Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.
Port w Świnoujściu Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję
Port w Świnoujściu / fot. YouTube / Port Świnoujście

Co musisz wiedzieć?

  • Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
  • Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
  • Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".

 

Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu

W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.

Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku. 

Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki

– czytamy w niemieckiej gazecie.

Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem

Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.

 

Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"

Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.

Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu

– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.

"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę

W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

 

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.


 

POLECANE
Koalicja przegrywów. Mentzen uderza w rząd Tuska Wiadomości
"Koalicja przegrywów". Mentzen uderza w rząd Tuska

Sławomir Mentzen uderza w rząd Donalda Tuska nazywając go "koalicją przegrywów". - Są zbyt leniwi, zbyt niekompetentni, czy po prostu obecny system im pasuje? - napisał jeden z liderów Konfederacji.

Cezary Krysztopa odznaczony złotym Krzyżem Zasługi z ostatniej chwili
Cezary Krysztopa odznaczony złotym Krzyżem Zasługi

Cezary Krysztopa, szef portalu Tysol.pl, został odznaczony złotym Krzyżem Zasługi. - Dziękuję, Panie Prezydencie - napisał uhonorowany na platformie X.

Położymy to na stół. Hołownia stawia warunki Tuskowi z ostatniej chwili
"Położymy to na stół". Hołownia stawia warunki Tuskowi

11 czerwca Sejm będzie głosował w sprawie wotum zaufania dla rządu Donalda Tuska. Sytuacja w obozie rządzącym po porażce Rafała Trzaskowskiego w wyborach prezydenckich jest napięta. Pojawia się coraz więcej pytań o lojalność koalicjantów Trzeciej Drogi.

Piotr Zieliński opuści spotkanie z Finlandią. Podano powód Wiadomości
Piotr Zieliński opuści spotkanie z Finlandią. Podano powód

Selekcjoner reprezentacji Polski Michał Probierz zdecydował o odebraniu opaski kapitańskiej Robertowi Lewandowskiemu. Przekazał ją Piotrowi Zielińskiemu, który przez kontuzję nie zagra z Finlandią.

Ma szansę. Komunikat poznańskiego zoo Wiadomości
"Ma szansę". Komunikat poznańskiego zoo

Poznański ogród chętnie dzieli się informacjami o swoich podopiecznych, licząc, że zainteresuje ich losem jak największą rzeszę ludzi, którym na sercu leży ich dobro.

Komunikat dla mieszkańców Poznania Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Poznania

W Poznaniu na Ogrodach szykują się zmiany w parkowaniu i organizacji ruchu. Umożliwią wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania. Spotkania informacyjne odbędą się 10 i 12 czerwca.

Jest komentarz Ryszarda Kalisza ws. skali nieprawidłowości przy wyborach Wiadomości
Jest komentarz Ryszarda Kalisza ws. skali nieprawidłowości przy wyborach

Członek PKW Ryszard Kalisz przyznaje, że skala nieprawidłowości podczas II tury wyborów prezydenckich "jest niewielka".

Strzelanina w szkole. Są ofiary z ostatniej chwili
Strzelanina w szkole. Są ofiary

Co najmniej osiem osób nie żyje na skutek ataku, do którego doszło we wtorek w jednej ze szkół w Grazu na południowym wschodzie Austrii – poinformowały austriackie media.

Prezes PiS do prowokatorów na miesięcznicy smoleńskiej: Będę się za was modlił Wiadomości
Prezes PiS do prowokatorów na miesięcznicy smoleńskiej: Będę się za was modlił

– Będę się za was modlił, abyście po odebraniu słusznej kary nawrócili się i zostali zbawieni – powiedział Jarosław Kaczyński do prowokatorów podczas miesięcznicy katastrofy smoleńskiej.

Nowe ustalenia ws. opiekunki pana Jerzego Wiadomości
Nowe ustalenia ws. opiekunki "pana Jerzego"

Według serwisu Niezależna.pl pani Anna Kanigowska, która udzieliła wywiadu Onetowi jako słynna "opiekunka pana Jerzego", została skazana za oszustwo i fałszerstwo dokumentów. Teraz portal dotarł do nowych informacji.

REKLAMA

Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję

''Ostsee Zeitung'' pisze, że terminal kontenerowy w Świnoujściu jest nieopłacalny i szkodzi ekosystemowi. Wcześniej organizacja "Lebensraum Vorpommern" pozwała Polskę.
Port w Świnoujściu Świnoujście zagrożeniem dla Hamburga? Niemcy krytykują polską inwestycję
Port w Świnoujściu / fot. YouTube / Port Świnoujście

Co musisz wiedzieć?

  • Niemiecka gazeta ''Ostsee Zeitung'' powołuje się na analizę członków rady programowej miasta Świnoujście – Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego.
  • Dokument kwestionuje rentowność budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
  • Autorzy ostrzegają przed osłabieniem portów w Gdańsku i Gdyni.
  • Eksperci twierdzą, że lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego".

 

Niemcy mówią o nieopłacalności portu kontenerowego w Świnoujściu

W sobotę 10 maja 2025 r. niemiecka gazeta regionalna ''Ostsee Zeitung'' opublikowała artykuł, w którym zgadza się z analizą przygotowaną przez Andrzeja Sokołowskiego i Andrzeja Szczodrego – członków rady programowej miasta Świnoujście. "Nowe badanie w sprawie portu kontenerowego w Świnoujściu wydaje druzgocący wyrok – brak rentowności" – czytamy w tytule.

Sokołowski i Szczodry w dokumencie stwierdzają, że projekt Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego jest nieopłacalny ekonomicznie i szkodzi środowisku. 

Port będzie przede wszystkim reprezentował konkurencję wewnątrzpolską, nie przynosząc przy tym dodatkowych korzyści dla krajowej gospodarki

– czytamy w niemieckiej gazecie.

Twórcy analizy uważają, że zamiast tworzyć kolejny hub, lepiej rozbudować port w Szczecinie do roli "portu dowozowego" obsługującego porty w Gdańsku, Gdyni i Hamburgu.

Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Wizualizacja: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Uderzenie w branżę turystyczną i ingerencja w ekosystem

Sokołowski i Szczodry, których cytuje ''Ostsee Zeitung'', uważają, że Głębokowodny Tor Kontenerowy uderzyłby w lokalną branżę turystyczną, ponieważ planowana infrastruktura zajmie połowę najpopularniejszej plaży Świnoujścia. Jako kolejny problem wymieniają ingerencję w ekosystem Wolińskiego Parku Narodowego.

 

Niemiecka gazeta powołuje się na "Lebensraum Vorpommern"

Niemiecka gazeta podpiera się także organizacją "Lebensraum Vorpommern", która niedawno złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

– Ocena opłacalności ekonomicznej w dużej mierze pokrywa się z naszymi analizami – twierdzi Rainer Sauerwein z organizacji.

Niemcy chcą powołania niezależnej komisji, która w sposób ich zdaniem transparentny i krytyczny zbada wszystkie aspekty ekonomiczne, transportowe i ekologiczne projektu

– zwraca uwagę na łamach biznesalert.pl dziennikarka Tysol.pl Aleksandra Fedorska.

"Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę

W marcu informowaliśmy, że organizacja "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.

 

Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu

Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.

Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe