Co przyniesie nam cyfryzacja usług finansowych?
Wiele zmian na rynku finansowym zostało wywołanych przez pandemię koronawirusa. Jak zauważył Adam Matyaszek, wiceprezes zarządu IT Card:
Pandemia spowodowała to, że częstotliwość korzystania z karty przez członka SKOK-ów wzrosła o ponad 300 proc. To pocieszające, to pierwszy punkt do tego, by dalej skalować usługi na podstawie kart, jak i migrować klientów do zdalnych kanałów. Pandemia sprawiła, że klienci przekonali się do korzystania z karty.
Rafał Matusiak, prezes Kasy Krajowej SKOK podkreślił z kolei, że:
Karta to jeden z produktów. Dzisiaj widzimy, że pojedynczy produkt to za mało, widzimy przyszłość jako pakietowanie usług, łączenie usług finansowych z innymi.
Tezę tę potwierdził Jan Sikora, założyciel i prezes platformy cashback Planet Plus:
Żyjemy w czasach, gdy usługi finansowe są dostępne jak powietrze, przyzwyczailiśmy się do tego, że mamy tę kartę w portfelu. To przedsionek do tego, by do usług finansowych zaoferować produkty zakupowe, czy to obsługę pakietu medycznego, czy usługi e-commerce, które szybko się rozwijają. Tak, by korzystanie z dobrodziejstwa, jakim jest pieniądz, było łatwe, przyjazne i bezpieczne, ale pozwalało nabywać produkty w lepszych cenach i jakości. Widzimy na przestrzeni 6 miesięcy, że usługi finansowe szukają konglomeracyjnych produktów łączonych z usługami finansowymi. To coś, co przyczyni się do zwiększenia zaangażowania członków Kas.
Rafał Matusiak zauważył, że coraz częściej zamiast kart płatniczych korzystamy ze smartfonów:
Zdaje się, że karty zaczynają nam migrować z plastiku do tych urządzeń, które kiedyś były telefonami, a dzisiaj są wyspecjalizowanymi komputerami...
Proces ten wytłumaczył Adam Matyaszek:
Nie możemy zapominać, że podstawową funkcją instytucji finansowej jest obsługa gotówki. Obsługując gotówkę, możemy przejść do tej możliwości płacenia zdalnie. (...) Większość instytucji otwiera się na wpłaty zdalne w urządzeniach samoobsługowych, takie jest nasze oczekiwanie, że ten trend się faktycznie wzmocni i gotówkę będziemy obsługiwać zdalnie, przeniesiemy się do kanałów zdalnych i mobilnych. Aplikacje mobilne są teraz popularne, ale żeby ona mogła obsłużyć płatność czy wypłacenie pieniędzy z bankomatu, to ma pod spodem zaszytą kartę, ale nie jest to karta fizyczna, tylko wirtualna karta. Dzięki temu, że jest zarejestrowana w aplikacji mobilnej, jest bezpieczna. Od tego już nie ma odwrotu, to proces pozytywny, który wyniknął z pandemii. Poza tym, że mamy większą dostępność do gotówki, wypłaty i wpłaty, to ten proces staje się tańszy i efektywniejszy. Wzrosła częstotliwość klientów, optymalizujemy koszty obsługi, to daje predykcję do przodu na przyszłość. Ten trend będzie kontynuowany.
W ostatnich miesiącach duży wzrost transakcji odnotował Blik, który zyskuje na popularności zarówno w usługach e-commerce, jak i w przypadku wpłat oraz wypłat. Prezes Matusiak podkreślił, że również SKOK-i zabiegają o Blik i aktualnie toczą się rozmowy, w wyniku których Blik będzie dostępny także dla użytkowników SKOK.
W dalszej części dyskusji Paweł Pelc z Regionalnego Centrum Unii Kredytowych podkreślił, że COVID-19 był testem dla instytucji finansowych:
Okazało się, że mimo lockdownu, izolacji, trzeba było funkcjonować, trzeba było zapewnić klientom gotówkę, rozliczenia, trzeba było to zrobić w sytuacji, gdy część pracowników może pracować tylko zdalnie. To pokazuje, że w instytucjach finansowych, w ich sieciach wewnętrznych, tkwił potencjał, który nie był w pełni wykorzystany.
A jak sprawić, że klient w sieci pozostanie bezpieczny?
Edukacja członków Kas w kwestiach bezpieczeństwa jest teraz nawet ważniejsza niż wcześniej, szczególnie, że więcej osób korzysta z kanałów elektronicznych. Wraz ze wzrostami idą rosnące liczby ataków hakerskich czy próby wyłudzenia środków. Edukacja jest szczególnie ważna teraz, tak, byśmy wiedzieli, że nie warto otwierać podejrzanych załączników czy linków, należy dokładnie sprawdzać, czy na stronie znajduje się „kłódka” i czy dotyczy tego adresu, na który chcemy wejść. Jeśli klienci mają zaufanie do swojej instytucji, to ona powinna dbać o to, by klienci wiedzieli, jak się w cyberprzestrzeni zachować. W przypadku SKOK-ów mamy tę zaletę, że aby zostać ich klientem, trzeba zostać też członkiem, czyli istnieje więź członkostwa, co jest doskonałą płaszczyzną działań edukacyjnych
– odpowiedział Paweł Pelc.
Zgodził się z tym prezes Matusiak, który podkreślił, że należy koncentrować uwagę na tym obszarze, by klienci w bezpieczny sposób korzystali z tych kanałów, m.in. robiąc zakupy. A jak będzie się właśnie zmieniać kwestia zakupów w Internecie?
Według Jana Sikory proces zakupowy jest bardzo dynamiczny.
Jeszcze niedawno robiliśmy zakupy w wyspecjalizowanych sklepach proponujących dane towary. Dzisiaj dominują rozwiązania z tzw. market place, czyli sami możemy coś sprzedać, ale i kupić wszystko. Nie jesteśmy przywiązani do marki, ale do produktu. Najważniejsze jest to, że możemy te produkty nabyć bardzo szybko, czy płacąc blikiem, czy kartą, usługi instytucji finansowych zapewniają nam klarowny system płatniczy. Nie myślimy, jak mamy zapłacić, ale mamy szybki dostęp do pieniędzy. Mogę zapewnić, że będę państwa wspierał, by przenieść sprzedaż usług SKOK-ów do Internetu. Mamy ograniczone koszty, ale i łatwiejszy dostęp do potencjalnego klienta. Wszystkie usługi finansowe można sprzedawać w Internecie i równocześnie łączyć je z usługami, jak np. pożyczka na sprzęt RTV/AGD. Tu jest pole do popisu, tu widzę rolę instytucji finansowej dzisiaj w świecie zakupowym. Ona ma wspierać, pomagać i zapewniać szybki dostęp do gotówki czy pożyczki.
Panel zamknął prezes Matusiak:
Należałoby stwierdzić, że pewne niezbędne elementy, które są potrzebne do tego, aby te nowoczesne trendy, nowe platformy i pomysły, jak łączyć ze sobą i dostarczać klientom usługi, nie tylko finansowe, posiadamy. Współpracujemy z profesjonalnymi firmami, które zapewniają odpowiednią szybkość i bezpieczeństwo, z firmami, które są studniami pomysłów, z których będziemy czerpać, w jakim kierunku pójść. Równocześnie nie zapominamy, że rozwaga i bezpieczne korzystanie z tych nowoczesnych form nadal są istotne. Wyrobione nawyki związane z bezpieczeństwem powinniśmy pogłębiać.
- podkreślił prezes Kasy Krajowej.
W trakcie Konferencji odbyło się jeszcze kilka interesujących dyskusji na tematy ekonomiczne, finansowe ale nie tylko. Jeden z najbardziej ciekawych paneli nosił tytuł „Wpływy makro wydarzeń na warunki mikro – jak w obecnych czasach instytucje finansowe mają osiągać zysk?”. Prowadził go Maciej Wośko, redaktor naczelny Gazety Bankowej, a dyskusja zakończyła się dość zaskakującą konkluzją odwracającą niejako pierwszą część tytułowego pytania. Z przebiegiem tej rozmowy zapoznamy Państwa niebawem. Zainteresowanych odsyłamy także pod adres https://www.skok.pl/xxviii-krajowa-konferencja-skok/ gdzie można znaleźć całość zarejestrowanych rozmów.
Materiał powstał we współpracy z Kasą Krajową.