podstawie analiz ryzyka, które mogły uznać, że w przypadku pożaru przewożonego na statku auta z napędem spalinowym, załoga poradzi sobie z ogniem przy użyciu dostępnych środków. Gdyby zapaliło się auto z napędem elektrycznym, wówczas potrzebna byłaby pomoc z zewnątrz, a to oznaczałoby poważne ryzyko dla statku, a także dla jego pasażerów.

„Przewoźnik zaznacza, że jego statki są wyposażone w najnowsze systemy gaśnicze, ale nawet one w takich przypadkach mogą się okazać niewystarczające. Wskazano też, że wprawdzie statki są też wyposażone w akumulatory trakcyjne, ale są one zamontowane w odizolowanych od otoczenia, ognioodpornych pomieszczeniach wyposażonych w dodatkowe urządzenia gaśnicze” – zwraca uwagę serwis.


 

POLECANE
Jak Polacy oceniają relacje z USA? Zaskakujący sondaż z ostatniej chwili
Jak Polacy oceniają relacje z USA? Zaskakujący sondaż

Tylko 31 proc. Polaków pozytywnie ocenia relacje z USA (spadek z 80% proc.), 52 proc. neutralnie, a 10 proc. negatywnie – wynika z badania pracowni CBOS.

Tusk odwołał Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z ostatniej chwili
Tusk odwołał Dyrektora Generalnego Służby Więziennej

O odwołaniu płk. Andrzeja Pecki z funkcji dyrektora generalnego Służby Więziennej poinformował w środę premier Donald Tusk. Wcześniej Pecka oddał się do dyspozycji szefa rządu w związku z zabójstwem lekarza w Krakowie, o które podejrzany jest funkcjonariusz SW.

Koniec utrudnień. Komunikat dla mieszkańców Katowic z ostatniej chwili
Koniec utrudnień. Komunikat dla mieszkańców Katowic

Przywrócono ruch na linii Katowice Zawodzie–Mysłowice po awarii wodociągu, która spowodowała opóźnienia 78 składów i zmiany tras pociągów – informuje PKP PLK.

Umowa o surowcach naturalnych między USA i Ukrainą. Nowe informacje Wiadomości
Umowa o surowcach naturalnych między USA i Ukrainą. Nowe informacje

Według doniesień agencji Bloomberg, Ukraina ma być gotowa do podpisania umowy o surowcach ze Stanami Zjednoczonymi. Do Waszyngtonu miała udać się minister gospodarki Ukrainy Julia Swyrydenko

Skandal w polskiej armii. Żołnierze zostali wysłani na spotkanie z Agnieszką Holland, reżyser filmu Zielona granica z ostatniej chwili
Skandal w polskiej armii. Żołnierze zostali wysłani na spotkanie z Agnieszką Holland, reżyser filmu "Zielona granica"

Grupa żołnierzy 1. Warszawskiej Brygady Pancernej została oddelegowana na wydarzenie w Muzeum POLIN, którego jedną z prelegentek była Agnieszka Holland – reżyser głośnego i budzącego kontrowersje filmu "Zielona granica". Obecność Holland wywołała silne emocje wśród żołnierzy.

Rafał Trzaskowski nie przyjdzie do Krzysztofa Stanowskiego, ale Krzysztof Stanowski przyjdzie do Rafała Trzaskowskiego Wiadomości
Rafał Trzaskowski nie przyjdzie do Krzysztofa Stanowskiego, ale Krzysztof Stanowski przyjdzie do Rafała Trzaskowskiego

Kandydat na prezydenta Krzysztof Stanowski przyjął zaproszenie Rafała Trzaskowskiego na rozmowę, która odbędzie się na kanale YouTube prezydenta Warszawy. Wcześniej Stanowski miał próbować zaprosić Trzaskowskiego do Kanału Zero, lecz sztab Trzaskowskiego miał nie odpowiadać.

Może warto być bardziej ogarniętą. Burza po emisji popularnego programu TVN gorące
"Może warto być bardziej ogarniętą". Burza po emisji popularnego programu TVN

Po jednym z ostatnich odcinków popularnej telewizji śniadaniowej stacji TVN – "Dzień dobry TVN" – w sieci zawrzało.

Niepokojące doniesienia z granicy polsko-niemieckiej. Komunikat niemieckich służb z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia z granicy polsko-niemieckiej. Komunikat niemieckich służb

Niemieckie służby informują, że tylko w ciągu ostatnich dwóch dni zatrzymano 19 osób próbujących dostać się do Niemiec bez odpowiednich dokumentów. Większość imigrantów miała przekroczyć granicę pieszo z terytorium Polski, a to oznacza, że zostaną odesłani do naszego kraju. 

Karol Nawrocki uderza w Trzaskowskiego: Nie widzę, żeby planeta dzisiaj płonęła Wiadomości
Karol Nawrocki uderza w Trzaskowskiego: Nie widzę, żeby planeta dzisiaj płonęła

– Nie możemy w myśl polityki klimatycznej i tej fobii Rafała Trzaskowskiego, że planeta płonie, niszczyć polskiej gospodarki społecznej, polskich gospodarstw rolnych – powiedział kandydat Karol Nawrocki podczas podpisywania deklaracji leśno-przyrodniczej, w której zobowiązał się do obrony polskich lasów.

Żegnamy się. Smutny komunikat wrocławskiego zoo Wiadomości
"Żegnamy się". Smutny komunikat wrocławskiego zoo

Ten jeden z najpopularniejszych ogrodów zoologicznych w Polsce podzielił się w mediach społecznościowych smutną nowiną.

REKLAMA

Elektrykiem i hybrydą nie wjedziesz na prom? Armator podjął decyzję

Norweska linia promowa Havila Kystruten poinformowała, że nie będzie wpuszczać na pokład aut z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym. Co ciekawe, promy kursujące na tej linii... mają zelektryfikowany napęd.
 Elektrykiem i hybrydą nie wjedziesz na prom? Armator podjął decyzję
/ fot. Pixabay

W lutym ubiegłego roku u wybrzeży Portugalii zapłonął samochodowiec Felicity Ace z tysiącami luksusowych samochodów na pokładzie - m.in. 1100 marki Porsche czy 200 autami marki Bentley. Ostatecznie Felicity Ace zatonął w marcu, a koncerny, do których należały luksusowe samochody, musiały liczyć się z ogromnymi stratami oszacowanymi łącznie na około 438 mln dolarów.

Teraz armatorzy z całego świata badają, z jakim ryzykiem wiąże się transport pojazdów elektrycznych drogą morską. Pierwszą linią, która ze względów bezpieczeństwa ogłosiła, że wstrzymuje przyjmowanie na pokład „elektryków” jest norweski przewoźnik Havila Ksytruten. Warto zaznaczyć, że to właśnie Norwegia uważana jest za pioniera, jeśli chodzi o przechodzenie z aut spalinowych na te o ekologicznym napędzie.

Należący do Havila Kystruten prom Havila Capella może się poszczycić nagrodą Next Generation Ship Award (Statek Nowej Generacji), m.in. za wyjątkowy, niskoemisyjny napęd hybrydowy złożony z silników napędzanych LNG (skroplonym gazem ziemnym) sprzężonych z napędem elektrycznym zasilanym z gigantycznych akumulatorów o wadze 86 ton i o pojemności 6,1 megawatogodziny, które pozwalają na kilkugodzinne rejsy w trybie bezemisyjnym. Być może właśnie ze względu na te rozwiązania techniczne (olbrzymi zapas gazu i gigantyczne akumulatory) przewoźnik podjął decyzję, o ograniczeniu ryzyka – na pokład mają być wpuszczane wyłącznie pojazdy z napędem spalinowym

– zastanawia się portal auto-swiat.pl.

Co było powodem takiej decyzji? Według specjalistów z maritime-executive.com, armator podjął taką decyzję na podstawie analiz ryzyka, które mogły uznać, że w przypadku pożaru przewożonego na statku auta z napędem spalinowym, załoga poradzi sobie z ogniem przy użyciu dostępnych środków. Gdyby zapaliło się auto z napędem elektrycznym, wówczas potrzebna byłaby pomoc z zewnątrz, a to oznaczałoby poważne ryzyko dla statku, a także dla jego pasażerów.

„Przewoźnik zaznacza, że jego statki są wyposażone w najnowsze systemy gaśnicze, ale nawet one w takich przypadkach mogą się okazać niewystarczające. Wskazano też, że wprawdzie statki są też wyposażone w akumulatory trakcyjne, ale są one zamontowane w odizolowanych od otoczenia, ognioodpornych pomieszczeniach wyposażonych w dodatkowe urządzenia gaśnicze” – zwraca uwagę serwis.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe