Stowarzyszenie "Tak dla CPK" publikuje postulaty. Jest reakcja Karola Nawrockiego

Co musisz wiedzieć:
- Stowarzyszenie "Tak dla CPK" opublikowało postulaty dla kandydatów na Prezydenta RP.
- Szybka reakcja Karola Nawrockiego pokazuje, że temat ten będzie jednym z kluczowych jego potencjalnej prezydentury.
- II tura wyborów prezydenckich odbędzie się 1 czerwca. Zmierzą się w niej kandydat KO Rafał Trzaskowski i obywatelski kandydat popierany przez PiS Karol Nawrocki.
Projekt CPK. Ambitna wizja nowoczesnej Polski
Stowarzyszenie "Tak dla CPK" w opublikowanych postulatach wzywa przyszłego prezydenta do aktywnej roli w inspirowaniu i koordynacji modernizacyjnego wysiłku narodowego. Ma to się odbywać przez wykorzystywanie konstytucyjnych prerogatyw oraz inicjatywę ustawodawczą.
Liczymy, że przyszły Prezydent zostanie nie tylko patronem CPK, ale też podejmie rolę inspiratora i przywódcy polskiego wysiłku modernizacyjnego. Porzućmy kompleksy i samoograniczenie. Polski ROZWÓJ musi być ambitny – Polska ma potencjał do rywalizacji z największymi
– napisał Maciej Wilk na platformie X.
- Komunikat dla mieszkańców Poznania
- Erika Steinbach grozi Polsce, jeśli Karol Nawrocki wygra wybory prezydenckie
- Nie żyje były reprezentant Polski
- Komunikat dla mieszkańców Opola
- Komunikat dla pasażerów tanich linii lotniczych. Zmieniają się ceny biletów
- Na spotkaniu z Trzaskowskim pojawił się Zorro i wielki baner "Byle nie Trzaskowski"
- Projekt polsko-japońskiego reaktora wysokotemperaturowego poważnie zagrożony
Kluczowe postulaty Stowarzyszenia "Tak dla CPK"
W dokumencie zawarto konkretne oczekiwania:
1. Projekt ustawy prezydenckiej ws. CPK
Stowarzyszenie apeluje o skierowanie do Sejmu ustawy prezydenckiej, która zapewni:
- Budowę Lotniska CPK w najszybszym możliwym terminie, wraz z komponentami Cargo City i Airport City.
- Pilne rozpoczęcie prac projektowych i środowiskowych dla 10 szprych kolejowych CPK, szczególnie tych o znaczeniu militarnym.
- Rezygnację z polityki wykluczania komunikacyjnego średnich miast, np. Kalisza.
- Budowę Kolei Dużych Prędkości z polskim taborem o prędkości 250 km/h.
- Inwestycje w badania i rozwój polskiego taboru do KDP.
- Przywrócenie programu terminali intermodalnych w całej Polsce.
- Zakończenie inwestycji na Lotnisku Chopina do 2032 roku.
- Zakaz dofinansowania przez samorządy linii lotniczych, które nie obsługują lotnisk CPK.
2. Strategiczne raporty i nadzór
Wilk proponuje kwartalne raporty Rady Gabinetowej oraz bezpośredni nadzór prezydenta nad wdrażaniem programu CPK.
3. Wzmocnienie roli prezydenta w polityce rozwoju
Stowarzyszenie apeluje o stworzenie prezydenckiej Rady Rozwoju oraz organizowanie ogólnopolskich debat.
Jesteśmy przekonani, że nasze postulaty nie powinny być przedmiotem kontrowersji. Liczymy na poparcie oraz zobowiązanie do realizacji ze strony obu Kandydatów
– podsumował Maciej Wilk.
Karol Nawrocki odpowiada: "Popieram te postulaty"
Na opublikowane postulaty błyskawicznie zareagował Karol Nawrocki:
Popieram te postulaty. Zapraszam na spotkanie jutro, żeby je podpisać. Mój sztab skontaktuje się w celu ustalenia szczegółów
– napisał Nawrocki na platformie X.
Co dalej z polskim CPK?
Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.
Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.
W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.
Popieram te postulaty.
— Karol Nawrocki (@NawrockiKn) May 23, 2025
Zapraszam na spotkanie jutro, żeby je podpisać. Mój sztab skontaktuje się w celu ustalenia szczegółów. https://t.co/fcrjWUHDl5