Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?

Zmodernizowany Kanał Dębicki pozwoli portowi w Szczecinie obsłużyć statki o zanurzeniu 11 m. Może konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do terminali w Niemczech.
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego / fot. YouTube / Grupa NDI

Co musisz wiedzieć?

  • Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 m i pogłębiono do 12,5 m.
  • Port przyjmie statki o zanurzeniu do 11 m – wcześniej 9,15 m.
  • Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie. Przebudowano Czeskie i Słowackie.
  • Wartość inwestycji – 343,1 mln zł.

Finał modernizacji w Porcie Szczecin‑Świnoujście

W Porcie Szczecin-Świnoujście dobiega końca jedna z największych hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat. Projekt "Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego", finansowany z UE, przygotowuje port na przyjęcie znacznie większych jednostek.

Dwa nowe nabrzeża i głębszy tor wodny

Jak informuje serwis gospodarkamorska.pl, w ramach robót Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 mpogłębiono do technicznej głębokości 12,5 m. Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie, a istniejące Czeskie i Słowackie przebudowano. Nowa infrastruktura pozwoli cumować jednostki o zanurzeniu do 11 m, co znacząco zwiększa potencjał przeładunkowy portu.

Przy samej przebudowie nabrzeży pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzic oraz prawie 17 km kotew mikropalowych. W konstrukcjach znalazło się także ponad 12 000 m³ betonu.

Największym wyzwaniem była realizacja przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego, gdzie podczas prac natrafiliśmy na niezinwentaryzowane obiekty. Dodatkową trudnością był fakt, że przebudowa odbywała się w czynnym porcie, więc prace musiały być wykonywane na najwyższym poziomie pod stałym nadzorem BHP. Wszelkie trudności i problemy udało nam się na bieżąco rozwiązywać dzięki naszej wykwalifikowanej kadrze, ekipie nadzoru inwestorskiego oraz przy stałym kontakcie z nadzorem autorskim, a efektem naszej współpracy jest doprowadzenie inwestycji do finalnego etapu

powiedziała Irena Filipek, kierownik robót hydrotechnicznych w Grupie NDI.

Ile kosztowała inwestycja?

Całkowity koszt projektu to 343,1 mln zł. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka Grupa NDI, a nadzór sprawuje firma Sweco.

Około 85 % budżetu pochodzi z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Niemcy patrzą z niepokojem?

Po oddaniu Kanału Dębickiego do pełnej eksploatacji port w Szczecinie będzie mógł obsługiwać większe masowce i statki ro‑ro. Modernizacja pozwoli także konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do niemieckich terminali w Hamburgu czy Rostocku.

Segment masowy i projekt‑cargo

Poszerzenie Kanału Dębickiego do 200 m i pogłębienie do 12,5 m podniosło dopuszczalne zanurzenie statków w Szczecinie do 11 m. To wystarcza, by obsługiwać jednostki Handy/Supramax o ładowności 40–55 kt, a więc tę samą klasę, którą dziś regularnie przyjmuje Rostock. Nadal na korzyść niemieckiego portu przemawia głębokość – 13 m, lecz przy węglu, zbożach czy komponentach offshore liczy się koszt na tonę. Dodatkowym atutem polskiego portu są nowe nabrzeża Norweskie i Duńskie z torami 1435 mm, które otwierają bezpośrednie szlaki kolejowe na Czechy i Słowację, jak dotąd naturalne zaplecze Rostocku.

Ro‑ro wciąż domeną Niemców

Tam, gdzie liczy się szybkość załadunku naczep i regularność rejsów, Rostock zachowuje wyraźną przewagę. Posiada on sieć 20 dziennych połączeń promowych i obsługuje ponad 16 mln t cargo ro‑ro rocznie, podczas gdy Szczecin nadal operuje w tej niszy na znacznie mniejszą skalę. Modernizacja Szczecina nie zdetronizuje Rostocku, lecz zmusi go do ostrzejszej walki cenowej w sektorze ładunków masowych.


 

POLECANE
Joe Biden zabrał głos ws. choroby nowotworowej. Takie są prognozy Wiadomości
Joe Biden zabrał głos ws. choroby nowotworowej. Takie są prognozy

Były prezydent Joe Biden czuje się dobrze i z optymizmem wypowiada się na temat leczenia agresywnego raka prostaty, zdiagnozowanego u niego na początku maja. W swoich pierwszych publicznych komentarzach od czasu postawienia diagnozy, były prezydent zapewnił, że "prognozy są dobre".

Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Krakowa

Ważna informacja dla mieszkańców Krakowa – w czerwcu ruszają prace na ul. Łokietka i w Kościelnikach, co spowoduje zmiany w organizacji ruchu i kursowaniu autobusów. Sprawdź co się zmieni i do kiedy potrwają utrudnienia.

„Bardzo niebezpieczna sytuacja”. Warszawskie zoo wydało komunikat Wiadomości
„Bardzo niebezpieczna sytuacja”. Warszawskie zoo wydało komunikat

Nieodpowiedzialne zachowanie jednej z odwiedzających warszawskie zoo mogło doprowadzić do zagrożenia zdrowia zwierząt. W godzinach przedpołudniowych, kobieta ubrana w kolorową bluzę wrzucała jabłka na wybiegi - m.in. do słoni i nosorożców.

Skandal w Białymstoku. Członek komisji wyborczej był nietrzeźwy z ostatniej chwili
Skandal w Białymstoku. Członek komisji wyborczej był nietrzeźwy

Blisko 0,8 promila alkoholu miał w wydychanym powietrzu członek jednej z obwodowych komisji wyborczych w Białymstoku - poinformowała policja. Decyzją przewodniczącego tej komisji, mężczyzna został odsunięty od czynności służbowych. Głosowanie odbywa się bez zakłóceń.

Członkowie warszawskiej komisji z symbolami kampanijnymi. Zareagował Stanowski pilne
Członkowie warszawskiej komisji z symbolami kampanijnymi. Zareagował Stanowski

W sieci coraz mocniej komentowane jest zdjęcie członków komisji wyborczej na warszawskim Żoliborzu. Pojawiają się oskarżenia o agitację i łamanie ciszy wyborczej. 

Wybory prezydenckie. Są pierwsze dane o frekwencji z ostatniej chwili
Wybory prezydenckie. Są pierwsze dane o frekwencji

W niedzielę 1 czerwca trwa decydująca rozgrywka o fotel prezydenta RP. Polacy wybierają między przedstawicielem KO Rafałem Trzaskowskim, a obywatelskim kandydatem popieranym przez PiS, Karolem Nawrockim. Z danych spływających z całego kraju wynika, że frekwencja jest wyższa niż podczas pierwszej tury – i to niemal wszędzie.

Ukraińcy informują o kolejnej katastrofie kolejowej w Rosji z ostatniej chwili
Ukraińcy informują o kolejnej katastrofie kolejowej w Rosji

Ukraiński wywiad wojskowy (HUR) poinformował w niedzielę, że z powodu eksplozji wykoleił się rosyjski pociąg wojskowy, przewożący paliwo i inne ładunki, w pobliżu miejscowości Jakymiwka w kontrolowanej przez Rosję części obwodu zaporoskiego Ukrainy.

Komunikat IMGW: Gwałtowne burze nad Polską. Możliwy grad i trąby powietrzne z ostatniej chwili
Komunikat IMGW: Gwałtowne burze nad Polską. Możliwy grad i trąby powietrzne

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW) wydał pilny komunikat o burzach, które w niedzielę 1 czerwca obejmą prawie całą Polskę. 

Eksplozje wiaduktów w Rosji. Kreml: katastrofa pociągu to akt terroru  z ostatniej chwili
"Eksplozje wiaduktów" w Rosji. Kreml: katastrofa pociągu to akt terroru

Zawalenie się dwóch mostów kolejowych w obwodzie kurskim i briańskim na zachodzie Rosji nastąpiło wskutek eksplozji. Oba zdarzenia są traktowane jako akty terroru – oświadczył w niedzielę rosyjski Komitet Śledczy, cytowany przez agencję AFP.

Komunikat dla pasażerów w Szczecinie. Uwaga na kontrole w autobusach i tramwajach  z ostatniej chwili
Komunikat dla pasażerów w Szczecinie. Uwaga na kontrole w autobusach i tramwajach

W Szczecinie wzmożone kontrole w komunikacji miejskiej przynoszą efekty. W pierwszych czterech miesiącach 2025 roku dochody z biletów i opłat za brak biletu wyniosły 25,5 mln zł. To kwota wyższa o prawie dwa miliony złotych w porównaniu do tego samego okresu przed rokiem. 

REKLAMA

Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?

Zmodernizowany Kanał Dębicki pozwoli portowi w Szczecinie obsłużyć statki o zanurzeniu 11 m. Może konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do terminali w Niemczech.
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego / fot. YouTube / Grupa NDI

Co musisz wiedzieć?

  • Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 m i pogłębiono do 12,5 m.
  • Port przyjmie statki o zanurzeniu do 11 m – wcześniej 9,15 m.
  • Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie. Przebudowano Czeskie i Słowackie.
  • Wartość inwestycji – 343,1 mln zł.

Finał modernizacji w Porcie Szczecin‑Świnoujście

W Porcie Szczecin-Świnoujście dobiega końca jedna z największych hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat. Projekt "Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego", finansowany z UE, przygotowuje port na przyjęcie znacznie większych jednostek.

Dwa nowe nabrzeża i głębszy tor wodny

Jak informuje serwis gospodarkamorska.pl, w ramach robót Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 mpogłębiono do technicznej głębokości 12,5 m. Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie, a istniejące Czeskie i Słowackie przebudowano. Nowa infrastruktura pozwoli cumować jednostki o zanurzeniu do 11 m, co znacząco zwiększa potencjał przeładunkowy portu.

Przy samej przebudowie nabrzeży pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzic oraz prawie 17 km kotew mikropalowych. W konstrukcjach znalazło się także ponad 12 000 m³ betonu.

Największym wyzwaniem była realizacja przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego, gdzie podczas prac natrafiliśmy na niezinwentaryzowane obiekty. Dodatkową trudnością był fakt, że przebudowa odbywała się w czynnym porcie, więc prace musiały być wykonywane na najwyższym poziomie pod stałym nadzorem BHP. Wszelkie trudności i problemy udało nam się na bieżąco rozwiązywać dzięki naszej wykwalifikowanej kadrze, ekipie nadzoru inwestorskiego oraz przy stałym kontakcie z nadzorem autorskim, a efektem naszej współpracy jest doprowadzenie inwestycji do finalnego etapu

powiedziała Irena Filipek, kierownik robót hydrotechnicznych w Grupie NDI.

Ile kosztowała inwestycja?

Całkowity koszt projektu to 343,1 mln zł. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka Grupa NDI, a nadzór sprawuje firma Sweco.

Około 85 % budżetu pochodzi z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Niemcy patrzą z niepokojem?

Po oddaniu Kanału Dębickiego do pełnej eksploatacji port w Szczecinie będzie mógł obsługiwać większe masowce i statki ro‑ro. Modernizacja pozwoli także konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do niemieckich terminali w Hamburgu czy Rostocku.

Segment masowy i projekt‑cargo

Poszerzenie Kanału Dębickiego do 200 m i pogłębienie do 12,5 m podniosło dopuszczalne zanurzenie statków w Szczecinie do 11 m. To wystarcza, by obsługiwać jednostki Handy/Supramax o ładowności 40–55 kt, a więc tę samą klasę, którą dziś regularnie przyjmuje Rostock. Nadal na korzyść niemieckiego portu przemawia głębokość – 13 m, lecz przy węglu, zbożach czy komponentach offshore liczy się koszt na tonę. Dodatkowym atutem polskiego portu są nowe nabrzeża Norweskie i Duńskie z torami 1435 mm, które otwierają bezpośrednie szlaki kolejowe na Czechy i Słowację, jak dotąd naturalne zaplecze Rostocku.

Ro‑ro wciąż domeną Niemców

Tam, gdzie liczy się szybkość załadunku naczep i regularność rejsów, Rostock zachowuje wyraźną przewagę. Posiada on sieć 20 dziennych połączeń promowych i obsługuje ponad 16 mln t cargo ro‑ro rocznie, podczas gdy Szczecin nadal operuje w tej niszy na znacznie mniejszą skalę. Modernizacja Szczecina nie zdetronizuje Rostocku, lecz zmusi go do ostrzejszej walki cenowej w sektorze ładunków masowych.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe