PERN przeznaczy w tym roku na Program Megainwestycji blisko 340 mln zł

Nakłady inwestycyjne PERN w latach 2016-20 wyniosły ponad 1,5 mld zł. Zdecydowana większość tych środków obejmowała priorytetowe projekty, w tym w ramach realizowanego tam Programu Megainwestycji. Według spółki, nakłady związane z Programem Megainwestycji wyniosą w tym roku blisko 340 mln zł.
Nowe zbiorniki surowcowe w Terminalu Naftowym w Gdańsku PERN przeznaczy w tym roku na Program Megainwestycji blisko 340 mln zł
Nowe zbiorniki surowcowe w Terminalu Naftowym w Gdańsku / fot. PERN

PERN, odpowiadając na pytania PAP, dotyczące m.in. realizowanych tam kluczowych przedsięwzięć, poinformował, że w przypadku tegorocznych wydatków w ramach Programu Megainwestycji chodzi m.in. o dokończenie prac związanych z budową zbiornika na ropę naftową w Terminalu Naftowym w Gdańsku, dalszą rozbudowę pojemności magazynowych na paliwa, a także o projekty obejmujące inwestycje liniowe, rurociągowe.

340 mln zł na Program Megainwestycji

„Nakłady inwestycyjne na ten rok, związane z Programem Megainwestycji, wyniosą blisko 340 mln zł” – przekazał PERN. Spółka zaznaczyła, iż priorytetem jest każda inwestycja, której oczekują jej klienci. „Dlatego tak dużą wagę przykładamy do terminowej realizacji naszych projektów, bo one pozwalają naszym klientom na rozwój i sprawne prowadzenie biznesu” - podkreślono w informacji.

Jak przypomniał PERN, jego nakłady inwestycyjne w latach 2016-20 wyniosły ponad 1,5 mld zł, przy czym „zdecydowana większość tych środków dotyczy właśnie kluczowych i strategicznych projektów”. Spółka zapewniła, iż „skutecznie realizuje swój Program Megainwestycji, oddając kolejne projekty do eksploatacji, mimo epidemii koronawirusa”.

„Podejmowane przez nas działania odpowiadają na potrzeby rynku, ale także stanowią niezbędny element wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ropy naftowej i paliw” – oświadczył PERN.

Spółka wspomniała, że w ramach Programu Megainwestycji ukończyła w tym roku drugi etap rozbudowy pojemności magazynowych swych baz paliw i w sumie w ciągu czterech lat oddała aż 13 nowych zbiorników na paliwa o pojemności 350 tys. metrów sześc. „Oznacza to wzrost pojemności na paliwa o 17 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko tzw. bazy obrotowe PERN, wzrost wynosi 20 proc.” – przekazano w informacji. Podkreślono zarazem, że jesienią ubiegłego roku do eksploatacji trafiło także blisko 550 tys. metrów sześc. nowych pojemności na ropę naftową, co oznacza wzrost o 13 proc.

Plany inwestycyjne

„Przed spółką jest realizacja rozpoczętego już trzeciego etapu rozbudowy pojemności na paliwa i oddanie ostatniego zbiornika na ropę o pojemności 45 tys. metrów sześc. w Terminalu Naftowym w Gdańsku oraz dwie inwestycje liniowe” – oznajmił PERN.

Jak podał, w przypadku Terminalu Naftowego w Gdańsku przeprowadzono już z pozytywnym wynikiem odbiór techniczny oraz rozruch „na sucho” ostatniego zbiornika drugiego etapu rozbudowy tego obiektu - trwa obecnie proces uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie. „Planujemy, że trafi on do eksploatacji w trzecim kwartale tego roku” – zapowiedziała spółka.

PERN przypomniał też, że rozpoczął już budowę rurociągu paliwowego z bazy w Boronowie do terminala paliw w Trzebini. „Obecnie przygotowujemy teren, prowadzimy prace spawalnicze oraz prace w obiektach związane z przebudową i rozbudową infrastruktury. Zamierzamy ukończyć tę magistralę w trzecim kwartale przyszłego roku” – przekazała spółka.

W przypadku projektu budowy drugiej nitki rurociągu naftowego łączącego Gdańsk z Płockiem, PERN podał, że obecnie stara się o „ostatnie decyzje administracyjne”. Spółka zaznaczyła, iż uruchomienie procesu wyboru głównego wykonawcy inwestycji i przejście do fazy realizacji będzie uzależnione od kierunku procesu połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos. „Chodzi o to, by finalny rurociąg najlepiej odpowiadał na potrzeby nowej struktury rynku” – wyjaśniono w informacji.

Efekty realizowanych przedsięwzięć

Odnosząc się do efektów realizowanych przedsięwzięć, w tym w ramach Programu Megainwestycji, PERN podał, że obecnie posiada ok. 4,1 mln metrów sześc. pojemności magazynowych na ropę naftową i ok. 2,2 mln metrów sześc. na paliwa.

„Dużą wagę przykładamy do rozwoju naszego morskiego hubu paliwowego w Dębogórzu. Terminal produktów naftowych w Dębogórzu stanowi aktualnie jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Jest jedynym w kraju terminalem przeładunkowym, który umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata” – podkreśliła spółka.

Jak przekazał PERN, baza paliw w Dębogórzu niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. metrów sześc. każdy, a dzięki dotychczasowej rozbudowie jej nominalna pojemość magazynowa wzrosła ze 159 tys. do prawie 260 tys. metrów sześc. „Niedługo ruszy tam także budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku. Kompleksowy plan rozwoju bazy i stworzenie paliwowego hubu morskiego obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale i instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego” – zaznaczyła spółka.

PERN wskazał, iż modernizuje swoje bazy paliw „by umożliwić klientom realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli osiągnięcia 14 proc. udziału energii odnawialnej w transporcie w perspektywie 2030 r. Spółka zapewniła, że „program rozbudowy instalacji biokomponentów jest w zaawansowanej fazie realizacji”.

„Aż w siedmiu naszych bazach zakończyły się lub trwają intensywne prace związane z rozbudową infrastruktury technicznej przeznaczonej biokomponentom” – podał PERN. Spółka wspomniała przy tym, iż po zakończeniu inwestycji np. baza paliw w Emilianowie będzie dysponowała pojemnością 1500 metrów sześc. do magazynowania estrów – „prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a ich zakończenie zaplanowane jest jeszcze w tym roku”.

„Dzięki inwestycjom w siedmiu lokalizacjach pojemności na biokomponenty w PERN zwiększą się o 4350 metrów sześc., czyli aż o dwie trzecie, a estry będzie można dostarczać transportem kolejowym już do trzech baz paliw” – podkreślono w informacji.

Podsumowując realizację swych przedsięwzięć, PERN oświadczył, że epidemia koronawirusa nie wpłynęła tam na zmniejszenie planów inwestycyjnych, które zakładają w tym roku podobny poziom wydatków do rekordowego tam pod tym względem 2020 r. Spółka wskazała, że konieczne przesunięcia niektórych zadań nie objęły tam nakładów inwestycyjnych na strategiczne projekty, które wyniosły w ubiegłym roku ponad 720 mln zł. (PAP)
 

 

 

 


 

POLECANE
Nie żyje Maciej Adamkiewicz. Polski miliarder miał 59 lat z ostatniej chwili
Nie żyje Maciej Adamkiewicz. Polski miliarder miał 59 lat

Nie żyje dr Maciej Adamkiewicz, wieloletni prezes Adamed Pharma. Odszedł w czwartek 23 października 2025 r. w wieku 59 lat.

Dworzec Centralny zamknięty w czasie Marszu Niepodległości. PKP wyjaśnia pilne
Dworzec Centralny zamknięty w czasie Marszu Niepodległości. PKP wyjaśnia

Warszawa Centralna zostanie całkowicie zamknięta od 8 do 16 listopada. Decyzja PKP PLK wywołała falę oburzenia wśród organizatorów Marszu Niepodległości, którzy widzą w tym działaniu celową próbę utrudnienia obchodów.

Jak w pół roku zniszczyć Polską Agencję Kosmiczną. Pracownicy piszą anonimowy list Wiadomości
"Jak w pół roku zniszczyć Polską Agencję Kosmiczną". Pracownicy piszą anonimowy list

„Misja Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego była przygotowana nieprofesjonalnie, a osoby kompetentne zwolniono z Polskiej Agencji Kosmicznej na chwilę przed jej startem i tuż po jej zakończeniu” – piszą sygnaliści w mailu rozesłanym do mediów. Jak pisze popularyzator astronomii Karol Wójcicki, już "tytuł listu mówi sam za siebie".

Samochód elektryczny Crafter będzie produkowany w polskich zakładach Volkswagena Wiadomości
Samochód elektryczny Crafter będzie produkowany w polskich zakładach Volkswagena

Volkswagen Poznań ogłosił dużą inwestycję w swojej fabryce we Wrześni. Zakład zostanie rozbudowany o dwie nowe hale produkcyjne, w których powstanie kolejna generacja w pełni elektrycznego Craftera. Inwestycja ma zakończyć się w 2027 roku.

Jarmark Bożonarodzeniowy w Warszawie. To tu stanie największy diabelski młyn w Polsce z ostatniej chwili
Jarmark Bożonarodzeniowy w Warszawie. To tu stanie największy diabelski młyn w Polsce

Pod Pałacem Kultury i Nauki powstanie bożonarodzeniowe miasteczko z najwyższym diabelskim młynem w Polsce. Jarmark Warszawski wystartuje już pod koniec listopada i potrwa do Nowego Roku.

„Wielkie Ostrzeżenie” – dokument, który zdobywa świat Wiadomości
„Wielkie Ostrzeżenie” – dokument, który zdobywa świat

Film „Wielkie Ostrzeżenie” w reżyserii meksykańskiego twórcy Juana Carlosa Salasa Tameza zdobył już 14 nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym pierwszą nagrodę na XXXIX Międzynarodowym Katolickim Festiwalu Filmów „Niepokalana” 2025. To wyjątkowa produkcja dokumentalna, która w ciągu kilku miesięcy została pokazana w kilkudziesięciu krajach na całym świecie, a jej projekcje wywołały ogromne poruszenie wśród widzów. Film opowiada o niezwykłym doświadczeniu duchowym – chwili, w której człowiek konfrontuje się z własnym życiem i jego znaczeniem.

Dron w Inowrocławiu. Prezydent miasta zabrał głos z ostatniej chwili
Dron w Inowrocławiu. Prezydent miasta zabrał głos

Prezydent Inowrocławia Arkadiusz Fajok uspokoił mieszkańców po czwartkowym wypadku z udziałem drona należącego do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Samorządowiec zapewnił, że sytuacja została szybko opanowana, a nikt nie odniósł obrażeń.

Główny Inspektorat Sanitarny wydał pilny komunikat dla konsumentów z ostatniej chwili
Główny Inspektorat Sanitarny wydał pilny komunikat dla konsumentów

Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) poinformował o wykryciu niebezpiecznych bakterii Escherichia coli w tatarze wołowym produkowanym przez firmę Sokołów SA. Zakażona partia została natychmiast wycofana z rynku. Służby sanitarne apelują, by nie spożywać produktu i w razie wystąpienia objawów zatrucia skontaktować się z lekarzem.

Proces w sprawie słów Andrzeja Dudy o „Zielonej granicy”. Sąd odroczył orzeczenie z ostatniej chwili
Proces w sprawie słów Andrzeja Dudy o „Zielonej granicy”. Sąd odroczył orzeczenie

Warszawski sąd odroczył ogłoszenie orzeczenia w sprawie wypowiedzi byłego prezydenta Andrzeja Dudy na temat filmu „Zielona granica”. Sprawa została wytoczona przez Ośrodek Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych.

Rozpoczęły się prace ekshumacyjne na czeskiej Łączce z ostatniej chwili
Rozpoczęły się prace ekshumacyjne na czeskiej "Łączce"

Na Cmentarzu Ďáblickém w Pradze rozpoczęły się pierwsze prace ekshumacyjne szczątków trzech więźniów politycznych: Karela Sabeli, Viléma Soka i Miloslava Jebavégo, straconych podczas represji komunistycznych w 1949 roku. Ich szczątki zostaną zwrócone rodzinom, gdzie zostanie im zapewniony godny pochówek – poinformowała szefowa Kancelarii Rządu Jana Kotalíková.

REKLAMA

PERN przeznaczy w tym roku na Program Megainwestycji blisko 340 mln zł

Nakłady inwestycyjne PERN w latach 2016-20 wyniosły ponad 1,5 mld zł. Zdecydowana większość tych środków obejmowała priorytetowe projekty, w tym w ramach realizowanego tam Programu Megainwestycji. Według spółki, nakłady związane z Programem Megainwestycji wyniosą w tym roku blisko 340 mln zł.
Nowe zbiorniki surowcowe w Terminalu Naftowym w Gdańsku PERN przeznaczy w tym roku na Program Megainwestycji blisko 340 mln zł
Nowe zbiorniki surowcowe w Terminalu Naftowym w Gdańsku / fot. PERN

PERN, odpowiadając na pytania PAP, dotyczące m.in. realizowanych tam kluczowych przedsięwzięć, poinformował, że w przypadku tegorocznych wydatków w ramach Programu Megainwestycji chodzi m.in. o dokończenie prac związanych z budową zbiornika na ropę naftową w Terminalu Naftowym w Gdańsku, dalszą rozbudowę pojemności magazynowych na paliwa, a także o projekty obejmujące inwestycje liniowe, rurociągowe.

340 mln zł na Program Megainwestycji

„Nakłady inwestycyjne na ten rok, związane z Programem Megainwestycji, wyniosą blisko 340 mln zł” – przekazał PERN. Spółka zaznaczyła, iż priorytetem jest każda inwestycja, której oczekują jej klienci. „Dlatego tak dużą wagę przykładamy do terminowej realizacji naszych projektów, bo one pozwalają naszym klientom na rozwój i sprawne prowadzenie biznesu” - podkreślono w informacji.

Jak przypomniał PERN, jego nakłady inwestycyjne w latach 2016-20 wyniosły ponad 1,5 mld zł, przy czym „zdecydowana większość tych środków dotyczy właśnie kluczowych i strategicznych projektów”. Spółka zapewniła, iż „skutecznie realizuje swój Program Megainwestycji, oddając kolejne projekty do eksploatacji, mimo epidemii koronawirusa”.

„Podejmowane przez nas działania odpowiadają na potrzeby rynku, ale także stanowią niezbędny element wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski w zakresie ropy naftowej i paliw” – oświadczył PERN.

Spółka wspomniała, że w ramach Programu Megainwestycji ukończyła w tym roku drugi etap rozbudowy pojemności magazynowych swych baz paliw i w sumie w ciągu czterech lat oddała aż 13 nowych zbiorników na paliwa o pojemności 350 tys. metrów sześc. „Oznacza to wzrost pojemności na paliwa o 17 proc. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko tzw. bazy obrotowe PERN, wzrost wynosi 20 proc.” – przekazano w informacji. Podkreślono zarazem, że jesienią ubiegłego roku do eksploatacji trafiło także blisko 550 tys. metrów sześc. nowych pojemności na ropę naftową, co oznacza wzrost o 13 proc.

Plany inwestycyjne

„Przed spółką jest realizacja rozpoczętego już trzeciego etapu rozbudowy pojemności na paliwa i oddanie ostatniego zbiornika na ropę o pojemności 45 tys. metrów sześc. w Terminalu Naftowym w Gdańsku oraz dwie inwestycje liniowe” – oznajmił PERN.

Jak podał, w przypadku Terminalu Naftowego w Gdańsku przeprowadzono już z pozytywnym wynikiem odbiór techniczny oraz rozruch „na sucho” ostatniego zbiornika drugiego etapu rozbudowy tego obiektu - trwa obecnie proces uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie. „Planujemy, że trafi on do eksploatacji w trzecim kwartale tego roku” – zapowiedziała spółka.

PERN przypomniał też, że rozpoczął już budowę rurociągu paliwowego z bazy w Boronowie do terminala paliw w Trzebini. „Obecnie przygotowujemy teren, prowadzimy prace spawalnicze oraz prace w obiektach związane z przebudową i rozbudową infrastruktury. Zamierzamy ukończyć tę magistralę w trzecim kwartale przyszłego roku” – przekazała spółka.

W przypadku projektu budowy drugiej nitki rurociągu naftowego łączącego Gdańsk z Płockiem, PERN podał, że obecnie stara się o „ostatnie decyzje administracyjne”. Spółka zaznaczyła, iż uruchomienie procesu wyboru głównego wykonawcy inwestycji i przejście do fazy realizacji będzie uzależnione od kierunku procesu połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos. „Chodzi o to, by finalny rurociąg najlepiej odpowiadał na potrzeby nowej struktury rynku” – wyjaśniono w informacji.

Efekty realizowanych przedsięwzięć

Odnosząc się do efektów realizowanych przedsięwzięć, w tym w ramach Programu Megainwestycji, PERN podał, że obecnie posiada ok. 4,1 mln metrów sześc. pojemności magazynowych na ropę naftową i ok. 2,2 mln metrów sześc. na paliwa.

„Dużą wagę przykładamy do rozwoju naszego morskiego hubu paliwowego w Dębogórzu. Terminal produktów naftowych w Dębogórzu stanowi aktualnie jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Jest jedynym w kraju terminalem przeładunkowym, który umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata” – podkreśliła spółka.

Jak przekazał PERN, baza paliw w Dębogórzu niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. metrów sześc. każdy, a dzięki dotychczasowej rozbudowie jej nominalna pojemość magazynowa wzrosła ze 159 tys. do prawie 260 tys. metrów sześc. „Niedługo ruszy tam także budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku. Kompleksowy plan rozwoju bazy i stworzenie paliwowego hubu morskiego obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale i instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego” – zaznaczyła spółka.

PERN wskazał, iż modernizuje swoje bazy paliw „by umożliwić klientom realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli osiągnięcia 14 proc. udziału energii odnawialnej w transporcie w perspektywie 2030 r. Spółka zapewniła, że „program rozbudowy instalacji biokomponentów jest w zaawansowanej fazie realizacji”.

„Aż w siedmiu naszych bazach zakończyły się lub trwają intensywne prace związane z rozbudową infrastruktury technicznej przeznaczonej biokomponentom” – podał PERN. Spółka wspomniała przy tym, iż po zakończeniu inwestycji np. baza paliw w Emilianowie będzie dysponowała pojemnością 1500 metrów sześc. do magazynowania estrów – „prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a ich zakończenie zaplanowane jest jeszcze w tym roku”.

„Dzięki inwestycjom w siedmiu lokalizacjach pojemności na biokomponenty w PERN zwiększą się o 4350 metrów sześc., czyli aż o dwie trzecie, a estry będzie można dostarczać transportem kolejowym już do trzech baz paliw” – podkreślono w informacji.

Podsumowując realizację swych przedsięwzięć, PERN oświadczył, że epidemia koronawirusa nie wpłynęła tam na zmniejszenie planów inwestycyjnych, które zakładają w tym roku podobny poziom wydatków do rekordowego tam pod tym względem 2020 r. Spółka wskazała, że konieczne przesunięcia niektórych zadań nie objęły tam nakładów inwestycyjnych na strategiczne projekty, które wyniosły w ubiegłym roku ponad 720 mln zł. (PAP)
 

 

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe