Niemiecka organizacja klimatyczna przyłapana

Niemiecki serwis informacyjny Table.Media w szokującym materiale twierdzi, że znana niemiecka organizacja ekologiczna Deutsche Umwelthilfe (DUH) miała oferować lobbing na rzecz gazu, domagając się w zamian ponad 2 mln euro.
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe Niemiecka organizacja klimatyczna przyłapana
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Działalność Deutsche Umwelthilfe (DUH)

Deutsche Umwelthilfe (DUH) to niemiecka organizacja ekologiczna, która w ostatnich latach zasłynęła głównie dzięki ostrej krytyce używania oleju napędowego (diesla) w transporcie, co doprowadziło do zakazu jego używania w niektórych niemieckich miastach. Organizacja ma status pożytku publicznego, co daje jej prawo do pozywania podmiotów naruszających przepisy o emisjach; prowadzi kontrole przestrzegania norm emisji przez dealerów samochodowych i etykiet energetycznych na sprzętach AGD.

Szokujące doniesienia

Jak wskazują niemieckie media, obecnie jednak pojawiają się wątpliwości, czy stowarzyszenie rzeczywiście realizuje wyłącznie cele charytatywne. Niemiecki serwis Table.Media poinformował, że dotarł do dokumentów, z których wynika, że w 2016 r. DUH miał zaoferować stowarzyszeniu branży gazowej możliwość lobbowania na rzecz wykorzystania gazu kopalnego jako paliwa w sektorze transportu w zamian za zapłatę 2,1 mln euro. Celem kampanii miało być zwiększenie presji na miasta i rządy krajowe, aby ograniczyły liczbę dieslowych taksówek i zastąpiły je flotą pojazdów ekologicznych.

Oferta składa się z dziewięciu stron A4 i jest podpisana przez szefa DUH Jürgena Rescha. Jednym z celów przedstawionej kampanii było wywarcie presji politycznej na miasta i rządy stanowe. Projekt kampanii brzmi dosłownie: „Wezwij wszystkie miasta (i odpowiednie rządy stanowe) z planami czystego powietrza i strefami ekologicznymi (…) do podjęcia działań w celu zmniejszenia liczby taksówek napędzanych olejem napędowym w krótkim okresie i zbudowania jak największej floty przyjaznych dla środowiska taksówek”. Stowarzyszenie lobbujące na rzecz gazu ziemnego otrzymało również możliwość uwzględnienia zapotrzebowania na tak zwane taksówki ekologiczne w „modelowych pozwach sądowych w celu egzekwowania i zaostrzenia stref ekologicznych”

– głosi publikacja. Jak czytamy, DUH za realizację przedstawionych działań miał domagać się nakładów finansowych w wysokości 750 tys. euro w 2017 r., 700 tys. euro w 2018 r. i 650 tys. euro w 2019 r.

Oferta na trzyletnią kampanię pochodzi z 2 grudnia 2016 r. i została skierowana do stowarzyszenia Erdgas Mobil. Erdgas Mobil nazywa się teraz Zukunft Gas i jest wspierany przez wiodące firmy z branży gazowej, w tym Total i Wintershall, a także wiele przedsiębiorstw komunalnych

– podaje Table.Media. 

Duży wpływ na decyzje UE?

Jak czytamy w publikacji, DUH utrzymuje bliskie kontakty z organizacjami takimi jak „Transport & Environment” oraz „Agora Verkehrswende”, które mają duży wpływ na decyzje UE, na przykład te dotyczące zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku.

Stanowisko firmy

Organizacja DUH proszona o komentarz w tej sprawie przez niemiecki serwis focus.de poinformowała, że oferta ostatecznie złożona ww. organizacji lobbingowej nie była ani kampanią, ani usługą.

Pod koniec 2016 r. wysłaliśmy do Erdgas Info zarys projektu „Czyste powietrze dzięki czystym napędom” wraz z podziałem oczekiwanych kosztów tego trzyletniego projektu. Po ujawnieniu skandalu związanego z emisją spalin z silników wysokoprężnych i odkryciu niezwykle wysokiej emisji cząstek stałych w taksówkach z silnikami wysokoprężnymi projekt miał pomóc w utrzymaniu czystego powietrza, a tym samym chronić środowisko i ludzi w niemieckich miastach

– powiedział rzecznik DUH.

"Ich siła stale rośnie"

W podsumowaniu „Focus” stwierdza, że dla milionów kierowców samochodów w Niemczech wszystko to prowadzi do interesującego wniosku. 

Wszystkie kwestie, które bezpośrednio dotyczą kierowców – od zakazów prowadzenia pojazdów po zakaz stosowania silników spalinowych, wyższe podatki od emisji CO2, ograniczenia prędkości i wiele innych – nie są już podejmowane wyłącznie przez członków parlamentu, których wybrali. Sieci lobbystyczne, grupy interesu – nie tylko te o „zielonym” pochodzeniu – i sama branża od lat zajmują miejsce za kierownicą. I coraz częściej to oni przejmują stery

– kwituje niemiecki serwis.


 

POLECANE
Chopin w huku eksplozji. Polscy artyści w Powstaniu Warszawskim gorące
Chopin w huku eksplozji. Polscy artyści w Powstaniu Warszawskim

W sierpniu 1944 roku, w dusznej piwnicy jednej z warszawskich kamienic, spod palców Jana Ekiera płyną dźwięki „Etiudy Rewolucyjnej” Chopina. Melodia, symbol polskiego buntu i niezłomności, miesza się z hukiem eksplodujących pocisków moździerzowych.

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

Kolizja z samochodem na torach, opóźnienia i brak wagonów dla osób z niepełnosprawnościami – 2 sierpnia 2025 roku przyniósł szereg utrudnień dla pasażerów PKP Intercity. Spółka wydała komunikat dla podróżnych. Sprawdź, czy utrudnienia dotyczą także twojej podróży.

Niemieckie media: Niemcy łamią wielką obietnicę złożoną światu pilne
Niemieckie media: Niemcy łamią wielką obietnicę złożoną światu

W projekcie budżetu federalnego Niemiec na 2026 rok brakuje wystarczających środków, by spełnić obietnicę przekazania 6 miliardów euro na międzynarodowe finansowanie działań na rzecz klimatu - donosi portal Focus.de.

Polacy zabrali głos ws. Hołowni. Złe wieści dla marszałka Sejmu [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Polacy zabrali głos ws. Hołowni. Złe wieści dla marszałka Sejmu [SONDAŻ]

Z badania SW Research dla dziennika "Rzeczpospolita" wynika, że większość Polaków nie chce, aby Szymon Hołownia był marszałkiem Sejmu do końca kadencji.

We Włoszech kwitną kradzieże kieszonkowe nowej generacji Wiadomości
We Włoszech kwitną kradzieże kieszonkowe nowej generacji

Włoskie służby ostrzegają przed nowym, coraz popularniejszym zjawiskiem przestępczym, które może wkrótce stać się zmorą europejskich miast. Tzw. „kradzieże kieszonkowe 2.0” pojawiły się już m.in. w Sorrento i Rzymie.

Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Od soboty 2 sierpnia we Wrocławiu rozpoczyna się ważna inwestycja drogowa. Rusza remont nawierzchni w tunelach pod placem Dominikańskim. Kierowcy muszą przygotować się na spore utrudnienia – ruch będzie odbywał się tylko jednym pasem w każdą stronę. To kolejny etap programu „Wrocław na Dobrej Drodze 2025”.

Seria eksplozji na okupowanym Krymie. Zamknięto Most Krymski z ostatniej chwili
Seria eksplozji na okupowanym Krymie. Zamknięto Most Krymski

Okupowanym przez Rosję Półwyspem Krymskim wstrząsnęła w nocy z piątku na sobotę seria eksplozji, w odpowiedzi na którą na kilka godzin zamknięto dla ruchu Most Krymski - poinformował portal Ukrainska Prawda, powołując się na wpisy w portalach społecznościowych.

Wiadomo, kto zostanie kapelanem prezydenta Karola Nawrockiego. Padło nazwisko pilne
Wiadomo, kto zostanie kapelanem prezydenta Karola Nawrockiego. Padło nazwisko

Federacja Młodzieży Walczącej poinformowała, że ks. Jarosław Wąsowicz obejmie funkcję kapelana prezydenta RP Karola Nawrockiego. Przedstawiciele organizacji nie kryją dumy i wzruszenia z tego powodu: „To wielki zaszczyt, ważne zobowiązanie i ogromna radość – powód do dumy dla całego naszego środowiska” – podkreślili w swoim komunikacie.

Chłodniejszy sierpień? Na upały się nie zanosi Wiadomości
Chłodniejszy sierpień? Na upały się nie zanosi

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej opublikował najnowsze prognozy długoterminowe dotyczące pogody na sierpień. Ci, którzy liczyli na powrót solidnych letnich upałów, mogą się rozczarować – szanse na temperatury przekraczające 30°C są bardzo niewielkie.

Legendarny zespół zagra w Warszawie. Komunikat dla uczestników i warszawiaków gorące
Legendarny zespół zagra w Warszawie. Komunikat dla uczestników i warszawiaków

W sobotni wieczór na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert legendarnej grupy heavy metalowej Iron Maiden. W związku z wydarzeniem, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zapowiedział istotne zmiany w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

REKLAMA

Niemiecka organizacja klimatyczna przyłapana

Niemiecki serwis informacyjny Table.Media w szokującym materiale twierdzi, że znana niemiecka organizacja ekologiczna Deutsche Umwelthilfe (DUH) miała oferować lobbing na rzecz gazu, domagając się w zamian ponad 2 mln euro.
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe Niemiecka organizacja klimatyczna przyłapana
Tankowanie pojazdu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Działalność Deutsche Umwelthilfe (DUH)

Deutsche Umwelthilfe (DUH) to niemiecka organizacja ekologiczna, która w ostatnich latach zasłynęła głównie dzięki ostrej krytyce używania oleju napędowego (diesla) w transporcie, co doprowadziło do zakazu jego używania w niektórych niemieckich miastach. Organizacja ma status pożytku publicznego, co daje jej prawo do pozywania podmiotów naruszających przepisy o emisjach; prowadzi kontrole przestrzegania norm emisji przez dealerów samochodowych i etykiet energetycznych na sprzętach AGD.

Szokujące doniesienia

Jak wskazują niemieckie media, obecnie jednak pojawiają się wątpliwości, czy stowarzyszenie rzeczywiście realizuje wyłącznie cele charytatywne. Niemiecki serwis Table.Media poinformował, że dotarł do dokumentów, z których wynika, że w 2016 r. DUH miał zaoferować stowarzyszeniu branży gazowej możliwość lobbowania na rzecz wykorzystania gazu kopalnego jako paliwa w sektorze transportu w zamian za zapłatę 2,1 mln euro. Celem kampanii miało być zwiększenie presji na miasta i rządy krajowe, aby ograniczyły liczbę dieslowych taksówek i zastąpiły je flotą pojazdów ekologicznych.

Oferta składa się z dziewięciu stron A4 i jest podpisana przez szefa DUH Jürgena Rescha. Jednym z celów przedstawionej kampanii było wywarcie presji politycznej na miasta i rządy stanowe. Projekt kampanii brzmi dosłownie: „Wezwij wszystkie miasta (i odpowiednie rządy stanowe) z planami czystego powietrza i strefami ekologicznymi (…) do podjęcia działań w celu zmniejszenia liczby taksówek napędzanych olejem napędowym w krótkim okresie i zbudowania jak największej floty przyjaznych dla środowiska taksówek”. Stowarzyszenie lobbujące na rzecz gazu ziemnego otrzymało również możliwość uwzględnienia zapotrzebowania na tak zwane taksówki ekologiczne w „modelowych pozwach sądowych w celu egzekwowania i zaostrzenia stref ekologicznych”

– głosi publikacja. Jak czytamy, DUH za realizację przedstawionych działań miał domagać się nakładów finansowych w wysokości 750 tys. euro w 2017 r., 700 tys. euro w 2018 r. i 650 tys. euro w 2019 r.

Oferta na trzyletnią kampanię pochodzi z 2 grudnia 2016 r. i została skierowana do stowarzyszenia Erdgas Mobil. Erdgas Mobil nazywa się teraz Zukunft Gas i jest wspierany przez wiodące firmy z branży gazowej, w tym Total i Wintershall, a także wiele przedsiębiorstw komunalnych

– podaje Table.Media. 

Duży wpływ na decyzje UE?

Jak czytamy w publikacji, DUH utrzymuje bliskie kontakty z organizacjami takimi jak „Transport & Environment” oraz „Agora Verkehrswende”, które mają duży wpływ na decyzje UE, na przykład te dotyczące zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku.

Stanowisko firmy

Organizacja DUH proszona o komentarz w tej sprawie przez niemiecki serwis focus.de poinformowała, że oferta ostatecznie złożona ww. organizacji lobbingowej nie była ani kampanią, ani usługą.

Pod koniec 2016 r. wysłaliśmy do Erdgas Info zarys projektu „Czyste powietrze dzięki czystym napędom” wraz z podziałem oczekiwanych kosztów tego trzyletniego projektu. Po ujawnieniu skandalu związanego z emisją spalin z silników wysokoprężnych i odkryciu niezwykle wysokiej emisji cząstek stałych w taksówkach z silnikami wysokoprężnymi projekt miał pomóc w utrzymaniu czystego powietrza, a tym samym chronić środowisko i ludzi w niemieckich miastach

– powiedział rzecznik DUH.

"Ich siła stale rośnie"

W podsumowaniu „Focus” stwierdza, że dla milionów kierowców samochodów w Niemczech wszystko to prowadzi do interesującego wniosku. 

Wszystkie kwestie, które bezpośrednio dotyczą kierowców – od zakazów prowadzenia pojazdów po zakaz stosowania silników spalinowych, wyższe podatki od emisji CO2, ograniczenia prędkości i wiele innych – nie są już podejmowane wyłącznie przez członków parlamentu, których wybrali. Sieci lobbystyczne, grupy interesu – nie tylko te o „zielonym” pochodzeniu – i sama branża od lat zajmują miejsce za kierownicą. I coraz częściej to oni przejmują stery

– kwituje niemiecki serwis.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe