Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy

W piątek zostanie oddany do użytku tunel pod cieśniną Świny, łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska Świnoujścia i w ten sposób po kilkudziesięciu latach skończą się wreszcie problemy komunikacyjne mieszkańców tego miasta, ale i turystów.
Budowa tunelu pod Świną Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy
Budowa tunelu pod Świną / gov.pl

Tunel pod Świną

Inwestycja planowana od wielu dziesiątek lat i po wielokroć odkładana (ostatnio w październiku 2010 roku zrezygnował z niej Donald Tusk, twierdząc, że nie ma na to środków, choć przedsięwzięcie miało być realizowane głównie ze środków unijnych) została zrealizowana we współpracy z samorządem tego miasta, a jej koszt sięgający 1 mld zł został sfinansowany z sektorowego programu Infrastruktura i Środowisko i środków miasta (w proporcjach ponad 800 mln zł i ponad 150 mln zł).

Inwestycja obejmuje wspomniany tunel pod cieśniną Świny, a także dwie oddzielone betonowym murem jezdnie w obydwie strony o łącznej długości 3,2 km, razem z prowadzącą do tunelu infrastrukturą drogową.

Zapowiedź oddania tej inwestycji do użytku spowodowała także ożywioną dyskusję w niemieckich mediach, które twierdzą, że teraz turyści z tego kraju będą wybierać wypoczynek po polskiej stronie granicy, ze względu na niższe ceny, ale i łatwiejszy dojazd do Świnoujścia.

Przekop Mierzei Wiślanej

Przypomnijmy, że w rocznicę napaści Rosji na Polskę 17 września poprzedniego roku została oddana od użytku inna wielka inwestycja –  przekop Mierzei Wiślanej – pozwalający na nieskrępowane korzystanie przez nasz kraj z wód Zalewu Wiślanego.

Ta inwestycja, której łączny koszt jest szacowany na około 2 mld zł, i jest w całości pokrywany z polskiego budżetu, ma wielkie znaczenie regionalne, po zakończeniu pogłębienia Kanału Elbląskiego i modernizacji portu, dzięki dostępowi do morza Elbląg będzie czwartym ważnym polskim portem, co więcej, będzie to silny bodziec rozwojowy dla całego regionu.

Ponadto wręcz nie do przecenienie jest uniezależnienie się od Rosji, która do tej pory poprzez panowanie nad Cieśniną Piławską decydowała, kto może wpływać, a raczej znacznie częściej, kto nie może wpływać na Zalew Wiślany, szczególnie po podpisaniu nowego porozumienia z Rosją przez rząd Tuska w 2009 roku możliwości wpływu polskich jednostek na Zalew Wiślany ograniczono do absolutnego minimum.

Gazociąg Baltic Pipe

Na jesieni poprzedniego roku oddano także do użytku gazociąg Baltic Pipe, co – w sytuacji gdy Rosja zablokowała dostawy gazu do naszego kraju gazociągiem jamalskim – uratowało nasze bezpieczeństwo energetyczne.

Przypomnijmy, że tę inwestycję przygotował we współpracy z Norwegią i Danią jeszcze rząd AWS premiera Jerzego Buzka, ale w 2001 roku zrezygnował z niej rząd Leszka Millera, wrócił do niej rząd PiS w 2006 roku, ale po raz kolejny zrezygnował z niej rząd Donalda Tuska w 2008 roku pod hasłem nadmiaru gazu w Polsce.

Minister Piotr Naimski, który od początku zajmował się tym projektem, musiał się sporo natrudzić, aby przekonać Norwegów i Duńczyków, że tym razem przygotowania tej inwestycji nie pójdą po raz trzeci na marne i tym razem zostanie ona zrealizowana.

Tak się właśnie stało i już od 1 października tego roku gazociągiem popłynął pierwszy gaz z Norwegii, do końca poprzedniego roku przesłano nim do Polski około 3 mld m3, a już w tym roku wykorzystane zostaną jego pełne możliwości przesyłowe, czyli 10 mld m3. To wręcz kluczowa inwestycja umożliwiająca Polsce niezależność gazową od Rosji, która rozpoczęła działalność w sytuacji, kiedy Rosja wręcz przystawiła do głowy pistolet gazowy większości swoich dotychczasowych odbiorców gazu, w tym także naszemu krajowi.

Tunel pod górą Luboń Mały

Z kolei w połowie listopada poprzedniego roku został oddany do użytku najdłuższy w Polsce tunel o długości ponad 2 km w ciągu drogi ekspresowej S-7, pomiędzy miejscowościami Naprawa – Skomielna Biała, zbudowany pod górą Luboń Mały.

Tunel ma dwie nawy, w każdej z nich znajdują się po dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,5 m, oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, pomiędzy nawami tunelu znajduje się 10 przejść ewakuacyjnych, które są rozmieszczone co 172,5 m, zabezpieczone odpowiednim drzwiami, które zapewniają przynajmniej 120 minut odporności ogniowej.

Wewnątrz tunelu znajduje się także oddzielny przejazd awaryjny, przeznaczony tylko i wyłącznie dla służb ratunkowych o szerokości 3,5 m i wysokości 3,3 m, co gwarantuje dostanie się służb ratunkowych w każde miejsce tunelu, niezależnie od tego, co dzieje się na jezdniach, po których poruszają się samochody. Realizacja inwestycji trwała ponad 5 lat, mimo tego, że tunel drążono przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, ponieważ podczas jej realizacji nastąpiły groźne osuwiska, które wymagały nawet przeprojektowania obiektów inżynieryjnych.

Koszt tej inwestycji wyniósł około 1 mld zł i został sfinansowany mniej więcej po połowie zarówno z polskiego budżetu, jak i środków unijnych pochodzących z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycje w gazoporcie w Świnoujściu

Natomiast jesienią 2023 roku zostanie oddany do użytku kolejny zbiornik gazu skroplonego w gazoporcie w Świnoujściu im. Lecha Kaczyńskiego, dający możliwość przyjęcia aż 8,3 mld m3 gazu LNG rocznie.

Gazoport mogący przyjmować 5 mld m3 gazu rozpoczął swoje funkcjonowanie w 2016 roku i natychmiast rząd Prawa i Sprawiedliwości postanowił o jego rozbudowie, która znacząco powiększy jego pojemność do wspomnianej wartości 8,3 mld m3, w ten sposób obok Baltic Pipe jest on drugim filarem polskiej niezależności gazowej.

Już latem tego roku rozpocznie się także realizacja nowej wielkiej inwestycji o charakterze strategicznym, czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego na 800 hektarach, pozyskanych w ramach dobrowolnych wykupów, a inwestycja ta ma być oddana do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.

Trwają także przygotowania do budowy ok. 2 tys. km nowych tras kolejowych, które są częścią składową CPK i mają znacząco poprawić skomunikowanie różnych części naszego kraju z samym nowym portem lotniczym, ale także między sobą.

Wszystkie te wielkie strategiczne inwestycje zostały oddane do użytku w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy, a przygotowania do realizacji CPK i 2 tys. km nowych linii kolejowych zostały przeprowadzone wręcz w ekspresowym tempie.
 


 

POLECANE
Marco Rubio o przyszłości Polski i USA: „Nigdy nie jawiła się jaśniej” z ostatniej chwili
Marco Rubio o przyszłości Polski i USA: „Nigdy nie jawiła się jaśniej”

Nasza wspólna przyszłość nigdy nie jawiła się jaśniej - powiedział w sobotę sekretarz stanu USA Marco Rubio w oświadczeniu wydanym z okazji polskiego Święta Trzeciego Maja. Podkreślił, że Polska "radykalnie wzmocniła wspólne bezpieczeństwo" obu krajów.

Silny ból. Prezydent Serbii przerwał wizytę w USA pilne
"Silny ból". Prezydent Serbii przerwał wizytę w USA

Aleksandar Vuczić, prezydent Serbii, został w sobotę przyjęty do Wojskowej Akademii Medycznej w Belgradzie - poinformowało jego biuro. Stało się to krótko po jego powrocie ze Stanów Zjednoczonych, gdzie z powodów zdrowotnych przedwcześnie zakończył swoją wizytę.

GKS Katowice w żałobie. Nie żyje legenda klubu z ostatniej chwili
GKS Katowice w żałobie. Nie żyje legenda klubu

GKS Katowice poinformował o śmierci Sylwestra Wilczka, jednej z największych postaci w historii śląskiego hokeja. Były reprezentant Polski i trener zmarł w wieku 88 lat.

Hit, który pokochała młodzież. Twórcy zaskoczeni frekwencją Wiadomości
Hit, który pokochała młodzież. Twórcy zaskoczeni frekwencją

Ten film to prawdziwy hit. Od jego premiery minęły już dwa miesiące, a zainteresowanie wśród widzów wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie.

Mentzen: Uszczelnię granice, nie pozwolę na masowe migracje do Polski polityka
Mentzen: Uszczelnię granice, nie pozwolę na masowe migracje do Polski

Jeżeli zostanę prezydentem uszczelnię granice, nie pozwolę na masowe migracje do Polski - powiedział w sobotę na wiecu w Rypinie (woj. kujawsko-pomorskie) kandydat Konfederacji na prezydenta Sławomir Mentzen. Zapewnił, że będzie dbał o polskie interesy, a nie zagraniczne.

Decyzja ws. Igi Świątek. Sztab wydał komunikat Wiadomości
Decyzja ws. Igi Świątek. Sztab wydał komunikat

Decyzja ws. Igi Świątek zapadła. Sztab tenisistki wydał komunikat.

IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka Wiadomości
IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka

Nowy komunikat IMGW. Jaka pogoda na najbliższe dni?

„W środku nigdy nie stałam się dorosła”. Łzy w popularnym programie TVN Wiadomości
„W środku nigdy nie stałam się dorosła”. Łzy w popularnym programie TVN

Aktorka Danuta Stenka w porannym programie „Dzień Dobry TVN” dała się poznać z osobistej strony - mówiła o mężu, córkach i emocjach, które czasem trudno jej było ukryć.

USA przygotowały nowy pakiet sankcji przeciwko Rosji polityka
USA przygotowały nowy pakiet sankcji przeciwko Rosji

Amerykańscy urzędnicy przygotowali nowy pakiet sankcji przeciwko Rosji, w tym na sektor energetyczny i bankowy, by skłonić ją do zakończenia wojny w Ukrainie - podała w piątek agencja Reutera, powołując się na trzech przedstawicieli administracji. Według agencji, nie jest jednak jasne, czy Trump zatwierdzi nowe restrykcje.

Spektakularny atak. Ukraiński dron morski zestrzelił rosyjskiego Su-30 pilne
Spektakularny atak. Ukraiński dron morski zestrzelił rosyjskiego Su-30

Ukraińska armia opublikowała właśnie materiał potwierdzający zestrzelenie rosyjskiego Su-30 przez morskiego drona Magura w okolicach Noworosyjska. To pierwszy raz w historii, gdy nawodny bezzałogowiec strącił samolot.

REKLAMA

Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy

W piątek zostanie oddany do użytku tunel pod cieśniną Świny, łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska Świnoujścia i w ten sposób po kilkudziesięciu latach skończą się wreszcie problemy komunikacyjne mieszkańców tego miasta, ale i turystów.
Budowa tunelu pod Świną Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy
Budowa tunelu pod Świną / gov.pl

Tunel pod Świną

Inwestycja planowana od wielu dziesiątek lat i po wielokroć odkładana (ostatnio w październiku 2010 roku zrezygnował z niej Donald Tusk, twierdząc, że nie ma na to środków, choć przedsięwzięcie miało być realizowane głównie ze środków unijnych) została zrealizowana we współpracy z samorządem tego miasta, a jej koszt sięgający 1 mld zł został sfinansowany z sektorowego programu Infrastruktura i Środowisko i środków miasta (w proporcjach ponad 800 mln zł i ponad 150 mln zł).

Inwestycja obejmuje wspomniany tunel pod cieśniną Świny, a także dwie oddzielone betonowym murem jezdnie w obydwie strony o łącznej długości 3,2 km, razem z prowadzącą do tunelu infrastrukturą drogową.

Zapowiedź oddania tej inwestycji do użytku spowodowała także ożywioną dyskusję w niemieckich mediach, które twierdzą, że teraz turyści z tego kraju będą wybierać wypoczynek po polskiej stronie granicy, ze względu na niższe ceny, ale i łatwiejszy dojazd do Świnoujścia.

Przekop Mierzei Wiślanej

Przypomnijmy, że w rocznicę napaści Rosji na Polskę 17 września poprzedniego roku została oddana od użytku inna wielka inwestycja –  przekop Mierzei Wiślanej – pozwalający na nieskrępowane korzystanie przez nasz kraj z wód Zalewu Wiślanego.

Ta inwestycja, której łączny koszt jest szacowany na około 2 mld zł, i jest w całości pokrywany z polskiego budżetu, ma wielkie znaczenie regionalne, po zakończeniu pogłębienia Kanału Elbląskiego i modernizacji portu, dzięki dostępowi do morza Elbląg będzie czwartym ważnym polskim portem, co więcej, będzie to silny bodziec rozwojowy dla całego regionu.

Ponadto wręcz nie do przecenienie jest uniezależnienie się od Rosji, która do tej pory poprzez panowanie nad Cieśniną Piławską decydowała, kto może wpływać, a raczej znacznie częściej, kto nie może wpływać na Zalew Wiślany, szczególnie po podpisaniu nowego porozumienia z Rosją przez rząd Tuska w 2009 roku możliwości wpływu polskich jednostek na Zalew Wiślany ograniczono do absolutnego minimum.

Gazociąg Baltic Pipe

Na jesieni poprzedniego roku oddano także do użytku gazociąg Baltic Pipe, co – w sytuacji gdy Rosja zablokowała dostawy gazu do naszego kraju gazociągiem jamalskim – uratowało nasze bezpieczeństwo energetyczne.

Przypomnijmy, że tę inwestycję przygotował we współpracy z Norwegią i Danią jeszcze rząd AWS premiera Jerzego Buzka, ale w 2001 roku zrezygnował z niej rząd Leszka Millera, wrócił do niej rząd PiS w 2006 roku, ale po raz kolejny zrezygnował z niej rząd Donalda Tuska w 2008 roku pod hasłem nadmiaru gazu w Polsce.

Minister Piotr Naimski, który od początku zajmował się tym projektem, musiał się sporo natrudzić, aby przekonać Norwegów i Duńczyków, że tym razem przygotowania tej inwestycji nie pójdą po raz trzeci na marne i tym razem zostanie ona zrealizowana.

Tak się właśnie stało i już od 1 października tego roku gazociągiem popłynął pierwszy gaz z Norwegii, do końca poprzedniego roku przesłano nim do Polski około 3 mld m3, a już w tym roku wykorzystane zostaną jego pełne możliwości przesyłowe, czyli 10 mld m3. To wręcz kluczowa inwestycja umożliwiająca Polsce niezależność gazową od Rosji, która rozpoczęła działalność w sytuacji, kiedy Rosja wręcz przystawiła do głowy pistolet gazowy większości swoich dotychczasowych odbiorców gazu, w tym także naszemu krajowi.

Tunel pod górą Luboń Mały

Z kolei w połowie listopada poprzedniego roku został oddany do użytku najdłuższy w Polsce tunel o długości ponad 2 km w ciągu drogi ekspresowej S-7, pomiędzy miejscowościami Naprawa – Skomielna Biała, zbudowany pod górą Luboń Mały.

Tunel ma dwie nawy, w każdej z nich znajdują się po dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,5 m, oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, pomiędzy nawami tunelu znajduje się 10 przejść ewakuacyjnych, które są rozmieszczone co 172,5 m, zabezpieczone odpowiednim drzwiami, które zapewniają przynajmniej 120 minut odporności ogniowej.

Wewnątrz tunelu znajduje się także oddzielny przejazd awaryjny, przeznaczony tylko i wyłącznie dla służb ratunkowych o szerokości 3,5 m i wysokości 3,3 m, co gwarantuje dostanie się służb ratunkowych w każde miejsce tunelu, niezależnie od tego, co dzieje się na jezdniach, po których poruszają się samochody. Realizacja inwestycji trwała ponad 5 lat, mimo tego, że tunel drążono przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, ponieważ podczas jej realizacji nastąpiły groźne osuwiska, które wymagały nawet przeprojektowania obiektów inżynieryjnych.

Koszt tej inwestycji wyniósł około 1 mld zł i został sfinansowany mniej więcej po połowie zarówno z polskiego budżetu, jak i środków unijnych pochodzących z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycje w gazoporcie w Świnoujściu

Natomiast jesienią 2023 roku zostanie oddany do użytku kolejny zbiornik gazu skroplonego w gazoporcie w Świnoujściu im. Lecha Kaczyńskiego, dający możliwość przyjęcia aż 8,3 mld m3 gazu LNG rocznie.

Gazoport mogący przyjmować 5 mld m3 gazu rozpoczął swoje funkcjonowanie w 2016 roku i natychmiast rząd Prawa i Sprawiedliwości postanowił o jego rozbudowie, która znacząco powiększy jego pojemność do wspomnianej wartości 8,3 mld m3, w ten sposób obok Baltic Pipe jest on drugim filarem polskiej niezależności gazowej.

Już latem tego roku rozpocznie się także realizacja nowej wielkiej inwestycji o charakterze strategicznym, czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego na 800 hektarach, pozyskanych w ramach dobrowolnych wykupów, a inwestycja ta ma być oddana do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.

Trwają także przygotowania do budowy ok. 2 tys. km nowych tras kolejowych, które są częścią składową CPK i mają znacząco poprawić skomunikowanie różnych części naszego kraju z samym nowym portem lotniczym, ale także między sobą.

Wszystkie te wielkie strategiczne inwestycje zostały oddane do użytku w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy, a przygotowania do realizacji CPK i 2 tys. km nowych linii kolejowych zostały przeprowadzone wręcz w ekspresowym tempie.
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe