Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
pociąg, zdjęcie ilustracyjne Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK
pociąg, zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął dziś stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Wczoraj podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z  województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

Okrojone plany CPK. Wykluczenie komunikacyjne

O przyjętym przez zarząd stanowisku mówił w czwartek na konferencji prasowej w Jasionce marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl (PiS).

Podkreślił, że zarząd sprzeciwia się wykluczeniu komunikacyjnemu Podkarpacia i Rzeszowa z sieci połączeń komunikacyjnych, które prowadzą do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nasze obawy dotyczą braku szprych komunikacyjnych, które proponowało Prawo i Sprawiedliwość, a które łączyły różne regiony naszego kraju

– podkreślił.

Ortyl przypomniał również, że plany budowy CPK „były dobrze odbierane przez Brukselę, szczególnie te szprychy komunikacyjne zaplanowane w projekcie”.

Marszałek powiedział, że w ramach planowanej szprychy miało powstać też połączenie kolejowe Sanoka i Krosna do Rzeszowa, co znacznie usprawniłoby komunikację na południu regionu.

Obecny w Jasionce poseł PiS Rafał Weber mówił, że obecny rząd nie prowadzi żadnych inwestycji kolejowych na wschód od Wisły. Jego zdaniem konieczna jest presja na rząd, aby wycofał się tych planów i przywrócił budowę szprych do CPK.

Samorządowcy łączą siły. Ponadpartyjne porozumienie

Wczoraj, 3 lipca, z inicjatywy wicestarosty ostrołęckiego Artura Kozłowskiego odbyło się natomiast spotkanie samorządowców z trzech województw – mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego poświęcone rządowym planom odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko–Pisz–Łomża –Ostrołęka–Warszawa–CPK. Wszyscy, niezależnie od przynależności partyjnej, mówili jednym głosem – to kluczowa inwestycja.

Trzecia szprycha CPK miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.

Wiemy, jakie walory nasz region posiada, to region istotny i ważny z punktu widzenia krajobrazowo-przyrodniczego, natomiast niestety jest to region dalej wykluczony komunikacyjnie

– powiedział wicestarosta Kozłowski.

Zaznaczył też, że połączenie kolejowe ma strategiczne znaczenie w związku ze stacjonującymi w regionie jednostkami, a także planami  obrony wschodniej flanki NATO.

Wicestarosta podkreślił, że spotkanie w sprawie zmiany planów budowy CPK, jest inicjatywą samorządową, która reprezentuje poglądy tamtejszych mieszkańców.

Przed nami długa droga, nie jest tak, że wystosujemy petycję i ten temat się skończy. Na pewnym etapie powinniśmy wręcz włączyć parlamentarzystów. Oddolna inicjatywa samorządowa jest wskazana, bo ten problem dotyczy nas wszystkich, ale siłę przebicia tego argumentu musimy wzmacniać, jak tylko się da

– dodał Kozłowski.

W spotkaniu uczestniczyli oprócz wicestarosty Kozłowskiego burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski (PSL), starosta łomżyński Lech Szabłowski (PiS), burmistrz Kolna Andrzej Duda (PiS), wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński (PO), starosta kolneński Tadeusz Klama (Porozumienie Samorządowe powiatu Kolno), prezydent Ostrołęki Paweł Niewiadomski (klub radnych „Nasza Ostrołęka”).

Samorządowcy planują wysłanie petycji do rządu, a także kolejne spotkania w tej sprawie.

To jest ten moment, kiedy powinniśmy pokazywać naszą jedność, wyrażać nasze zdanie i pokazywać, jak bardzo istotne jest to, aby ten projekt został zrealizowany

– mówił wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński.

Plany Tuska wobec CPK

W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie

– oświadczył 26 czerwca Donald Tusk na konferencji prasowej ws. CPK.

Jak podkreślił, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast.

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Ta decyzja oznacza, że nie powstanie m.in. kolejowa szprycha łącząca Rzeszów z CPK, a także trzecia szprycha, która miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.


 

POLECANE
z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński w historycznej Sali BHP. Symboliczne spotkanie w kolebce "Solidarności"

W poniedziałek, 25 sierpnia 2025 roku, prezes Prawa i Sprawiedliwości, Jarosław Kaczyński, spotkał się z sympatykami w historycznej Sali BHP Stoczni Gdańskiej. To miejsce, nierozerwalnie związane z narodzinami "Solidarności" i walką o wolną Polskę, stało się sceną ważnego wydarzenia politycznego, podkreślającego przywiązanie do ideałów Sierpnia '80.

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

W systemie e-IC2.0 występują czasowe utrudnienia w płatności za bilet za pomocą Apple Pay – informuje w poniedziałek PKP Intercity.

Byli niemieccy naziści i ich kolaboranci tworzyli Unię Europejską gorące
Byli niemieccy naziści i ich kolaboranci tworzyli Unię Europejską

Od samego początku integracja europejska nie była spontanicznym zjednoczeniem wolnych narodów, lecz celową konstrukcją ponadnarodowej machiny stworzonej przez ludzi, których przeszłość polityczna była często zakorzeniona w systemach autorytarnych.

Pułapka na prezydenta tylko u nas
Pułapka na prezydenta

Już niedługo, bo 9 września przekonamy się, czy rządzącej koalicji zależy na tym, żeby Polacy płacili mniej za energię elektryczną, czy też politycy i media wrogie prezydentowi Nawrockiemu nadal będą wykorzystywać temat cen energii do propagandowej wojny.

NSA krytykuje zwłokę premiera. Wybucha kolejny bunt z ostatniej chwili
NSA krytykuje zwłokę premiera. "Wybucha kolejny bunt"

Kolegium NSA krytykuje zwłokę premiera Donalda Tuska z kontrasygnatą aktów powołania asesorów WSA. Według NSA brak podpisu premiera narusza prawo do szybkiego rozpoznania spraw – informuje w poniedziałek "Rzeczpospolita"

Trump: Bardzo poważne konsekwencje, jeśli nie dojdzie do spotkania Zełenski–Putin z ostatniej chwili
Trump: Bardzo poważne konsekwencje, jeśli nie dojdzie do spotkania Zełenski–Putin

Prezydent USA Donald Trump ostrzegł w poniedziałek, że jeśli nie dojdzie do spotkania przywódców Rosji i Ukrainy, Władimira Putina i Wołodymyra Zełenskiego, mogą pojawić się "bardzo poważne konsekwencje".

Ukraina ostrzega Polskę: Będzie reakcja, jeśli Sejm zrówna banderowskie symbole z nazistowskimi z ostatniej chwili
Ukraina ostrzega Polskę: Będzie reakcja, jeśli Sejm zrówna banderowskie symbole z nazistowskimi

''Władze w Kijowie uprzedziły Polskę, że zareagują, jeśli Sejm zrówna czerwono-czarną symbolikę z nazistowską'' – napisał w poniedziałek dobrze poinformowany ukraiński portal Europejska Prawda, powołując się na źródło w ukraińskiej dyplomacji.

UODO wszczyna postępowanie ws. ujawnienia danych sygnalistki w Instytucie Pileckiego z ostatniej chwili
UODO wszczyna postępowanie ws. ujawnienia danych sygnalistki w Instytucie Pileckiego

Prezes UODO Mirosław Wróblewski zapowiedział podjęcie z urzędu sprawy możliwego naruszenia danych sygnalistki w Instytucie Pileckiego. To efekt publikacji Wirtualnej Polski.

Jest lista beneficjentów KPO dla kultury. Środki otrzymała m.in. Fundacja Krystyny Jandy z ostatniej chwili
Jest lista beneficjentów "KPO dla kultury". Środki otrzymała m.in. Fundacja Krystyny Jandy

Resort kultury opublikował wyniki II naboru KPO dla kultury. Po skandalu wokół KPO związanym z branżą HoReCa, internauci niemal natychmiastowo zajęli się listą przedsięwzięć z obszaru kultury objętych wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy.

Komunikat dla mieszkańców Poznania z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Poznania

Port Lotniczy Poznań-Ławica obsłużył w lipcu tego roku 504,7 tys. pasażerów, co oznacza wzrost o 9 proc. w porównaniu z lipcem ubiegłego roku – poinformowało w poniedziałek lotnisko.

REKLAMA

Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
pociąg, zdjęcie ilustracyjne Samorządowcy sprzeciwiają się okrojonej wersji budowy CPK
pociąg, zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Zarząd województwa podkarpackiego przyjął dziś stanowisko, w którym sprzeciwia się planom budowy CPK bez kolejowej szprychy łączącej region z lotniskiem w Baranowie. Wczoraj podobne zastrzeżenia zgłosili samorządowcy z  województw: mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.

Okrojone plany CPK. Wykluczenie komunikacyjne

O przyjętym przez zarząd stanowisku mówił w czwartek na konferencji prasowej w Jasionce marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl (PiS).

Podkreślił, że zarząd sprzeciwia się wykluczeniu komunikacyjnemu Podkarpacia i Rzeszowa z sieci połączeń komunikacyjnych, które prowadzą do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nasze obawy dotyczą braku szprych komunikacyjnych, które proponowało Prawo i Sprawiedliwość, a które łączyły różne regiony naszego kraju

– podkreślił.

Ortyl przypomniał również, że plany budowy CPK „były dobrze odbierane przez Brukselę, szczególnie te szprychy komunikacyjne zaplanowane w projekcie”.

Marszałek powiedział, że w ramach planowanej szprychy miało powstać też połączenie kolejowe Sanoka i Krosna do Rzeszowa, co znacznie usprawniłoby komunikację na południu regionu.

Obecny w Jasionce poseł PiS Rafał Weber mówił, że obecny rząd nie prowadzi żadnych inwestycji kolejowych na wschód od Wisły. Jego zdaniem konieczna jest presja na rząd, aby wycofał się tych planów i przywrócił budowę szprych do CPK.

Samorządowcy łączą siły. Ponadpartyjne porozumienie

Wczoraj, 3 lipca, z inicjatywy wicestarosty ostrołęckiego Artura Kozłowskiego odbyło się natomiast spotkanie samorządowców z trzech województw – mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego poświęcone rządowym planom odejścia od realizacji kolejowego połączenia Giżycko–Pisz–Łomża –Ostrołęka–Warszawa–CPK. Wszyscy, niezależnie od przynależności partyjnej, mówili jednym głosem – to kluczowa inwestycja.

Trzecia szprycha CPK miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.

Wiemy, jakie walory nasz region posiada, to region istotny i ważny z punktu widzenia krajobrazowo-przyrodniczego, natomiast niestety jest to region dalej wykluczony komunikacyjnie

– powiedział wicestarosta Kozłowski.

Zaznaczył też, że połączenie kolejowe ma strategiczne znaczenie w związku ze stacjonującymi w regionie jednostkami, a także planami  obrony wschodniej flanki NATO.

Wicestarosta podkreślił, że spotkanie w sprawie zmiany planów budowy CPK, jest inicjatywą samorządową, która reprezentuje poglądy tamtejszych mieszkańców.

Przed nami długa droga, nie jest tak, że wystosujemy petycję i ten temat się skończy. Na pewnym etapie powinniśmy wręcz włączyć parlamentarzystów. Oddolna inicjatywa samorządowa jest wskazana, bo ten problem dotyczy nas wszystkich, ale siłę przebicia tego argumentu musimy wzmacniać, jak tylko się da

– dodał Kozłowski.

W spotkaniu uczestniczyli oprócz wicestarosty Kozłowskiego burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski (PSL), starosta łomżyński Lech Szabłowski (PiS), burmistrz Kolna Andrzej Duda (PiS), wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński (PO), starosta kolneński Tadeusz Klama (Porozumienie Samorządowe powiatu Kolno), prezydent Ostrołęki Paweł Niewiadomski (klub radnych „Nasza Ostrołęka”).

Samorządowcy planują wysłanie petycji do rządu, a także kolejne spotkania w tej sprawie.

To jest ten moment, kiedy powinniśmy pokazywać naszą jedność, wyrażać nasze zdanie i pokazywać, jak bardzo istotne jest to, aby ten projekt został zrealizowany

– mówił wiceprezydent Łomży Piotr Serdyński.

Plany Tuska wobec CPK

W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie

– oświadczył 26 czerwca Donald Tusk na konferencji prasowej ws. CPK.

Jak podkreślił, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast.

Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. Y, czyli linia kolei dużych prędkości łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia.

Ta decyzja oznacza, że nie powstanie m.in. kolejowa szprycha łącząca Rzeszów z CPK, a także trzecia szprycha, która miała połączyć miasta Giżycko, Pisz i biec przez Łomżę do Ostrołęki, a dalej do Warszawy i CPK.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe