Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk

Podczas drugiej debaty pod szyldem I Forum Morskiego Radia Gdańsk dyskutowano o tym, w jaki sposób polskie porty wychodzą z pandemii. Gwałtowne rozprzestrzenienie się koronawirusa zmieniło łańcuchy dostaw i trwale odcisnęło się na sytuacji firm z branży transportowej oraz logistycznej. Jak pandemia wpłynęła na krajowe porty? Jak zmienia ich plany inwestycyjne? Czy porty są osłabione, a może wręcz przeciwnie – lepiej przygotowane do globalnej rywalizacji? Między innymi na te pytania odpowiadali zaproszeni przez Radio Gdańsk eksperci. Patronem medialnym wydarzenia jest "Tygodnik Solidarność".
 Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk
/ (Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Spotkanie prowadził Artur Kiełbasiński, a udział w nim wzięli: Łukasz Greinke (prezes Portu Gdańsk), Maciej Bąk (wiceprezes Portu Gdynia), prof. dr hab. inż. Adam Weintrit (rektor Uniwersytetu Morskiego) oraz Wiesław Piotrzkowski (dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni).

Na początku debaty goście podsumowali miniony rok. Czy pandemia wpłynęła na rynek morski?

- Niepewność, brak danych, informacji, ekspertów. Każde źródło jest trochę inne i trudno było planować cokolwiek na najbliższe tygodnie, miesiące. Prognozy okazały się nietrafne - wspominał sytuację z początku pandemicznego okresu prof. Adam Weintrit.

- Na początku nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, co się wydarzy w 2020 roku. Pierwsze zaniepokojenie powstało wtedy, kiedy zaczęły spadać awizacje statków kontenerowych, oceanicznych. Najgłębsza faza kryzysu trwała około pół roku - dodał Łukasz Greinke.

- Port Gdynia ma inny charakter, jeśli chodzi o żeglugę kontenerową. Zakładaliśmy, że rok 2020 zakończymy mniejszym wolumenem niż w roku poprzednim. W sierpniu zaczęliśmy odrabiać straty. Zaczęliśmy doganiać - mamy ok. trzyprocentowy wzrost - przypomniał Maciej Bąk. - Koronawirus nas dotknął, w przypadku kontenerów odnotowaliśmy mniejszy wzrost - 1 proc. Niektórzy twierdzą, że COVID-19 nas nie dotyczy. Jasny jest związek między koniunkturą gospodarczą a przeładunkami na świecie - dodał.

Nasi goście poruszyli również temat inwestycji. Rozmawiali o zmianach, jakie zaszły w poszczególnych portach. 

- Inwestycyjnie jesteśmy na szczycie możliwości Urzędu Morskiego. Realizujemy budowę drogi wodnej łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i inwestycje związane z poprawą dostępu do portu gdańskiego - przypomniał Wiesław Piotrzkowski. - Musimy się zabezpieczyć, byśmy byli konkurencyjni w stosunku do innych portów. Przygotowaliśmy tor podejściowy o szerokości 600 m, o głębokości 18 m. Statki, które dziś poruszają się po morzach, oceanach świata, będą mogły się mijać. Wydłużamy falochron wyspowy, budujemy nowy, południowo-wschodni falochron, ale też remontujemy te, które powstały w latach 70. Sprawimy, że port będzie lepiej osłonięty przed działaniami natury - wyliczał.

- Infrastruktura dostępowa od strony lądu i wody to dla nas klucz. Jesteśmy bijącym sercem, ale potrzebujemy "układu krwionośnego" do dystrybucji towarów. Często sobie tego nie wyobrażamy, ale jest to bardzo gęsta siatka połączeń - wyjaśnił Łukasz Greinke. - Możemy mieć najpiękniejsze nabrzeża, ale jeśli będziemy mieć za małą suwnicę, nic nie wpłynie, bo kontenerowce są większe. Musimy obserwować rynek, polepszać infrastrukturę - to nasze zadanie - ocenił.

- Rynek usług portowych jest konkurencyjny. Prawda jest taka, że ładunki płyną do Polski, my je "odzyskujemy". Wszystkie porty na polu przeładunkowym odnoszą sukcesy. Są inwestycje w kolej, infrastrukturę drogową - zauważył Maciej Bąk.

- Niektóre trendy w handlu i żegludze i tak by się wydarzyły, nawet jeśli nie byłoby koronawirusa. Nasze porty - Gdynia i Gdańsk - są największym portem kontenerowym, a konkurencja zostaje w tyle - ocenił Adam Weintrit - Tam, gdzie jest sukces, geopolityka zadziałała w odpowiednim momencie, tam obroty rosną. Niektóre państwa trochę się spóźniły - stwierdził.

TRZECIA DEBATA - 28 MAJA

28 maja zajmiemy się kursem, który obrał polski przemysł stoczniowy. Jego założenia rozwojowe przewidują, że krajową specjalizacją powinny być nowoczesne technologie, szczególnie zorientowane na ekologiczne "zielone napędy". Polskie stocznie są liderem w projektach przebudowy statków i budowy nowych jednostek, napędzanych ekologicznie (LNG, napędy hybrydowe). Czy wykorzystamy ten trend rynkowy? Czy wejdziemy w technologię napędów wodorowych?

Te pytania zada Iwona Wysocka gościom, którymi będą Maciej Kazienko (prezes zarządu PSSE), Monika Morawiecka (prezes PGE Baltica) oraz Jerzy Czuczman (prezes Forum Nowych Technologii). 

Partnerzy I Forum Morskiego Radia Gdańsk to: partner generalny – PKN Orlen; partnerzy główni – Port Gdynia, PGE Baltica, Port Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna; partner – Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Morski w Gdyni; partnerzy merytoryczni – Uniwersytet Morski, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej, Uniwersytet Gdański; patroni medialni – TVP3 Gdańsk, "Tygodnik Solidarność", "Magazyn Solidarność".

ODLICZANIE DO WIELKIEGO FINAŁU

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca. Przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.


 

POLECANE
Tusk pominięty przez Trumpa. Fala komentarzy w sieci z ostatniej chwili
Tusk pominięty przez Trumpa. Fala komentarzy w sieci

To prezydent Karol Nawrocki, a nie premier Donald Tusk, bierze udział w wideokonferencji z Donaldem Trumpem, Wołodymyrem Zełenskim i liderami państw Unii Europejskiej. Fala komentarzy w sieci.

Karol Nawrocki reprezentował Polskę podczas wideorozmowy z udziałem Donalda Trumpa z ostatniej chwili
Karol Nawrocki reprezentował Polskę podczas wideorozmowy z udziałem Donalda Trumpa

Prezydent RP Karol Nawrocki reprezentuje Polskę podczas telekonferencji zorganizowanej przez Prezydenta USA Donalda Trumpa z europejskimi liderami przed spotkaniem na Alasce – poinformowała w środę Kancelaria Prezydenta RP.

Prezes Sądu Najwyższego proponuje okrągły stół z ostatniej chwili
Prezes Sądu Najwyższego proponuje "okrągły stół"

Pierwsza prezes SN Małgorzata Manowska wystąpiła z inicjatywą „okrągłego stołu”, by rozwiązać kryzys w wymiarze sprawiedliwości – poinformował w środę Sąd Najwyższy. Listy w tej sprawie zostały skierowane do prezydenta, rządu i parlamentu. Według Manowskiej konieczny jest kompromis m.in. w sprawie KRS.

Modernizacja polskich F-16. Kosiniak-Kamysz podpisał umowę wartą niemal 4 mld dolarów z ostatniej chwili
Modernizacja polskich F-16. Kosiniak-Kamysz podpisał umowę wartą niemal 4 mld dolarów

Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz podpisał w środę w Bydgoszczy umowę na modernizację wszystkich polskich samolotów bojowych F-16. Umowa opiewa na kwotę ok. 3 mld 800 mln dolarów; na jej mocy samoloty zostaną zmodernizowane do standardu Viper (Block 72).

PGE wydała pilny komunikat z ostatniej chwili
PGE wydała pilny komunikat

PGE wybuduje drugą elektrownię gazową o mocy ok. 600 MW w Rybniku. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2029 roku – informuje PGE.

Absurdalne słowa Tomczyka ws. Ukrainy. Uderzył w prezydenta Nawrockiego z ostatniej chwili
Absurdalne słowa Tomczyka ws. Ukrainy. Uderzył w prezydenta Nawrockiego

Ewentualna porażka negocjacji Donalda Trumpa z Władimirem Putinem w sprawie Ukrainy to… porażka prezydenta Nawrockiego – twierdzi wiceszef MON Cezary Tomczyk.

Szykuje się dymisja minister Pełczyńskiej-Nałęcz? Wicepremier odpowiada z ostatniej chwili
Szykuje się dymisja minister Pełczyńskiej-Nałęcz? Wicepremier odpowiada

– Nie było sprawy dymisji minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz – powiedział w środę w Studiu PAP wicepremier, szef MC Krzysztof Gawkowski. Podkreślił, że minister odpowiedzialna za wydatkowanie środków z KPO musi przeprowadzić kontrolę i przygotować plan naprawczy.

Duże utrudnienia w ruchu pociągów. PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
Duże utrudnienia w ruchu pociągów. PKP Intercity wydał pilny komunikat

PKP Intercity poinformowało o poważnych problemach w ruchu pociągów, które wystąpią w środę, 13 sierpnia 2025 roku. Utrudnienia dotyczą zarówno opóźnień, jak i zmian w składach oraz braku niektórych udogodnień dla pasażerów.

Zełenski w Berlinie. Odbędzie wideokonferencję z Trumpem z ostatniej chwili
Zełenski w Berlinie. Odbędzie wideokonferencję z Trumpem

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przyjedzie w środę do Berlina i wraz z kanclerzem Niemiec Friedrichem Merzem weźmie udział w wideokonferencji z udziałem przywódcy USA Donalda Trumpa – poinformował dziennik „Bild”.

Zmiany kadrowe w telewizji wPolsce. Dziennikarze stacji zaskoczeni gorące
Zmiany kadrowe w telewizji wPolsce. Dziennikarze stacji zaskoczeni

W telewizji wPolsce24 doszło do kluczowych zmian w kierownictwie. Mariusz Pilis zastąpił Michała Adamczyka na stanowisku dyrektora programowego kanału wPolsce24. Szefem newsroomu stacji został z kolei Grzegorz Adamczyk – podały Wirtualne Media.

REKLAMA

Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk

Podczas drugiej debaty pod szyldem I Forum Morskiego Radia Gdańsk dyskutowano o tym, w jaki sposób polskie porty wychodzą z pandemii. Gwałtowne rozprzestrzenienie się koronawirusa zmieniło łańcuchy dostaw i trwale odcisnęło się na sytuacji firm z branży transportowej oraz logistycznej. Jak pandemia wpłynęła na krajowe porty? Jak zmienia ich plany inwestycyjne? Czy porty są osłabione, a może wręcz przeciwnie – lepiej przygotowane do globalnej rywalizacji? Między innymi na te pytania odpowiadali zaproszeni przez Radio Gdańsk eksperci. Patronem medialnym wydarzenia jest "Tygodnik Solidarność".
 Jak polskie porty radzą sobie z pandemią? Debata ekspertów w ramach I Forum Morskiego Radia Gdańsk
/ (Fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Spotkanie prowadził Artur Kiełbasiński, a udział w nim wzięli: Łukasz Greinke (prezes Portu Gdańsk), Maciej Bąk (wiceprezes Portu Gdynia), prof. dr hab. inż. Adam Weintrit (rektor Uniwersytetu Morskiego) oraz Wiesław Piotrzkowski (dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni).

Na początku debaty goście podsumowali miniony rok. Czy pandemia wpłynęła na rynek morski?

- Niepewność, brak danych, informacji, ekspertów. Każde źródło jest trochę inne i trudno było planować cokolwiek na najbliższe tygodnie, miesiące. Prognozy okazały się nietrafne - wspominał sytuację z początku pandemicznego okresu prof. Adam Weintrit.

- Na początku nie wszyscy zdawali sobie sprawę z tego, co się wydarzy w 2020 roku. Pierwsze zaniepokojenie powstało wtedy, kiedy zaczęły spadać awizacje statków kontenerowych, oceanicznych. Najgłębsza faza kryzysu trwała około pół roku - dodał Łukasz Greinke.

- Port Gdynia ma inny charakter, jeśli chodzi o żeglugę kontenerową. Zakładaliśmy, że rok 2020 zakończymy mniejszym wolumenem niż w roku poprzednim. W sierpniu zaczęliśmy odrabiać straty. Zaczęliśmy doganiać - mamy ok. trzyprocentowy wzrost - przypomniał Maciej Bąk. - Koronawirus nas dotknął, w przypadku kontenerów odnotowaliśmy mniejszy wzrost - 1 proc. Niektórzy twierdzą, że COVID-19 nas nie dotyczy. Jasny jest związek między koniunkturą gospodarczą a przeładunkami na świecie - dodał.

Nasi goście poruszyli również temat inwestycji. Rozmawiali o zmianach, jakie zaszły w poszczególnych portach. 

- Inwestycyjnie jesteśmy na szczycie możliwości Urzędu Morskiego. Realizujemy budowę drogi wodnej łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym i inwestycje związane z poprawą dostępu do portu gdańskiego - przypomniał Wiesław Piotrzkowski. - Musimy się zabezpieczyć, byśmy byli konkurencyjni w stosunku do innych portów. Przygotowaliśmy tor podejściowy o szerokości 600 m, o głębokości 18 m. Statki, które dziś poruszają się po morzach, oceanach świata, będą mogły się mijać. Wydłużamy falochron wyspowy, budujemy nowy, południowo-wschodni falochron, ale też remontujemy te, które powstały w latach 70. Sprawimy, że port będzie lepiej osłonięty przed działaniami natury - wyliczał.

- Infrastruktura dostępowa od strony lądu i wody to dla nas klucz. Jesteśmy bijącym sercem, ale potrzebujemy "układu krwionośnego" do dystrybucji towarów. Często sobie tego nie wyobrażamy, ale jest to bardzo gęsta siatka połączeń - wyjaśnił Łukasz Greinke. - Możemy mieć najpiękniejsze nabrzeża, ale jeśli będziemy mieć za małą suwnicę, nic nie wpłynie, bo kontenerowce są większe. Musimy obserwować rynek, polepszać infrastrukturę - to nasze zadanie - ocenił.

- Rynek usług portowych jest konkurencyjny. Prawda jest taka, że ładunki płyną do Polski, my je "odzyskujemy". Wszystkie porty na polu przeładunkowym odnoszą sukcesy. Są inwestycje w kolej, infrastrukturę drogową - zauważył Maciej Bąk.

- Niektóre trendy w handlu i żegludze i tak by się wydarzyły, nawet jeśli nie byłoby koronawirusa. Nasze porty - Gdynia i Gdańsk - są największym portem kontenerowym, a konkurencja zostaje w tyle - ocenił Adam Weintrit - Tam, gdzie jest sukces, geopolityka zadziałała w odpowiednim momencie, tam obroty rosną. Niektóre państwa trochę się spóźniły - stwierdził.

TRZECIA DEBATA - 28 MAJA

28 maja zajmiemy się kursem, który obrał polski przemysł stoczniowy. Jego założenia rozwojowe przewidują, że krajową specjalizacją powinny być nowoczesne technologie, szczególnie zorientowane na ekologiczne "zielone napędy". Polskie stocznie są liderem w projektach przebudowy statków i budowy nowych jednostek, napędzanych ekologicznie (LNG, napędy hybrydowe). Czy wykorzystamy ten trend rynkowy? Czy wejdziemy w technologię napędów wodorowych?

Te pytania zada Iwona Wysocka gościom, którymi będą Maciej Kazienko (prezes zarządu PSSE), Monika Morawiecka (prezes PGE Baltica) oraz Jerzy Czuczman (prezes Forum Nowych Technologii). 

Partnerzy I Forum Morskiego Radia Gdańsk to: partner generalny – PKN Orlen; partnerzy główni – Port Gdynia, PGE Baltica, Port Gdańsk, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna; partner – Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Morski w Gdyni; partnerzy merytoryczni – Uniwersytet Morski, Politechnika Gdańska, Akademia Marynarki Wojennej, Uniwersytet Gdański; patroni medialni – TVP3 Gdańsk, "Tygodnik Solidarność", "Magazyn Solidarność".

ODLICZANIE DO WIELKIEGO FINAŁU

I Forum Morskie Radia Gdańsk odbędzie się w dniach 10–11 czerwca. Przedstawiciele świata nauki, eksperci i prezesi czołowych polskich spółek wezmą udział w sześciu debatach w studiu Radia Gdańsk.

- Szeroko rozumiana tematyka morska to jeden z najważniejszych elementów gospodarki i życia społecznego na Pomorzu, a także jeden z głównych tematów wielu audycji Radia Gdańsk. Można powiedzieć, że morze to jedna z naszych tematycznych specjalizacji. Jak mówi spot Radia Gdańsk, "nosimy morze w naszych sercach". Postanowiliśmy wykorzystać tę specjalizację i zaprosić do wspólnej debaty na tematy morskie decydentów, przedstawicieli pracodawców i pracowników z branży morskiej, ekspertów i naukowców - mówi Adam Chmielecki, prezes i redaktor naczelny Radia Gdańsk.

- W tym roku organizujemy pierwszą edycję Forum Morskiego, ale to projekt rozwojowy, przewidziany na wiele lat. Jednak już tegoroczna szeroka i pozytywna odpowiedź przedstawicieli środowiska na naszą inicjatywę pokazuje duże zapotrzebowanie na pogłębioną i merytoryczną dyskusję na temat gospodarki morskiej. Widać to chociażby poprzez szerokie grono partnerów instytucjonalnych Forum Morskiego Radia Gdańsk. Jako medium publiczne świadomie podejmujemy się roli inicjatora i integratora, skupiającego ważne obszary debaty publicznej – dodaje Adam Chmielecki.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe