Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle

"Ukryta gra”, najnowsza produkcja Watchout Studio („Bogowie”, „Sztuka kochania”), z Billem Pullmanem i Robertem Więckiewiczem wejdzie do kin już 8 listopada. Dziś zobaczyć można trzy plakaty artystyczne oddające atmosferę filmu przygotowane przez Olkę Osadzińską.
 Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle
/ Materiały prasowe

Olka Osadzińska, polska graficzka, po raz kolejny podejmuje współpracę z Watchout Studio. Wcześniej odpowiadała za identyfikację wizualną filmu „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Tym razem przygotowała trzy plakaty do nagrodzonego na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni thrillera szpiegowskiego „Ukryta gra” w reżyserii Łukasza Kośmickiego. W produkcji obok Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza występuje Lotte Verbeek, James Bloor, Aleksiej Sieriebriakow.


W przypadku tego projektu moja rola była w pewnym sensie odwrotna do poprzedniej – zamiast projektować całość i działać w zgodzie z istniejącymi elementami, mogłam podejść do plakatu od zupełnie innej strony i stworzyć coś, co byłoby komplementem, ale nie kontynuacją, linii wyznaczonej przez Rafała Benedka z Type2, autorów identyfikacji wizualnej filmu – mówi Olka Osadzińska.


Akcja filmu z gwiazdorską obsadą rozgrywa się w latach 60-tych w Pałacu Kultury i Nauki. W czasie zimnej wojny amerykańskie tajne służby porywają genialnego matematyka (Bill Pullman), aby stanął do szachowego pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi. Międzynarodowy turniej w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki okazuje się jednak tylko przykrywką dla szpiegowskiej gry, w której stawką jest powstrzymanie konfliktu nuklearnego.


Plakaty artystyczne przygotowane przez Olkę Osadzińską oddają klimat szpiegowskiej gry, tajemnicę oraz nawiązują do głównych motywów produkcji. Plakaty zostały zrealizowane techniką kolażu z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć Pałacu Kultury i Nauki.


Zaproponowane przeze mnie plakaty – z jednym wyjątkiem – były kolażami – wycinanymi ręcznie i później ponownie fotografowanymi. Wykorzystane w projekcie zdjęcia, poza fotosami z filmu, pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego – to oryginalne materiały z okresu 1959-1965, pokazujące Pałac Kultury i Nauki z czasów akcji filmu. Ten jeden wyjątek – plakat wykorzystujący pojedynczy kadr jednego ze starych zdjęć z tarasu widokowego PKiN, który w moim odczuciu wspaniale nawiązywał do jednej z najważniejszych scen filmu – dodaje artystka.


Pałac Kultury i Nauki w Warszawie w filmie  staje się niemym świadkiem wydarzeń toczącej się tytułowej gry. Nieustająca tajemnica tego miejsca, nieodkryte pomieszczenia, tajne przejścia, które rzadko można oglądać w innych produkcjach filmowych, sprawią, że Pałac staje się ikoną swoich czasów. W scenografii Allana Starskiego oraz w obiektywie Pawła Edelmana PKiN jest jednym z głównych bohaterów elektryzującej rozgrywki.


Chciałam, żeby ten plakat miał podobny nastrój. By był związany z epoką, aby stanowił wehikuł czasu, odpowiadał nastrojowi wnętrz z tego okresu i by było w nim coś z zimna – zimnej wojny, zimy w tym regionie Europy i ogólnego chłodu, który każdy kto choć raz przeszedł się zimą lub jesienią przez Plac Defilad, zaznał z pewnością – podkreśla Osadzińska.


Podobnie jak w przypadku „Bogów” i „Sztuki kochania”, warstwa wizualna filmu została zaprojektowana tak, aby wszystkie jej element tworzył spójną całość, oddającą klimat thrillera szpiegowskiego –zaczynając od scenografii i kostiumów, przez napisy w filmie, po plakaty i komunikację w mediach społecznościowych.

--

Partnerami filmu są miasto stołeczne Warszawa oraz Zarząd Pałacu Kultury i Nauki sp. z o.o. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Hyde Park International, dystrybucję światową koordynuje K5 Film, a za krajową odpowiada NEXT FILM.

 

Watchout Studio to dom produkcyjny założony przez Piotra Woźniaka-Staraka w 2007 roku, prowadzony przez Krzysztofa Tereja. Na swoim koncie ma sześć filmów fabularnych, serial w produkcji i ponad 100 reklam. Najważniejsze tytuły, „Bogowie” (2,2 miliona widzów) i „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (1,8 miliona widzów), wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Gdyni, Camerimage oraz w konkursie Polskich Nagród Filmowych Orły.

 

 

POLECANE
106 lat temu Polacy zaczęli walkę o polski Śląsk Wiadomości
106 lat temu Polacy zaczęli walkę o polski Śląsk

106 lat temu, w 1919 roku, rozpoczęło się I Powstanie Śląskie. Jego celem było przyłączenie Górnego Śląska do Polski. Zryw trwał 10 dni, zakończył się klęską, ale przygotował grunt do kolejnych powstań w następnych latach.

Małgorzata Rozenek wraca do „Dzień dobry TVN” Wiadomości
Małgorzata Rozenek wraca do „Dzień dobry TVN”

Małgorzata Rozenek, znana widzom jako "perfekcyjna pani domu", ponownie pojawi się na antenie "Dzień Dobry TVN". Informację potwierdzono w mediach społecznościowych śniadaniówki, gdzie opublikowano zapowiedź jej udziału w jubileuszowym wydaniu.

Ogromny pożar w Kawlach. Strażak wpadł do wnętrza gaszonej hali z ostatniej chwili
Ogromny pożar w Kawlach. Strażak wpadł do wnętrza gaszonej hali

Na Pomorzu trwa intensywna akcja ratownicza po pożarze hali w zakładzie przetwórstwa drobiu w Kawlach, który wybuchł w środę. Strażacy skupiają się przede wszystkim na poszukiwaniach zaginionego ratownika. W działaniach bierze udział niemal dziewięćdziesiąt osób.

Odrażające zachowanie izraelskich kibiców. Jest komunikat Rakowa Częstochowa gorące
Odrażające zachowanie izraelskich kibiców. Jest komunikat Rakowa Częstochowa

Raków Częstochowa wygrał w węgierskim Debreczynie z Maccabi Hajfa 2:0 (1:0) w meczu rewanżowym 3. rundy eliminacji piłkarskiej Ligi Konferencji i awansował do kolejnej fazy rozgrywek. Jednak uwagę opinii publicznej w największym stopniu zwróciło odrażające zachowanie izraelskich kibiców. W tej sprawie oświadczenie wydał również Raków Częstochowa.

Tragiczny wypadek podczas długiego weekendu. Wśród ofiar 2-letnie dziecko Wiadomości
Tragiczny wypadek podczas długiego weekendu. Wśród ofiar 2-letnie dziecko

W piątkowy wieczór, 15 sierpnia, na drodze krajowej nr 25 doszło do dramatycznego wypadku, w którym zginęli 2-letni chłopiec i jego 37-letni ojciec. Jak podała policja, w skodę rodziny uderzył od tyłu kierujący audi, prowadzący do tragedii prosty odcinek drogi. Pierwszy z pojazdów wypadł z drogi i wjechał do rowu. Kierowca audi uciekł z miejsca zdarzenia, zostawiając auto.

Spotkanie Trump-Putin na Alasce. Europejscy liderzy wydali wspólne oświadczenie z ostatniej chwili
Spotkanie Trump-Putin na Alasce. Europejscy liderzy wydali wspólne oświadczenie

Europejscy przywódcy z zadowoleniem przyjęli wysiłki prezydenta USA Donalda Trumpa, aby zakończyć rosyjską agresję przeciw Ukrainie. Następnym krokiem muszą być dalsze rozmowy z udziałem prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego - podkreślili w sobotnim oświadczeniu.

Śmiertelne zagrożenie nad Bałtykiem. Nowe ostrzeżenia w Międzyzdrojach Wiadomości
Śmiertelne zagrożenie nad Bałtykiem. Nowe ostrzeżenia w Międzyzdrojach

W Międzyzdrojach ustawiono nowe tablice ostrzegawcze. Ratownicy WOPR przypominają turystom o jednym z najgroźniejszych zjawisk w Bałtyku - prądzie wstecznym. „Zanim wejdziecie do morza, zwróćcie uwagę na oznakowanie i przestrzegajcie zasad” - apelują.

Portugalia płonie. Władze apelują o międzynarodową pomoc z ostatniej chwili
Portugalia płonie. Władze apelują o międzynarodową pomoc

Od ponad dwóch tygodni Portugalia zmaga się z niszczycielskimi pożarami, które trawią lasy i łąki w północnych i środkowych regionach kraju. Rząd premiera Luisa Montenegro w piątek podjął dramatyczną decyzję o uruchomieniu europejskiego mechanizmu ochrony ludności.

Nie żyje były muzyk zespołu T.Love Wiadomości
Nie żyje były muzyk zespołu T.Love

Media obiegły smutne wiadomości. 13 sierpnia 2025 roku odszedł Jacek Śliwczyński - basista T.Love z lat 80. Wiadomość o jego śmierci jako pierwszy podał fotograf koncertowy Wiesław Radzioch.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Najnowszy album New Bone Quintet, uznanego kwintetu jazzowego założonego i prowadzonego przez Tomasza Kudyka, zabrzmi podczas koncertu formacji, który odbędzie się w sobotę na stołecznym Rynku Starego Miasta w ramach 31. Międzynarodowego Plenerowego Festiwalu „Jazz na Starówce”.

REKLAMA

Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle

"Ukryta gra”, najnowsza produkcja Watchout Studio („Bogowie”, „Sztuka kochania”), z Billem Pullmanem i Robertem Więckiewiczem wejdzie do kin już 8 listopada. Dziś zobaczyć można trzy plakaty artystyczne oddające atmosferę filmu przygotowane przez Olkę Osadzińską.
 Szpiedzy i zimna wojna, czyli klimat noir i kolażowa układanka z Warszawą w tle
/ Materiały prasowe

Olka Osadzińska, polska graficzka, po raz kolejny podejmuje współpracę z Watchout Studio. Wcześniej odpowiadała za identyfikację wizualną filmu „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej”. Tym razem przygotowała trzy plakaty do nagrodzonego na 44. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni thrillera szpiegowskiego „Ukryta gra” w reżyserii Łukasza Kośmickiego. W produkcji obok Billa Pullmana i Roberta Więckiewicza występuje Lotte Verbeek, James Bloor, Aleksiej Sieriebriakow.


W przypadku tego projektu moja rola była w pewnym sensie odwrotna do poprzedniej – zamiast projektować całość i działać w zgodzie z istniejącymi elementami, mogłam podejść do plakatu od zupełnie innej strony i stworzyć coś, co byłoby komplementem, ale nie kontynuacją, linii wyznaczonej przez Rafała Benedka z Type2, autorów identyfikacji wizualnej filmu – mówi Olka Osadzińska.


Akcja filmu z gwiazdorską obsadą rozgrywa się w latach 60-tych w Pałacu Kultury i Nauki. W czasie zimnej wojny amerykańskie tajne służby porywają genialnego matematyka (Bill Pullman), aby stanął do szachowego pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi. Międzynarodowy turniej w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki okazuje się jednak tylko przykrywką dla szpiegowskiej gry, w której stawką jest powstrzymanie konfliktu nuklearnego.


Plakaty artystyczne przygotowane przez Olkę Osadzińską oddają klimat szpiegowskiej gry, tajemnicę oraz nawiązują do głównych motywów produkcji. Plakaty zostały zrealizowane techniką kolażu z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć Pałacu Kultury i Nauki.


Zaproponowane przeze mnie plakaty – z jednym wyjątkiem – były kolażami – wycinanymi ręcznie i później ponownie fotografowanymi. Wykorzystane w projekcie zdjęcia, poza fotosami z filmu, pochodzą z Narodowego Archiwum Cyfrowego – to oryginalne materiały z okresu 1959-1965, pokazujące Pałac Kultury i Nauki z czasów akcji filmu. Ten jeden wyjątek – plakat wykorzystujący pojedynczy kadr jednego ze starych zdjęć z tarasu widokowego PKiN, który w moim odczuciu wspaniale nawiązywał do jednej z najważniejszych scen filmu – dodaje artystka.


Pałac Kultury i Nauki w Warszawie w filmie  staje się niemym świadkiem wydarzeń toczącej się tytułowej gry. Nieustająca tajemnica tego miejsca, nieodkryte pomieszczenia, tajne przejścia, które rzadko można oglądać w innych produkcjach filmowych, sprawią, że Pałac staje się ikoną swoich czasów. W scenografii Allana Starskiego oraz w obiektywie Pawła Edelmana PKiN jest jednym z głównych bohaterów elektryzującej rozgrywki.


Chciałam, żeby ten plakat miał podobny nastrój. By był związany z epoką, aby stanowił wehikuł czasu, odpowiadał nastrojowi wnętrz z tego okresu i by było w nim coś z zimna – zimnej wojny, zimy w tym regionie Europy i ogólnego chłodu, który każdy kto choć raz przeszedł się zimą lub jesienią przez Plac Defilad, zaznał z pewnością – podkreśla Osadzińska.


Podobnie jak w przypadku „Bogów” i „Sztuki kochania”, warstwa wizualna filmu została zaprojektowana tak, aby wszystkie jej element tworzył spójną całość, oddającą klimat thrillera szpiegowskiego –zaczynając od scenografii i kostiumów, przez napisy w filmie, po plakaty i komunikację w mediach społecznościowych.

--

Partnerami filmu są miasto stołeczne Warszawa oraz Zarząd Pałacu Kultury i Nauki sp. z o.o. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Międzynarodowym agentem sprzedaży jest Hyde Park International, dystrybucję światową koordynuje K5 Film, a za krajową odpowiada NEXT FILM.

 

Watchout Studio to dom produkcyjny założony przez Piotra Woźniaka-Staraka w 2007 roku, prowadzony przez Krzysztofa Tereja. Na swoim koncie ma sześć filmów fabularnych, serial w produkcji i ponad 100 reklam. Najważniejsze tytuły, „Bogowie” (2,2 miliona widzów) i „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (1,8 miliona widzów), wielokrotnie nagradzane na festiwalach w Gdyni, Camerimage oraz w konkursie Polskich Nagród Filmowych Orły.

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe