[Nasz Patronat] XIV Koncert Niepodległości „Contra Targovicam”. Premiera online dziś 20.00
Koncert Niepodległości to projekt, który powstał w Muzeum Powstania Warszawskiego w 2009 roku. Jego twórcami są polsko-kanadyjska wokalistka i kompozytorka Ola Turkiewicz oraz Jacek ”Wiejski” Górski, scenarzysta, reżyser i producent. Obecny dorobek Koncertu Niepodległości to 45 edycji w Polsce i za granicą, ponad 190 kompozycji, aranżacji i ponad 20 odrębnych scenariuszy. Projekt tworzy międzynarodowy zespół muzyków sesyjnych, w którego skład weszło przez lata blisko 250 artystów z Polski, Kanady, Australii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Armenii. Występując pod nazwą Polish Independence Concert we wrześniu 2019 roku zespół zaprezentował anglojęzyczną edycję „Poland” w Bazie NATO w Ādaži na Łotwie.
Dwujęzyczne edycje międzynarodowe zaprezentowano publiczności także w Australii i w Kanadzie, na Litwie i na Łotwie.
Inspiracja i tematyka koncertu
Inspiracją wydarzenia jest 230 rocznica polsko-rosyjskiej wojny 1792 roku, zwanej też wojną w obronie Konstytucji 3 Maja. Wojna ta była następstwem Konfederacji Targowickiej, która po dziś dzień jest symbolem zdrady narodowej. Jednym z reliktów tamtej wojny jest Order Wojenny Virtuti Militari, ustanowiony 22 czerwca 1792 r. przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego dla uczczenia polskiego zwycięstwa nad Rosjanami w bitwie pod Zieleńcami.
Narracja koncertu ukaże zapomnianych bohaterów stawiających opór zdradzie narodowej, jak m.in. Spytko z Melsztyna, który stłumił bunt proniemieckiego patrycjatu wywołany przez Wójta Alberta (~1312); Jakub Kobylański, pogromca zdrajcy Świdrygiełły i Inflanckich Krzyżaków w bitwie pod Wiłkomierzem (1435) i Jan Zamoyski, zwycięzca nad stronnikami Habsburgów w bitwie pod Byczyną (1588). Antybohaterom sienkiewiczowskiego „Potopu”, Januszowi i Bogusławowi Radziwiłłom i Hieronimowi Radziejowskiemu, przeciwstawieni zostaną Konfederaci Tyszowieccy, których zasługi dla Rzeczypospolitej trudno jest przecenić. Powstańczy bohater Edmund Callier przyrównany zostanie do XIX wiecznej postaci jednego z najbardziej znanych carskich kolaborantów Margrabiego Wielopolskiego.
Opowieść o wojnie polsko-bolszewickiej 1919-1921 unaoczni udaremnienie budowy samozwańczej Polskiej Socjalistycznej Republiki Rad, tworzonej pod osłoną bolszewików przez Juliana Marchlewskiego i Feliksa Dzierżyńskiego. Łamiąc tabu propagandy PRL ukazany zostanie dramat i ofiara dziesiątkowanych w samobójczych bitwach żołnierzy 1 i 2 Armii Wojska Polskiego, dowodzonych przez sowieckich oficerów i komunistycznych renegatów, jak np. Zygmunt Berling i Karol Świerczewski.
Przypomniane zostaną walki Żołnierzy Niezłomnych toczone na Podlasiu w 1945 roku z 1 Warszawską Brygadą Pancerną, dowodzoną przez Rosjan i obsadzoną przez obywateli Związku Sowieckiego, gdzie Polacy stanowili mniejszość. To właśnie tę jednostkę gloryfikował popularny w PRL serial „Czterej pancerni i pies”. Oddany zostanie także hołd członkom opozycji antykomunistycznej, którzy w latach 1956-89 przeciwstawiali się rządom komunistów w Polsce.
Muzyka hybrydowa w Muzeum Powstania Warszawskiego
Repertuar XIV Koncertu Niepodległości w Muzeum Powstania Warszawskiego, stanowią m.in. współczesne kompozycje oraz hybrydowe aranżacje polskich pieśni wojskowych i patriotycznych. Zaprezentowana zostanie współczesna kompozycja do Pieśni o wójcie Albercie | Sequitur de quodam aduocato Cracouiensi Alberto (~1317) oraz hybrydowe aranżacje utworów historycznych jak Pieśń o Hołubku (1588), Pieśń Konfederatów Tyszowieckich (1655), Marsz z r. 1792 (1792), Krakowiak Kościuszki | Bartoszu, Bartoszu (1794), Pieśń Konfederatów Barskich (1843/~1975), kompozycja współczesna do tekstu Ustawy Sejmu o detronizacji Mikołaja I (1831), Margrabia Wielopolski (1991), Dylemat (1983), Wróżba (1982) oraz kompilacja utworów Rozszumiały się wierzby płaczące (1943) | Patrol (1946). Dopełnieniem repertuaru historycznego są współczesne kompozycje instrumentalne
1792.Contra Targovicam oraz Zdrada. Na zakończenie artyści wspólnie z publicznością zaśpiewali Mazurek Dąbrowskiego (1797) wraz z zapomnianą dziś, czwartą zwrotką pieśni.
„Niemiec, Moskal nie osiędzie,
gdy jąwszy pałasza,
hasłem wszystkich zgoda będzie
i ojczyzna nasza.”
W ciągu 15 lat pracy nad Koncertem Niepodległości, zespół wypracował własny styl muzyki hybrydowej. Łączy ona oryginalne brzmienia dawnych pieśni, z nowoczesnymi aranżacjami i kompozycjami, wykorzystującymi elementy klasyki, elektroniki, poezji śpiewanej, rocka, jazzu, bluesa, punk-reggae, metalu, rapu, tech-house a także z nagraniami archiwalnymi.