RCP - jakie zalety posiada elektroniczna rejestracja czasu pracy?
Artykuł sponsorowany
Jednym z najważniejszych zagadnień w kontekście zatrudnienia pracowników jest szczegółowe kontrolowanie czasu pracy każdego z nich. Ma to bowiem zasadnicze znaczenie jeśli chcemy dokładnie obliczyć wynagrodzenie osób zatrudnionych, a także uwzględnić wszystkie urlopy oraz inne wolne dni. W jaki jednak sposób najlepiej rejestrować czas pracy? Jakie są zalety elektronicznych ewidencji? Na te i wiele innych pytań związanych z tym tematem odpowiadamy w poniższym tekście.
Rejestracja czasu pracy - po co?
W pierwszej kolejności warto wyjaśnić, dlaczego rejestracja czasu pracy w danej firmie jest tak ważna oraz kogo konkretnie dotyczy. Obowiązek taki wynika przede wszystkim z przepisów polskiego prawa, w tym głównie Kodeksu pracy oraz uzupełniających go rozporządzeń Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Pracodawca jest zobligowany do ewidencjonowania czasu pracy pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, a także na podstawie powołania, wyboru czy mianowania. Rozwiązanie to nie dotyczy więc osób, z którymi przedsiębiorca podpisał umowy cywilnoprawne, w tym umowę zlecenie oraz o dzieło.
System ewidencji - jaki wybrać?
Papierowa dokumentacja przechodzi już powoli do historii. Z roku na rok coraz więcej zakładów pracy korzysta przy rejestracji z elektronicznych systemów, dzięki którym zadanie to staje się prostsze i szybsze. Nie trzeba już bowiem gromadzić tradycyjnych list czy uzupełniać tabel, lecz wystarczy wpisać wszystkie dane do odpowiedniego programu, takiego jak na przykład inewi.pl, i nie musimy już przejmować się katalogowaniem informacji. Elektroniczna rejestracja czasu pracy niweluje także ryzyko różnego typu pomyłek. Ponadto, ogromnym atutem tego rozwiązania jest to, że wszystkie informacje zbierane są w jednym miejscu, co pozwala później szybciej wyszukać każdą z nich.
Co powinna zawierać ewidencja czasu pracy?
Elektroniczne systemy rejestrowania czasu pracy są obecnie niemal całkowicie zautomatyzowane, co ma szczególne znaczenie w przypadku przedsiębiorstw zatrudniających sporą liczbę osób. W ewidencji znajdziemy między innymi informacje na temat danych osobowych konkretnego pracownika, a także liczbę przepracowanych przez niego godzin, w tym również w weekendy czy święta. W zestawieniu powinny ponadto zostać zawarte dane dotyczące wszelkich nadgodzin oraz urlopów. Każda zakład pracy powinien wypracować własny sposób prowadzenia ewidencji, w tym wybrać system, który najbardziej odpowiada bieżącym potrzebom. Więcej na ten temat można przeczytać w tekście "Jak efektywnie prowadzić rejestrację czasu pracy? RCP w praktyce".