Co dalej z elektromobilnością? Polacy rejestrują 20-krotnie mniej samochodów elektrycznych niż Niemcy

W Polsce rejestruje się kilkukrotnie mniej samochodów elektrycznych niż w innych krajach Unii Europejskiej. Problemem jest ich dostępność, brak infrastruktury i świadomość samych kierowców, którzy miewają nierealne oczekiwania dotyczące baterii czy dystansu, który zamierzają pokonywać elektrycznym samochodem. Do końca przyszłej dekady większość barier dla elektryków powinna jednak zostać zlikwidowana, a ich upowszechnienie przyczyni się do odczuwalnej poprawy jakości powietrza.
 Co dalej z elektromobilnością? Polacy rejestrują 20-krotnie mniej samochodów elektrycznych niż Niemcy
/ pixabay.com

Udział samochodów elektrycznych w polskim rynku wciąż jest znikomy i oscyluje wokół 0,1 proc. W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce nieco ponad tysiąc elektryków. Dla porównania w Austrii ta liczba była pięciokrotnie wyższa, a w Niemczech zarejestrowano ich aż dwudziestokrotnie więcej. Nasi zachodni sąsiedzi, podobnie jak Norwegia, planują całkowite wstrzymanie sprzedaży samochodów spalinowych w latach 2025–2030.

 Na tle całej Unii wypadamy w tej chwili nie najlepiej. Patrząc statystycznie, mieliśmy prawie osiem razy mniej rejestracji elektryków w I kwartale 2018, ale z drugiej strony, jesteśmy dopiero przed uruchomieniem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jeżeli po jego uruchomieniu będzie powstawać więcej infrastruktury, to ta liczba może zacząć dynamicznie wzrastać. Bez tego kierowcy niezbyt chętnie inwestują w te pojazdy. Z drugiej strony, z dostępnością samochodów też nie jest zbyt dobrze i każdy, kto próbuje w tej chwili dostać w salonie swój wymarzony pojazd elektryczny, wie, że nie jest tak łatwo jak w przypadku spalinowego. Czasami trzeba poczekać nawet kilka miesięcy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Detka, kierownik Zakładu Elektromobilności w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji  (PIMOT).

Brak infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych jest obecnie jedną z głównych barier dla rozwoju tego rynku. Przyjęty niedawno rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności jednak zakłada, że do 2020 roku ma powstać w Polsce około czterystu punktów szybkiego ładowania samochodów i ok. sześciu tysięcy publicznych punktów ładowania o normalnej mocy.

– Inną barierą jest problem świadomości, czyli wyobrażanie sobie pewnych zagrożeń związanych z bateriami czy z zasięgiem. Często wydaje nam się, że potrzebujemy przejechać dziennie więcej, niż realnie potrzebujemy. Badania pokazują, że dla warszawiaka jest to średnio niecałe 40 km dziennie. Oczywiście chcielibyśmy, żeby nasz samochód pokonywał 500 kilometrów, ale niekoniecznie jest nam to potrzebne – mówi Tomasz Detka.

Jak wynika z tegorocznego raportu „Samochody elektryczne. Którym pasem zamierzamy jechać?” firmy doradczej EY i ING Banku Śląskiego, najpóźniej do 2030 roku większość barier dla samochodów elektrycznych powinna już zostać zlikwidowana, a koszt zakupu elektryka będzie niższy niż samochodu spalinowego. Eksperci szacują, że za pięć lat auta elektryczne będą odpowiadać już za ok. 6 proc. ogółu sprzedaży.

Z raportu Cambridge Econometrics i Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych „Napędzamy polską przyszłość” wynika, że rozwój elektromobilności będzie kluczowy dla poprawy jakości powietrza w polskich miastach, które borykają się z problemem smogu. Najbardziej ambitne scenariusze rozwoju tego rynku pozwalają oszacować, że do 2050 roku emisja pyłów związana z użytkowaniem silnikowych samochodów osobowych mogłaby spaść o 90 proc., a emisja dwutlenku węgla zostałaby w znacznym stopniu zredukowana.

 Idealna sytuacja byłaby wtedy, gdybyśmy elektryka zasilali z odnawialnych źródeł energii, gdyby dało się to połączyć z energetyką rozproszoną. Wtedy w trakcie dnia, kiedy nie ma nas w domu, nasz domowy magazyn energii ładuje się na przykład z ogniw fotowoltaicznych. Jeśli mamy tam zaparkowane auto elektryczne, to jego bateria może się ładować w tym samym czasie. Takie rozwiązanie ma dużo więcej plusów, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo energetyczne, ale przede wszystkim w aspekcie ekologicznym, jeżeli mówimy o energetyce wiatrowej czy panelach fotowoltaicznych – mówi kierownik Zakładu Elektromobilności w PIMOT.

źródło: newseria.pl

raw

#REKLAMA_POZIOMA#


 

POLECANE
Nawrocki gratuluje Trzaskowskiemu: Zrobił pierwszą w swoim życiu pompkę Wiadomości
Nawrocki gratuluje Trzaskowskiemu: "Zrobił pierwszą w swoim życiu pompkę"

– Chciałem w Słupsku, w którym wygrałem swoją walkę bokserską, mojemu kontrkandydatowi, wiceprzewodniczącemu Platformy Obywatelskiej, zastępcy Donalda Tuska, pogratulować tego, że zrobił pierwszą w swoim życiu pompkę. Gratulacje – mówił na Pomorzu kandydat na prezydenta Karol Nawrocki.

To kłamstwo. Sędzia dał czas Oko Press do wtorku pilne
"To kłamstwo". Sędzia dał czas Oko Press do wtorku

Jak czytamy na stronie OKO.press były Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak miał dostać dwa zarzuty dyscyplinarne jako sędzia Sądu Rejonowego w Skierniewicach. W odpowiedzi na publikację prawnik zapowiedział pozew.

Nocna prohibicja w Poznaniu i Krakowie. Które miasta będą następne? Wiadomości
Nocna prohibicja w Poznaniu i Krakowie. Które miasta będą następne?

W Poznaniu, który wprowadził nocną prohibicję już w 2018 r. na obszarze Starego Miasta, a następnie w 2023 r. podobnymi ograniczeniami objął Łazarz i Wilgę, nastąpi kolejne rozszerzenie strefy. Śladem Poznania podążył Kraków. Jakie miasta będą następne?

Lis zachwycony spotkaniem Zenka z Trzaskowskim. Stanowski nie przebierał w słowach Wiadomości
Lis zachwycony spotkaniem Zenka z Trzaskowskim. Stanowski nie przebierał w słowach

"Naprawdę trzeba mieć złe zdanie o wyborcach, aby sądzić, że będą zmieniać preferencje, bo piosenkarz zmienił" – komentuje ostatnie spotkanie Rafała Trzaskowskiego z gwiazdą disco polo Zenkiem Martyniukiem twórca Kanału Zero Krzysztof Stanowski.

Nie korupcja, a życzliwość - radny Lewicy o zatrzymaniu przez CBA urzędniczek poznańskiego magistratu Wiadomości
Nie korupcja, a życzliwość - radny Lewicy o zatrzymaniu przez CBA urzędniczek poznańskiego magistratu

W sprawie chodzi o sprawę zatrzymania trzech urzędniczek, które w zamian za łapówkę miały wydawać pozwolenia na sprzedaż alkoholu w przyspieszonych terminach i poza kolejnością.

RCB wydało pilne ostrzeżenie dla dwóch województw Wiadomości
RCB wydało pilne ostrzeżenie dla dwóch województw

W powiatach woj. dolnośląskiego i wielkopolskiego prognozowana jest zła jakość powietrza. Zrezygnuj z aktywności na zewnątrz – zaapelowało w niedzielę Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.

Rozejm w Izraelu stał się faktem. Netanjahu wydał oficjalny komunikat z ostatniej chwili
Rozejm w Izraelu stał się faktem. Netanjahu wydał oficjalny komunikat

Rozejm Izraela z Hamasem obowiązuje od godz. 11.15 czasu lokalnego jak przekazało biuro premiera Benjamina Netanjahu. To efekt przekazania przez Hamas nazwisk zakładniczek, które zostaną uwolnione po południu.

Czy Nawrocki ma szansę pokonać Trzaskowskiego? Jest najnowszy sondaż z ostatniej chwili
Czy Nawrocki ma szansę pokonać Trzaskowskiego? Jest najnowszy sondaż

31,9 proc. Polaków wierzy w zwycięstwo Karola Nawrockiego, a 42,4 proc. uznaje to za niemożliwe – wynika z sondażu przeprowadzonego przez dziennik "Rzeczpospolita".

Jak Polacy oceniają WOŚP? Najnowszy sondaż z ostatniej chwili
Jak Polacy oceniają WOŚP? Najnowszy sondaż

W sondażu dla Wp.pl respondentom zadano pytanie: "Jak ocenia Pan/Pani Jerzego Owsiaka i Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy?". Jakie były wyniki badania?

Poseł PiS zrzeknie się immunitetu. Chcę żeby ta sprawa została szybko wyjaśniona Wiadomości
Poseł PiS zrzeknie się immunitetu. "Chcę żeby ta sprawa została szybko wyjaśniona"

Były prezes Rządowego Centrum Legislacji Krzysztof Szczucki w programie Polsatnews, potwierdził, że jego deklaracja dotycząca zrzeczenia się immunitetu nie podlega zmianom i we wtorek przedstawi odpowiedni wniosek Szymonowi Hołowni.

REKLAMA

Co dalej z elektromobilnością? Polacy rejestrują 20-krotnie mniej samochodów elektrycznych niż Niemcy

W Polsce rejestruje się kilkukrotnie mniej samochodów elektrycznych niż w innych krajach Unii Europejskiej. Problemem jest ich dostępność, brak infrastruktury i świadomość samych kierowców, którzy miewają nierealne oczekiwania dotyczące baterii czy dystansu, który zamierzają pokonywać elektrycznym samochodem. Do końca przyszłej dekady większość barier dla elektryków powinna jednak zostać zlikwidowana, a ich upowszechnienie przyczyni się do odczuwalnej poprawy jakości powietrza.
 Co dalej z elektromobilnością? Polacy rejestrują 20-krotnie mniej samochodów elektrycznych niż Niemcy
/ pixabay.com

Udział samochodów elektrycznych w polskim rynku wciąż jest znikomy i oscyluje wokół 0,1 proc. W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce nieco ponad tysiąc elektryków. Dla porównania w Austrii ta liczba była pięciokrotnie wyższa, a w Niemczech zarejestrowano ich aż dwudziestokrotnie więcej. Nasi zachodni sąsiedzi, podobnie jak Norwegia, planują całkowite wstrzymanie sprzedaży samochodów spalinowych w latach 2025–2030.

 Na tle całej Unii wypadamy w tej chwili nie najlepiej. Patrząc statystycznie, mieliśmy prawie osiem razy mniej rejestracji elektryków w I kwartale 2018, ale z drugiej strony, jesteśmy dopiero przed uruchomieniem Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jeżeli po jego uruchomieniu będzie powstawać więcej infrastruktury, to ta liczba może zacząć dynamicznie wzrastać. Bez tego kierowcy niezbyt chętnie inwestują w te pojazdy. Z drugiej strony, z dostępnością samochodów też nie jest zbyt dobrze i każdy, kto próbuje w tej chwili dostać w salonie swój wymarzony pojazd elektryczny, wie, że nie jest tak łatwo jak w przypadku spalinowego. Czasami trzeba poczekać nawet kilka miesięcy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Detka, kierownik Zakładu Elektromobilności w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji  (PIMOT).

Brak infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych jest obecnie jedną z głównych barier dla rozwoju tego rynku. Przyjęty niedawno rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności jednak zakłada, że do 2020 roku ma powstać w Polsce około czterystu punktów szybkiego ładowania samochodów i ok. sześciu tysięcy publicznych punktów ładowania o normalnej mocy.

– Inną barierą jest problem świadomości, czyli wyobrażanie sobie pewnych zagrożeń związanych z bateriami czy z zasięgiem. Często wydaje nam się, że potrzebujemy przejechać dziennie więcej, niż realnie potrzebujemy. Badania pokazują, że dla warszawiaka jest to średnio niecałe 40 km dziennie. Oczywiście chcielibyśmy, żeby nasz samochód pokonywał 500 kilometrów, ale niekoniecznie jest nam to potrzebne – mówi Tomasz Detka.

Jak wynika z tegorocznego raportu „Samochody elektryczne. Którym pasem zamierzamy jechać?” firmy doradczej EY i ING Banku Śląskiego, najpóźniej do 2030 roku większość barier dla samochodów elektrycznych powinna już zostać zlikwidowana, a koszt zakupu elektryka będzie niższy niż samochodu spalinowego. Eksperci szacują, że za pięć lat auta elektryczne będą odpowiadać już za ok. 6 proc. ogółu sprzedaży.

Z raportu Cambridge Econometrics i Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych „Napędzamy polską przyszłość” wynika, że rozwój elektromobilności będzie kluczowy dla poprawy jakości powietrza w polskich miastach, które borykają się z problemem smogu. Najbardziej ambitne scenariusze rozwoju tego rynku pozwalają oszacować, że do 2050 roku emisja pyłów związana z użytkowaniem silnikowych samochodów osobowych mogłaby spaść o 90 proc., a emisja dwutlenku węgla zostałaby w znacznym stopniu zredukowana.

 Idealna sytuacja byłaby wtedy, gdybyśmy elektryka zasilali z odnawialnych źródeł energii, gdyby dało się to połączyć z energetyką rozproszoną. Wtedy w trakcie dnia, kiedy nie ma nas w domu, nasz domowy magazyn energii ładuje się na przykład z ogniw fotowoltaicznych. Jeśli mamy tam zaparkowane auto elektryczne, to jego bateria może się ładować w tym samym czasie. Takie rozwiązanie ma dużo więcej plusów, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo energetyczne, ale przede wszystkim w aspekcie ekologicznym, jeżeli mówimy o energetyce wiatrowej czy panelach fotowoltaicznych – mówi kierownik Zakładu Elektromobilności w PIMOT.

źródło: newseria.pl

raw

#REKLAMA_POZIOMA#



 

Polecane
Emerytury
Stażowe