„Historia szkolnictwa polskiego 1945–1989”. Ogólnopolska konferencja naukowa na Uniwersytecie Gdańskim
Wydział Historyczny Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na dwudniową, ogólnopolską konferencję naukową pt. „Historia szkolnictwa polskiego 1945–1989”. Wydarzenie rozpocznie się 12 stycznia o godzinie 9:00 w auli 1.48.
Organizatorami wydarzenia są Uniwersytet Gdański, Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Gdańsku oraz Stowarzyszenie Archiwistów Polskich.
Komitet organizacyjny tworzą prof. UG dr hab. Arnold Kłonczyński, dr Łukasz Grochowski (SAP), dr Jan Hlebowicz (IPN Gdańsk), Anna Siekierska (UG).
Program konferencji
Pierwszego dnia po otwarciu konferencji o godzinie 9:15 odbędzie się wernisaż wystawy „Źródła do dziejów historii szkolnictwa polskiego 1945–1989 w zasobach trójmiejskich archiwów i bibliotek”. Następnie odbędą się cztery panele, po których o godzinie 18:15 wyświetlony zostanie przedpremierowy pokaz filmu pt. „W imię najwyższych wartości”.
Projekcja przedstawia niezwykłą historię rodziny Bobów, która podjęła walkę z komunistyczną władzą o prawo do wolności wychowania i edukacji swoich dzieci.
„Film opowiada o wydarzeniach mających miejsce w okresie od 1952 do 1981 r. W 1952 r. Danuta i Bartłomiej Boba uznali, że szkoła komunistyczna indoktrynuje dzieci. Postanowili nie posyłać ich do szkoły i nauczać je samemu w domu. Wywołało to gwałtowną reakcję «władzy ludowej». W roku 1955 sąd w imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej wydał wyrok, na mocy którego pozbawiono państwa Bobów praw rodzicielskich i przekazano dzieci do domów dziecka. Wyrok ten nigdy nie został wykonany dzięki heroicznej walce i postawie Bartłomieja Boby” – czytamy w programie konferencji.
Dyskusję po projekcji poprowadzi dr Piotr Kurpiewski z Uniwersytetu Gdańskiego.
W programie drugiego dnia konferencji zaplanowano również cztery panele, w czasie których prelegenci będą rozprawiać na takie tematy jak: działalność i funkcjonowanie poznańskich szkół średnich po II wojnie światowej w świetle publicystyki „Kroniki Miasta Poznania”; system kształcenia północnokoreańskich sierot wojennych w Polsce (1951–1959); specjalistyczne szkolnictwo resortowe w PRL; pozycja nauczyciela w latach powojennych; ewolucja systemu szkolenia funkcjonariuszy UB i SB w PRL i wiele innych.