Jacek Saryusz Wolski: "Reforma" budżetu UE ułatwi szantaż finansowy wobec państw członkowskich

Proponowana przez KE REWOLUCYJNA ZMIANA konstrukcji BUDŻETU UE w postaci stworzenia “PLANÓW KRAJOWYCH”, na modłę KPO, posłużyłaby do uzależnienia unijnych transferów do Państw Członkowskich od arbitralnie definiowanych “reform”, tak jak KE je “rozumie”
Ursula von der Leyen Jacek Saryusz Wolski:
Ursula von der Leyen / EPA/DUMITRU DORU Dostawca: PAP/EPA

Restrukturyzacja budżetu UE w ramach MFF/WRF > Wieloletnich Ram Finansowych (2028-2034) została zainicjowana przez KE, która pod pretekstem uproszczenia, planuje zastąpić ok 530 programów 27 PLANAMI KRAJOWYMI, specyficznymi dla każdego Państwa Członkowskiego, co ujawniło Politico opisując dokument roboczy Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu.

 

Warunkowość

Celowy “wyciek” tego dokumentu świadczy o tym że koncepcja ta jest już zaawansowana i szczegółowo rozpracowana a teraz chodzi o wstępne oswojenie opinii publicznej i ekspertów z tym rewolucyjnym ustrojowo zamysłem i zbadanie reakcji nań.

Komisja Europejska von der Leyen II zamierza przejść z budżetu opartego na programach do budżetu opartego na polityce, zgodnie z  metodą zastosowaną w przypadku po-covidowego Funduszu Odbudowy, gdzie odpowiednikiem Planów Krajowych były KPO - Krajowe Programy Operacyjne.

Głównym dążeniem jest uzależnienie unijnego finansowania od ZADANYCH CELÓW zwanych dla niepoznaki “reformami”. KE uznała za udany eksperyment uzależnienia finansowania od realizacji zadanych “kamieni milowych”, jak w przypadku Funduszu Odbudowy po-covidowej i sławetnych KPO.

Jak dotąd warunkowość w przypadku polityki spójności pozostawia dużą dozę swobody, co miałoby zostać zlikwidowane. Istnieją tzw. “warunki umożliwiające”, które należy spełnić, aby otrzymać pieniądze, ale są one takie same dla wszystkich Państw Członkowskich i to od nich zależy realizacja programów.

W przypadku Wspólnej Polityki Rolnej warunkowość ma zastosowanie tylko do rolników, a nie do państw
Obowiązują krajowe plany strategiczne, ale rządy mogą swobodnie ustalać własne priorytety. Dzięki nowemu proponowanemu modelowi KE mogłaby zmuszać wybrane Państwa Członkowskie do podjęcia np. działań w zakresie tzw. "zrównoważonego rolnictwa".

 

Szantaż finansowy

Dzięki zmianie zasad budżetowych KE mogłaby negocjować/narzucać różne warunki wybranym państwom, arbitralnie różnicując ich traktowanie. Tylko pod warunkiem przyjęcia określonych środków, w drodze ustaw/rozporządzeń, Państwa Członkowskie mogłyby otrzymywać pieniądze z UE.

KE miałaby więcej władzy dla przeforsowania preferowanych przez siebie “reform”.

Termin “reforma” jest używany przez KE w szerokim znaczeniu. W przypadku Funduszu Odbudowy i składających się nań KPO, “reforma” jest rozumiana jako działanie o znaczącym długoterminowym wpływie (reforma ustawodawcza, przyjęcie planu strategicznego itp.). Niekoniecznie są to tylko reformy mające na celu poprawę kontekstu makroekonomicznego lub fiskalnego kraju ( jak reforma systemu emerytalnego lub rynku pracy).

Reformy te mogłyby mieć też na celu zmiany w zakresie  poszczególnych sektorów lub polityk.

Rodzi to pytania dotyczące losów polityki spójności i  zakresu decyzji pozostawionych na poziomie regionów oraz obaw co do utraty dotychczasowych kompetencji regionów na  rzecz rządów.

Groziłoby to regresem z punktu widzenia zasady subsydiarności.

 

Centralizacja UE

Koncepcja rewolucyjnej zmiany zasad budżetowych UE wpisuje się w całościowy plan budowy unijnego SCENTRALIZOWANEGO SUPERPAŃSTWA UMYKAJĄCEGO DEMOKRATYCZNEJ KONTROLI i przypominającego jako żywo centralne planowanie i metody nakazowo-rozdzielcze

  1. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie UE, transferując kompetencje z poziomu Państw Członkowskich, na poziom UE
  2. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie Państw Członkowskich, odbierając kompetencje regionom
  3. Zwiększa władztwo struktur biurokratycznych na poziomie UE gdzie jest deficyt demokracji i słaba kontrola demokratyczna, redukując władztwo państw narodowych, gdzie dużo lepiej jest wykształcona i działa demokracja oraz kontrola demokratyczna
  4. Wprowadza zasadę uznaniowego różnicowania Państw Członkowskich zwiększając władzę “centrali” za cenę dezintegracji UE
  5. Gwałci traktatowe zasady subsydiarności i proporcjonalności art. 5 TUE

 

POLECANE
Raport PSP: Ponad 700 zgłoszeń w związku groźnymi burzami Wiadomości
Raport PSP: Ponad 700 zgłoszeń w związku groźnymi burzami

Do godz. 19 strażacy odebrali ponad 700 zgłoszeń związanych z usuwaniem skutków gwałtownych zjawisk atmosferycznych - poinformował w sobotę rzecznik prasowy Komendanta Głównego PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

Spotkanie Donalda Trumpa i Wołodymyra Zełenskiego. Padła data Wiadomości
Spotkanie Donalda Trumpa i Wołodymyra Zełenskiego. Padła data

- Trwają przygotowania do spotkania prezydentów obu krajów, które ma się odbyć podczas szczytu G7 w Kanadzie – powiedział w Andrij Jermak, szef kancelarii prezydenta Ukrainy.

Płońsk: Staranowali autem drzwi supermarketu, który następnie okradli. Są zatrzymani Wiadomości
Płońsk: Staranowali autem drzwi supermarketu, który następnie okradli. Są zatrzymani

Policjanci z Płońska ujęli pięciu obywateli Rumunii podejrzanych o włamanie do jednego z tamtejszych supermarketów. Sprawcy staranowali autem drzwi ewakuacyjne, zniszczyli stoisko z elektroniką i ukradli m.in. ponad 50 telefonów komórkowych. Wobec wszystkich sąd zastosował areszt.

Kto ze strony Chin pojedzie na rozmowy z USA? Padło nazwisko Wiadomości
Kto ze strony Chin pojedzie na rozmowy z USA? Padło nazwisko

- Wicepremier Chin He Lifeng złoży wizytę w Wielkiej Brytanii w dniach 8-13 czerwca na zaproszenie rządu brytyjskiego, gdzie odbędzie się pierwsze spotkanie mechanizmu konsultacji gospodarczych i handlowych z USA - przekazało w sobotę chińskie ministerstwo spraw zagranicznych.

Potentat produkcji paneli słonecznych składa wniosek o upadłość niemieckich spółek Wiadomości
Potentat produkcji paneli słonecznych składa wniosek o upadłość niemieckich spółek

Szwajcarski producent paneli słonecznych Meyer Burger ogłasza upadłość swoich niemieckich spółek zależnych. Producent zmaga się z konkurencją z Chin.

Szansa na przekroczenie prędkości światła gorące
Szansa na przekroczenie prędkości światła

Prof. Nikodem Popławski to potężny umysł, choć słowa tego należy używać zawsze z wielką pokorą. Jego koncepcja o tym, że czarne dziury tworzą nowe wszechświaty, została uznana przez "National Geographic" i czasopismo "Science" za jedną z dziesięciu najważniejszych w roku. To o nim Morgan Freeman w swoim słynnym cyklu programów „Curiosity” powiedział, że jest drugim Kopernikiem. Jego badaniom poświęcił cały odcinek. Przeprowadziliśmy w Nowym Jorku wywiad, który dziś pod linkiem poniżej ma swoją premierę.

Zaskakujący wynalazek brytyjskich naukowców. Bez mikroskopu się nie obejdzie z ostatniej chwili
Zaskakujący wynalazek brytyjskich naukowców. Bez mikroskopu się nie obejdzie

Fizycy z brytyjskiego Uniwersytetu Loughborough zbudowali "najmniejsze skrzypce świata", które można obejrzeć tylko pod mikroskopem. Instrument ma wymiary 13x35 mikronów.

Ruch Obrony Granic: przed chwilą policja niemiecka podrzuciła w Gubinie sześciu Somalijczyków Wiadomości
Ruch Obrony Granic: przed chwilą policja niemiecka podrzuciła w Gubinie sześciu Somalijczyków

- Przed chwilą policja niemiecka podrzuciła 6 Somalijczyków - poinformował jeden z członków Ruchu Obrony Granic, który w ramach patrolu obywatelskiego działa w Gubinie.

Popularny program Polsatu znika z anteny Wiadomości
Popularny program Polsatu znika z anteny

Poranny program „Halo, tu Polsat” zniknął z ramówki. Widzowie nie zobaczą go w najbliższym czasie, ponieważ stacja zdecydowała o wakacyjnej przerwie, która potrwa do sierpnia. Ostatni odcinek wyemitowano 1 czerwca.

Działacze PiS z odezwą do Kaczyńskiego. Chodzi o przywództwo w partii polityka
Działacze PiS z odezwą do Kaczyńskiego. Chodzi o przywództwo w partii

W trakcie Zjazdu Okręgowego PiS w Szczecinie działacze zwrócili się z apelem do Jarosława Kaczyńskiego. Politycy poparli jego kandydaturę na prezesa partii.

REKLAMA

Jacek Saryusz Wolski: "Reforma" budżetu UE ułatwi szantaż finansowy wobec państw członkowskich

Proponowana przez KE REWOLUCYJNA ZMIANA konstrukcji BUDŻETU UE w postaci stworzenia “PLANÓW KRAJOWYCH”, na modłę KPO, posłużyłaby do uzależnienia unijnych transferów do Państw Członkowskich od arbitralnie definiowanych “reform”, tak jak KE je “rozumie”
Ursula von der Leyen Jacek Saryusz Wolski:
Ursula von der Leyen / EPA/DUMITRU DORU Dostawca: PAP/EPA

Restrukturyzacja budżetu UE w ramach MFF/WRF > Wieloletnich Ram Finansowych (2028-2034) została zainicjowana przez KE, która pod pretekstem uproszczenia, planuje zastąpić ok 530 programów 27 PLANAMI KRAJOWYMI, specyficznymi dla każdego Państwa Członkowskiego, co ujawniło Politico opisując dokument roboczy Dyrekcji Generalnej ds. Budżetu.

 

Warunkowość

Celowy “wyciek” tego dokumentu świadczy o tym że koncepcja ta jest już zaawansowana i szczegółowo rozpracowana a teraz chodzi o wstępne oswojenie opinii publicznej i ekspertów z tym rewolucyjnym ustrojowo zamysłem i zbadanie reakcji nań.

Komisja Europejska von der Leyen II zamierza przejść z budżetu opartego na programach do budżetu opartego na polityce, zgodnie z  metodą zastosowaną w przypadku po-covidowego Funduszu Odbudowy, gdzie odpowiednikiem Planów Krajowych były KPO - Krajowe Programy Operacyjne.

Głównym dążeniem jest uzależnienie unijnego finansowania od ZADANYCH CELÓW zwanych dla niepoznaki “reformami”. KE uznała za udany eksperyment uzależnienia finansowania od realizacji zadanych “kamieni milowych”, jak w przypadku Funduszu Odbudowy po-covidowej i sławetnych KPO.

Jak dotąd warunkowość w przypadku polityki spójności pozostawia dużą dozę swobody, co miałoby zostać zlikwidowane. Istnieją tzw. “warunki umożliwiające”, które należy spełnić, aby otrzymać pieniądze, ale są one takie same dla wszystkich Państw Członkowskich i to od nich zależy realizacja programów.

W przypadku Wspólnej Polityki Rolnej warunkowość ma zastosowanie tylko do rolników, a nie do państw
Obowiązują krajowe plany strategiczne, ale rządy mogą swobodnie ustalać własne priorytety. Dzięki nowemu proponowanemu modelowi KE mogłaby zmuszać wybrane Państwa Członkowskie do podjęcia np. działań w zakresie tzw. "zrównoważonego rolnictwa".

 

Szantaż finansowy

Dzięki zmianie zasad budżetowych KE mogłaby negocjować/narzucać różne warunki wybranym państwom, arbitralnie różnicując ich traktowanie. Tylko pod warunkiem przyjęcia określonych środków, w drodze ustaw/rozporządzeń, Państwa Członkowskie mogłyby otrzymywać pieniądze z UE.

KE miałaby więcej władzy dla przeforsowania preferowanych przez siebie “reform”.

Termin “reforma” jest używany przez KE w szerokim znaczeniu. W przypadku Funduszu Odbudowy i składających się nań KPO, “reforma” jest rozumiana jako działanie o znaczącym długoterminowym wpływie (reforma ustawodawcza, przyjęcie planu strategicznego itp.). Niekoniecznie są to tylko reformy mające na celu poprawę kontekstu makroekonomicznego lub fiskalnego kraju ( jak reforma systemu emerytalnego lub rynku pracy).

Reformy te mogłyby mieć też na celu zmiany w zakresie  poszczególnych sektorów lub polityk.

Rodzi to pytania dotyczące losów polityki spójności i  zakresu decyzji pozostawionych na poziomie regionów oraz obaw co do utraty dotychczasowych kompetencji regionów na  rzecz rządów.

Groziłoby to regresem z punktu widzenia zasady subsydiarności.

 

Centralizacja UE

Koncepcja rewolucyjnej zmiany zasad budżetowych UE wpisuje się w całościowy plan budowy unijnego SCENTRALIZOWANEGO SUPERPAŃSTWA UMYKAJĄCEGO DEMOKRATYCZNEJ KONTROLI i przypominającego jako żywo centralne planowanie i metody nakazowo-rozdzielcze

  1. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie UE, transferując kompetencje z poziomu Państw Członkowskich, na poziom UE
  2. Centralizuje zarządzanie gospodarczo-społeczne na poziomie Państw Członkowskich, odbierając kompetencje regionom
  3. Zwiększa władztwo struktur biurokratycznych na poziomie UE gdzie jest deficyt demokracji i słaba kontrola demokratyczna, redukując władztwo państw narodowych, gdzie dużo lepiej jest wykształcona i działa demokracja oraz kontrola demokratyczna
  4. Wprowadza zasadę uznaniowego różnicowania Państw Członkowskich zwiększając władzę “centrali” za cenę dezintegracji UE
  5. Gwałci traktatowe zasady subsydiarności i proporcjonalności art. 5 TUE


 

Polecane
Emerytury
Stażowe