Podkomisja d/s Smoleńska: Nie jest możliwym, aby skrzydło TU-154 zostało przecięte przez brzozę

29.05.2017
Komunikat Podkomisji
24 maja 2017 r. w Wojskowej Akademii Technicznej odbyła się prezentacja najnowszych wyników badań aerodynamicznych i wytrzymałościowych.
W dniu 24 maja 2017 r. pracownicy Wojskowej Akademii Technicznej i Uniwersytetu w Akron (USA) w obecności gości z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych i Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej zaprezentowali najnowsze wyniki badań aerodynamicznych i wytrzymałościowych dotyczących przypadku hipotetycznego uderzenia skrzydła Tu-154 M w brzozę.
Wyniki badań jednoznacznie dowodzą, że nie jest możliwym, aby skrzydło samolotu Tu-154M zostało przecięte przez brzozę, którą poprzednie komisje wskazały jako przyczynę zniszczenia skrzydła. Warto dodać, że drewno brzozy użyte miało większą wytrzymałość od drzewa rzeczywistego, ponieważ było pozbawione sęków i gałęzi.
Należy podkreślić, co jest bardzo istotne, że badania te opierały się na modelu skrzydła, którego wymiary zostały zdjęte ze skrzydła bliźniaczego samolotu Tu-154M nr 102. Fakt ten stanowi niewątpliwy atut prezentowanych badań, gdyż odtwarza rzeczywistość z 10 kwietnia 2010 roku ze 100% dokładnością.
Źródło: podkomisjasmolensk.mon.gov.pl