"Głos pracownika": Problemy pracowników handlu w dobie koronawirusa
– mówił w audycji „Głos pracownika” na antenie Radia Gdańsk Alfred Bujara, przewodniczący Krajowego Sekretariatu Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność.– NSZZ Solidarność, od początku pojawienia się niebezpieczeństwa epidemii, wnioskowała o jednolite procedury bezpieczeństwa w handlu. Zwracaliśmy się do ministerstw i samych pracodawców, żeby takie procedury wprowadzić. Główny nasz postulat, czyli ograniczenie liczby klientów przebywających w sklepach, udało się wprowadzić. Jeszcze niedawno mieliśmy przecież przypadki, że jednocześnie w sklepie przebywało ponad 300 klientów. Żądaliśmy także wprowadzenia przy kasach ścianek z pleksi. To po części udało się wprowadzić, ale nie wszyscy pracodawcy do tego się zastosowali. Dlatego cały czas jest to nasz czynny postulat, bo te ścianki odgradzają kasjerów od bezpośredniego kontaktu z klientami
Solidarność apelowała także, by skrócić czas pracy sklepów i wprowadzić jednolite godziny ich zamknięcia. Tymczasem przed świętami największe zagraniczne sieci handlowe postanowiły wydłużyć możliwość zrobienia zakupów nawet do północy.
– dodał Bujara.– Niestety rząd nie przychylił się do naszego postulatu. Jesteśmy niepocieszeni tym co się stało. A sami pracownicy uważają, że to bezduszność pracodawców. Bo sklepy są czynne do godziny 24. Ale potem trzeba je jeszcze posprzątać, zdezynfekować, dołożyć towar, itd. A są także sklepy, które funkcjonują jako całodobowe. To już zdecydowana przesada. Pracownicy są zdecydowanie zbyt obciążeni obowiązkami
Solidarność nie otrzymała przy tym żadnych sygnałów, by jakakolwiek sieć handlowa zorganizowała dodatkowy nabór pracowników.
– stwierdził przewodniczący.- A na pewno chętni do pracy by się znaleźli. Chociażby gastronomia jest obecnie nieczynna i myślę, że ci pracownicy mogliby dość szybko się przebranżowić
***
Chcesz wiedzieć, jakie masz prawa i obowiązki jako pracownik? Jak negocjować z pracodawcą? Jakie są tendencje na rynku pracy? Gdzie łamane są prawa pracownicze? I co wtedy zrobić? To tylko niektóre tematy, którymi zajmują się reporterzy „Radia Gdańsk”. Nowa audycja „Głos pracownika” w każdy poniedziałek o 12.30, a także na stronie www.radiogdansk.pl.
Audycja „Głos Pracownika” powstaje we współpracy z „Tygodnikiem Solidarność”.