KSZNOŚiL NSZZ „Solidarność” ostrzega przed planami powołania Polskiej Agencji Geologicznej

Komentarz Krajowego Sekretariatu Zasobów Naturalnych Ochrony Środowiska i Leśnictwa NSZZ Solidarność na zamieszczony w „Tygodniku Solidarność” wywiad pana Cezarego Krysztopy z Głównym Geologiem Kraju (GGK), prof. Mariuszem Orionem Jędryskiem.
 KSZNOŚiL NSZZ „Solidarność” ostrzega przed planami powołania Polskiej Agencji Geologicznej
/ morguefile.com

Ze zdziwieniem przeczytaliśmy w Tygodniku Solidarność kolejny wywiad Głównego Geologa Kraju (GGK), prof. Mariusza Oriona Jedryska, konsekwentnie forsującego pogląd, jakoby koniecznym sposobem na uzdrowienie polskiej geologii było powołanie Polskiej Agencji Geologicznej. Co do „uzdrawiania” sytuacji w polskiej geologii warto zauważyć, że od prawie 3 lat prof. Jędrysek sprawuje funkcje GGK i pełnomocnika rządu ds. polityki surowcowej państwa, a sytuacja polskiej geologii uległa w tym czasie gwałtownemu pogorszeniu. To przede wszystkim błędy zaniechania lub celowe działania GGK doprowadziły do pogłębienia się problemów związanych z polityką koncesyjną państwa i narastającymi od 3 lat problemami finansowymi Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego (PIG-PIB), ustawowo sprawującego państwową służbę geologiczną i państwową służbę hydrogeologiczną. To GGK odpowiada za karuzelę stanowisk w PIG-PIB, jak również pośrednio za wyprowadzanie środków własnych PIG-PIB np. na opłaty związane z koncesją na Atlantyku (ponad 2,2 mln złotych) oraz koszty związane z konferencjami dotyczącymi polityki surowcowej państwa, mającymi głównie charakter autopromocyjny GGK (vide opinia Komitetu Zrównoważonej Gospodarki Surowcami Mineralnymi PAN). Powyższe wydatki PIG-PIB finansuje posiłkując się kredytem komercyjnym (aktualnie otwarta jest linia kredytowa na około 10 mln zł). Prowadzi to w prostej drodze do zapaści finansowej nadzorowanej i faktycznie kierowanej przez GGK jednostki. Warto też przywołać konflikty z samorządami i przedsiębiorcami mającymi plany inwestycyjno-rozwojowe (np. w Województwie Lubelskim), opóźnienia w wydawaniu koncesji dla kopalń na Śląsku i inne zaniedbania.

Pragniemy przypomnieć, że krajowe struktury branżowe NSZZ „Solidarność” (Krajowa Sekcja Geologiczno-Wiertnicza (KSGW), Krajowa Sekcja Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej (PARiS), Krajowy Sekretariat Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska i Leśnictwa (KSZNOSiL)) wielokrotnie wnioskowały o odrzucenie w całości projektu ustawy o PAG. Podobne negatywne stanowisko zajęło Prezydium Komisji Krajowej NSZZ Solidarność i osobiście przewodniczący Piotr Duda w/s poprzedniej, w istocie tożsamej wersji ustawy wówczas o Polskiej Służbie Geologicznej – PSG (Decyzja Prezydium KK nr 143/16 z dn. 10.10.2016). Stanowisko to należy uważać za aktualne, gdyż GGK zmieniając nazwę projektowanej agencji wykonawczej z PSG na PAG, nie poddał jej ponownemu ustawowemu opiniowaniu uznając kontinuum istoty obu projektów. To właśnie sposób procedowania ustawy, prowadzenia tzw. "konsultacji”, stosowana socjotechnika i fałszywa argumentacja, systematyczne dyskredytowanie wizerunku podległego mu PIG-PIB, oraz anty-pracownicze zapisy zawarte w projekcie ustawy legły u podstaw podjęcia stanowiska wyrażającego votum nieufności dla GGK, prof. Jędryska, przez Kongres Krajowego Sekretariatu Zasobów Naturalnych Ochrony Środowiska i Leśnictwa NSZZ Solidarność.

GGK mija się z prawdą mówiąc, że to tylko „część pracowników” Państwowego Instytutu Geologicznego (PIG-PIB) opiera się planom powołania Polskiej Agencji Geologicznej (nota bene obecna, całkowicie podporządkowana GGK dyrekcja PIG-PIB wręcz te plany popiera). Czyżby zapomniał o stanowisku Krajowej Sekcji PARiS i innych podmiotów? W tym miejscu warto powołać się ponownie na Komitet Zrównoważonej Gospodarki Surowcami Mineralnymi PAN, grupującego wybitnych przedstawicieli całego środowiska naukowego, który w swoim stanowisku z dnia 17.05.2018 r., dostrzegając zagrożenia płynące z łączenia zadań służby państwowej i wchodzenia w spółki kapitałowe, stwierdza: „tak radykalne zmiany organizacyjne i merytoryczne w sposobie działalności polskiej służby geologicznej mogą przynieść, wbrew intencjom pomysłodawców, znaczne, długotrwałe i nieodwracalne szkody”.

W wypowiedziach GGK mamy do czynienia z tezami propagandowymi, mającymi niewielki związek z rzeczywistością. Można mnożyć pytania, skąd wiedza GGK o perspektywach surowcowych kupionej koncesji na dnie Atlantyku? Nota bene, koordynaty działki zostały zakupione (za pieniądze PIG-PIB) od Rosjan, którzy sami przyznali, że o tych hipotetycznych zasobach można jedynie spekulować. Wstrzemięźliwość w tym zakresie – na łamach „Polityki Surowcowej” wydawanej przez Ministerstwo Środowiska i samego GGK - zaleca nawet p. Michael W. Lodge, sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego. Śmiechu warte jest stwierdzenie prof. M.O. Jędryska jakoby "jakość rud z dna Atlantyku wielokrotnie przewyższała tę, którą ma dzisiaj KGHM". Od profesora oczekujemy przedstawienia rzetelnego studium wykonalności dla wartego 530 mln zł projektu atlantyckiego, ocenę ryzyka inwestycyjnego, przedstawienia zastosowanej metodologii obliczeń, zestawienia danych analitycznych – a przede wszystkim przedstawienia solidnych danych, że rudy na tej działce rzeczywiście w ogóle występują! Bez takiego raportu mówienie o wartych bilion złotych zasobach wydobywalnych rud siarczkowych z koncesji na Atlantyku jest po prostu pustosłowiem. Doprawdy karkołomnym jest też twierdzenie iż wydobycie z dna morskiego jest tańsze i łatwiejsze niż eksploatacja w warunkach lądowych. Ciekawe jakich analiz dokonał prof. M.O. Jędrysek celem uwiarygodnienia powyższego twierdzenia?

Co do innych „analiz” p. prof. M.O Jędryska jest podobnie - nie ma żadnego sporu między PIG-PIB a GGK dotyczącego zasobów gazu łupkowego, bo PIG-PIB nie ma z czym się spierać. PIG-PIB przedstawił w 2012 roku weryfikowalny, naukowy raport (pozytywnie oceniony przez ekspertów zewnętrznych) na ten temat, natomiast GGK podał w mediach jedynie swoje prywatne „wyliczenia”, nie wiadomo na czym oparte – bo nie przedstawił ani metody, ani danych, z których wynikało by owe mityczne 1,9 bln m3 gazu. W swoich wypowiedziach twierdził ponadto, że przechowywanie rdzeni przez kilkadziesiąt lat wpływa na szacunki zasobów, choć powinien jako geolog wiedzieć, że w stosowanych powszechnie (również przez PIG-PIB) metodach badawczych nie ma to znaczenia. Co więcej, GGK ukrył w szufladzie nowszy raport PIG-PIB z 2015 roku. Czy kwestionowanie i ukrywanie drugiego raportu PIG-PIB nie wynikało „przypadkiem” z faktu, że był on dla GGK (ponoć „ojca polskiego gazu łupkowego”) niewygodny jako zagrożenie wizerunkowe? Tymczasem GGK, ukrywając raport PIG-PIB, pozbawił rząd i społeczeństwo informacji, której sporządzenie kosztowało kilkaset tysięcy złotych.

Zastrzeżenia co do kompetencji i (niestety) prawdomówności oraz intencji GGK można mnożyć. Jego wypowiedzi nie są w naszym przekonaniu adresowane do specjalistów, u których od dawna spotykają się z krytyką lub niedowierzaniem, a raczej do laików w dziedzinie geologii i zasobów naturalnych.

O co więc chodzi? Jak nie wiadomo o co chodzi – chodzi o pieniądze. W wywiadzie jak mantra przewija się PAG jako uniwersalne panaceum na wszystko, co dotyczy zasobów naturalnych, polityki surowcowej itd. W cywilizowanym świecie podstawowym zadaniem każdej służby geologicznej jest dostarczanie państwu, społeczeństwu i przedsiębiorcom niezależnej, kompetentnej, wolnej od lobbingu informacji. Dlatego jest ona, niezależnie od formy organizacyjnej czy nazwy (agencja rządowa, instytut badawczy) zwykle skojarzona z nauką, a nigdy z biznesem i działalnością rynkowo-kapitałową. Tymczasem lansowany uporczywie od lat przez GGK model PAG to hybryda służby państwowej i działalności biznesowo-kapitałowej, ściśle z tą służbą powiązanej organizacyjnie i finansowo w ramach jednej instytucji. W takim modelu konflikt interesów jest nieunikniony. Zwraca uwagę kontrast kompetencyjny - niebywale silna pozycja i rola prezesa PAG, a nadzór ministra rządu bardzo słaby, żeby nie powiedzieć – iluzoryczny, bo prezes w trakcie kadencji jest praktycznie nieusuwalny. Żeby łatwiej było zgadnąć, pod kogo pisana jest ta ustawa, w strukturze PAG prezes może być równolegle wykładowcą uczelnianym, a do tego posłem lub senatorem.

Aktualnie państwową służbę geologiczną sprawuje (wcale nie prowizorycznie, bo historycznie od 1919 roku, a z mocy obecnej ustawy od 2011 roku) Państwowy Instytut Geologiczny - PIB. Rząd Rzeczpospolitej Polskiej, poprzez ministra właściwego do spraw środowiska i przy pomocy GGK, ma pełną kontrolę nad tą służbą i pieniędzmi publicznymi przeznaczonymi na jej funkcjonowanie. Z chwilą wyprowadzenia środków publicznych w obieg kapitałowo-biznesowy ta efektywna kontrola za pośrednictwem NFOŚiGW się skończy, a sama służba ulegnie komercjalizacji, niewykluczone, że w wielu obszarach także praktycznej prywatyzacji. Co ciekawe, przed takim modelem wyraźnie przestrzegało kierowane przez obecnego premiera Ministerstwo Rozwoju i Finansów w październiku 2016 roku, w swojej opinii do projektu ustawy - wskazując, że grozi to rozproszeniem środków publicznych.

Zwraca również uwagę fascynacja GGK PRL-owskim Centralnym Urzędem Geologii, powołanym dekretem Bieruta w 1951 roku. Pytanie tylko, czy osobiste plany GGK pokrywają się z interesem państwa? Mityczne projekty, podobne do tych oceanicznych, to znana furtka na uzasadnienie finansowania inwestycji wcale nie mających na celu interesów państwa, a raczej wspieranie przedsięwzięć w które inwestowane są łatwe pieniądze publiczne – bez rzetelnej kontroli merytorycznej i biznesowej. Tak przecież było z inwestycją KGHM w Kongo za rządów SLD w drugiej połowie lat 90-tych – miliony zniknęły, zapewne wirtualnie, a wszystko wytłumaczono… ryzykiem biznesowym (z góry przecież wiadomym) i nieprzewidywalnością przyrody oraz geopolityki. Dlatego uważamy, że koncepcja PAG jest w istocie antypaństwowa.
 






 

POLECANE
Nawrocki zmienia reguły gry tylko u nas
Nawrocki zmienia reguły gry

Nawrocki gra w polityce rolę nietypową. Nie tylko krytykuje, ale też proponuje alternatywy, systematyzuje i przypomina. To nie jest już prezydent, który podpisuje albo wetuje. To nie jest też strażnik konstytucyjnego ognia, którego realny wpływ kończy się na groźbie zawetowania ustawy. Karol Nawrocki postawił sobie za cel coś znacznie ambitniejszego – stworzenie politycznego laboratorium, w którym to on rozdaje pytania do testu, a rządzący muszą odpowiadać.

Seria spotkań prezydenta Nawrockiego. Wiadomo, które państwa odwiedzi po powrocie z USA z ostatniej chwili
Seria spotkań prezydenta Nawrockiego. Wiadomo, które państwa odwiedzi po powrocie z USA

Prezydent Karol Nawrocki spotka się 3 września w Waszyngtonie z prezydentem USA Donaldem Trumpem, a w drodze powrotnej 5 września w Rzymie z premier Włoch Georgią Meloni i z papieżem Leonem XIV. To jednak nie wszystko.

Adam Niedzielski pobity. Opanujcie się! z ostatniej chwili
Adam Niedzielski pobity. "Opanujcie się!"

W środę były minister zdrowia Adam Niedzielski został pobity w centrum Siedlec. Napastnicy mieli głośno krytykować decyzje byłego ministra podczas pandemii COVID-19. Do sprawy odniósł się były premier Mateusz Morawiecki.

PGE wydała pilny komunikat dla klientów z ostatniej chwili
PGE wydała pilny komunikat dla klientów

PGE Obrót ostrzega przed kampanią phisingową "Zwrot nadpłaty". To nie są wiadomości spółki – uważaj na fałszywe linki i prośby o dane. Wydano specjalny komunikat w tej sprawie.

To kapitulacja. Niemcy mają problem z ostatniej chwili
"To kapitulacja". Niemcy mają problem

Projekt rządu Niemiec, wprowadzający nowy model służby wojskowej, to kapitulacja przed rzeczywistością – twierdzą niemieckie media.

tylko u nas
W hołdzie św. Janowi Pawłowi II – niezwykła wystawa w historycznej Sali BHP

W historycznej Sali BHP Stoczni Gdańskiej, miejscu, gdzie rodziła się wolność, otwarto w sobotę 23 sierpnia wyjątkową wystawę filatelistyczną poświęconą św. Janowi Pawłowi II. Ekspozycja, będąca częścią obchodów 45. rocznicy powstania NSZZ „Solidarność”, przypomina o nierozerwalnych więzach łączących papieża Polaka z walką o niepodległość i godność człowieka.

Atak na kościół w USA. Wiele ofiar z ostatniej chwili
Atak na kościół w USA. Wiele ofiar

Policja w Minneapolis poinformowała, że w środę rano w ataku na kościół przy tamtejszej szkole katolickiej zginęło dwoje dzieci, a 17 osób, w tym 14 dzieci, zostało rannych. 20-letni napastnik strzelał do ludzi przez okna świątyni.

Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia

Zakończono postępowanie przed Krajową Izbą Odwoławczą w sprawie wyboru oferty na budowę nowego węzła na autostradzie A4 w Ostrowie koło Ropczyc – informuje Samorząd Województwa Podkarpackiego.

Prezydent zawetował kolejne dwie ustawy z ostatniej chwili
Prezydent zawetował kolejne dwie ustawy

Prezydent Karol Nawrocki zawetował nowelizację ustawy o zapasach ropy i gazu oraz nowelizację ustawy o środkach ochrony roślin.

Adam Niedzielski trafił do szpitala. Został pobity z ostatniej chwili
Adam Niedzielski trafił do szpitala. Został pobity

Były minister zdrowia Adam Niedzielski trafił do Szpitala Wojewódzkiego w Siedlcach – podała stacja RMF FM. "Trafił do placówki z obrażeniami najprawdopodobniej po pobiciu" – dodano.

REKLAMA

KSZNOŚiL NSZZ „Solidarność” ostrzega przed planami powołania Polskiej Agencji Geologicznej

Komentarz Krajowego Sekretariatu Zasobów Naturalnych Ochrony Środowiska i Leśnictwa NSZZ Solidarność na zamieszczony w „Tygodniku Solidarność” wywiad pana Cezarego Krysztopy z Głównym Geologiem Kraju (GGK), prof. Mariuszem Orionem Jędryskiem.
 KSZNOŚiL NSZZ „Solidarność” ostrzega przed planami powołania Polskiej Agencji Geologicznej
/ morguefile.com

Ze zdziwieniem przeczytaliśmy w Tygodniku Solidarność kolejny wywiad Głównego Geologa Kraju (GGK), prof. Mariusza Oriona Jedryska, konsekwentnie forsującego pogląd, jakoby koniecznym sposobem na uzdrowienie polskiej geologii było powołanie Polskiej Agencji Geologicznej. Co do „uzdrawiania” sytuacji w polskiej geologii warto zauważyć, że od prawie 3 lat prof. Jędrysek sprawuje funkcje GGK i pełnomocnika rządu ds. polityki surowcowej państwa, a sytuacja polskiej geologii uległa w tym czasie gwałtownemu pogorszeniu. To przede wszystkim błędy zaniechania lub celowe działania GGK doprowadziły do pogłębienia się problemów związanych z polityką koncesyjną państwa i narastającymi od 3 lat problemami finansowymi Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego (PIG-PIB), ustawowo sprawującego państwową służbę geologiczną i państwową służbę hydrogeologiczną. To GGK odpowiada za karuzelę stanowisk w PIG-PIB, jak również pośrednio za wyprowadzanie środków własnych PIG-PIB np. na opłaty związane z koncesją na Atlantyku (ponad 2,2 mln złotych) oraz koszty związane z konferencjami dotyczącymi polityki surowcowej państwa, mającymi głównie charakter autopromocyjny GGK (vide opinia Komitetu Zrównoważonej Gospodarki Surowcami Mineralnymi PAN). Powyższe wydatki PIG-PIB finansuje posiłkując się kredytem komercyjnym (aktualnie otwarta jest linia kredytowa na około 10 mln zł). Prowadzi to w prostej drodze do zapaści finansowej nadzorowanej i faktycznie kierowanej przez GGK jednostki. Warto też przywołać konflikty z samorządami i przedsiębiorcami mającymi plany inwestycyjno-rozwojowe (np. w Województwie Lubelskim), opóźnienia w wydawaniu koncesji dla kopalń na Śląsku i inne zaniedbania.

Pragniemy przypomnieć, że krajowe struktury branżowe NSZZ „Solidarność” (Krajowa Sekcja Geologiczno-Wiertnicza (KSGW), Krajowa Sekcja Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej (PARiS), Krajowy Sekretariat Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska i Leśnictwa (KSZNOSiL)) wielokrotnie wnioskowały o odrzucenie w całości projektu ustawy o PAG. Podobne negatywne stanowisko zajęło Prezydium Komisji Krajowej NSZZ Solidarność i osobiście przewodniczący Piotr Duda w/s poprzedniej, w istocie tożsamej wersji ustawy wówczas o Polskiej Służbie Geologicznej – PSG (Decyzja Prezydium KK nr 143/16 z dn. 10.10.2016). Stanowisko to należy uważać za aktualne, gdyż GGK zmieniając nazwę projektowanej agencji wykonawczej z PSG na PAG, nie poddał jej ponownemu ustawowemu opiniowaniu uznając kontinuum istoty obu projektów. To właśnie sposób procedowania ustawy, prowadzenia tzw. "konsultacji”, stosowana socjotechnika i fałszywa argumentacja, systematyczne dyskredytowanie wizerunku podległego mu PIG-PIB, oraz anty-pracownicze zapisy zawarte w projekcie ustawy legły u podstaw podjęcia stanowiska wyrażającego votum nieufności dla GGK, prof. Jędryska, przez Kongres Krajowego Sekretariatu Zasobów Naturalnych Ochrony Środowiska i Leśnictwa NSZZ Solidarność.

GGK mija się z prawdą mówiąc, że to tylko „część pracowników” Państwowego Instytutu Geologicznego (PIG-PIB) opiera się planom powołania Polskiej Agencji Geologicznej (nota bene obecna, całkowicie podporządkowana GGK dyrekcja PIG-PIB wręcz te plany popiera). Czyżby zapomniał o stanowisku Krajowej Sekcji PARiS i innych podmiotów? W tym miejscu warto powołać się ponownie na Komitet Zrównoważonej Gospodarki Surowcami Mineralnymi PAN, grupującego wybitnych przedstawicieli całego środowiska naukowego, który w swoim stanowisku z dnia 17.05.2018 r., dostrzegając zagrożenia płynące z łączenia zadań służby państwowej i wchodzenia w spółki kapitałowe, stwierdza: „tak radykalne zmiany organizacyjne i merytoryczne w sposobie działalności polskiej służby geologicznej mogą przynieść, wbrew intencjom pomysłodawców, znaczne, długotrwałe i nieodwracalne szkody”.

W wypowiedziach GGK mamy do czynienia z tezami propagandowymi, mającymi niewielki związek z rzeczywistością. Można mnożyć pytania, skąd wiedza GGK o perspektywach surowcowych kupionej koncesji na dnie Atlantyku? Nota bene, koordynaty działki zostały zakupione (za pieniądze PIG-PIB) od Rosjan, którzy sami przyznali, że o tych hipotetycznych zasobach można jedynie spekulować. Wstrzemięźliwość w tym zakresie – na łamach „Polityki Surowcowej” wydawanej przez Ministerstwo Środowiska i samego GGK - zaleca nawet p. Michael W. Lodge, sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Dna Morskiego. Śmiechu warte jest stwierdzenie prof. M.O. Jędryska jakoby "jakość rud z dna Atlantyku wielokrotnie przewyższała tę, którą ma dzisiaj KGHM". Od profesora oczekujemy przedstawienia rzetelnego studium wykonalności dla wartego 530 mln zł projektu atlantyckiego, ocenę ryzyka inwestycyjnego, przedstawienia zastosowanej metodologii obliczeń, zestawienia danych analitycznych – a przede wszystkim przedstawienia solidnych danych, że rudy na tej działce rzeczywiście w ogóle występują! Bez takiego raportu mówienie o wartych bilion złotych zasobach wydobywalnych rud siarczkowych z koncesji na Atlantyku jest po prostu pustosłowiem. Doprawdy karkołomnym jest też twierdzenie iż wydobycie z dna morskiego jest tańsze i łatwiejsze niż eksploatacja w warunkach lądowych. Ciekawe jakich analiz dokonał prof. M.O. Jędrysek celem uwiarygodnienia powyższego twierdzenia?

Co do innych „analiz” p. prof. M.O Jędryska jest podobnie - nie ma żadnego sporu między PIG-PIB a GGK dotyczącego zasobów gazu łupkowego, bo PIG-PIB nie ma z czym się spierać. PIG-PIB przedstawił w 2012 roku weryfikowalny, naukowy raport (pozytywnie oceniony przez ekspertów zewnętrznych) na ten temat, natomiast GGK podał w mediach jedynie swoje prywatne „wyliczenia”, nie wiadomo na czym oparte – bo nie przedstawił ani metody, ani danych, z których wynikało by owe mityczne 1,9 bln m3 gazu. W swoich wypowiedziach twierdził ponadto, że przechowywanie rdzeni przez kilkadziesiąt lat wpływa na szacunki zasobów, choć powinien jako geolog wiedzieć, że w stosowanych powszechnie (również przez PIG-PIB) metodach badawczych nie ma to znaczenia. Co więcej, GGK ukrył w szufladzie nowszy raport PIG-PIB z 2015 roku. Czy kwestionowanie i ukrywanie drugiego raportu PIG-PIB nie wynikało „przypadkiem” z faktu, że był on dla GGK (ponoć „ojca polskiego gazu łupkowego”) niewygodny jako zagrożenie wizerunkowe? Tymczasem GGK, ukrywając raport PIG-PIB, pozbawił rząd i społeczeństwo informacji, której sporządzenie kosztowało kilkaset tysięcy złotych.

Zastrzeżenia co do kompetencji i (niestety) prawdomówności oraz intencji GGK można mnożyć. Jego wypowiedzi nie są w naszym przekonaniu adresowane do specjalistów, u których od dawna spotykają się z krytyką lub niedowierzaniem, a raczej do laików w dziedzinie geologii i zasobów naturalnych.

O co więc chodzi? Jak nie wiadomo o co chodzi – chodzi o pieniądze. W wywiadzie jak mantra przewija się PAG jako uniwersalne panaceum na wszystko, co dotyczy zasobów naturalnych, polityki surowcowej itd. W cywilizowanym świecie podstawowym zadaniem każdej służby geologicznej jest dostarczanie państwu, społeczeństwu i przedsiębiorcom niezależnej, kompetentnej, wolnej od lobbingu informacji. Dlatego jest ona, niezależnie od formy organizacyjnej czy nazwy (agencja rządowa, instytut badawczy) zwykle skojarzona z nauką, a nigdy z biznesem i działalnością rynkowo-kapitałową. Tymczasem lansowany uporczywie od lat przez GGK model PAG to hybryda służby państwowej i działalności biznesowo-kapitałowej, ściśle z tą służbą powiązanej organizacyjnie i finansowo w ramach jednej instytucji. W takim modelu konflikt interesów jest nieunikniony. Zwraca uwagę kontrast kompetencyjny - niebywale silna pozycja i rola prezesa PAG, a nadzór ministra rządu bardzo słaby, żeby nie powiedzieć – iluzoryczny, bo prezes w trakcie kadencji jest praktycznie nieusuwalny. Żeby łatwiej było zgadnąć, pod kogo pisana jest ta ustawa, w strukturze PAG prezes może być równolegle wykładowcą uczelnianym, a do tego posłem lub senatorem.

Aktualnie państwową służbę geologiczną sprawuje (wcale nie prowizorycznie, bo historycznie od 1919 roku, a z mocy obecnej ustawy od 2011 roku) Państwowy Instytut Geologiczny - PIB. Rząd Rzeczpospolitej Polskiej, poprzez ministra właściwego do spraw środowiska i przy pomocy GGK, ma pełną kontrolę nad tą służbą i pieniędzmi publicznymi przeznaczonymi na jej funkcjonowanie. Z chwilą wyprowadzenia środków publicznych w obieg kapitałowo-biznesowy ta efektywna kontrola za pośrednictwem NFOŚiGW się skończy, a sama służba ulegnie komercjalizacji, niewykluczone, że w wielu obszarach także praktycznej prywatyzacji. Co ciekawe, przed takim modelem wyraźnie przestrzegało kierowane przez obecnego premiera Ministerstwo Rozwoju i Finansów w październiku 2016 roku, w swojej opinii do projektu ustawy - wskazując, że grozi to rozproszeniem środków publicznych.

Zwraca również uwagę fascynacja GGK PRL-owskim Centralnym Urzędem Geologii, powołanym dekretem Bieruta w 1951 roku. Pytanie tylko, czy osobiste plany GGK pokrywają się z interesem państwa? Mityczne projekty, podobne do tych oceanicznych, to znana furtka na uzasadnienie finansowania inwestycji wcale nie mających na celu interesów państwa, a raczej wspieranie przedsięwzięć w które inwestowane są łatwe pieniądze publiczne – bez rzetelnej kontroli merytorycznej i biznesowej. Tak przecież było z inwestycją KGHM w Kongo za rządów SLD w drugiej połowie lat 90-tych – miliony zniknęły, zapewne wirtualnie, a wszystko wytłumaczono… ryzykiem biznesowym (z góry przecież wiadomym) i nieprzewidywalnością przyrody oraz geopolityki. Dlatego uważamy, że koncepcja PAG jest w istocie antypaństwowa.
 







 

Polecane
Emerytury
Stażowe