Austria zainwestuje w rozbudowę wiedeńskiego lotniska, by wypełniło rolę CPK

Międzynarodowe lotnisko w Wiedniu (VIE) rozpoczęło budowę wartego 420 milionów euro projektu rozbudowy terminalu południowego – informuje branżowy serwis "Airportindustry-News". Efektem ma być największe centrum przesiadkowe w naszej części Europy.
Port lotniczy Wiedeń-Schwechat
Port lotniczy Wiedeń-Schwechat / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Simisa

Projekt, którego zakończenie zaplanowano na 2027 r., ma na celu poprawę komfortu podróży pasażerów, jednocześnie przyczyniając się do roli lotniska jako kluczowego węzła komunikacyjnego

– czytamy w publikacji. 

Czytaj również: Beata Szydło po publikacji ws. CPK: Tusk jest po to, żeby Polskę zwijać

"Kluczowy węzeł transportowy dla Austrii"

Jak informuje serwis, w ramach rozbudowy powstanie 70 000 metrów kwadratowych powierzchni, na której znajdą się punkty handlowe i gastronomiczne, strefy rekreacyjne, salony, 18 nowych bramek autobusowych i nowy punkt kontroli bezpieczeństwa.

Julian Jäger, członek Zarządu Flughafen Wien AG powiedział, że "lotnisko rozwija się, liczba pasażerów rośnie, a my stale znajdujemy się wśród najlepszych na świecie pod względem jakości naszych usług". 

Teraz modernizujemy również naszą infrastrukturę terminalową, aby być na najwyższym światowym poziomie! Dzięki nowemu projektowi południowej rozbudowy kładziemy podwaliny pod to, aby lotnisko w Wiedniu dołączyło do grona najlepszych portów lotniczych

– przekazał Jäger. 

Gubernator Dolnej Austrii Johanna Mikl-Leitner powiedziała, że "międzynarodowy port lotniczy w Wiedniu znajduje się na ścieżce wzrostu" i "dzięki temu projektowi podejmuje ważne kroki w celu zapewnienia przyszłego rozwoju węzła lotniczego i całego regionu".

Lotnisko jest nie tylko kluczowym węzłem transportowym dla Austrii, ale także największym pracodawcą w regionie wschodnim i kluczowym przedsiębiorstwem flagowym dla całego kraju związkowego Dolna Austria. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę terminalu, Międzynarodowy Port Lotniczy Wiedeń w Schwechat umacnia swoją rolę jako bramy na świat dla dolnoaustriackiego krajobrazu biznesowego, turystycznego i kulturalnego

– podsumowała Mikl-Leitner.

Czytaj również: Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

"W Polsce trwa dyskusja o CPK, a tymczasem Wiedeń..."

O rozbudowie wiedeńskiego lotniska Wiedeń-Schwechat informował również na swoich łamach dziennik "Rzeczpospolita". 

W Polsce trwa dyskusja o CPK, a Wiedeń rozbudowuje centrum przesiadkowe. Lotnisko Schwechat zaczyna duży projekt inwestycyjny (...) Wiedeński port ma ogromne ambicje. Wykorzystuje czas dyskusji nad programem inwestycyjnym w CPK i po prostu buduje swoje. W 2027 roku ma ruszyć nowy Terminal Południowy, wobec którego wiedeńczycy mają ogromne oczekiwania i chcą zaistnieć w ścisłej czołówce najlepszych lotnisk na świecie

– czytamy w publikacji. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

Budowa polskiego CPK odłożona

Tymczasem wszystko wskazuje na to, że z trudnych do wyjaśnienia przyczyn rząd Donalda Tuska zaniecha inwestycji w polski hub przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. Zaledwie kilka dni temu „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”. 

Wracają inwestycje na Lotnisku Chopina, którego przepustowość kosztem 2,4 mld zł wzrośnie do 30 mln pasażerów rocznie, czyli o połowę. Część samolotów ma być przeniesiona do Modlina, Radomia i Łodzi

– poinformowano w publikacji. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek przekazał, że w 2035 r. cały ruch lotniczy z Warszawy będzie mógł zostać przeniesiony do planowanego portu w Baranowie. PPL LOT podały, że 2035 r. to realny termin, a poprzednia data, czyli 2028 r., „była myśleniem życzeniowym”.

Gorzki komentarz eksperta

Do decyzji w sprawie Lotniska Chopina oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego odniósł się w mediach społecznościowych Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce. Jego zdaniem audyty CPK okazały się „ściemą”.

Dotychczasowe analizy i wydane 3 mld zł na projekty i grunty w piach, za to wydamy 2,4 mld zł na Chopina, który i tak nie zwiększy przepustowości, bo NIE MA SLOTÓW. Ach, i skończą na ok. 2032 r, czyli później niż mogło być CPK

– podkreślił Andrzej Banucha. 


 

POLECANE
Pożyczka dla Ukrainy nie jest przesądzona. Potrzebna będzie zgoda prezydenta Nawrockiego gorące
Pożyczka dla Ukrainy nie jest przesądzona. Potrzebna będzie zgoda prezydenta Nawrockiego

Polską część pożyczki dla Ukrainy najpierw musi ratyfikować Sejm i Senat, a następnie będzie ona wymagała akceptacji prezydenta Karola Nawrockiego, który może ją zawetować – zauważa na platformie X poseł Sebastian Kaleta.

Kiedy zapłacimy cyfrowym euro? Wiadomości
Kiedy zapłacimy cyfrowym euro?

Europejski Bank Centralny (EBC) i banki krajowe strefy euro przygotowują projekt wprowadzenia cyfrowej wersji tej waluty. Nadal jednak jest sporo kontrowersji wobec wspólnego pieniądza. Chodzi nie tylko o płatności, ale o koszty przyjęcia europejskiej waluty. Takie wątpliwości ma wielu Polaków. Czy projekt cyfrowego euro je rozwieje?

Szef ukraińskiego wywiadu: Rosja przygotowuje się do okupacji państw bałtyckich z ostatniej chwili
Szef ukraińskiego wywiadu: Rosja przygotowuje się do okupacji państw bałtyckich

Kyryło Budanow, szef wywiadu Ukrainy, oświadczył, że Rosja zamierza zająć państwa bałtyckie i planuje rozpocząć działania już w 2027 roku.

Pilny komunikat MSWiA ws. zabójstwa 11-latki z Jeleniej Góry pilne
Pilny komunikat MSWiA ws. zabójstwa 11-latki z Jeleniej Góry

MSWiA wydało pilny komunikat w sprawie zabójstwa 11-letniej Danusi z Jeleniej Góry.

Rozpoczynamy nowy etap relacji z Ukrainą. Szefernaker o rozmowach Nawrocki–Zełenski z ostatniej chwili
"Rozpoczynamy nowy etap relacji z Ukrainą". Szefernaker o rozmowach Nawrocki–Zełenski

Szef KPRP Paweł Szefernaker ocenia, że piątkowe spotkanie prezydenta Karola Nawrockiego z prezydentem Wołodymyrem Zełenskim to nowy etap relacji polsko-ukraińskich. Wśród najważniejszych omawianych kwestii wymienił m.in. ekshumacje na Wołyniu i współpracę w obszarze bezpieczeństwa, w tym obrony przeciwdronowej.

Dr Jacek Saryusz-Wolski: Polska powinna, śladem Czech, odmówić wdrażania ETS2 gorące
Dr Jacek Saryusz-Wolski: Polska powinna, śladem Czech, odmówić wdrażania ETS2

„Decyzje ustanawiające ETS zostały podjęte z pogwałceniem traktatowo wymaganego trybu jednomyślnego” - zauważył na platformie X dr Jacek Saryusz-Wolski, doradca społeczny ds. europejskich prezydenta Karola Nawrockiego.

La Nacion: Sprzeciw argentyńskiego agrobiznesu wobec przełożenia podpisania umowy UE – Mercosur Wiadomości
La Nacion: Sprzeciw argentyńskiego agrobiznesu wobec przełożenia podpisania umowy UE – Mercosur

Argentyński dziennik La Nacion skrytykował decyzję szefowej KE o odroczeniu porozumienia między UE a krajami Mercosur (Mercado Común del Sur – Wspólny Rynek Południa). Media państw członkowskich (m.in. Brazylii, Argentyny, Paragwaju i Urugwaju) relacjonują protesty europejskich rolników jako „polityczne” a nie społeczne. Prasa krajów Mercosur zapewnia, że żywność z tych krajów jest zdrowa.

Orban: Twarde ograniczenia finansowe popychają Europę ku wojnie z ostatniej chwili
Orban: Twarde ograniczenia finansowe popychają Europę ku wojnie

„Od tej chwili nie mówimy już tylko o decyzjach politycznych czy moralnych, ale o twardych ograniczeniach finansowych, które popychają Europę w jednym kierunku: ku wojnie” - napisał premier Węgier Viktor Orban na platformie X komentując uzgodnioną na szczycie w Brukseli pożyczkę dla Ukrainy.

Atak na polski konsulat w Brukseli. Budynek oblany farbą, obraźliwe hasła na elewacji z ostatniej chwili
Atak na polski konsulat w Brukseli. Budynek oblany farbą, obraźliwe hasła na elewacji

W nocy z czwartku na piątek polski konsulat w Brukseli padł celem aktu dewastacji. Nieznani sprawcy oblali fasadę budynku czerwoną farbą, wypisali obraźliwe hasła i rozrzucili przed wejściem psie odchody. Informacje te potwierdziło Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a sprawę bada belgijska policja.

Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski

Enea opublikowała aktualny harmonogram planowanych wyłączeń energii elektrycznej na terenie województwa wielkopolskiego. Przerwy w dostawach prądu zaplanowano w wielu miastach i gminach, w tym m.in. w Poznaniu, Trzemesznie, Gnieźnie, Lesznie, Nowym Tomyślu oraz w powiecie szamotulskim. 

REKLAMA

Austria zainwestuje w rozbudowę wiedeńskiego lotniska, by wypełniło rolę CPK

Międzynarodowe lotnisko w Wiedniu (VIE) rozpoczęło budowę wartego 420 milionów euro projektu rozbudowy terminalu południowego – informuje branżowy serwis "Airportindustry-News". Efektem ma być największe centrum przesiadkowe w naszej części Europy.
Port lotniczy Wiedeń-Schwechat
Port lotniczy Wiedeń-Schwechat / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Simisa

Projekt, którego zakończenie zaplanowano na 2027 r., ma na celu poprawę komfortu podróży pasażerów, jednocześnie przyczyniając się do roli lotniska jako kluczowego węzła komunikacyjnego

– czytamy w publikacji. 

Czytaj również: Beata Szydło po publikacji ws. CPK: Tusk jest po to, żeby Polskę zwijać

"Kluczowy węzeł transportowy dla Austrii"

Jak informuje serwis, w ramach rozbudowy powstanie 70 000 metrów kwadratowych powierzchni, na której znajdą się punkty handlowe i gastronomiczne, strefy rekreacyjne, salony, 18 nowych bramek autobusowych i nowy punkt kontroli bezpieczeństwa.

Julian Jäger, członek Zarządu Flughafen Wien AG powiedział, że "lotnisko rozwija się, liczba pasażerów rośnie, a my stale znajdujemy się wśród najlepszych na świecie pod względem jakości naszych usług". 

Teraz modernizujemy również naszą infrastrukturę terminalową, aby być na najwyższym światowym poziomie! Dzięki nowemu projektowi południowej rozbudowy kładziemy podwaliny pod to, aby lotnisko w Wiedniu dołączyło do grona najlepszych portów lotniczych

– przekazał Jäger. 

Gubernator Dolnej Austrii Johanna Mikl-Leitner powiedziała, że "międzynarodowy port lotniczy w Wiedniu znajduje się na ścieżce wzrostu" i "dzięki temu projektowi podejmuje ważne kroki w celu zapewnienia przyszłego rozwoju węzła lotniczego i całego regionu".

Lotnisko jest nie tylko kluczowym węzłem transportowym dla Austrii, ale także największym pracodawcą w regionie wschodnim i kluczowym przedsiębiorstwem flagowym dla całego kraju związkowego Dolna Austria. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę terminalu, Międzynarodowy Port Lotniczy Wiedeń w Schwechat umacnia swoją rolę jako bramy na świat dla dolnoaustriackiego krajobrazu biznesowego, turystycznego i kulturalnego

– podsumowała Mikl-Leitner.

Czytaj również: Niemcy skończyli z dofinansowaniem samochodów elektrycznych, teraz dofinansowywać będą Polacy

"W Polsce trwa dyskusja o CPK, a tymczasem Wiedeń..."

O rozbudowie wiedeńskiego lotniska Wiedeń-Schwechat informował również na swoich łamach dziennik "Rzeczpospolita". 

W Polsce trwa dyskusja o CPK, a Wiedeń rozbudowuje centrum przesiadkowe. Lotnisko Schwechat zaczyna duży projekt inwestycyjny (...) Wiedeński port ma ogromne ambicje. Wykorzystuje czas dyskusji nad programem inwestycyjnym w CPK i po prostu buduje swoje. W 2027 roku ma ruszyć nowy Terminal Południowy, wobec którego wiedeńczycy mają ogromne oczekiwania i chcą zaistnieć w ścisłej czołówce najlepszych lotnisk na świecie

– czytamy w publikacji. 

Czytaj także: Prof. Romuald Szeremietiew: Niemcy po raz trzeci mogą wywołać wojnę światową

Budowa polskiego CPK odłożona

Tymczasem wszystko wskazuje na to, że z trudnych do wyjaśnienia przyczyn rząd Donalda Tuska zaniecha inwestycji w polski hub przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia. Zaledwie kilka dni temu „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”. 

Wracają inwestycje na Lotnisku Chopina, którego przepustowość kosztem 2,4 mld zł wzrośnie do 30 mln pasażerów rocznie, czyli o połowę. Część samolotów ma być przeniesiona do Modlina, Radomia i Łodzi

– poinformowano w publikacji. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek przekazał, że w 2035 r. cały ruch lotniczy z Warszawy będzie mógł zostać przeniesiony do planowanego portu w Baranowie. PPL LOT podały, że 2035 r. to realny termin, a poprzednia data, czyli 2028 r., „była myśleniem życzeniowym”.

Gorzki komentarz eksperta

Do decyzji w sprawie Lotniska Chopina oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego odniósł się w mediach społecznościowych Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce. Jego zdaniem audyty CPK okazały się „ściemą”.

Dotychczasowe analizy i wydane 3 mld zł na projekty i grunty w piach, za to wydamy 2,4 mld zł na Chopina, który i tak nie zwiększy przepustowości, bo NIE MA SLOTÓW. Ach, i skończą na ok. 2032 r, czyli później niż mogło być CPK

– podkreślił Andrzej Banucha. 



 

Polecane