Komunikat dla podróżujących tanimi liniami lotniczymi

Co musisz wiedzieć?
- Organizacje konsumenckie z 12 krajów złożyły skargę na siedem tzw. tanich linii lotniczych.
- Wśród nich znalazły się najpopularniejsze również w Polsce, jak Ryanair czy Wizz Air.
- Chodzi o bezprawne pobieranie opłat za przewóz bagażu podręcznego.
Na które linie wpłynęła skarga?
Europejska Organizacja Konsumenta (BEUC) oraz wspomniane organizacje konsumenckie uznały, że tanie linie pobierały od klientów nieuprawnione opłaty za przewóz bagażu podręcznego, których rozmiar, zdaniem przewoźników, nie mieścił się w skali przyjętej przez daną linię.
Tanimi liniami lotniczymi, na które złożono skargę, są te najpopularniejsze w Europie:
- Ryanair
- Wizz Air
- Norwegian
- EasyJet
- Transavia
- Volotea
- Vueling.
"Rozsądny wymiar bagażu podręcznego"
BEUC na swojej stronie internetowej odwołała się do doświadczeń pasażerów i poinformowała o podjęciu "działań przeciwko siedmiu liniom lotniczym, które wykorzystują konsumentów i ignorują orzeczenie najwyższego sądu UE, które stanowi, że pobieranie opłat za bagaż podręczny o rozsądnych wymiarach jest niezgodne z prawem".
- Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska
- Dariusz Matecki poinformował, że został pobity przez aktora "M jak miłość"
- Komunikat dla mieszkańców Warszawy
- Bosak apelował w Sejmie: "Zachęcam do pójścia na wybory i zagłosowania przeciwko Rafałowi Trzaskowskiemu"
- IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka
- Komunikat dla mieszkańców Łodzi
- Jest wniosek o badanie psychiatryczne premiera Donalda Tuska
- Wstrząsające informacje ujawnione przez TV Republika. Klementyna Suchanow przerywa milczenie
- W Warszawie powstaną dwa Centra Integracji Cudzoziemców
Według unijnych standardów na pokład można bezpłatnie wnieść bagaż, który "spełnia rozsądne wymagania dotyczące wagi, rozmiarów i bezpieczeństwa". Podobnie orzekł w 2014 roku Trybunał Sprawiedliwości UE. Członkowie BEUC uznali, że linie lotnicze w określaniu parametrów bagażu działają nieuczciwie.
Skargę złożyło 16 organizacji konsumenckich z 12 krajów:
- Belgii
- Cypru
- Czech
- Francji
- Grecji
- Hiszpanii
- Holandii
- Malty
- Niemiec
- Norwegii
- Polski
- Portugalii.
Podobną skargę kilka lat temu złożyła do władz Hiszpanii krajowa federacja konsumentów OCU. Sprawę rozstrzygnięto w 2024 r. na korzyść pasażerów, a łączna wartość kar wyniosła ponad 179 mln euro. Konsumenci, aby uzyskać zwrot nienależnie pobranych opłat, musieli jednak skorzystać z drogi sądowej.