Dyrektor ISKK o „środowiskach forsujących ograniczenie katechezy szkolnej do minimum”
Statystyki
- Według naszych statystyk wciąż wielu uczniów uczęszcza na lekcje religii. Choć co roku odnotowujemy tu pewien spadek, nie jest on tak znaczny jak przekonują niektóre środowiska forsujące ograniczenie katechezy szkolnej do minimum. Według raportu, dotyczącego roku szkolnego 2022/2023, na zajęcia religii uczęszczało 80,3 procent uczniów. Rok wcześniej było to 82 procent – powiedział dr Marcin Jewdokimow, odnosząc się do raportu Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego „Kościół w liczbach” opublikowanego w grudniu 2023 roku.
Jak podkreślił dyrektor ISKK, w wielu diecezjach odsetek uczniów uczęszczających na katechezę jest jednak znacznie wyższy niż średnia krajowa. Największy odsetek uczniów chodzących na te zajęcia odnotowano w diecezji przemyskiej (96,5 proc.), tarnowskiej (96,3 proc.), rzeszowskiej (94,9 proc.).
Czytaj także: Trump kontra Harris: Na kogo zagłosują amerykańscy chrześcijanie?
Spadek?
- Nie można zatem powiedzieć, że w całej Polsce odnotowujemy gwałtowny spadek uczniów uczęszczających na katechezę. W wielu diecezjach nie zaobserwowaliśmy takich tendencji, a uczniów zainteresowanych katechezą szkolną znacząco nie ubywa, zaproponowane zmiany mają uderzyć także w te rejony Polski, gdzie widać żywe zainteresowanie uczestnictwem w katechezie – zaakcentował.
Prof. Jewdokimow dodał, że ważne jest także zwrócenie uwagi na poziom kształcenia. - W przypadku uczniów szkół podstawowych odsetek uczniów uczęszczających na lekcje religii wynosi aż 88,9 procent, wśród przedszkolaków średnia również przekracza tę ogólną i wynosi 83,7 proc. Spadek można zauważyć dopiero u starszych uczniów z liceum ogólnokształcącym, to 60,1 proc., techników - 65,7 proc. i szkół branżowych I stopnia 63,7 proc. Jednak zmiany zaproponowane przez minister Nowacką mają dotyczyć również grup wiekowych, które według statystyk mają się całkiem dobrze – zaakcentował.
Katecheci
Kolejnym problemem, na który zwrócił uwagę rozmówca KAI jest kwestia katechetów. Z raportu wynika, że najliczniejszą grupę stanowią świeccy katecheci to 59,6 proc. - Dopiero na drugim miejscu są księża diecezjalni (30,3 proc.) oraz siostry zakonne (6,5 proc.), zakonnicy (3,3 proc.), alumni lub diakoni (0,3 proc.). To pokazuje, że ograniczenie etatów w tym zawodzie, w największym stopniu dotknie osób, które często prócz nauczania katechezy nie mają innego zatrudnienia oraz wykształcenia potrzebnego do podjęcia innego zawodu. Osoby te, z dnia na dzień, mogą stracić główne źródło dochodu, bez wcześniejszego przygotowania do tak ważnej życiowej zmiany – dodał ekspert ISKK.
Czytaj także: Rodzice i nauczyciele nie chcą w szkołach tzw. edukacji zdrowotnej – petycja do MEN
Działania MEN
Zgodnie z nowymi regulacjami Ministerstwa Edukacji Narodowej za dwa tygodnie wejdzie w życie rozporządzenie o możliwości łączenia na lekcjach religii różnych grup wiekowych. Maksymalna liczba uczniów na takich zajęciach będzie wynosiła 25 w przedszkolach i klasach I-III oraz 28 w starszych klasach. Barbara Nowacka zapowiedziała również plany ograniczenia liczby lekcji religii w szkołach do jednej na tydzień. Mają wejść w życie 1 września 2025 r.
Petycję do minister edukacji Barbary Nowackiej w obronie lekcji religii w szkole wciąż podpisać można na stronie: https://religiazostajewszkole.pl
ISKK
Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego (ISKK) im. ks. Witolda Zdaniewicza jest samofinansującym się ośrodkiem naukowo-badawczym prowadzącym badania w zakresie religijności, katolicyzmu i jego społecznych kontekstów. Utrzymuje się z własnej działalności realizując badania społeczne, co zapewnia mu niezależność. Finansowego wsparcia ISKK można udzielić za pośrednictwem strony: https://patronite.pl/ISKK
ar