[Tylko u nas] Prof. Marek Jan Chodakiewicz: Powszechność fałszywych percepcji

    W sytuacjach ekstremalnych – i nie tylko – fałszywe percepcje królują. Ale z fałszywych percepcji mogą wyniknąć rzeczywiste działania. 15 października 1917 r. syjonistyczna liberalna gazeta żydowska „Jewrejskaja Nedelja” (Evrejskaja Nedelja) odnotowała: „Towarzysz Lenin i jego bolszewicy w swoich mowach i artykułach nawołują proletariat, aby «obrócili swoje słowa w działanie», ale... kiedykolwiek zbiera się słowiański tłum, zmienianie «słów na działanie» oznacza, w rzeczywistości, «gromienie Żydłaków»”.
 [Tylko u nas] Prof. Marek Jan Chodakiewicz: Powszechność fałszywych percepcji
/ foto. Tomasz Gutry, Tygodnik Solidarność

Pod koniec października 1917 r. późniejszy gwiazdor stalinowskiego dziennikarstwa Ilia Erenburg odnotował w Petersburgu następujące zjawiska: „Wczoraj stałem w kolejce, czekając, aby zagłosować na Konstytuantę. Ludzie mówili: «Kto przeciw Żydłakom, ten głosuje na numer 5! [lista bolszewicka]». «Kto za rewolucją światową, głosować na numer 5!». Przejechał obok patriarcha, spryskując nas wodą święconą, wszyscy zdjęli czapki. Grupa żołnierzy przechodzących obok zaczęła wyć Międzynarodówkę w jego stronę. Gdzie ja jestem? Czy to jest zaprawdę piekło?”.
W tym samym czasie, a dokładnie 29 października 1917 r., można było przeczytać wstępniak komentujący bolszewicki przewrót w skrajnie populistycznej i antyżydowskiej gazecie „Groza” w Petersburgu: „Bolszewicy wzięli władzę. Żyd Kiereński, pachołek Brytyjczyków i światowych bankierów, bezczelnie zawłaszczywszy tytuł głównodowodzącego carstwem rosyjskim, zostanie wywalony z Pałacu Zimowego, gdzie swoją obecnością sprofanował szczątki Ojca Pokoju Cara Aleksandra III. 25 października bolszewicy zjednoczyli wszystkie pułki, które odmówiły poddania się rządowi składającemu się z żydowskich bankierów, zdradzieckich generałów, renegackich ziemian oraz złodziejskich kupców”. 
W kwietniu 1919 r. na Połtawszczyźnie krasnoarmiejcy z pułku Bogunskiego, zrywając gwiazdę czerwoną ze swoich czapek, wykrzykiwali: „To jest żydłacka gwiazda!”. A zbuntowani chłopi na Ukrainie w czerwcu 1919 r. oznajmiali: „Jesteśmy bolszewikami, bić Żydów!”. 
Historyk Brendan McGeever tłumaczył: „Do tego stopnia, że słowa «burżuj» i «Żyd» stosowano wymiennie w ludowej wyobraźni, bolszewicka strategia konfrontowania antysemityzmu kategoriami klasy napotkała trudności”. 
Przekonanie, że rewolucjoniści to „Żydzi”, a komunizm jest „żydowski”, było właściwie uniwersalne. Ale często rozgraniczano też między „złymi Żydami” a „dobrymi komunistami” albo „Sowietami”. Czasami „bolszewicy” jawili się w popularnej fantazji jako „Żydzi”, a czasami nie. 
O co chodziło? Otóż w Rosji istniały potężne pokłady rewolucyjne, które często wyrażały się i wybuchały antysemicko. Jak omawialiśmy powyżej, rewolucjoniści dialektycznie wyzyskiwali takie najniższe instynkty, mimo oficjalnego odcinania się, a nawet potępiania antyżydowskości. 
Po rewolucji lutowej rozlała się po imperium fala powszechnej anarchii. Zaczęły się rzezie: najpierw na wsi oraz w mniejszych miasteczkach. Potem przeniosły się do większych miast. Bolszewicy szczególnie, ale inni rewolucjoniści również, zachęcali do radykalnej przemocy, do niszczenia, do rabowania. Nakręcali spiralę anarchii. Natężenie jej było wielkie wszędzie, szczególnie doświadczone były tym przekleństwem ziemie ukrainne.
W tych przepaściach przemocy te same chamstwo i swołocz, które rżnęły „białoruczkich”, czyli przedstawicieli tradycyjnych elit, również miało tendencję wyżywania się na Żydach. Żydzi są wielopoziomowymi wrogami. Jak w kalejdoskopie mieli być oni a to „burżujami”, „wyzyskiwaczami” i „spekulantami”, a to „komunistami” i „czekistami”. 
Zanarchizowana tłuszcza była święcie przekonana, że to ona jest właśnie „władzą ludową”, „demokracją”, „rządami Sowietów” oraz „prawdziwymi bolszewikami”. Takie postrzeganie rzeczywistości nie ograniczało się tylko do ziem rosyjskich czy ukrainnych, ale do różnego stopnia funkcjonowało wszędzie w walącym się państwie carów, nawet na terenach etnicznie polskich. Rewolucja wszędzie otwarcie odkrywała swoje antyżydowskie oblicze.  
Tak długo jak orgia destrukcji służyła sprawie Lenina, wódz rewolucji i jego towarzysze nie tylko tolerowali ją, ale wręcz zaogniali. Ale, jak pokazuje Brendan McGeever, po fali niszczenia bolszewicy chcieli rządzić, a to wymagało spokoju. 
Co więcej, Kreml w ramach „komunizmu wojennego” przedsięwziął całą gamę ruchów opartą na zasadzie centralizacji, które wywołały sprzeciw hołubionej do niedawna przez komunistów tłuszczy spełniającej się w orgii rewolucji. A motłoch odrzucał centralizację i dyscyplinę. Kierując się najniższymi instynktami – oprócz zakompleksionej wściekłości w stosunku do „panów” – czuł również jednakową nienawiść do Żydów. Objawiało się to niemal od początku konwulsji rewolucyjnych w Rosji.
Rozmaici świadkowie, począwszy od bolszewika Władimira Boncz-Brujewicza i lewicowego żydowskiego autonomisty-terytorialisty i sławnego historyka Szymona Dubnowa odnotowali wzrost atmosfery antyżydowskiej wczesnym latem 1917 r. Tworzono listy „Żydów” prawdziwych i wydumanych w Sowietach oraz otwarcie agitowano za pogromami. Nawoływano: „bić Żydów i burżujów!”.
Naturalnie lewica uznawała to za robotę reakcjonistów. W rzeczywistości była to spontaniczna nienawiść dołów społecznych podsycana przez wszystkie strony w Rosji: od monarchistów do bolszewików. Reakcyjna propaganda przeciw „Żydom” jako szafarzom rewolucji szła w parze z komunistyczną agitacją dotyczącą walki klas, gdzie hołota wykoncypowała sobie, że „Żydzi” to przecież też „burżuje” i „spekulanci”.
W czerwcu 1917 r. probolszewiccy sołdaci popędzili mieńszewickich agitatorów ze swoich koszar w Wyborgu, dzielnicy Petersburga, krzycząc: „Precz z nimi! To wszystko Żydłaki!”. Podczas masowych demonstracji w Petersburgu w tym samym miesiącu bolszewiccy aktywiści zaatakowali bundystów i podarli ich sztandary, obrzucając ich antysemickimi inwektywami. W tym samym czasie w Moskwie bolszewicy werbalnie zaatakowali mieńszewików na masówce, wyzywając ich od „«Żydłaków», którzy «wyzyskują proletariat»”. Rzekomi „Żydzi” byli rzekomo wszędzie. Jesienią 1917 r. wymalowano na siedzibie rządu tymczasowego w Pałacu Zimowym następujący slogan: „Precz z Żydem Kiereńskim, niech żyje Trocki!”.
Takie resentymenty miały naturalnie swoje odzwierciedlenie na prowincji. W lipcu 1917 r. w Odessie bolszewicy mobilizowali swych zwolenników sloganami antysemickimi. Z trudem udało się uniknąć pogromu. W październiku 1917 r. w Tambowie część uczestników obrad miejscowego sowietu na temat zapobiegania antysemityzmowi wydzierało się: „Dlaczego wstrzymywać pogromy? Przyłączmy się do nich!”.
W 1918 i 1919 r. na Ukrainie i gdzie indziej hasłem Armii Czerwonej stało się: „Rżnąć Żydłaków, niech żyje Władza Sowiecka!”. Tłuszcza mobilizowała się też pod hasłami: „Jesteśmy za władzą bolszewicką, ale bez komunistów!”, jak również: „Przecz z komunistami, niech żyje władza sowiecka!”. Rezonowały hasła: „Jesteśmy ukraińskimi bolszewikami”, „Wspieramy Sowiety, ale sprzeciwiamy się Żydłakom i kacapom”, „Jesteśmy za niezawisłą Ukrainą”.
W wielu miejscach, choćby w Surażu (Surazh), komuniści oskarżali Żydów o sprzyjanie Niemcom, co miało usprawiedliwiać antysemicką przemoc. Szykowano się „rozprawić” z Żydami. 15 maja 1918 r. w Smoleńsku krasnoarmiejscy demonstrowali przeciw „żydowskim komisarzom”. Ponadto „domagali się, aby wyrzucić Żydów z instytucji sowieckich według hasła «Bij Żydów, ratuj Rosję»”.
Sentymenty takie nasiliły się wraz z upływem czasu. Wiosną 1919 r. chłopscy rewolucjoniści i anarchiści tacy jak Nestor Machno na Ukrainie głosili jednoznaczne hasła: „Precz z komunistami, Żydami, Rosjanami: Niech żyje władza prawdziwych Sowietów!”. W kwietniu 1919 r. w Połtawie czerń demonstrowała pod hasłem: „Precz z Żydłakami, precz z moskalskim rządem komunistycznym, niech żyje władza sowiecka!”.
W raporcie bolszewickim z 15 maja 1919 r. odnotowano: „Powiat Umański. W całym powiecie jest [prowadzona] antysemicka agitacja. Pracownicy CzK są Żydami, złapani przez ludność zostają rozstrzeliwani. Powiat Berdyczowski. Przejeżdżające przez miasto pododdziały wywołują burdy. Pogromy przebiegają pod hasłem: «Bij Żydów, gromić CzK – oni są naszymi wrogami»”. 
Krzysztof Jasiewicz podaje, że analogiczna sytuacja panowała w innych regionach państwa bolszewickiego. „W guberniach smoleńskiej, mińskiej, mohylewskiej i witebskiej na każdym kroku, wszędzie, od stacji i wagonów przez kluby i stołówki, aż po bazary słychać te same narzekania. „«Wszędzie są Żydzi, Żydzi gubią Rosję. Władza sowiecka nawet jest niezła, gdyby nie Żydzi» itp. A to skutkuje pogromami w wielu miastach, m.in. w Homlu, Rzeczycy czy Borysowie. I wszędzie pojawiają się te same hasła, w tym samym porządku. Najpierw – «Bij Żydów», a potem «Ratuj Rosję»”.
Według przytaczanych przez Jerzego Borzęckiego sowieckich raportów, wycofujący się ze Szczuczyna w kwietniu 1919 r. czerwonoarmiejcy starali się przekonać Wojsko Polskie, aby pozwolono im odejść bez walki, ponieważ sowieccy żołnierze „już nie chcieli więcej walczyć w imieniu Żydów oraz poprosili ich, aby nie wysyłali pościgu za nimi”.
Podobnie w maju 1920 r. na Kijowszczyźnie władze sowieckie odnotowały, że chłopstwo spontanicznie atakuje wycofujące się oddziały Armii Czerwonej. Po wzięciu do niewoli krasnoarmiejców chłopi zwykle wypuszczali na wolność Ukraińców i Rosjan w samej bieliźnie, a tych ostatnich dodatkowo bili. Natomiast „komunistów, Żydów i komisarzy rozstrzeliwano”. 
Po prostu Żydów i bolszewików traktowano synonimicznie. Często dlatego trudno było stwierdzić, gdzie zaczynał się uprawniony antykomunizm, a gdzie godny potępienia antysemityzm. Ale zawsze wtedy, gdy nie mieliśmy do czynienia z Wojskiem Polskim czy Armią Ochotniczą, można zakładać, że ludność żydowską maltretowali rewolucjoniści spod czerwonego (albo czerwono-czarnego) sztandaru. Czasami byli to bolszewicy, czasami anarchiści, czasami socjaliści-rewolucjoniści, a często po prostu zanarchizowane bandy ludowe wiejskie czy miejskie. 
Marek Jan Chodakiewicz
Waszyngton, DC, 14 czerwca 2021 r.
Intel z DC


 

POLECANE
Świńskie uszy. Wraca staropolski przysmak Wiadomości
Świńskie uszy. Wraca staropolski przysmak

Kiedyś uznawane za relikt PRL-u lub przysmak dla psów, dziś znów królują w kuchni. Świńskie uszy wracają do łask – w wersji tradycyjnej, wiejskiej i coraz częściej także domowej.

Wywieszasz flagę na 11 listopada? Uwaga, można dostać mandat Wiadomości
Wywieszasz flagę na 11 listopada? Uwaga, można dostać mandat

Wielu Polaków z dumą wywiesza biało-czerwone barwy z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Warto jednak wiedzieć, że niewłaściwe obchodzenie się z flagą może skończyć się mandatem, a nawet odpowiedzialnością karną.

TVN może zmienić właściciela. Nowe informacje w sprawie przejęcia Warner Bros. Discovery gorące
TVN może zmienić właściciela. Nowe informacje w sprawie przejęcia Warner Bros. Discovery

TVN na zakręcie. Warner Bros. Discovery może zostać przejęte przez globalnych gigantów medialnych, a wraz z nim polska stacja. W grze są Netflix, Paramount i Comcast — decyzja może zapaść już w najbliższych miesiącach.

RCB wydało pilny komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego z ostatniej chwili
RCB wydało pilny komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego

Południowa część województwa śląskiego ponownie zmaga się z bardzo złą jakością powietrza. Najtrudniejsza sytuacja panuje w powiecie żywieckim, gdzie stężenie pyłów zawieszonych przekracza dziś dopuszczalne normy nawet trzykrotnie. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (RCB) rozesłało w tej sprawie alerty SMS, ostrzegając mieszkańców przed wychodzeniem z domów.

„Wsteczne 800 plus” dla rodziców? Sejm wydał opinię Wiadomości
„Wsteczne 800 plus” dla rodziców? Sejm wydał opinię

Pomysł wypłaty tzw. „wstecznego 800 plus” dla rodziców, którzy wychowywali dzieci przed wprowadzeniem programów socjalnych, ponownie trafił pod lupę ekspertów. Opinia prawna Kancelarii Sejmu wskazuje, że realizacja takiego świadczenia byłaby praktycznie niemożliwa.

Kto jest lepszym politykiem - Karol Nawrocki czy Donald Tusk. Nowy sondaż Wiadomości
Kto jest lepszym politykiem - Karol Nawrocki czy Donald Tusk. Nowy sondaż

Karol Nawrocki czy Donald Tusk jest lepszym politykiem? Podobne pytanie zadano w sondażu United Surveys by IBRiS zleconym przez Wirtualną Polskę. Wyniki badania są dość zaskakujące, biorąc pod uwagę choćby obecność premiera i prezydenta w oficjalnym życiu politycznym. Donald Tusk jest w nim od kilku dekad, w przeciwieństwie do Karola Nawrockiego, który do polityki wszedł niedawno. Jednak w ocenie respondentów nie widać różnic wynikających z doświadczenia, a w niektórych kategoriach poparcie przechyla się na stronę prezydenta. 

Ukrainiec oskarżony o wysadzenie Nord Stream w stanie krytycznym. Sąd zgodził się na wydanie go Niemcom z ostatniej chwili
Ukrainiec oskarżony o wysadzenie Nord Stream w stanie krytycznym. Sąd zgodził się na wydanie go Niemcom

Serhij K., aresztowany we Włoszech Ukrainiec podejrzewany o udział w wysadzeniu gazociągów Nord Stream, znajduje się w stanie krytycznym. Od końca października prowadzi strajk głodowy – poinformował rzecznik praw człowieka Ukrainy Dmytro Łubinec.

Alarm w Japonii. Kraj spodziewa się tsunami z ostatniej chwili
Alarm w Japonii. Kraj spodziewa się tsunami

W niedzielę rano czasu polskiego doszło do silnego trzęsienia ziemi o magnitudzie 6,8 u wybrzeży japońskiej wyspy Honsiu. Japońskie służby sejsmiczne wydały ostrzeżenie przed tsunami dla prefektury Iwate. Japończycy pamiętają dobrze dramatyczne wydarzenia sprzed 14 lat, gdy tsunami z 2011 roku spustoszyło północno-wschodnią Japonię i doprowadziło do groźnej awarii elektrowni atomowej w Fukushimie.

Rzecznik prezydenta ostro do rządu: „Was to bawi, Polaków to martwi. Interes państwa jest u was na szarym końcu” z ostatniej chwili
Rzecznik prezydenta ostro do rządu: „Was to bawi, Polaków to martwi. Interes państwa jest u was na szarym końcu”

Rzecznik prezydenta Rafał Leśkiewicz stanowczo zareagował na słowa rzecznika ministra koordynatora służb specjalnych Jacka Dobrzyńskiego. W serii wpisów w mediach społecznościowych Leśkiewicz zarzucił rządowi polityczne wykorzystywanie służb specjalnych i ignorowanie zaproszenia Karola Nawrockiego.

Ławrow wypadł z łask? Kreml zaprzecza: szef MSZ ma rozmawiać z Rubio z ostatniej chwili
Ławrow wypadł z łask? Kreml zaprzecza: szef MSZ ma rozmawiać z Rubio

Rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow oświadczył, że jest gotów spotkać się z sekretarzem stanu USA Markiem Rubio. Jak podkreślił, warunkiem jakichkolwiek rozmów o pokoju w Ukrainie jest poszanowanie interesów Rosji.

REKLAMA

[Tylko u nas] Prof. Marek Jan Chodakiewicz: Powszechność fałszywych percepcji

    W sytuacjach ekstremalnych – i nie tylko – fałszywe percepcje królują. Ale z fałszywych percepcji mogą wyniknąć rzeczywiste działania. 15 października 1917 r. syjonistyczna liberalna gazeta żydowska „Jewrejskaja Nedelja” (Evrejskaja Nedelja) odnotowała: „Towarzysz Lenin i jego bolszewicy w swoich mowach i artykułach nawołują proletariat, aby «obrócili swoje słowa w działanie», ale... kiedykolwiek zbiera się słowiański tłum, zmienianie «słów na działanie» oznacza, w rzeczywistości, «gromienie Żydłaków»”.
 [Tylko u nas] Prof. Marek Jan Chodakiewicz: Powszechność fałszywych percepcji
/ foto. Tomasz Gutry, Tygodnik Solidarność

Pod koniec października 1917 r. późniejszy gwiazdor stalinowskiego dziennikarstwa Ilia Erenburg odnotował w Petersburgu następujące zjawiska: „Wczoraj stałem w kolejce, czekając, aby zagłosować na Konstytuantę. Ludzie mówili: «Kto przeciw Żydłakom, ten głosuje na numer 5! [lista bolszewicka]». «Kto za rewolucją światową, głosować na numer 5!». Przejechał obok patriarcha, spryskując nas wodą święconą, wszyscy zdjęli czapki. Grupa żołnierzy przechodzących obok zaczęła wyć Międzynarodówkę w jego stronę. Gdzie ja jestem? Czy to jest zaprawdę piekło?”.
W tym samym czasie, a dokładnie 29 października 1917 r., można było przeczytać wstępniak komentujący bolszewicki przewrót w skrajnie populistycznej i antyżydowskiej gazecie „Groza” w Petersburgu: „Bolszewicy wzięli władzę. Żyd Kiereński, pachołek Brytyjczyków i światowych bankierów, bezczelnie zawłaszczywszy tytuł głównodowodzącego carstwem rosyjskim, zostanie wywalony z Pałacu Zimowego, gdzie swoją obecnością sprofanował szczątki Ojca Pokoju Cara Aleksandra III. 25 października bolszewicy zjednoczyli wszystkie pułki, które odmówiły poddania się rządowi składającemu się z żydowskich bankierów, zdradzieckich generałów, renegackich ziemian oraz złodziejskich kupców”. 
W kwietniu 1919 r. na Połtawszczyźnie krasnoarmiejcy z pułku Bogunskiego, zrywając gwiazdę czerwoną ze swoich czapek, wykrzykiwali: „To jest żydłacka gwiazda!”. A zbuntowani chłopi na Ukrainie w czerwcu 1919 r. oznajmiali: „Jesteśmy bolszewikami, bić Żydów!”. 
Historyk Brendan McGeever tłumaczył: „Do tego stopnia, że słowa «burżuj» i «Żyd» stosowano wymiennie w ludowej wyobraźni, bolszewicka strategia konfrontowania antysemityzmu kategoriami klasy napotkała trudności”. 
Przekonanie, że rewolucjoniści to „Żydzi”, a komunizm jest „żydowski”, było właściwie uniwersalne. Ale często rozgraniczano też między „złymi Żydami” a „dobrymi komunistami” albo „Sowietami”. Czasami „bolszewicy” jawili się w popularnej fantazji jako „Żydzi”, a czasami nie. 
O co chodziło? Otóż w Rosji istniały potężne pokłady rewolucyjne, które często wyrażały się i wybuchały antysemicko. Jak omawialiśmy powyżej, rewolucjoniści dialektycznie wyzyskiwali takie najniższe instynkty, mimo oficjalnego odcinania się, a nawet potępiania antyżydowskości. 
Po rewolucji lutowej rozlała się po imperium fala powszechnej anarchii. Zaczęły się rzezie: najpierw na wsi oraz w mniejszych miasteczkach. Potem przeniosły się do większych miast. Bolszewicy szczególnie, ale inni rewolucjoniści również, zachęcali do radykalnej przemocy, do niszczenia, do rabowania. Nakręcali spiralę anarchii. Natężenie jej było wielkie wszędzie, szczególnie doświadczone były tym przekleństwem ziemie ukrainne.
W tych przepaściach przemocy te same chamstwo i swołocz, które rżnęły „białoruczkich”, czyli przedstawicieli tradycyjnych elit, również miało tendencję wyżywania się na Żydach. Żydzi są wielopoziomowymi wrogami. Jak w kalejdoskopie mieli być oni a to „burżujami”, „wyzyskiwaczami” i „spekulantami”, a to „komunistami” i „czekistami”. 
Zanarchizowana tłuszcza była święcie przekonana, że to ona jest właśnie „władzą ludową”, „demokracją”, „rządami Sowietów” oraz „prawdziwymi bolszewikami”. Takie postrzeganie rzeczywistości nie ograniczało się tylko do ziem rosyjskich czy ukrainnych, ale do różnego stopnia funkcjonowało wszędzie w walącym się państwie carów, nawet na terenach etnicznie polskich. Rewolucja wszędzie otwarcie odkrywała swoje antyżydowskie oblicze.  
Tak długo jak orgia destrukcji służyła sprawie Lenina, wódz rewolucji i jego towarzysze nie tylko tolerowali ją, ale wręcz zaogniali. Ale, jak pokazuje Brendan McGeever, po fali niszczenia bolszewicy chcieli rządzić, a to wymagało spokoju. 
Co więcej, Kreml w ramach „komunizmu wojennego” przedsięwziął całą gamę ruchów opartą na zasadzie centralizacji, które wywołały sprzeciw hołubionej do niedawna przez komunistów tłuszczy spełniającej się w orgii rewolucji. A motłoch odrzucał centralizację i dyscyplinę. Kierując się najniższymi instynktami – oprócz zakompleksionej wściekłości w stosunku do „panów” – czuł również jednakową nienawiść do Żydów. Objawiało się to niemal od początku konwulsji rewolucyjnych w Rosji.
Rozmaici świadkowie, począwszy od bolszewika Władimira Boncz-Brujewicza i lewicowego żydowskiego autonomisty-terytorialisty i sławnego historyka Szymona Dubnowa odnotowali wzrost atmosfery antyżydowskiej wczesnym latem 1917 r. Tworzono listy „Żydów” prawdziwych i wydumanych w Sowietach oraz otwarcie agitowano za pogromami. Nawoływano: „bić Żydów i burżujów!”.
Naturalnie lewica uznawała to za robotę reakcjonistów. W rzeczywistości była to spontaniczna nienawiść dołów społecznych podsycana przez wszystkie strony w Rosji: od monarchistów do bolszewików. Reakcyjna propaganda przeciw „Żydom” jako szafarzom rewolucji szła w parze z komunistyczną agitacją dotyczącą walki klas, gdzie hołota wykoncypowała sobie, że „Żydzi” to przecież też „burżuje” i „spekulanci”.
W czerwcu 1917 r. probolszewiccy sołdaci popędzili mieńszewickich agitatorów ze swoich koszar w Wyborgu, dzielnicy Petersburga, krzycząc: „Precz z nimi! To wszystko Żydłaki!”. Podczas masowych demonstracji w Petersburgu w tym samym miesiącu bolszewiccy aktywiści zaatakowali bundystów i podarli ich sztandary, obrzucając ich antysemickimi inwektywami. W tym samym czasie w Moskwie bolszewicy werbalnie zaatakowali mieńszewików na masówce, wyzywając ich od „«Żydłaków», którzy «wyzyskują proletariat»”. Rzekomi „Żydzi” byli rzekomo wszędzie. Jesienią 1917 r. wymalowano na siedzibie rządu tymczasowego w Pałacu Zimowym następujący slogan: „Precz z Żydem Kiereńskim, niech żyje Trocki!”.
Takie resentymenty miały naturalnie swoje odzwierciedlenie na prowincji. W lipcu 1917 r. w Odessie bolszewicy mobilizowali swych zwolenników sloganami antysemickimi. Z trudem udało się uniknąć pogromu. W październiku 1917 r. w Tambowie część uczestników obrad miejscowego sowietu na temat zapobiegania antysemityzmowi wydzierało się: „Dlaczego wstrzymywać pogromy? Przyłączmy się do nich!”.
W 1918 i 1919 r. na Ukrainie i gdzie indziej hasłem Armii Czerwonej stało się: „Rżnąć Żydłaków, niech żyje Władza Sowiecka!”. Tłuszcza mobilizowała się też pod hasłami: „Jesteśmy za władzą bolszewicką, ale bez komunistów!”, jak również: „Przecz z komunistami, niech żyje władza sowiecka!”. Rezonowały hasła: „Jesteśmy ukraińskimi bolszewikami”, „Wspieramy Sowiety, ale sprzeciwiamy się Żydłakom i kacapom”, „Jesteśmy za niezawisłą Ukrainą”.
W wielu miejscach, choćby w Surażu (Surazh), komuniści oskarżali Żydów o sprzyjanie Niemcom, co miało usprawiedliwiać antysemicką przemoc. Szykowano się „rozprawić” z Żydami. 15 maja 1918 r. w Smoleńsku krasnoarmiejscy demonstrowali przeciw „żydowskim komisarzom”. Ponadto „domagali się, aby wyrzucić Żydów z instytucji sowieckich według hasła «Bij Żydów, ratuj Rosję»”.
Sentymenty takie nasiliły się wraz z upływem czasu. Wiosną 1919 r. chłopscy rewolucjoniści i anarchiści tacy jak Nestor Machno na Ukrainie głosili jednoznaczne hasła: „Precz z komunistami, Żydami, Rosjanami: Niech żyje władza prawdziwych Sowietów!”. W kwietniu 1919 r. w Połtawie czerń demonstrowała pod hasłem: „Precz z Żydłakami, precz z moskalskim rządem komunistycznym, niech żyje władza sowiecka!”.
W raporcie bolszewickim z 15 maja 1919 r. odnotowano: „Powiat Umański. W całym powiecie jest [prowadzona] antysemicka agitacja. Pracownicy CzK są Żydami, złapani przez ludność zostają rozstrzeliwani. Powiat Berdyczowski. Przejeżdżające przez miasto pododdziały wywołują burdy. Pogromy przebiegają pod hasłem: «Bij Żydów, gromić CzK – oni są naszymi wrogami»”. 
Krzysztof Jasiewicz podaje, że analogiczna sytuacja panowała w innych regionach państwa bolszewickiego. „W guberniach smoleńskiej, mińskiej, mohylewskiej i witebskiej na każdym kroku, wszędzie, od stacji i wagonów przez kluby i stołówki, aż po bazary słychać te same narzekania. „«Wszędzie są Żydzi, Żydzi gubią Rosję. Władza sowiecka nawet jest niezła, gdyby nie Żydzi» itp. A to skutkuje pogromami w wielu miastach, m.in. w Homlu, Rzeczycy czy Borysowie. I wszędzie pojawiają się te same hasła, w tym samym porządku. Najpierw – «Bij Żydów», a potem «Ratuj Rosję»”.
Według przytaczanych przez Jerzego Borzęckiego sowieckich raportów, wycofujący się ze Szczuczyna w kwietniu 1919 r. czerwonoarmiejcy starali się przekonać Wojsko Polskie, aby pozwolono im odejść bez walki, ponieważ sowieccy żołnierze „już nie chcieli więcej walczyć w imieniu Żydów oraz poprosili ich, aby nie wysyłali pościgu za nimi”.
Podobnie w maju 1920 r. na Kijowszczyźnie władze sowieckie odnotowały, że chłopstwo spontanicznie atakuje wycofujące się oddziały Armii Czerwonej. Po wzięciu do niewoli krasnoarmiejców chłopi zwykle wypuszczali na wolność Ukraińców i Rosjan w samej bieliźnie, a tych ostatnich dodatkowo bili. Natomiast „komunistów, Żydów i komisarzy rozstrzeliwano”. 
Po prostu Żydów i bolszewików traktowano synonimicznie. Często dlatego trudno było stwierdzić, gdzie zaczynał się uprawniony antykomunizm, a gdzie godny potępienia antysemityzm. Ale zawsze wtedy, gdy nie mieliśmy do czynienia z Wojskiem Polskim czy Armią Ochotniczą, można zakładać, że ludność żydowską maltretowali rewolucjoniści spod czerwonego (albo czerwono-czarnego) sztandaru. Czasami byli to bolszewicy, czasami anarchiści, czasami socjaliści-rewolucjoniści, a często po prostu zanarchizowane bandy ludowe wiejskie czy miejskie. 
Marek Jan Chodakiewicz
Waszyngton, DC, 14 czerwca 2021 r.
Intel z DC



 

Polecane
Emerytury
Stażowe