Pomyślcie o marynarzach - list otwart ITF

90% towarów na świecie jest transportowanych drogą morską. Każdego dnia ponad 1,6 miliona marynarzy na całym świecie pracuje na pokładzie 70000 statków. Ci mężczyźni i kobiety przewożą ładunki i towary niezbędne dla firm i codziennego życia ludzi, które utrzymują społeczności i pozwalają na przeprowadzenie ich przez pandemię koronawirusa.
 Pomyślcie o marynarzach - list otwart ITF
/ fot.Wikimedia Commons

Statki transportują towary na wschód, zachód, północ i południe – od żywności i artykułów gospodarstwa domowego po surowce takie jak ropa naftowa, żelazo i ruda a także towary przemysłowe, takie jak sprzęt szpitalny czy wentylatory.

Chcemy abyście przez kilka minut zastanowili się nad życiem i dobrem pracowników, marynarzy na pokładach tych statków, którzy są daleko od domu lecz znajdują się na pierwszej linii tego globalnego zagrożenia.

Wyobraźcie sobie, że przebywacie na statku, na ograniczonej przestrzeni, przez 6, 8 lub 10 miesięcy, pracując po 10-12 godzin dziennie przez 7 dni w tygodniu. Wyobraźcie sobie, że przebywacie z dala od rodziny i przyjaciół przez wiele miesięcy, pływając po morzach, łącząc globalne łańcuchy dostaw, niewidoczni dla innych, po to aby zapewnić, że ludzie otrzymają codzienne, niezbędne towary.

A teraz wyobraźcie sobie, że po 10 miesiącach pracy, musicie pozostać na pokładzie przez nieokreślony czas ponieważ rządy zabraniają wam tranzytu przez ich kraj aby dostać się do domu lub zezwalają wam tylko na dostęp do statku pomocniczego. Albo, co gorsza, wyobraźcie sobie, że zostajecie porzuceni w porcie bez pieniędzy i odesłani do domu ponieważ pracodawca wstrzymał wasze zarobki.

Niełatwo to sobie wyobrazić, chyba że jesteś marynarzem.

W środku kryzysu COVID-19 każdego dnia ITF zajmuje się przypadkami i sytuacjami, w których marynarze nie mogą spokojnie się przemieszczać aby bezpiecznie wchodzić i schodzić ze statków z powodu rosnącej liczby ograniczeń nakładanych przez rządy krajowe na przemieszczanie się ludzi w ich krajach i poza nimi.

Ironią tej sytuacji jest to, że rządy zależne od transportu podstawowych towarów drogą morską, które to towary pomagają obywatelom w przetrwaniu tego bezprecedensowego kryzysu, to niektóre z tych samych rządów, które odmawiają marynarzom prawa do powrotu do domu i ograniczają podmiany załóg.

ITF apeluje o uznanie kluczowej roli marynarzy w tym nadzwyczajnym kryzysie oraz o traktowanie ich jako „kluczowych pracowników”, niezależnie od narodowości.

ITF i jej morscy partnerzy wzywają rządy, polityków, władze portowe i państwa bandery, pracodawców i ogół konsumentów aby pamiętali, że nasza zdolność reagowania na tę pandemię zależy od transportu towarów przez marynarzy z całego świata.

Ci marynarze są również ludźmi, ich zdrowie i bezpieczeństwo są tak samo ważne jak zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich innych. Poświęćcie więc chwilę na uświadomienie sobie ich poświęcenia i upewnijcie się, że są traktowani z szacunkiem i godnością na jaki zasługują, tak aby mogli nadal świadczyć usługi niezbędne do utrzymania świata w ruchu.

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 24 marca 2020 roku.

 

POLECANE
Niepokojące doniesienia z Niemiec. Dziki wirus wykryty w ściekach z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia z Niemiec. Dziki wirus wykryty w ściekach

W próbce ścieków w Niemczech wykryto dzikiego wirusa polio typu 1 (WPV1). To pierwszy taki przypadek w kraju od 30 lat, a zarazem pierwsze potwierdzenie obecności dzikiego wirusa w badaniach środowiskowych od rozpoczęcia w Niemczech tego rutynowego monitoringu w 2021 roku.

Dziwny wpis na profilu Pawła Rubcowa, niedługo po zapewnieniach Waldemara Żurka, że nie miał z nim kontaktów gorące
Dziwny wpis na profilu Pawła Rubcowa, niedługo po zapewnieniach Waldemara Żurka, że nie miał z nim kontaktów

Nowy wpis na profilu Pawła Rubcowa – znanego jako Pablo González, byłego agenta rosyjskich służb – wywołał falę komentarzy w sieci. Pojawił się dzień po tym, jak Waldemar Żurek w nagraniu zaprzeczył, że miał z nim jakiekolwiek kontakty. Wpis Rubcowa odnosi się do zarzutów o powiązania z osobami w Polsce, choć nie wymienia Żurka z nazwiska.

GIF wycofuje trzy popularne leki. Sprawdź, czy nie masz ich w domu Wiadomości
GIF wycofuje trzy popularne leki. Sprawdź, czy nie masz ich w domu

Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF) wydał komunikat o wycofaniu z obrotu trzech leków, które są szeroko stosowane w Polsce. Chodzi o Vendal retard, Euthyrox oraz Storvas CRT.

Wybuch gazu w Chełmnie. Nie żyje jedna osoba, są ranni z ostatniej chwili
Wybuch gazu w Chełmnie. Nie żyje jedna osoba, są ranni

Jedna osoba zginęła, a trzy zostały ranne po wybuchu gazu w jednym z domów w Chełmnie (Kujawsko-Pomorskie). Akcja ratunkowa zakończyła się. Budynek wymaga dodatkowego sprawdzenia, więc tymczasowo został wyłączony z użytkowania. Mieszkańcy trafili do rodzin.

Nie żyje znana amerykańska aktorka Wiadomości
Nie żyje znana amerykańska aktorka

Sally Kirkland, wybitna amerykańska aktorka, zmarła 11 listopada 2025 roku w Palm Springs w Kalifornii. Informację o jej śmierci potwierdził menadżer artystki, Michael Greene. Ostatnie miesiące życia spędziła w hospicjum, walcząc z postępującą demencją.

Demagog.org.pl wykazał, że Donald Tusk kłamał ws. zwolnienia Polski z paktu migracyjnego Wiadomości
Demagog.org.pl wykazał, że Donald Tusk kłamał ws. zwolnienia Polski z paktu migracyjnego

Serwis Demagog.org.pl wykazał, że Donald Tusk podał nieprawdziwe informacje na temat paktu migracyjnego. Szef polskiego rządu niedawno twierdził, że Polska „nie będzie przyjmować migrantów” i że „to już decyzja”.

Krzysztof Stanowski zagroził Elizie Michalik procesem, usunęła wpis, ale w sieci nic nie ginie Wiadomości
Krzysztof Stanowski zagroził Elizie Michalik procesem, usunęła wpis, ale w sieci nic nie ginie

Eliza Michalik odniosła się na platformie X do publikacji użytkownika o pseudonimie Pan Tony. Jego wpis dotyczył rzekomych nieprawidłowości wokół sponsora Kanału Zero, firmy UncensorVPN. Autor posta sugerował, że osoby powiązane z tym projektem mogły mieć w przeszłości problemy z prawem. Dziennikarka po tym, jak Krzysztof Stanowski zagroził jej pozwem, szybko usunęła swój wpis, jednak w sieci nic nie ginie.

Komisja Europejska przedstawiła szczegóły Europejskiej Tarczy Demokracji. Nawet Orwell tego nie przewidział z ostatniej chwili
Komisja Europejska przedstawiła szczegóły Europejskiej Tarczy Demokracji. Nawet Orwell tego nie przewidział

Komisja Europejska przedstawiła szczegóły Europejskiej Tarczy Demokracji. Przewiduje ona cenzurę oraz finansowanie określonej grupy mediów ze środków unijnych.

Trybunał Konstytucyjny: Minister Sprawiedliwości nie może zmieniać zasad losowego przydziału spraw sędziom z ostatniej chwili
Trybunał Konstytucyjny: Minister Sprawiedliwości nie może zmieniać zasad losowego przydziału spraw sędziom

12 listopada 2025 r. Trybunał Konstytucyjny (sygn. akt U 4/25) uznał za niezgodne z Konstytucją rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 29 września 2025 r., które zmieniało Regulamin urzędowania sądów powszechnych i dopuszczało możliwość odstępstw od ustawowej zasady losowego przydziału spraw sędziom.

Polacy mogą zagrozić niemieckim planom? Oby tylko u nas
Polacy mogą zagrozić niemieckim planom? Oby

Ilekroć rozmawiałam ze znajomymi w Niemczech, przekonywali mnie, że Alternatywa dla Niemiec (AfD) jest partią wyłącznie obliczoną na poradzenie sobie z ruchami muzułmańskimi. Znam też posłów z tego ugrupowania, którzy przychylnie wypowiadają się na temat Polski. Tymczasem jeden z polityków AfD sformułował wprost: Polska stanowi zagrożenie. I niejeden zachodzi w głowę, co się właściwie stało…

REKLAMA

Pomyślcie o marynarzach - list otwart ITF

90% towarów na świecie jest transportowanych drogą morską. Każdego dnia ponad 1,6 miliona marynarzy na całym świecie pracuje na pokładzie 70000 statków. Ci mężczyźni i kobiety przewożą ładunki i towary niezbędne dla firm i codziennego życia ludzi, które utrzymują społeczności i pozwalają na przeprowadzenie ich przez pandemię koronawirusa.
 Pomyślcie o marynarzach - list otwart ITF
/ fot.Wikimedia Commons

Statki transportują towary na wschód, zachód, północ i południe – od żywności i artykułów gospodarstwa domowego po surowce takie jak ropa naftowa, żelazo i ruda a także towary przemysłowe, takie jak sprzęt szpitalny czy wentylatory.

Chcemy abyście przez kilka minut zastanowili się nad życiem i dobrem pracowników, marynarzy na pokładach tych statków, którzy są daleko od domu lecz znajdują się na pierwszej linii tego globalnego zagrożenia.

Wyobraźcie sobie, że przebywacie na statku, na ograniczonej przestrzeni, przez 6, 8 lub 10 miesięcy, pracując po 10-12 godzin dziennie przez 7 dni w tygodniu. Wyobraźcie sobie, że przebywacie z dala od rodziny i przyjaciół przez wiele miesięcy, pływając po morzach, łącząc globalne łańcuchy dostaw, niewidoczni dla innych, po to aby zapewnić, że ludzie otrzymają codzienne, niezbędne towary.

A teraz wyobraźcie sobie, że po 10 miesiącach pracy, musicie pozostać na pokładzie przez nieokreślony czas ponieważ rządy zabraniają wam tranzytu przez ich kraj aby dostać się do domu lub zezwalają wam tylko na dostęp do statku pomocniczego. Albo, co gorsza, wyobraźcie sobie, że zostajecie porzuceni w porcie bez pieniędzy i odesłani do domu ponieważ pracodawca wstrzymał wasze zarobki.

Niełatwo to sobie wyobrazić, chyba że jesteś marynarzem.

W środku kryzysu COVID-19 każdego dnia ITF zajmuje się przypadkami i sytuacjami, w których marynarze nie mogą spokojnie się przemieszczać aby bezpiecznie wchodzić i schodzić ze statków z powodu rosnącej liczby ograniczeń nakładanych przez rządy krajowe na przemieszczanie się ludzi w ich krajach i poza nimi.

Ironią tej sytuacji jest to, że rządy zależne od transportu podstawowych towarów drogą morską, które to towary pomagają obywatelom w przetrwaniu tego bezprecedensowego kryzysu, to niektóre z tych samych rządów, które odmawiają marynarzom prawa do powrotu do domu i ograniczają podmiany załóg.

ITF apeluje o uznanie kluczowej roli marynarzy w tym nadzwyczajnym kryzysie oraz o traktowanie ich jako „kluczowych pracowników”, niezależnie od narodowości.

ITF i jej morscy partnerzy wzywają rządy, polityków, władze portowe i państwa bandery, pracodawców i ogół konsumentów aby pamiętali, że nasza zdolność reagowania na tę pandemię zależy od transportu towarów przez marynarzy z całego świata.

Ci marynarze są również ludźmi, ich zdrowie i bezpieczeństwo są tak samo ważne jak zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich innych. Poświęćcie więc chwilę na uświadomienie sobie ich poświęcenia i upewnijcie się, że są traktowani z szacunkiem i godnością na jaki zasługują, tak aby mogli nadal świadczyć usługi niezbędne do utrzymania świata w ruchu.

Tłumaczenie artykułu ze strony internetowej ITF z dnia 24 marca 2020 roku.


 

Polecane
Emerytury
Stażowe