Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy

W piątek zostanie oddany do użytku tunel pod cieśniną Świny, łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska Świnoujścia i w ten sposób po kilkudziesięciu latach skończą się wreszcie problemy komunikacyjne mieszkańców tego miasta, ale i turystów.
Budowa tunelu pod Świną Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy
Budowa tunelu pod Świną / gov.pl

Tunel pod Świną

Inwestycja planowana od wielu dziesiątek lat i po wielokroć odkładana (ostatnio w październiku 2010 roku zrezygnował z niej Donald Tusk, twierdząc, że nie ma na to środków, choć przedsięwzięcie miało być realizowane głównie ze środków unijnych) została zrealizowana we współpracy z samorządem tego miasta, a jej koszt sięgający 1 mld zł został sfinansowany z sektorowego programu Infrastruktura i Środowisko i środków miasta (w proporcjach ponad 800 mln zł i ponad 150 mln zł).

Inwestycja obejmuje wspomniany tunel pod cieśniną Świny, a także dwie oddzielone betonowym murem jezdnie w obydwie strony o łącznej długości 3,2 km, razem z prowadzącą do tunelu infrastrukturą drogową.

Zapowiedź oddania tej inwestycji do użytku spowodowała także ożywioną dyskusję w niemieckich mediach, które twierdzą, że teraz turyści z tego kraju będą wybierać wypoczynek po polskiej stronie granicy, ze względu na niższe ceny, ale i łatwiejszy dojazd do Świnoujścia.

Przekop Mierzei Wiślanej

Przypomnijmy, że w rocznicę napaści Rosji na Polskę 17 września poprzedniego roku została oddana od użytku inna wielka inwestycja –  przekop Mierzei Wiślanej – pozwalający na nieskrępowane korzystanie przez nasz kraj z wód Zalewu Wiślanego.

Ta inwestycja, której łączny koszt jest szacowany na około 2 mld zł, i jest w całości pokrywany z polskiego budżetu, ma wielkie znaczenie regionalne, po zakończeniu pogłębienia Kanału Elbląskiego i modernizacji portu, dzięki dostępowi do morza Elbląg będzie czwartym ważnym polskim portem, co więcej, będzie to silny bodziec rozwojowy dla całego regionu.

Ponadto wręcz nie do przecenienie jest uniezależnienie się od Rosji, która do tej pory poprzez panowanie nad Cieśniną Piławską decydowała, kto może wpływać, a raczej znacznie częściej, kto nie może wpływać na Zalew Wiślany, szczególnie po podpisaniu nowego porozumienia z Rosją przez rząd Tuska w 2009 roku możliwości wpływu polskich jednostek na Zalew Wiślany ograniczono do absolutnego minimum.

Gazociąg Baltic Pipe

Na jesieni poprzedniego roku oddano także do użytku gazociąg Baltic Pipe, co – w sytuacji gdy Rosja zablokowała dostawy gazu do naszego kraju gazociągiem jamalskim – uratowało nasze bezpieczeństwo energetyczne.

Przypomnijmy, że tę inwestycję przygotował we współpracy z Norwegią i Danią jeszcze rząd AWS premiera Jerzego Buzka, ale w 2001 roku zrezygnował z niej rząd Leszka Millera, wrócił do niej rząd PiS w 2006 roku, ale po raz kolejny zrezygnował z niej rząd Donalda Tuska w 2008 roku pod hasłem nadmiaru gazu w Polsce.

Minister Piotr Naimski, który od początku zajmował się tym projektem, musiał się sporo natrudzić, aby przekonać Norwegów i Duńczyków, że tym razem przygotowania tej inwestycji nie pójdą po raz trzeci na marne i tym razem zostanie ona zrealizowana.

Tak się właśnie stało i już od 1 października tego roku gazociągiem popłynął pierwszy gaz z Norwegii, do końca poprzedniego roku przesłano nim do Polski około 3 mld m3, a już w tym roku wykorzystane zostaną jego pełne możliwości przesyłowe, czyli 10 mld m3. To wręcz kluczowa inwestycja umożliwiająca Polsce niezależność gazową od Rosji, która rozpoczęła działalność w sytuacji, kiedy Rosja wręcz przystawiła do głowy pistolet gazowy większości swoich dotychczasowych odbiorców gazu, w tym także naszemu krajowi.

Tunel pod górą Luboń Mały

Z kolei w połowie listopada poprzedniego roku został oddany do użytku najdłuższy w Polsce tunel o długości ponad 2 km w ciągu drogi ekspresowej S-7, pomiędzy miejscowościami Naprawa – Skomielna Biała, zbudowany pod górą Luboń Mały.

Tunel ma dwie nawy, w każdej z nich znajdują się po dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,5 m, oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, pomiędzy nawami tunelu znajduje się 10 przejść ewakuacyjnych, które są rozmieszczone co 172,5 m, zabezpieczone odpowiednim drzwiami, które zapewniają przynajmniej 120 minut odporności ogniowej.

Wewnątrz tunelu znajduje się także oddzielny przejazd awaryjny, przeznaczony tylko i wyłącznie dla służb ratunkowych o szerokości 3,5 m i wysokości 3,3 m, co gwarantuje dostanie się służb ratunkowych w każde miejsce tunelu, niezależnie od tego, co dzieje się na jezdniach, po których poruszają się samochody. Realizacja inwestycji trwała ponad 5 lat, mimo tego, że tunel drążono przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, ponieważ podczas jej realizacji nastąpiły groźne osuwiska, które wymagały nawet przeprojektowania obiektów inżynieryjnych.

Koszt tej inwestycji wyniósł około 1 mld zł i został sfinansowany mniej więcej po połowie zarówno z polskiego budżetu, jak i środków unijnych pochodzących z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycje w gazoporcie w Świnoujściu

Natomiast jesienią 2023 roku zostanie oddany do użytku kolejny zbiornik gazu skroplonego w gazoporcie w Świnoujściu im. Lecha Kaczyńskiego, dający możliwość przyjęcia aż 8,3 mld m3 gazu LNG rocznie.

Gazoport mogący przyjmować 5 mld m3 gazu rozpoczął swoje funkcjonowanie w 2016 roku i natychmiast rząd Prawa i Sprawiedliwości postanowił o jego rozbudowie, która znacząco powiększy jego pojemność do wspomnianej wartości 8,3 mld m3, w ten sposób obok Baltic Pipe jest on drugim filarem polskiej niezależności gazowej.

Już latem tego roku rozpocznie się także realizacja nowej wielkiej inwestycji o charakterze strategicznym, czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego na 800 hektarach, pozyskanych w ramach dobrowolnych wykupów, a inwestycja ta ma być oddana do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.

Trwają także przygotowania do budowy ok. 2 tys. km nowych tras kolejowych, które są częścią składową CPK i mają znacząco poprawić skomunikowanie różnych części naszego kraju z samym nowym portem lotniczym, ale także między sobą.

Wszystkie te wielkie strategiczne inwestycje zostały oddane do użytku w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy, a przygotowania do realizacji CPK i 2 tys. km nowych linii kolejowych zostały przeprowadzone wręcz w ekspresowym tempie.
 


 

POLECANE
Nieoczekiwany powrót do Tańca z gwiazdami Wiadomości
Nieoczekiwany powrót do "Tańca z gwiazdami"

Znana tancerka Lenka Klimentova ogłosiła swój powrót do popularnego programu „Taniec z gwiazdami”. Po trzyletniej przerwie spowodowanej skupieniem się na macierzyństwie, żona Jana Klimenta z radością podzieliła się tą informacją w sobotnim wydaniu programu „Halo tu Polsat”.

Polski sektor energetyczny narażony na geopolityczne wstrząsy tylko u nas
Polski sektor energetyczny narażony na geopolityczne wstrząsy

Sektor energetyczny będzie w przyszłym roku równie mocno narażony na wstrząsy geopolityczne jak ostatnie lata, które kosztowały polskich konsumentów, ale także polskie przedsiębiorstwa miliardy złotych.

Nie żyje piłkarski mistrz świata z 1966 roku Wiadomości
Nie żyje piłkarski mistrz świata z 1966 roku

W wieku 88 lat zmarł w piątek George Eastham, członek piłkarskiej reprezentacji Anglii, która w 1966 roku wywalczyła mistrzostwo świata - poinformował jego były klub Stoke City.

Mariusz Błaszczak odpowiedział na wpis premiera Tuska: Oczekuje, że przeprosicie żołnierzy polityka
Mariusz Błaszczak odpowiedział na wpis premiera Tuska: Oczekuje, że przeprosicie żołnierzy

W sobotę premier Donald Tusk w reakcji na atak na jarmarku bożonarodzeniowym w Magdeburgu napisał w mediach społecznościowych "prośbę" do PiS. Na wpis szefa rządu odpowiedział Mariusz Błaszczak.

Pałac Buckingham. Pilne wiadomości ws. króla Karola III Wiadomości
Pałac Buckingham. Pilne wiadomości ws. króla Karola III

Święta to czas spokoju i radości, jednak w Pałacu Buckingham panuje obecnie napięta atmosfera. Wszystko za sprawą trudnej sytuacji zdrowotnej króla Karola III, który zmaga się z chorobą nowotworową. Mimo trudności monarcha nie rezygnuje z obowiązków królewskich i pozostaje w kontakcie z poddanymi.

Viktor Orban o azylu dla posła PiS: Zapewne nie będzie ostatnim przypadkiem polityka
Viktor Orban o azylu dla posła PiS: Zapewne nie będzie ostatnim przypadkiem

Premier Węgier Viktor Orban odpowiedział na pytania dziennikarzy dotyczące udzielenia azylu politycznego Marcinowi Romanowskiemu. Nie wykluczył on, że w przyszłości może się pojawić więcej takich przypadków.

Lewica chce zakazu spowiedzi dla nieletnich. Ksiądz się nie podporządkuje: mogą mi skoczyć Wiadomości
Lewica chce zakazu spowiedzi dla nieletnich. Ksiądz się nie podporządkuje: mogą mi skoczyć

Kapłani nie zamierzają podporządkowywać się pomysłom Lewicy, która chce zakazać spowiedzi dla nieletnich.

Zatrzymany ws. Collegium Humanum miał sobie poderżnąć gardło kajdankami. Burza w sieci gorące
Zatrzymany ws. Collegium Humanum miał sobie poderżnąć gardło kajdankami. Burza w sieci

Według informacji podanych przez Onet, podczas konwoju policyjnego, zatrzymany ws. Collegium Humanum miał sobie poderżnąć gardło kajdankami. Te tragiczne i jednocześnie dość niespotykane wydarzenie, wywołało szok wśród internautów.

Banderowskie flagi na przekazanych Ukrainie Rosomakach gorące
Banderowskie flagi na przekazanych Ukrainie Rosomakach

Do mediów społecznościowych zostały wrzucone nagrania, na których widać banderowskie flagi na przekazanych Ukrainie polskich Rosomakach. Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wydał komunikat w tej sprawie.

Sprzedaż TVN. Prezes TVN uspokaja pracowników w specjalnym liście Wiadomości
Sprzedaż TVN. Prezes TVN uspokaja pracowników w specjalnym liście

Prezes TVN Warner Bros. Discovery w Polsce Katarzyna Kieli napisała uspokajający list do pracowników stacji. Odniosła się w nim do potencjalnej sprzedaży Grupy TVN.

REKLAMA

Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy

W piątek zostanie oddany do użytku tunel pod cieśniną Świny, łączący wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska Świnoujścia i w ten sposób po kilkudziesięciu latach skończą się wreszcie problemy komunikacyjne mieszkańców tego miasta, ale i turystów.
Budowa tunelu pod Świną Z. Kuźmiuk: Pięć strategicznych inwestycji oddanych do użytku w ciągu zaledwie kilkunastu miesięcy
Budowa tunelu pod Świną / gov.pl

Tunel pod Świną

Inwestycja planowana od wielu dziesiątek lat i po wielokroć odkładana (ostatnio w październiku 2010 roku zrezygnował z niej Donald Tusk, twierdząc, że nie ma na to środków, choć przedsięwzięcie miało być realizowane głównie ze środków unijnych) została zrealizowana we współpracy z samorządem tego miasta, a jej koszt sięgający 1 mld zł został sfinansowany z sektorowego programu Infrastruktura i Środowisko i środków miasta (w proporcjach ponad 800 mln zł i ponad 150 mln zł).

Inwestycja obejmuje wspomniany tunel pod cieśniną Świny, a także dwie oddzielone betonowym murem jezdnie w obydwie strony o łącznej długości 3,2 km, razem z prowadzącą do tunelu infrastrukturą drogową.

Zapowiedź oddania tej inwestycji do użytku spowodowała także ożywioną dyskusję w niemieckich mediach, które twierdzą, że teraz turyści z tego kraju będą wybierać wypoczynek po polskiej stronie granicy, ze względu na niższe ceny, ale i łatwiejszy dojazd do Świnoujścia.

Przekop Mierzei Wiślanej

Przypomnijmy, że w rocznicę napaści Rosji na Polskę 17 września poprzedniego roku została oddana od użytku inna wielka inwestycja –  przekop Mierzei Wiślanej – pozwalający na nieskrępowane korzystanie przez nasz kraj z wód Zalewu Wiślanego.

Ta inwestycja, której łączny koszt jest szacowany na około 2 mld zł, i jest w całości pokrywany z polskiego budżetu, ma wielkie znaczenie regionalne, po zakończeniu pogłębienia Kanału Elbląskiego i modernizacji portu, dzięki dostępowi do morza Elbląg będzie czwartym ważnym polskim portem, co więcej, będzie to silny bodziec rozwojowy dla całego regionu.

Ponadto wręcz nie do przecenienie jest uniezależnienie się od Rosji, która do tej pory poprzez panowanie nad Cieśniną Piławską decydowała, kto może wpływać, a raczej znacznie częściej, kto nie może wpływać na Zalew Wiślany, szczególnie po podpisaniu nowego porozumienia z Rosją przez rząd Tuska w 2009 roku możliwości wpływu polskich jednostek na Zalew Wiślany ograniczono do absolutnego minimum.

Gazociąg Baltic Pipe

Na jesieni poprzedniego roku oddano także do użytku gazociąg Baltic Pipe, co – w sytuacji gdy Rosja zablokowała dostawy gazu do naszego kraju gazociągiem jamalskim – uratowało nasze bezpieczeństwo energetyczne.

Przypomnijmy, że tę inwestycję przygotował we współpracy z Norwegią i Danią jeszcze rząd AWS premiera Jerzego Buzka, ale w 2001 roku zrezygnował z niej rząd Leszka Millera, wrócił do niej rząd PiS w 2006 roku, ale po raz kolejny zrezygnował z niej rząd Donalda Tuska w 2008 roku pod hasłem nadmiaru gazu w Polsce.

Minister Piotr Naimski, który od początku zajmował się tym projektem, musiał się sporo natrudzić, aby przekonać Norwegów i Duńczyków, że tym razem przygotowania tej inwestycji nie pójdą po raz trzeci na marne i tym razem zostanie ona zrealizowana.

Tak się właśnie stało i już od 1 października tego roku gazociągiem popłynął pierwszy gaz z Norwegii, do końca poprzedniego roku przesłano nim do Polski około 3 mld m3, a już w tym roku wykorzystane zostaną jego pełne możliwości przesyłowe, czyli 10 mld m3. To wręcz kluczowa inwestycja umożliwiająca Polsce niezależność gazową od Rosji, która rozpoczęła działalność w sytuacji, kiedy Rosja wręcz przystawiła do głowy pistolet gazowy większości swoich dotychczasowych odbiorców gazu, w tym także naszemu krajowi.

Tunel pod górą Luboń Mały

Z kolei w połowie listopada poprzedniego roku został oddany do użytku najdłuższy w Polsce tunel o długości ponad 2 km w ciągu drogi ekspresowej S-7, pomiędzy miejscowościami Naprawa – Skomielna Biała, zbudowany pod górą Luboń Mały.

Tunel ma dwie nawy, w każdej z nich znajdują się po dwa pasy ruchu, każdy o szerokości 3,5 m, oraz pas awaryjny o szerokości 3 m, pomiędzy nawami tunelu znajduje się 10 przejść ewakuacyjnych, które są rozmieszczone co 172,5 m, zabezpieczone odpowiednim drzwiami, które zapewniają przynajmniej 120 minut odporności ogniowej.

Wewnątrz tunelu znajduje się także oddzielny przejazd awaryjny, przeznaczony tylko i wyłącznie dla służb ratunkowych o szerokości 3,5 m i wysokości 3,3 m, co gwarantuje dostanie się służb ratunkowych w każde miejsce tunelu, niezależnie od tego, co dzieje się na jezdniach, po których poruszają się samochody. Realizacja inwestycji trwała ponad 5 lat, mimo tego, że tunel drążono przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu, ponieważ podczas jej realizacji nastąpiły groźne osuwiska, które wymagały nawet przeprojektowania obiektów inżynieryjnych.

Koszt tej inwestycji wyniósł około 1 mld zł i został sfinansowany mniej więcej po połowie zarówno z polskiego budżetu, jak i środków unijnych pochodzących z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycje w gazoporcie w Świnoujściu

Natomiast jesienią 2023 roku zostanie oddany do użytku kolejny zbiornik gazu skroplonego w gazoporcie w Świnoujściu im. Lecha Kaczyńskiego, dający możliwość przyjęcia aż 8,3 mld m3 gazu LNG rocznie.

Gazoport mogący przyjmować 5 mld m3 gazu rozpoczął swoje funkcjonowanie w 2016 roku i natychmiast rząd Prawa i Sprawiedliwości postanowił o jego rozbudowie, która znacząco powiększy jego pojemność do wspomnianej wartości 8,3 mld m3, w ten sposób obok Baltic Pipe jest on drugim filarem polskiej niezależności gazowej.

Już latem tego roku rozpocznie się także realizacja nowej wielkiej inwestycji o charakterze strategicznym, czyli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego na 800 hektarach, pozyskanych w ramach dobrowolnych wykupów, a inwestycja ta ma być oddana do użytku na przełomie 2027 i 2028 roku.

Trwają także przygotowania do budowy ok. 2 tys. km nowych tras kolejowych, które są częścią składową CPK i mają znacząco poprawić skomunikowanie różnych części naszego kraju z samym nowym portem lotniczym, ale także między sobą.

Wszystkie te wielkie strategiczne inwestycje zostały oddane do użytku w ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy, a przygotowania do realizacji CPK i 2 tys. km nowych linii kolejowych zostały przeprowadzone wręcz w ekspresowym tempie.
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe