Monitoring w pracy? Tylko na podstawie aktów prawa wewnątrzzakładowego

W dniu 25 maja w życie weszła ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018, poz. 1000). Art. 111 ustawy wprowadził zmiany do Kodeksu pracy. Zmiany te polegają na dodaniu nowych art. 22'2 i 22'3 regulujących zasady wprowadzania i stosowania monitoringu w pracy.
 Monitoring w pracy? Tylko na podstawie aktów prawa wewnątrzzakładowego
/ CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=200612
Art. 222 Kodeksu pracy reguluje zasady wprowadzania i stosowania monitoringu za pomocą rejestracji obrazu. Zgodnie z Kodeksem, monitoring taki może być stosowany tylko w określonym w przepisie §1 celu, a mianowicie do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji, zachowania tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Monitoring może obejmować teren zakładu pracy lub teren wokół zakładu pracy.

Monitoring nie może obejmować pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni lub pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej, chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do realizacji celu określonego powyżej i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, a także zasady wolności i niezależności związków zawodowych, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

Nagrania obrazu nie mogą być przetwarzane w innych celach niż te, dla których zostały zebrane.  Nagrania obrazu mogą być przechowywane przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące od dnia nagrania.  

Nagrania obrazu mogą stanowić dowód w postepowaniu. W tym przypadku termin przechowywania nagrań ulega wydłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Przepis nie wskazuje o jakie postępowania chodzi co oznacza, iż nagrania mogą stanowić dowód w sprawie w każdego rodzaju postepowaniu, w tym w postepowaniu dyscyplinarnym.

Co wymaga podkreślenia, zgodnie z art. 222 § 6 Kodeksu pracy zarówno  cele jak i  zakres oraz sposób zastosowania monitoringu musi być ustalany w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.  Oznacza to,  iż u pracodawców u których działają organizacje związkowe, mogą mieć one realny wpływ na samo wprowadzenie monitoringu jak i wyznaczenie jego celów i zakresu, gdyż podstawą prawną prowadzenia monitoringu u konkretnego pracodawcy są akty prawa wewnątrzzakładowego. Prowadzenie  monitoringu, bez  uprzedniego uregulowania jego celów, zakresu i sposobu stosowania  w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo bez wydania obwieszczenia zawierającego wskazane informacje będzie równoznaczne z pozyskiwaniem przez pracodawcę danych osobowych pracowników z naruszeniem przepisów prawa.

Nie później niż 2 tygodnie przed uruchomieniem monitoringu, pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników o tym fakcie, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Pracodawca ma również obowiązek przekazać na piśmie, przed dopuszczeniem pracownika do pracy informacje o celu, zakresie i sposobach prowadzenia monitoringu. Pomieszczenia i teren monitorowany powinny być w sposób widoczny i czytelny oznaczone przez pracodawcę. Może być to dokonane  za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych, nie później niż jeden dzień przed uruchomieniem monitoringu.

Art. 223 § 1-3 Kodeksu pracy reguluje zasady prowadzenia monitoringu poczty elektronicznej. Monitoring poczty elektronicznej jest dopuszczalny w celu zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie  czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy. Pracodawca prowadząc monitoring służbowej poczty elektronicznej pracownika nie może naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika.

Podobnie jak w przypadku monitoringu polegającego na rejestracji obrazu cele, zakres i sposób stosowania monitoringu poczty elektronicznej powinny przed jego wprowadzeniem zostać ustalone w  układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w obwieszczeniu. Na pracodawcy ciąży również analogiczny obowiązek uprzedniego (2 tygodnie przed uruchomieniem) poinformowania pracownika o wprowadzeniu monitoringu oraz przekazania na piśmie   informacji o celach, zakresie i sposobach prowadzenia monitoringu poczty elektronicznej przed dopuszczeniem pracownika do pracy.  

Na podobnych zasadach jak monitoring poczty elektronicznej, pracodawca może wprowadzić inne formy monitoringu ( § 4) jeżeli jego wprowadzenie jest niezbędne do zapewnienia celu tożsamego dla wprowadzenia monitoringu poczty elektronicznej tj. dla zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy.

ek

Stanowisko Przewodniczącego Solidarności




 

POLECANE
Szef MON w Kijowie. Ogłosił podpisanie porozumienia z Ukrainą z ostatniej chwili
Szef MON w Kijowie. Ogłosił podpisanie porozumienia z Ukrainą

Podpiszemy z ukraińskim resortem obrony porozumienie o współpracy dotyczące m.in. zdobywania umiejętności w zakresie operowania dronami - powiedział w czwartek wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz podczas wizyty w Kijowie.

Groźna bakteria w Niemczech. Naukowcy: wyjątkowo agresywna i rzadko spotykana w Europie z ostatniej chwili
Groźna bakteria w Niemczech. Naukowcy: wyjątkowo agresywna i rzadko spotykana w Europie

W niemieckim landzie Meklemburgia-Pomorze Przednie od ponad miesiąca notuje się rosnącą liczbę zakażeń bakterią EHEC. Mimo intensywnych działań służb sanitarnych wciąż nie udało się jednoznacznie wskazać źródła infekcji. We wrześniu naukowcy zidentyfikowali występujący w regionie szczep jako wyjątkowo agresywny i rzadko spotykany w Europie.

Donald Trump zdecydował ws. Antify. Chora, niebezpieczna, radykalnie lewicowa katastrofa Wiadomości
Donald Trump zdecydował ws. Antify. "Chora, niebezpieczna, radykalnie lewicowa katastrofa"

Prezydent USA Donald Trump ogłosił w czwartek, że uznał Antifę za organizację terrorystyczną. Polecił również zbadanie osób finansujących działalność tego ruchu.

Badanie zaufania do służb. Policji się to nie spodoba z ostatniej chwili
Badanie zaufania do służb. Policji się to nie spodoba

Policji ufa niewiele ponad 63 proc. Polaków, a straży miejskiej 51 proc. – wynika z badania IBRiS dla PAP. Niezmiennie od wielu lat niemal wszyscy badani deklarują natomiast zaufanie do straży pożarnej.

Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę Wiadomości
Wykłady nt. wpływu myśli chrześcijańskiej na społeczeństwo i gospodarkę

Powszechny Uniwersytet Nauczania Chrześcijańsko-Społecznego (PUNCS) to działanie edukacyjne prowadzone przez fundację Instytut Myśli Schumana.

Siemoniak przyznał: „W Wyrykach spadła nasza rakieta” z ostatniej chwili
Siemoniak przyznał: „W Wyrykach spadła nasza rakieta”

Tomasz Siemoniak w rozmowie z Moniką Olejnik w TVN24 przyznał, że w Wyrykach spadła polska rakieta wystrzelona z F-16. Dom został uszkodzony, a mieszkańcy mogą wrócić tylko na parter. Minister tłumaczy się, że „świat nie jest taki prosty”.

Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport gorące
Jak protestować przeciwko Centrom Integracji Cudzoziemców - jest raport

W środę 17 września Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris opublikował swój nowy raport pod tytułem „Podstawy sprzeciwu wobec koncepcji Centrów Integracji Cudzoziemców. Odpowiedzialna polityka migracyjna wymaga selekcji, deportacji i asymilacji”.

Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły pilne
Planowali zamachy terrorystyczne w Polsce i Europie. Litewska prokuratura ujawnia szokujące szczegóły

Litewska prokuratura wraz z policją rozbiły groźną siatkę terrorystyczną, która przygotowywała cztery zamachy w krajach Europy. W ręce służb trafili obywatele Litwy, Rosji, Łotwy, Estonii i Ukrainy, a tropy prowadzą wprost do rosyjskich służb specjalnych. Część śmiercionośnych ładunków trafiła do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski.

Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie Wiadomości
Doradca Zełenskiego o akcji polskiego wojska: "Udawanie, że to sukces, brzmi dziwnie"

Według doradcy szefa Kancelarii Prezydenta Ukrainy Mychajło Podolaka atak dronów na Polskę to był test dla natowskich systemów obrony przeciwrakietowej. W jego opinii obnażył on brak skuteczności polskiej obrony.

Dla Niemca wszystko tylko u nas
Dla Niemca wszystko

Niemieckie media piszą, że wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Berlinie „niesie potencjał konfliktu”. Konflikt? Nie – to przypomnienie długu, którego Niemcy od dekad unikają.

REKLAMA

Monitoring w pracy? Tylko na podstawie aktów prawa wewnątrzzakładowego

W dniu 25 maja w życie weszła ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018, poz. 1000). Art. 111 ustawy wprowadził zmiany do Kodeksu pracy. Zmiany te polegają na dodaniu nowych art. 22'2 i 22'3 regulujących zasady wprowadzania i stosowania monitoringu w pracy.
 Monitoring w pracy? Tylko na podstawie aktów prawa wewnątrzzakładowego
/ CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=200612
Art. 222 Kodeksu pracy reguluje zasady wprowadzania i stosowania monitoringu za pomocą rejestracji obrazu. Zgodnie z Kodeksem, monitoring taki może być stosowany tylko w określonym w przepisie §1 celu, a mianowicie do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji, zachowania tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Monitoring może obejmować teren zakładu pracy lub teren wokół zakładu pracy.

Monitoring nie może obejmować pomieszczeń sanitarnych, szatni, stołówek oraz palarni lub pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej, chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach jest niezbędne do realizacji celu określonego powyżej i nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, a także zasady wolności i niezależności związków zawodowych, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

Nagrania obrazu nie mogą być przetwarzane w innych celach niż te, dla których zostały zebrane.  Nagrania obrazu mogą być przechowywane przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące od dnia nagrania.  

Nagrania obrazu mogą stanowić dowód w postepowaniu. W tym przypadku termin przechowywania nagrań ulega wydłużeniu do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Przepis nie wskazuje o jakie postępowania chodzi co oznacza, iż nagrania mogą stanowić dowód w sprawie w każdego rodzaju postepowaniu, w tym w postepowaniu dyscyplinarnym.

Co wymaga podkreślenia, zgodnie z art. 222 § 6 Kodeksu pracy zarówno  cele jak i  zakres oraz sposób zastosowania monitoringu musi być ustalany w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.  Oznacza to,  iż u pracodawców u których działają organizacje związkowe, mogą mieć one realny wpływ na samo wprowadzenie monitoringu jak i wyznaczenie jego celów i zakresu, gdyż podstawą prawną prowadzenia monitoringu u konkretnego pracodawcy są akty prawa wewnątrzzakładowego. Prowadzenie  monitoringu, bez  uprzedniego uregulowania jego celów, zakresu i sposobu stosowania  w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo bez wydania obwieszczenia zawierającego wskazane informacje będzie równoznaczne z pozyskiwaniem przez pracodawcę danych osobowych pracowników z naruszeniem przepisów prawa.

Nie później niż 2 tygodnie przed uruchomieniem monitoringu, pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników o tym fakcie, w sposób przyjęty u danego pracodawcy. Pracodawca ma również obowiązek przekazać na piśmie, przed dopuszczeniem pracownika do pracy informacje o celu, zakresie i sposobach prowadzenia monitoringu. Pomieszczenia i teren monitorowany powinny być w sposób widoczny i czytelny oznaczone przez pracodawcę. Może być to dokonane  za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych, nie później niż jeden dzień przed uruchomieniem monitoringu.

Art. 223 § 1-3 Kodeksu pracy reguluje zasady prowadzenia monitoringu poczty elektronicznej. Monitoring poczty elektronicznej jest dopuszczalny w celu zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie  czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy. Pracodawca prowadząc monitoring służbowej poczty elektronicznej pracownika nie może naruszać tajemnicy korespondencji oraz innych dóbr osobistych pracownika.

Podobnie jak w przypadku monitoringu polegającego na rejestracji obrazu cele, zakres i sposób stosowania monitoringu poczty elektronicznej powinny przed jego wprowadzeniem zostać ustalone w  układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w obwieszczeniu. Na pracodawcy ciąży również analogiczny obowiązek uprzedniego (2 tygodnie przed uruchomieniem) poinformowania pracownika o wprowadzeniu monitoringu oraz przekazania na piśmie   informacji o celach, zakresie i sposobach prowadzenia monitoringu poczty elektronicznej przed dopuszczeniem pracownika do pracy.  

Na podobnych zasadach jak monitoring poczty elektronicznej, pracodawca może wprowadzić inne formy monitoringu ( § 4) jeżeli jego wprowadzenie jest niezbędne do zapewnienia celu tożsamego dla wprowadzenia monitoringu poczty elektronicznej tj. dla zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy.

ek

Stanowisko Przewodniczącego Solidarności





 

Polecane
Emerytury
Stażowe