Poczta Polska rezygnuje z telegramów
Od 01.10.2018 r. usługa telegram pocztowy zostaje wycofana dla klientów indywidualnych. Usł. będzie dostępna wyłącznie dla kl. biz., którzy współpracują z PP na podstawie pisemnych umów zawartych na czas określony lub nieokreślony, do czasu ich wygaśnięcia albo rozwiązania.
— PocztaPolska (@PocztaPolska) 18 września 2018
Poczta Polska od jakiegoś czasu nie kryła się z tym, że telegramy pocztowe odchodzą do lamusa.
- W styczniu i lutym br. telegramów nadano o jedną trzecią mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Tendencja ta utrzymuje się od kilku lat - mówił dziennikowi„Faktowi” w kwietniu 2016 roku ówczesny rzecznik Poczty Polskiej.
- Aktualnie analizujemy rynek pod kątem zapotrzebowania klientów w dzisiejszych czasach na podobne rozwiązanie - dodał.
Od kilku lat Poczta Polska nie przesyłała już telegramów zagranicznych.
Ogromną popularnością telegramy cieszyły się w latach 70. i 80.
Według GUS w 1985 roku wysłano prawie 19 mln telegramów krajowych i ponad 1 mln zagranicznych.
W 1990 roku wysłano ich już tylko 12 mln, a w 2002 roku - 2,5 mln.
Wtedy GUS stwierdziły, że telegramy są marginalne i przestał podawać statystyki na ich temat.
Na początku bieżącej dekady firma dostarczała już jedynie ok. 400 tys. telegramów rocznie. W 2009 roku Poczta podała, że wysyłają je głównie firmy windykacyjne, a w mniejszym stopniu - szpitale i sanatoria.
Telegramy są bardzo drogie w porównaniu z elektronicznymi formami komunikacji.
Za nadanie telegramu liczącego do 160 znaków trzeba zapłacić 43,05 zł (jeśli ma zostać doręczony przez kuriera w ciągu 6 godzin), 27,06 zł (8 godzin na doręczenie) lub 15,99 zł (36 godzin na doręczenie). Kolejny limit 160 znaków kosztuje 18,45 zł (przy 6 lub 8 godzinach na doręczenie) oraz 11,07 zł (przy 36 godzinach na doręczenie).
Już w 2002 roku z dostarczania telegramów wycofała się Telekomunikacja Polska (obecnie Orange Polska), Ich zdaniem była to bardzo niskodochodowa usługa.
Źródło: wirtualnemedia.pl, Twitter.com
GT/k
Źródło: Twitter.com, wirtualnemedia.pl