Posuwają się prace nad przekopem Mierzei Wiślanej. Śluza "sercem inwestycji"

Kieszenie i wysuwane z nich podwójne wrota to elementy śluzy na budowanym kanale żeglugowym łączącym Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Jak oceniają inżynierowie budujący kanał, śluza to "serce całej inwestycji" i ich "oczko w głowie".
przekop Mierzei Wiślanej Posuwają się prace nad przekopem Mierzei Wiślanej. Śluza
przekop Mierzei Wiślanej / YT print screen/Tom

 

 

Zastępca kierownika projektu z konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski powiedział PAP, że śluza to "serce" i element główny budowanego kanału żeglugowego. Budowla hydrotechniczna ma zapobiegać mieszaniu się wód z Zatoki Gdańskiej z wodami z Zalewu Wiślanego. Dzięki niej wyrównywane będą poziomy wód obu akwenów.

"Są oczywiście inne ważne elementy inwestycji, które powodują, że całość będzie funkcjonalna, ale to śluza jest naszym oczkiem w głowie. Zastosowaliśmy tutaj różne technologie zamienne do podstawowego rozwiązania, umożliwiające polepszenie jakości, usprawnienie realizacji i dotrzymanie terminów" - ocenił Janczewski.

Wyjaśnił, że wrota śluzy na kanale żeglugowym na Mierzei będą podwójne na wypadek awarii i "nie unoszone ani otwierane", ale będą się wysuwały z dwóch kieszeni: północnej i południowej.

"Planujemy roboty żelbetowe na śluzie zakończyć na przełomie sierpnia i września. W międzyczasie zaczniemy montaż konstrukcji stalowej. Sama śluza jest dość skomplikowanym elementem. Musimy pamiętać, że poza elementami konstrukcyjnymi mamy elementy hydrauliki, mechaniki, automatyki, czyli elementy, które powodują, że wrota będą napędzane i sterowane. Spięcie tego wszystkiego w całość nastąpi na samym końcu" - wyjaśnił.

Wkrótce kierowców poruszających się po Mierzei czekają zmiany. W ciągu kilku miesięcy nastąpi przełożenie ruchu z drogi 501 (biegnącej wzdłuż Mierzei Wiślanej Stegna-Krynica Morska) na most południowy, czyli jeden z dwóch mostów na terenie kanału.

Pod koniec czerwca samochody będę mogły korzystać już z nowego mostu, z którego będzie można zobaczyć postęp prac na budowie - podkreślił Mariusz Janczewski.

Kanały będą napełniane sukcesywnie wodą w miarę postępu prac związanych z robotami czerpalnymi i z pogłębianiem kanału północnego i kanału południowego. Natomiast śluza zostanie napełniona "w ostatniej chwili" przed samym oddaniem i po sprawdzeniu szczelności i pracy wrót - wyjaśnił specjalista.

Zarówno inwestor jak i wykonawca są przekonani, że kanał żeglugowy będzie budził ogromne zainteresowanie turystów. Dlatego specjalnie dla nich wybudowany zostanie punkt widokowy. Przewidziano parking, skąd po pozostawieniu pojazdu zwiedzający będą mogli przejść na taras i obserwować ruch jednostek na kanale.

Ten punkt widokowy na wzniesieniu będzie otwarty dla wszystkich. Drugi punkt widokowy będzie znajdował się w budynku administracji kapitanatu, ale ten z kolei nie będzie dostępny dla zwiedzających.

 

Agnieszka Libudzka

ali/ mk/

 


 

POLECANE
Dobrosz-Oracz niewpuszczona do Sejmu. Nagranie obiegło sieć z ostatniej chwili
Dobrosz-Oracz niewpuszczona do Sejmu. Nagranie obiegło sieć

Justyna Dobrosz-Oracz z TVP Info w likwidacji nie mogła wrócić głównym wejściem do Sejmu. Nagranie obiegło natychmiastowo sieć.

Moskwa: Wysłannik prezydenta Trumpa Steve Witkoff spotkał się z Putinem z ostatniej chwili
Moskwa: Wysłannik prezydenta Trumpa Steve Witkoff spotkał się z Putinem

Wysłannik prezydenta USA Donalda Trumpa, Steve Witkoff, spotkał się w środę w Moskwie z przywódcą Rosji Władimirem Putinem - poinformowały rosyjskie media. Według prezydenckiego biura prasowego Putin "przyjął" Witkoffa na Kremlu.

Ważny komunikat dla mieszkańców aglomeracji śląskiej. Warto się przygotować Wiadomości
Ważny komunikat dla mieszkańców aglomeracji śląskiej. Warto się przygotować

W związku z organizacją Tour de Pologne 2025, pasażerowie komunikacji miejskiej w aglomeracji śląskiej muszą przygotować się na istotne zmiany. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) zapowiada czasowe modyfikacje tras prawie 40 linii autobusowych, które będą obowiązywać 8 sierpnia 2025 r., głównie w godzinach 11:00–13:00.

PKO BP wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKO BP wydał pilny komunikat

Oszuści rozsyłają fałszywe e-maile „Dane transakcyjne FX16180507” z złośliwym oprogramowaniem kradnącym dane i pieniądze – ostrzega PKO Bank Polski.

Niemieckie media o prezydencie Nawrockim. Jakie teorie spiskowe mu przypisują? z ostatniej chwili
Niemieckie media o prezydencie Nawrockim. Jakie "teorie spiskowe" mu przypisują?

Niemieckie media sceptycznie oceniają prezydenturę Karola Nawrockiego, określając go mianem „nieprzewidywalnego” i zapowiadając trudne relacje z rządem Donalda Tuska, Unią Europejską, Niemcami, a nawet Ukrainą. 

Czerwone flagi. GIS zamyka kąpieliska z ostatniej chwili
Czerwone flagi. GIS zamyka kąpieliska

Czerwone flagi, zakazujące wejścia do wody, powiewają w środę na kilkudziesięciu nadmorskich kąpieliskach w woj. zachodniopomorskim i pomorskim. Powodem są m.in. wysokie fale na Bałtyku i silne prądy wsteczne.

Bezrobocie w Polsce w górę. Są nowe dane z ostatniej chwili
Bezrobocie w Polsce w górę. Są nowe dane

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało w środę, że stopa bezrobocia rejestrowanego w lipcu wyniosła 5,4 proc. wobec 5,1 proc. w czerwcu bieżącego roku.

Zaprzysiężenie Karola Nawrockiego. Jest reakcja króla Karola III z ostatniej chwili
Zaprzysiężenie Karola Nawrockiego. Jest reakcja króla Karola III

– Wielką Brytanię i Polskę łączy głębokie i trwałe partnerstwo oparte na wspólnych wartościach i interesach – oświadczył w środę brytyjski król Karol III, który wraz z małżonką Kamilą złożył gratulacje Karolowi Nawrockiemu w dniu zaprzysiężenia go na prezydenta Polski.

Ważny komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego

Mieszkańców Lublina i okolic czekają planowane przerwy w dostawie energii elektrycznej. PGE Dystrybucja opublikowała aktualny harmonogram wyłączeń prądu w dniach 6–18 sierpnia 2025 r. Sprawdź, gdzie i kiedy wystąpią utrudnienia.

Kosiniak-Kamysz komentuje orędzie: Wielkie inwestycje ruszyły dopiero za naszych rządów pilne
Kosiniak-Kamysz komentuje orędzie: "Wielkie inwestycje ruszyły dopiero za naszych rządów"

Tuż po uroczystości zaprzysiężenia prezydenta Karola Nawrockiego, wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz skomentował jego orędzie: „Nawrockiego ktoś wprowadził w błąd (...) wielkie inwestycje dopiero ruszyły za rządów obecnej koalicji”.

REKLAMA

Posuwają się prace nad przekopem Mierzei Wiślanej. Śluza "sercem inwestycji"

Kieszenie i wysuwane z nich podwójne wrota to elementy śluzy na budowanym kanale żeglugowym łączącym Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Jak oceniają inżynierowie budujący kanał, śluza to "serce całej inwestycji" i ich "oczko w głowie".
przekop Mierzei Wiślanej Posuwają się prace nad przekopem Mierzei Wiślanej. Śluza
przekop Mierzei Wiślanej / YT print screen/Tom

 

 

Zastępca kierownika projektu z konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski powiedział PAP, że śluza to "serce" i element główny budowanego kanału żeglugowego. Budowla hydrotechniczna ma zapobiegać mieszaniu się wód z Zatoki Gdańskiej z wodami z Zalewu Wiślanego. Dzięki niej wyrównywane będą poziomy wód obu akwenów.

"Są oczywiście inne ważne elementy inwestycji, które powodują, że całość będzie funkcjonalna, ale to śluza jest naszym oczkiem w głowie. Zastosowaliśmy tutaj różne technologie zamienne do podstawowego rozwiązania, umożliwiające polepszenie jakości, usprawnienie realizacji i dotrzymanie terminów" - ocenił Janczewski.

Wyjaśnił, że wrota śluzy na kanale żeglugowym na Mierzei będą podwójne na wypadek awarii i "nie unoszone ani otwierane", ale będą się wysuwały z dwóch kieszeni: północnej i południowej.

"Planujemy roboty żelbetowe na śluzie zakończyć na przełomie sierpnia i września. W międzyczasie zaczniemy montaż konstrukcji stalowej. Sama śluza jest dość skomplikowanym elementem. Musimy pamiętać, że poza elementami konstrukcyjnymi mamy elementy hydrauliki, mechaniki, automatyki, czyli elementy, które powodują, że wrota będą napędzane i sterowane. Spięcie tego wszystkiego w całość nastąpi na samym końcu" - wyjaśnił.

Wkrótce kierowców poruszających się po Mierzei czekają zmiany. W ciągu kilku miesięcy nastąpi przełożenie ruchu z drogi 501 (biegnącej wzdłuż Mierzei Wiślanej Stegna-Krynica Morska) na most południowy, czyli jeden z dwóch mostów na terenie kanału.

Pod koniec czerwca samochody będę mogły korzystać już z nowego mostu, z którego będzie można zobaczyć postęp prac na budowie - podkreślił Mariusz Janczewski.

Kanały będą napełniane sukcesywnie wodą w miarę postępu prac związanych z robotami czerpalnymi i z pogłębianiem kanału północnego i kanału południowego. Natomiast śluza zostanie napełniona "w ostatniej chwili" przed samym oddaniem i po sprawdzeniu szczelności i pracy wrót - wyjaśnił specjalista.

Zarówno inwestor jak i wykonawca są przekonani, że kanał żeglugowy będzie budził ogromne zainteresowanie turystów. Dlatego specjalnie dla nich wybudowany zostanie punkt widokowy. Przewidziano parking, skąd po pozostawieniu pojazdu zwiedzający będą mogli przejść na taras i obserwować ruch jednostek na kanale.

Ten punkt widokowy na wzniesieniu będzie otwarty dla wszystkich. Drugi punkt widokowy będzie znajdował się w budynku administracji kapitanatu, ale ten z kolei nie będzie dostępny dla zwiedzających.

 

Agnieszka Libudzka

ali/ mk/

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe