Jak za Sowietów. Komunikat Rady UE wzywa do wysiłków na rzecz transformacji energetycznej, ale cen nikt nie chce obniżyć
Co musisz wiedzieć:
- KE ma narzędzia do obniżenia cen energii, ale z nich nie korzysta
- Podatek ETS jest odpowiedzialny za około 50 proc. ceny energii elektrycznej
- Rada UE nadal forsuje zieloną transformację, mimo sprzeciwu obywateli
Za unijne ambicje zapłacą podatnicy
„Będzie to wymagało ambitnej elektryfikacji z wykorzystaniem wszystkich rozwiązań zerowych netto i niskoemisyjnych oraz inwestycji w sieci, magazynowanie i połączenia wzajemne na poziomie krajowym i unijnym. W świetle negatywnego wpływu wysokich cen energii na globalną konkurencyjność europejskiego przemysłu, na strategiczną autonomię Unii i na europejskie gospodarstwa domowe Rada Europejska wzywa Komisję do przyspieszenia prac mających na celu obniżenie cen energii i wspieranie zrównoważonej produkcji energii w Unii. W tym kontekście Rada Europejska z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji przedstawienia stosownych wniosków tak szybko, jak to możliwe”
- stwierdza Rada w konkluzjach. Problem w tym, że KE, do której się zwraca, nie ma chęci obniżenia cen energii, chociaż mogłaby to uczynić likwidując podatek ETS.
Co więcej, Rada Europejska przeprowadziła dogłębną dyskusję na temat sposobów dalszego wzmacniania konkurencyjności UE, opierając się na swoich konkluzjach z marca i czerwca 2025 r. i koncentrując się na uproszczeniu, konkurencyjnej zielonej transformacji i suwerennej transformacji cyfrowej. Wzywa do radykalnej zmiany działań UE i będzie poddawać przeglądowi wszystkie wątki programu na rzecz konkurencyjności i jednolitego rynku, „ponieważ ma to kluczowe znaczenie dla utrzymania dobrobytu i modelu społecznego Europy”.
Rada Europejska wzywa Komisję i współprawodawców do ambitnego kontynuowania wdrażania strategii jednolitego rynku do 2028 r., również w świetle nadchodzącego planu działania Komisji.
Rada Europejska potwierdza wprawdzie pilną potrzebę realizacji ambitnego i horyzontalnego programu uproszczenia i lepszego stanowienia prawa na wszystkich poziomach – unijnym, krajowym i regionalnym– oraz we wszystkich obszarach, aby zapewnić konkurencyjność Europy, nie podważając przewidywalności, celów politycznych, wysokich standardów i integralności jednolitego rynku. W szczególności przypomina o zobowiązaniu do pilnego drastycznego zmniejszenia obciążeń administracyjnych, regulacyjnych i sprawozdawczych dla przedsiębiorstw, w tym MŚP, oraz administracji publicznej. Niemniej absolutnie nie daje państwom członkowskim do tego narzędzi.
CBAM przyspieszy?
Przyjmując z zadowoleniem dotychczasowy postęp, Rada Europejska wzywa Komisję i współprawodawców do przyspieszenia prac, w trybie najwyższego priorytetu, nad wszystkimi dokumentami o wymiarze uproszczenia lub konkurencyjności. Rada Europejska ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje prace nad pakietami zbiorczymi dotyczącymi uproszczenia inwestycji i mechanizmu dostosowania granic węglowych (CBAM), a także nad środkami „stop-the-clock” dotyczącymi sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, należytej staranności w zakresie baterii i chemikaliów. Wzywa współprawodawców do szybkiego zakończenia prac nad proponowanymi pakietami zbiorczymi uproszczeń dotyczącymi sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju i należytej staranności, rolnictwa, małych spółek o średniej kapitalizacji i cyfryzacji, gotowości obronnej i produktów chemicznych. Pakiet dotyczący sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju powinien zostać przyjęty do końca roku, a pozostałe tak szybko, jak to możliwe, na początku 2026 r. Rada Europejska wzywa również Komisję, aby zgodnie z odpowiednimi kompetencjami wynikającymi z Traktatów bezzwłocznie zaproponowała opcjonalny system prawa spółek umożliwiający innowacyjnemu przedsiębiorstwu zwiększanie skali działalności.
Rada Europejska wzywa ponadto Komisję do szybkiego przedstawienia dalszych ambitnych pakietów uproszczeń, między innymi dotyczących przemysłu motoryzacyjnego, mobilności wojskowej, usług cyfrowych, finansowych, transportu, środowiska, energii i bezpieczeństwa żywności, a także przeglądu rozporządzenia REACH mającego na celu zwiększenie konkurencyjności sektora chemicznego. Przypomina także o znaczeniu silnego sektora farmaceutycznego w Europie.
Rada Europejska ponownie podkreśla potrzebę unikania nadmiernej regulacji i wprowadzania nowych obciążeń administracyjnych, w szczególności dla MŚP, w całym procesie legislacyjnym i wdrożeniowym na wszystkich poziomach, a także wzywa do powściągliwości legislacyjnej i regulacyjnej, zgodnie z podejściem ‘prostota z założenia’.
Rada Europejska wzywa Komisję do wzmożenia wysiłków na rzecz przetestowania dorobku prawnego UE. W tym kontekście wzywa Komisję do:
a) zidentyfikowania dodatkowego potencjału dalszego uproszczenia i wzmocnienia konkurencyjności, w tym w kontekście sprawozdania oceniającego ogólną sytuację systemu bankowego na jednolitym rynku przewidzianego na rok 2026;
b) zbadania nowych propozycji mających na celu usprawnienie i przyspieszenie procedur planowania i wydawania pozwoleń w państwach członkowskich;
c) zintensyfikowania wysiłków na rzecz uproszczenia aktów delegowanych i wykonawczych
Rada Europejska wzywa Radę (do Spraw Ogólnych) do oceny programu prac legislacyjnych Komisji w świetle tych celów.
Zielona transformacja nadal na tapecie
„Egzystencjalne zagrożenie, jakie stwarzają zmiany klimatyczne, stanowi podstawę zaangażowania Unii w Porozumienie paryskie i napędza determinację Unii do wykorzystania pełnego potencjału odnowy przemysłowej i transformacji jej gospodarek, niezbędnego do stworzenia czystych technologii, rynków, gałęzi przemysłu i wysokiej jakości miejsc pracy przyszłości. Zwiększanie konkurencyjności Unii, wzmacnianie jej odporności i wspieranie zielonej transformacji to wzajemnie wzmacniające się cele, do których należy wspólnie dążyć”
- stwierdza Rada mimo jasno formułowanych obaw strony społecznej.
„Aby tak fundamentalna transformacja zakończyła się sukcesem, musi być sprawiedliwa i uczciwa, pragmatyczna, opłacalna i zrównoważona społecznie, uwzględniać różne uwarunkowania krajowe, zapewniać niedrogie rozwiązania w całej gospodarce i dla obywateli w całej Unii, aby zapewnić konkurencyjność i dobrobyt Europy obecnym i przyszłym pokoleniom”
- stwierdzają członkowie Rady.
„Rada Europejska przypomina o pilnej potrzebie zintensyfikowania wspólnych wysiłków w celu zapewnienia odnowy przemysłowej, modernizacji i dekarbonizacji Europy w sposób neutralny technologicznie. Podkreśla w tym kontekście, że szczególną uwagę należy zwrócić na tradycyjne gałęzie przemysłu, zwłaszcza przemysł motoryzacyjny, żeglugowy i lotniczy, a także gałęzie przemysłu energochłonne, takie jak stal i metale, chemikalia, cement, szkło i ceramika oraz celuloza i papier, tak aby pozostały odporne i konkurencyjne na rynku światowym oraz w wymagającym otoczeniu geopolitycznym. W związku z tym z zadowoleniem przyjmuje niedawną propozycję Komisji mającą na celu ochronę europejskiego sektora stalowego przed nieuczciwymi skutkami globalnej nadwyżki mocy produkcyjnych. Z zadowoleniem przyjmuje zamiar Komisji kontynuowania przeglądu przewidzianego w rozporządzeniu w sprawie norm emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych oraz wzywa do szybkiego przedstawienia niniejszego wniosku, biorąc pod uwagę neutralność technologiczną i treść europejską. Z niecierpliwością oczekuje wniosku Komisji w sprawie przyspieszenia dekarbonizacji przemysłu, który przyczyni się do zwiększenia popytu na ‘w Europie’. Konieczne są także dalsze wysiłki w celu wzmocnienia innowacji i przewagi konkurencyjnej Unii w zakresie czystych i cyfrowych technologii oraz najnowocześniejszych innowacji”
- stwierdza w wydanym komunikacie.
Aby zapobiegać nieuczciwym praktykom handlowym i przeciwdziałać im, Rada Europejska wzywa Komisję do skutecznego wykorzystania wszystkich instrumentów gospodarczych UE.
W tym kontekście Rada Europejska przeprowadziła strategiczną dyskusję na temat sposobów wsparcia osiągnięcia pośredniego celu klimatycznego UE na rok 2040.. Co się w nim znalazło?
a) realistyczny wkład pochłaniania dwutlenku węgla w ogólne wysiłki na rzecz redukcji emisji, przy jednoczesnym uwzględnieniu niepewności związanej z pochłanianiem naturalnym i zapewnieniu, że ewentualne niedobory nie będą odbywać się kosztem innych sektorów gospodarki;
b) znaczenie przyczyniania się do globalnych wysiłków na rzecz redukcji emisji w sposób zarówno ambitny, jak i opłacalny, w szczególności poprzez określenie odpowiedniego poziomu wysokiej jakości kredytów międzynarodowych;
c) konieczność wprowadzenia klauzuli rewizyjnej w świetle najnowszych dowodów naukowych, postępu technologicznego oraz zmieniających się wyzwań i szans dla globalnej konkurencyjności UE.
Rada Europejska wzywa ponadto Komisję do dalszego rozwijania niezbędnych warunków umożliwiających wspieranie europejskiego przemysłu i obywateli w osiąganiu celu pośredniego na rok 2040 i w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje niedawne pismo przewodniczącego Komisji w sprawie klimatu i konkurencyjności. Oczekuje, że Komisja i współprawodawcy niezwłocznie będą kontynuować prace.
ETS 2 zostanie wprowadzony
Rada Europejska przyjmuje do wiadomości zamiar Komisji zaproponowania środków mających na celu usprawnienie wejścia w życie ETS2 i zwraca się do Komisji o przedstawienie przeglądu ram wdrażania ETS2, obejmującego wszystkie istotne aspekty. W szczegóły Rada się nie zagłębia, co oznacza, że państwa członkowskie z problemem ETS2 pozostaną same.
Transformacja cyfrowa
„W obliczu zmian geopolitycznych, szybkich zmian technologicznych i rosnącej globalnej konkurencji o innowacje, talenty i inwestycje kluczowe znaczenie ma przyspieszenie transformacji cyfrowej Europy, wzmocnienie jej suwerenności i wzmocnienie własnego otwartego ekosystemu cyfrowego. Wymaga to wzmocnionych partnerstw międzynarodowych i ścisłej współpracy z zaufanymi krajami partnerskimi i organizacjami międzynarodowymi w zakresie innowacji cyfrowych i zarządzania”
- stwierdza Rada w specjalnie wydanym komunikacie.
W tym względzie Rada Europejska podkreśla, że wartości, interesy i autonomia regulacyjna Unii stanowią podstawę działań UE, w tym w sferze cyfrowej. Oznacza to, że UE będzie w dalszym ciągu wspierać rozwiązania technologiczne skoncentrowane na człowieku, które chronią jednostki i ich dane oraz chronią odpowiedzialność cyfrową, przejrzystość i odporność społeczną. Rada Europejska podkreśla znaczenie ochrony nieletnich, w tym poprzez cyfrową erę pełnoletności w dostępie do mediów społecznościowych, z poszanowaniem kompetencji krajowych. Wszystkie zapewnienia są jednak na poziomie ogólników i nie wnoszą żadnych konkretnych rozwiązań.
„Ponadto należy chronić infrastrukturę cyfrową i bazę technologiczną Unii, w tym poprzez eliminowanie zagrożeń wynikających z zagrożeń hybrydowych, wyzwań związanych z bezpieczeństwem cybernetycznym i zależności strategicznych. Aby uniknąć nadmiernego polegania na dostawcach zewnętrznych, Rada Europejska podkreśla również znaczenie rozwijania europejskich zdolności technologicznych i dywersyfikacji unijnych źródeł surowców krytycznych”
- czytamy w oficjalnym komunikacie.
.”W tym celu oraz w celu wzmocnienia konkurencyjności Europy Unia musi zapewnić środowisko sprzyjające zwiększonej innowacyjności w sektorze prywatnym, pionierskim technologiom, powstawaniu start-upów i zwiększaniu skali europejskich rozwiązań technologicznych. Fragmentacja rynku, luki infrastrukturalne i wysokie ceny energii w dalszym ciągu utrudniają potencjał wzrostu tej transformacji technologicznej i należy się nimi zająć. Rada Europejska podkreśla, że konieczne są szczególne wysiłki, aby przyspieszyć wdrażanie infrastruktury łączności, pogłębić jednolity rynek łączności elektronicznej, a także promować rozwój i wdrażanie zrównoważonych systemów, sieci i technologii cyfrowych. Wzywa także do cyfryzacji jednolitego rynku oraz wspierania wdrażania technologii cyfrowych i interoperacyjnych danych w całej gospodarce europejskiej”
- stwierdza komunikat i dodaje:
„Rada Europejska przyjmuje do wiadomości niedawne inicjatywy Komisji dotyczące sztucznej inteligencji i technologii kwantowej. Wzywa Komisję, aby w swoich nadchodzących wnioskach pozostała ambitna w odniesieniu do suwerennej transformacji cyfrowej Europy, w tym w odniesieniu do rozwoju chmury i sztucznej inteligencji w UE”.
Problem w tym, że UE absolutnie nie ma koncepcji na zabezpieczenie obywateli przed zakusami technologicznych gigantów AI. Wręcz przeciwnie – stara się tak kształtować prawodawstwo, aby wykorzystywać AI do manipulowania obywatelami i narzucania im ideologii zrównoważonego rozwoju,




