Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?

Zmodernizowany Kanał Dębicki pozwoli portowi w Szczecinie obsłużyć statki o zanurzeniu 11 m. Może konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do terminali w Niemczech.
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego / fot. YouTube / Grupa NDI

Co musisz wiedzieć?

  • Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 m i pogłębiono do 12,5 m.
  • Port przyjmie statki o zanurzeniu do 11 m – wcześniej 9,15 m.
  • Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie. Przebudowano Czeskie i Słowackie.
  • Wartość inwestycji – 343,1 mln zł.

Finał modernizacji w Porcie Szczecin‑Świnoujście

W Porcie Szczecin-Świnoujście dobiega końca jedna z największych hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat. Projekt "Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego", finansowany z UE, przygotowuje port na przyjęcie znacznie większych jednostek.

Dwa nowe nabrzeża i głębszy tor wodny

Jak informuje serwis gospodarkamorska.pl, w ramach robót Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 mpogłębiono do technicznej głębokości 12,5 m. Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie, a istniejące Czeskie i Słowackie przebudowano. Nowa infrastruktura pozwoli cumować jednostki o zanurzeniu do 11 m, co znacząco zwiększa potencjał przeładunkowy portu.

Przy samej przebudowie nabrzeży pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzic oraz prawie 17 km kotew mikropalowych. W konstrukcjach znalazło się także ponad 12 000 m³ betonu.

Największym wyzwaniem była realizacja przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego, gdzie podczas prac natrafiliśmy na niezinwentaryzowane obiekty. Dodatkową trudnością był fakt, że przebudowa odbywała się w czynnym porcie, więc prace musiały być wykonywane na najwyższym poziomie pod stałym nadzorem BHP. Wszelkie trudności i problemy udało nam się na bieżąco rozwiązywać dzięki naszej wykwalifikowanej kadrze, ekipie nadzoru inwestorskiego oraz przy stałym kontakcie z nadzorem autorskim, a efektem naszej współpracy jest doprowadzenie inwestycji do finalnego etapu

powiedziała Irena Filipek, kierownik robót hydrotechnicznych w Grupie NDI.

Ile kosztowała inwestycja?

Całkowity koszt projektu to 343,1 mln zł. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka Grupa NDI, a nadzór sprawuje firma Sweco.

Około 85 % budżetu pochodzi z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Niemcy patrzą z niepokojem?

Po oddaniu Kanału Dębickiego do pełnej eksploatacji port w Szczecinie będzie mógł obsługiwać większe masowce i statki ro‑ro. Modernizacja pozwoli także konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do niemieckich terminali w Hamburgu czy Rostocku.

Segment masowy i projekt‑cargo

Poszerzenie Kanału Dębickiego do 200 m i pogłębienie do 12,5 m podniosło dopuszczalne zanurzenie statków w Szczecinie do 11 m. To wystarcza, by obsługiwać jednostki Handy/Supramax o ładowności 40–55 kt, a więc tę samą klasę, którą dziś regularnie przyjmuje Rostock. Nadal na korzyść niemieckiego portu przemawia głębokość – 13 m, lecz przy węglu, zbożach czy komponentach offshore liczy się koszt na tonę. Dodatkowym atutem polskiego portu są nowe nabrzeża Norweskie i Duńskie z torami 1435 mm, które otwierają bezpośrednie szlaki kolejowe na Czechy i Słowację, jak dotąd naturalne zaplecze Rostocku.

Ro‑ro wciąż domeną Niemców

Tam, gdzie liczy się szybkość załadunku naczep i regularność rejsów, Rostock zachowuje wyraźną przewagę. Posiada on sieć 20 dziennych połączeń promowych i obsługuje ponad 16 mln t cargo ro‑ro rocznie, podczas gdy Szczecin nadal operuje w tej niszy na znacznie mniejszą skalę. Modernizacja Szczecina nie zdetronizuje Rostocku, lecz zmusi go do ostrzejszej walki cenowej w sektorze ładunków masowych.


 

POLECANE
Ministerstwo Sprawiedliwości mianowało nowego rzecznika dyscyplinarnego sędziów. Pierwsze zadanie: usunąć rzeczników z ostatniej chwili
Ministerstwo Sprawiedliwości mianowało nowego rzecznika dyscyplinarnego sędziów. Pierwsze zadanie: usunąć rzeczników

Nowym rzecznikiem dyscyplinarnym sędziów sądów powszechnych została Joanna Raczkowska - przekazało PAP w poniedziałek Ministerstwo Sprawiedliwości. Raczkowska jest sędzią Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa; pracuje w Wydziale Karnym.

Premier: zneutralizowano drona nad budynkami rządu i Belwederem. Zatrzymano Białorusinów z ostatniej chwili
Premier: zneutralizowano drona nad budynkami rządu i Belwederem. Zatrzymano Białorusinów

Premier Donald Tusk poinformował w poniedziałek wieczorem, że Służba Ochrony Państwa zneutralizowała drona operującego nad budynkami rządowymi (Parkowa) i Belwederem. Jak przekazał, zatrzymano dwóch obywateli Białorusi. Policja bada okoliczności incydentu - dodał.

Tego nie mogli mu wybaczyć, dlatego Charlie Kirk musiał umrzeć tylko u nas
Tego nie mogli mu wybaczyć, dlatego Charlie Kirk musiał umrzeć

W chwili, gdy trafiła go kula, stał pod namiotem z napisem-mottem jego działalności "udowodnij mi, że się mylę". Zamachowiec mu tego nie udowodnił. Wręcz przeciwnie.

Prawica po wyborach szykuje bombę. Będzie sanacja sądownictwa? z ostatniej chwili
"Prawica po wyborach szykuje bombę". Będzie "sanacja sądownictwa"?

Na polskiej scenie politycznej szykuje się uderzenie, które może zmienić oblicze wymiaru sprawiedliwości na długie lata - czytamy we wpisie komentatora platformy X, znanego jako Jack Strong. Chodzi o nowy projekt ustawy, który, jak twierdzi autor wpisu, "rodzi się w kręgach prawicy". "Jego celem jest przeciwdziałanie anarchizacji polskiego wymiaru sprawiedliwości". Projekt ten miałby być już nazywany „sanacją sądownictwa”.

Ani żona Cezara ani bezstronna Temida. Wątpliwa reputacja TSUE tylko u nas
Ani żona Cezara ani bezstronna Temida. Wątpliwa reputacja TSUE

Po raz kolejny Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej próbuje ingerować w polski system sądowniczy. Przypomnijmy, też po raz kolejny, że nie ma on do tego żadnych uprawnień, ponieważ „wszelkie kompetencje nieprzyznane Unii w traktatach należą do państw członkowskich” (artykuł 5 Traktatu o Unii Europejskiej), a w zakresie sądownictwa państwa członkowskie nie przyznały Unii żadnych kompetencji.

Nowe informacje ws. ostrzelania auta polskiego europosła w Brukseli. Wygląda na zaplanowane działania Wiadomości
Nowe informacje ws. ostrzelania auta polskiego europosła w Brukseli. "Wygląda na zaplanowane działania"

Waldemar Buda napisał o ostrzelaniu swojego samochodu w Brukseli: "9 precyzyjnych strzałów, w momencie ataku nie byłem w aucie". Europoseł PiS zaznaczył, że tylko jego samochód został potraktowany w ten sposób. Jego zdaniem zatem, atak wygląda na zaplanowane działanie. Sprawę badają belgijskie służby.    

Karol Nawrocki w Niemczech. Deutsche Welle: wróci kwestia reparacji Wiadomości
Karol Nawrocki w Niemczech. Deutsche Welle: "wróci kwestia reparacji"

Prezydent Polski Karol Nawrocki przybywa do Berlina z pierwszą wizytą zagraniczną. Niemiecki rząd podkreśla wagę utrzymywania bliskich relacji z Polską, wskazując na wspólne interesy w zakresie bezpieczeństwa. Niemieckie media podkreślają też temat reparacji, do których ma wrócić Karol Nawrocki z prezydentem Frankiem-Walterem Steinmeierem

Komunikat dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego pilne
Komunikat dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego

Ważna informacja dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego. W związku z budową obwodnicy Opatowa muszą się liczyć z poważnymi utrudnieniami na drogach.

Von der Leyen broni Zielonego Ładu: Świat puka się w głowę. Co zrobi polski rząd? z ostatniej chwili
Von der Leyen broni Zielonego Ładu: "Świat puka się w głowę". Co zrobi polski rząd?

Dzisiejszy kurs Komisji Europejskiej jest nieodpowiedzialny - ocenili europosłowie PiS odnosząc się do wystąpienia szefowej KE Ursuli von der Leyen w PE . Świat puka się po głowie, kiedy to wszystko słyszy; żądamy weta polskiego - mówiła Anna Zalewska.

Zła wiadomość dla pana ministra. Waldemar Żurek odwołał sędziów wbrew negatywnym opiniom pilne
"Zła wiadomość dla pana ministra". Waldemar Żurek odwołał sędziów wbrew negatywnym opiniom

Ministerstwo Sprawiedliwości poinformowało, że minister Waldemar Żurek odwołał 25 prezesów i wiceprezesów sądów, mimo że kolegia sądów wydały negatywne opinie wobec wniosków o ich odwołanie. Żurek pominął też KRS, której nie uznaje. "To  nie wywołuje jakichkolwiek skutków prawnych" - skomentował na platformie X mec. Bartosz Lewandowski.

REKLAMA

Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?

Zmodernizowany Kanał Dębicki pozwoli portowi w Szczecinie obsłużyć statki o zanurzeniu 11 m. Może konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do terminali w Niemczech.
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego Szczecin gotowy na giganty. Niemcy mają powody do obaw?
Końcowy etap przebudowy Kanału Dębickiego / fot. YouTube / Grupa NDI

Co musisz wiedzieć?

  • Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 m i pogłębiono do 12,5 m.
  • Port przyjmie statki o zanurzeniu do 11 m – wcześniej 9,15 m.
  • Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie. Przebudowano Czeskie i Słowackie.
  • Wartość inwestycji – 343,1 mln zł.

Finał modernizacji w Porcie Szczecin‑Świnoujście

W Porcie Szczecin-Świnoujście dobiega końca jedna z największych hydrotechnicznych modernizacji ostatnich lat. Projekt "Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego", finansowany z UE, przygotowuje port na przyjęcie znacznie większych jednostek.

Dwa nowe nabrzeża i głębszy tor wodny

Jak informuje serwis gospodarkamorska.pl, w ramach robót Kanał Dębicki poszerzono z 120 do 200 mpogłębiono do technicznej głębokości 12,5 m. Powstały nabrzeża Norweskie i Duńskie, a istniejące Czeskie i Słowackie przebudowano. Nowa infrastruktura pozwoli cumować jednostki o zanurzeniu do 11 m, co znacząco zwiększa potencjał przeładunkowy portu.

Przy samej przebudowie nabrzeży pogrążono ponad 20 km rur stalowych, 15 km grodzic oraz prawie 17 km kotew mikropalowych. W konstrukcjach znalazło się także ponad 12 000 m³ betonu.

Największym wyzwaniem była realizacja przebudowy Nabrzeża Czeskiego i Słowackiego, gdzie podczas prac natrafiliśmy na niezinwentaryzowane obiekty. Dodatkową trudnością był fakt, że przebudowa odbywała się w czynnym porcie, więc prace musiały być wykonywane na najwyższym poziomie pod stałym nadzorem BHP. Wszelkie trudności i problemy udało nam się na bieżąco rozwiązywać dzięki naszej wykwalifikowanej kadrze, ekipie nadzoru inwestorskiego oraz przy stałym kontakcie z nadzorem autorskim, a efektem naszej współpracy jest doprowadzenie inwestycji do finalnego etapu

powiedziała Irena Filipek, kierownik robót hydrotechnicznych w Grupie NDI.

Ile kosztowała inwestycja?

Całkowity koszt projektu to 343,1 mln zł. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, wykonawcą sopocka Grupa NDI, a nadzór sprawuje firma Sweco.

Około 85 % budżetu pochodzi z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Niemcy patrzą z niepokojem?

Po oddaniu Kanału Dębickiego do pełnej eksploatacji port w Szczecinie będzie mógł obsługiwać większe masowce i statki ro‑ro. Modernizacja pozwoli także konkurować o ładunki, które dotąd trafiały do niemieckich terminali w Hamburgu czy Rostocku.

Segment masowy i projekt‑cargo

Poszerzenie Kanału Dębickiego do 200 m i pogłębienie do 12,5 m podniosło dopuszczalne zanurzenie statków w Szczecinie do 11 m. To wystarcza, by obsługiwać jednostki Handy/Supramax o ładowności 40–55 kt, a więc tę samą klasę, którą dziś regularnie przyjmuje Rostock. Nadal na korzyść niemieckiego portu przemawia głębokość – 13 m, lecz przy węglu, zbożach czy komponentach offshore liczy się koszt na tonę. Dodatkowym atutem polskiego portu są nowe nabrzeża Norweskie i Duńskie z torami 1435 mm, które otwierają bezpośrednie szlaki kolejowe na Czechy i Słowację, jak dotąd naturalne zaplecze Rostocku.

Ro‑ro wciąż domeną Niemców

Tam, gdzie liczy się szybkość załadunku naczep i regularność rejsów, Rostock zachowuje wyraźną przewagę. Posiada on sieć 20 dziennych połączeń promowych i obsługuje ponad 16 mln t cargo ro‑ro rocznie, podczas gdy Szczecin nadal operuje w tej niszy na znacznie mniejszą skalę. Modernizacja Szczecina nie zdetronizuje Rostocku, lecz zmusi go do ostrzejszej walki cenowej w sektorze ładunków masowych.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe