Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?

Zmodernizowany Kanał Dębicki pozwoli portowi w Szczecinie obsłużyć statki o zanurzeniu 11 m. Może konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do terminali w Niemczech.
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego / fot. YouTube / Grupa NDI

Co musisz wiedzieć?

  • Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 m i pogłębiono do 12,5 m.
  • Port przyjmie statki o zanurzeniu do 11 m – wcześniej 9,15 m.
  • Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie. Przebudowano Czeskie i Słowackie.
  • Wartość inwestycji – 343,1 mln zł.

Finał modernizacji w Porcie Szczecin‑Świnoujście

W Porcie Szczecin-Świnoujście dobiega końca jedna z największych hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat. Projekt "Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego", finansowany z UE, przygotowuje port na przyjęcie znacznie większych jednostek.

Dwa nowe nabrzeża i głębszy tor wodny

Jak informuje serwis gospodarkamorska.pl, w ramach robót Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 mpogłębiono do technicznej głębokości 12,5 m. Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie, a istniejące Czeskie i Słowackie przebudowano. Nowa infrastruktura pozwoli cumować jednostki o zanurzeniu do 11 m, co znacząco zwiększa potencjał przeładunkowy portu.

Przy samej przebudowie nabrzeży pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzic oraz prawie 17 km kotew mikropalowych. W konstrukcjach znalazło się także ponad 12 000 m³ betonu.

Największym wyzwaniem była realizacja przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego, gdzie podczas prac natrafiliśmy na niezinwentaryzowane obiekty. Dodatkową trudnością był fakt, że przebudowa odbywała się w czynnym porcie, więc prace musiały być wykonywane na najwyższym poziomie pod stałym nadzorem BHP. Wszelkie trudności i problemy udało nam się na bieżąco rozwiązywać dzięki naszej wykwalifikowanej kadrze, ekipie nadzoru inwestorskiego oraz przy stałym kontakcie z nadzorem autorskim, a efektem naszej współpracy jest doprowadzenie inwestycji do finalnego etapu

powiedziała Irena Filipek, kierownik robót hydrotechnicznych w Grupie NDI.

Ile kosztowała inwestycja?

Całkowity koszt projektu to 343,1 mln zł. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka Grupa NDI, a nadzór sprawuje firma Sweco.

Około 85 % budżetu pochodzi z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Niemcy patrzą z niepokojem?

Po oddaniu Kanału Dębickiego do pełnej eksploatacji port w Szczecinie będzie mógł obsługiwać większe masowce i statki ro‑ro. Modernizacja pozwoli także konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do niemieckich terminali w Hamburgu czy Rostocku.

Segment masowy i projekt‑cargo

Poszerzenie Kanału Dębickiego do 200 m i pogłębienie do 12,5 m podniosło dopuszczalne zanurzenie statków w Szczecinie do 11 m. To wystarcza, by obsługiwać jednostki Handy/Supramax o ładowności 40–55 kt, a więc tę samą klasę, którą dziś regularnie przyjmuje Rostock. Nadal na korzyść niemieckiego portu przemawia głębokość – 13 m, lecz przy węglu, zbożach czy komponentach offshore liczy się koszt na tonę. Dodatkowym atutem polskiego portu są nowe nabrzeża Norweskie i Duńskie z torami 1435 mm, które otwierają bezpośrednie szlaki kolejowe na Czechy i Słowację, jak dotąd naturalne zaplecze Rostocku.

Ro‑ro wciąż domeną Niemców

Tam, gdzie liczy się szybkość załadunku naczep i regularność rejsów, Rostock zachowuje wyraźną przewagę. Posiada on sieć 20 dziennych połączeń promowych i obsługuje ponad 16 mln t cargo ro‑ro rocznie, podczas gdy Szczecin nadal operuje w tej niszy na znacznie mniejszą skalę. Modernizacja Szczecina nie zdetronizuje Rostocku, lecz zmusi go do ostrzejszej walki cenowej w sektorze ładunków masowych.


 

POLECANE
Michał Ossowski: Żywy Znak dla Powstania Warszawskiego to hołd dla tych, którzy walczyli  o wolną Polskę Wiadomości
Michał Ossowski: Żywy Znak dla Powstania Warszawskiego to hołd dla tych, którzy walczyli o wolną Polskę

- Takie wydarzenia jak „Żywy Znak” są szczególnie ważne, ponieważ działają emocjonalnie i budują poczucie wspólnoty. Gdy młodzi ludzie stoją razem na Placu Zamkowym o godzinie 17:00 w upalny sierpniowy dzień, milczą, a potem wspólnie śpiewają Mazurek Dąbrowskiego, zaczynają głębiej zastanawiać się nad ideami, które przyświecały Powstańcom Warszawskim – mówi Michał Ossowski, redaktor naczelny „Tygodnika Solidarność” oraz członek Zarządu Fundacji Promocji Solidarności, w rozmowie z Gabrielą Słowińską.

ZUS wydał komunikat z ostatniej chwili
ZUS wydał komunikat

Aplikacja mZUS ma już ponad 800 tys. użytkowników i oferuje szybki dostęp do konta ZUS, świadczeń rodzinnych i kalkulatora emerytalnego – informuje we wtorek ZUS.

tylko u nas
Ryszard Czarnecki: Polska jest trendsetterem europejskiej prawicy

Konferencja MEGA (Make Europe Great Again), której kolejna edycja właśnie trwa w Kiszyniowie, staje się ważną platformą spotkań europejskiej prawicy. O roli Polski, napięciach w Unii Europejskiej oraz kondycji mołdawskiego konserwatyzmu z Ryszardem Czarneckim rozmawia Konrad Wernicki.

Na granicy w ruch poszły proce i niebezpieczne narzędzia. Straż Graniczna wydała komunikat pilne
Na granicy w ruch poszły proce i niebezpieczne narzędzia. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy, która znajduje się pod naciskiem ataku hybrydowego zarówno ze strony Białorusi, jak i Niemiec. "Migranci używają również proc i niebezpiecznych narzędzi" - podkreśliła straż w raporcie i opublikowała nagrania.

Krok w stronę wojny. Miedwiediew grozi Trumpowi z ostatniej chwili
"Krok w stronę wojny". Miedwiediew grozi Trumpowi

"Każde nowe ultimatum jest groźbą i krokiem w stronę wojny” - stwierdził Dmitrij Miedwiediew na platformie X, odnosząc się do wypowiedzi Donalda Trumpa, który stwierdził, że "wyznaczy nowy termin ultimatum Putinowi".

Podpalenia w Polsce. ABW: Kolumbijczyk usłyszał zarzuty z ostatniej chwili
Podpalenia w Polsce. ABW: Kolumbijczyk usłyszał zarzuty

Funkcjonariusze ABW ustalili, że za dwoma podpaleniami, które miały miejsce w 2024 roku w Polsce stoi 27-letni Kolumbijczyk działający na zlecenie rosyjskiego wywiadu – poinformował we wtorek rzecznik MSWiA Jacek Dobrzyński.

Ulewy nad Polską. Szef MSWiA: Wydaje się, że dwie najgorsze noce za nami z ostatniej chwili
Ulewy nad Polską. Szef MSWiA: Wydaje się, że dwie najgorsze noce za nami

– Wydaje się, że te dwie noce o największym zagrożeniu już poza nami – ocenił we wtorek rano minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński, zastrzegając, że czeka jeszcze na pełne informacje. Dodał, że w poniedziałek straż pożarna interweniowała blisko trzy tysiące razy.

Nowy komunikat IMGW. Oto co nas czeka pilne
Nowy komunikat IMGW. Oto co nas czeka

Pogoda się stabilizuje, są prognozowane przejaśnienia, choć na wschodzie utrzyma się deszczowa aura. Nadal jednak obowiązują ostrzeżenia hydrologiczne 1. i 2. stopnia dla ponad 10 województw. Sprawdź na mapie, jak wygląda aktualna sytuacja.

Przewrót w KRRiT. Maciej Świrski podjął decyzję z ostatniej chwili
Przewrót w KRRiT. Maciej Świrski podjął decyzję

Maciej Świrski poinformował we wtorek rano, że nie będzie "podejmował działań zmierzających do odwrócenia poniedziałkowej decyzji członków KRRiT" o odwołaniu go z funkcji przewodniczącego Rady.

Złe wieści dla Tuska. Polacy nie mają złudzeń z ostatniej chwili
Złe wieści dla Tuska. Polacy nie mają złudzeń

Blisko 80 proc. Polaków uważa, że rekonstrukcja nie wpłynęła na to, jak postrzegają rząd Donalda Tuska – wynika z badania IBRiS dla "Rzeczpospolitej".

REKLAMA

Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?

Zmodernizowany Kanał Dębicki pozwoli portowi w Szczecinie obsłużyć statki o zanurzeniu 11 m. Może konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do terminali w Niemczech.
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego / fot. YouTube / Grupa NDI

Co musisz wiedzieć?

  • Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 m i pogłębiono do 12,5 m.
  • Port przyjmie statki o zanurzeniu do 11 m – wcześniej 9,15 m.
  • Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie. Przebudowano Czeskie i Słowackie.
  • Wartość inwestycji – 343,1 mln zł.

Finał modernizacji w Porcie Szczecin‑Świnoujście

W Porcie Szczecin-Świnoujście dobiega końca jedna z największych hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat. Projekt "Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego", finansowany z UE, przygotowuje port na przyjęcie znacznie większych jednostek.

Dwa nowe nabrzeża i głębszy tor wodny

Jak informuje serwis gospodarkamorska.pl, w ramach robót Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 mpogłębiono do technicznej głębokości 12,5 m. Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie, a istniejące Czeskie i Słowackie przebudowano. Nowa infrastruktura pozwoli cumować jednostki o zanurzeniu do 11 m, co znacząco zwiększa potencjał przeładunkowy portu.

Przy samej przebudowie nabrzeży pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzic oraz prawie 17 km kotew mikropalowych. W konstrukcjach znalazło się także ponad 12 000 m³ betonu.

Największym wyzwaniem była realizacja przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego, gdzie podczas prac natrafiliśmy na niezinwentaryzowane obiekty. Dodatkową trudnością był fakt, że przebudowa odbywała się w czynnym porcie, więc prace musiały być wykonywane na najwyższym poziomie pod stałym nadzorem BHP. Wszelkie trudności i problemy udało nam się na bieżąco rozwiązywać dzięki naszej wykwalifikowanej kadrze, ekipie nadzoru inwestorskiego oraz przy stałym kontakcie z nadzorem autorskim, a efektem naszej współpracy jest doprowadzenie inwestycji do finalnego etapu

powiedziała Irena Filipek, kierownik robót hydrotechnicznych w Grupie NDI.

Ile kosztowała inwestycja?

Całkowity koszt projektu to 343,1 mln zł. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka Grupa NDI, a nadzór sprawuje firma Sweco.

Około 85 % budżetu pochodzi z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Niemcy patrzą z niepokojem?

Po oddaniu Kanału Dębickiego do pełnej eksploatacji port w Szczecinie będzie mógł obsługiwać większe masowce i statki ro‑ro. Modernizacja pozwoli także konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do niemieckich terminali w Hamburgu czy Rostocku.

Segment masowy i projekt‑cargo

Poszerzenie Kanału Dębickiego do 200 m i pogłębienie do 12,5 m podniosło dopuszczalne zanurzenie statków w Szczecinie do 11 m. To wystarcza, by obsługiwać jednostki Handy/Supramax o ładowności 40–55 kt, a więc tę samą klasę, którą dziś regularnie przyjmuje Rostock. Nadal na korzyść niemieckiego portu przemawia głębokość – 13 m, lecz przy węglu, zbożach czy komponentach offshore liczy się koszt na tonę. Dodatkowym atutem polskiego portu są nowe nabrzeża Norweskie i Duńskie z torami 1435 mm, które otwierają bezpośrednie szlaki kolejowe na Czechy i Słowację, jak dotąd naturalne zaplecze Rostocku.

Ro‑ro wciąż domeną Niemców

Tam, gdzie liczy się szybkość załadunku naczep i regularność rejsów, Rostock zachowuje wyraźną przewagę. Posiada on sieć 20 dziennych połączeń promowych i obsługuje ponad 16 mln t cargo ro‑ro rocznie, podczas gdy Szczecin nadal operuje w tej niszy na znacznie mniejszą skalę. Modernizacja Szczecina nie zdetronizuje Rostocku, lecz zmusi go do ostrzejszej walki cenowej w sektorze ładunków masowych.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe