Gigantyczna kara za zmowę cenową nałożona na polskie sklepy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w środę, że postępowanie antymonopolowe wykazało, że spółka Jura Poland wraz z oficjalnymi dystrybutorami, którzy jednocześnie byli sprzedawcami detalicznymi, zawarła porozumienie ograniczające konkurencję.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył więc łącznie ponad 66 mln zł na Jura Poland i jej czterech kontrahentów: Euro-net (m.in. sklepy RTV Euro AGD), Media Saturn Holding (sklepy stacjonarne Media Markt), Media Saturn Online (sklep internetowy Media Markt) i Terg (m.in. sklepy Media Expert).
- "Doceniam ten list" - Trump o wiadomości od Zełenskiego
- Nowe informacje ws. sprzedaży TVN. Komu Tusk odda stację należącą do Warner Bros. Discovery?
- Światowej sławy ekspert "wylatuje" z Instytutu Lotnictwa, żeby zrobić miejsce członkowi Platformy
- Komunikat dla mieszkańców Warszawy
Gigantyczna kara za zmowę cenową nałożona na polskie sklepy
Niedozwolone porozumienie trwało co najmniej od lipca 2013 do listopada 2022 r. W pierwszym roku do zmowy, oprócz Jura Poland, należały spółki Media Saturn Holding i Media Saturn Online. W 2014 r. dołączyła spółka Terg, natomiast w 2019 r. spółka Euro-net.
Jura Poland jest wyłącznym importerem ekspresów do kawy marki Jura.
Jak podał UOKiK z materiału dowodowego uzyskanego m.in. podczas przeszukania w siedzibie kilku spółek wynika, że przedsiębiorcy uzgodnili minimalne ceny odsprzedaży ekspresów Jura oraz akcesoriów do nich. Zwrócił uwagę, że tych produktów nie można było kupić taniej niż w cenach ustalanych przez importera. Dotyczyło to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.
Jura monitorowała ceny i interweniowała
Według urzędu przedsiębiorcy zmówili się również co do wysokości cen stosowanych w promocjach i podczas wyprzedaży, a także rodzajów i wartości gratisów dla konsumentów.
Jura Poland monitorowała ceny stosowane przez dystrybutorów i interweniowała, jeśli próbowali sprzedawać ekspresy w niższych cenach. Informowała wówczas sprzedawców o możliwych konsekwencjach, m.in. wstrzymaniu dostaw lub rozwiązaniu umowy
– przekazał UOKiK, zaznaczając, że sami dystrybutorzy również sprawdzali, czy pozostali uczestnicy zmowy stosują się do jej ustaleń. UOKiK wykrył, że wymiana informacji odbywała się za pośrednictwem telefonów, poczty elektronicznej, komunikatora WhatsApp oraz SMS-ów.
Uzgodnień dotyczących cen Jura Poland dokonywała także podczas spotkań z dystrybutorami.
Ceny nie były ustalane samodzielnie
W efekcie nielegalnego porozumienia przez 10 lat ceny ekspresów Jura nie były ustalane samodzielnie przez sprzedawców w warunkach uczciwej konkurencji. To oznacza, że konsumenci nie mieli możliwości zakupu tych produktów w cenach niższych niż odgórnie ustalone
– stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jak podał UOKiK, Terg otrzymał karę w wysokości 30 065 250 zł, Jura Poland – 12 212 000 zł, Euro-net – 10 500 450 zł, Media Saturn Online – 6 772 000 zł, a Media Saturn Holding Polska – 6 549 000 zł.
Zmowa cenowa to porozumienie firm funkcjonujących na danym rynku dotyczące poziomu cen, co niweluje wzajemną konkurencję. W szerszym kontekście zmową nazywa się sytuację, w której dwa lub większa liczba przedsiębiorstw wspólnie ustalają ceny lub wielkości produkcji, dokonują podziału rynku lub wspólnie podejmują decyzje handlowe.