Rafał Górski dla "TS": Głośno o hałasie

25 kwietnia obchodzony był Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem. Hałas, a w szczególności hałas komunikacyjny, jest drugim po smogu problemem środowiskowym naszych miast. Negatywnie wpływa na jakość życia i zdrowie milionów ludzi. Atakuje nas w dzień i w nocy. Szczególnie doskwiera dzieciom i seniorom. Jest źródłem rozdrażnienia, dyskomfortu, agresji, depresji lub bezradności. Utrudnia koncentrację oraz odpoczynek, ma niekorzystny wpływ na uczenie się oraz wydajność w pracy. Hałas może być odpowiedzialny za 50 000 ataków serca rocznie, a także 5 procent udarów w Europie. Takie dane podaje raport federacji Transport&Environment z 2008 roku. 
 Rafał Górski dla "TS": Głośno o hałasie
/ pixabay.com
Warto wiedzieć, że miastach powyżej 250 tysięcy mieszkańców powinny być sporządzane obowiązkowo mapy hałasu. Prawo w tym zakresie obowiązuje od 2012 roku. Obywatel może na ich podstawie zorientować się o poziomie hałasu w miejscu zamieszkania czy pracy. Polecam przyjrzeć się mapie w swoim mieście dostępnej na stronie internetowej urzędu. Na mapie można odszukać główne źródła hałasu. Zobaczyć w 3D, jak hałas pokrywa budynek, w którym mieszkamy, lub w którym uczą się nasze dzieci. Mapy są przyjazne zwykłym mieszkańcom i takie, które są nieczytelne i mało intuicyjne. Do tych pierwszych należą mapy Warszawy i Wrocławia. Fatalną mapę ma natomiast Łódź. 

Kwestia emisji hałasu w Polsce jest niestety marginalizowana. Za rządów PO-PSL w 2012 roku znacząco zliberalizowano normy hałasu. Wynoszą one 68 dB w ciągu dnia i 56 dB w nocy, podczas gdy WHO zaleca nieprzekraczanie poziomu 55 dB w dzień i 50 dB (a lepiej 40 dB) w nocy. Wzrost choćby o 1 punkt jest bardzo odczuwalny, gdyż hałas mierzy się w skali logarytmicznej.

Według danych Europejskiej Agencji Środowiskowej przynajmniej 110 mln Europejczyków cierpi z powodu hałasu, w szczególności hałasu drogowego, związanego z rozwojem infrastruktury drogowej i rosnącą liczbą samochodów.

W debacie publicznej hałas nie jest obecny. „Klasa” polityczna woli kopać się po kostkach, w ramach wojenek polsko-polskich, niż brać się za bary z problemem dotykającym większości obywateli. Inna sprawa, że sami obywatele wykazują tutaj olbrzymi poziom obojętności i ignorancji. Czasami, jak widzę dziesiątki osób na ulicach z słuchawkami w uszach, to mam wrażenie, że hałas przestał nam przeszkadzać.

Czego potrzeba? Na początek uświadamiania mieszkańcom szkodliwości hałasu, jego przyczyn, sposobów kontroli i ograniczania. Przydałby się też rozwój sieci pomiarowej hałasu komunikacyjnego: instalacja tablic o roli informacyjno-edukacyjnej w centrum miasta oraz na drogach krajowych w pobliżu zabudowy mieszkaniowej, zwłaszcza jednorodzinnej, oraz placówek służby zdrowia i parków.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (18/2018) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

 

POLECANE
Tusk pochwalił się wydatkiem na CPK. Tymczasem jest to kwota... 3 razy za mała z ostatniej chwili
Tusk pochwalił się wydatkiem na CPK. Tymczasem jest to kwota... 3 razy za mała

Premier Donald Tusk poinformował we wtorek o przekazaniu w tym roku 3,5 mld zł w formie papierów skarbowych na budowę CPK. Jednakże uchwała rady ministrów z października 2023 r. mówi o kilkukrotnie wyższej kwocie.

Krzysztof Skiba uderza w Karola Nawrockiego z ostatniej chwili
Krzysztof Skiba uderza w Karola Nawrockiego

Lider zespołu Big Cyc Krzysztof Skiba dał się w ostatnich latach poznać nie tylko jako artysta i osobowość telewizyjna, ale także komentator spraw społecznych czy politycznych. Skiba w komentarzach niejednokrotnie przekraczających granicę dobrego smaku nie ukrywa swojej wielkiej niechęci do PiS; tym razem zaatakował kandydata na prezydenta Karola Nawrockiego.

Nie żyje legendarny polski piłkarz Jan Furtok z ostatniej chwili
Nie żyje legendarny polski piłkarz Jan Furtok

Informację o śmierci Jana Furtoka, legendarnego polskiego piłkarza i trenera, przekazał GKS Katowice.

Nowa Sucha: Ciężarówka wjechała pod pociąg Intercity z ostatniej chwili
Nowa Sucha: Ciężarówka wjechała pod pociąg Intercity

Ciężarówka wjechała pod pociąg IC w miejscowości Nowa Sucha (pow. sochaczewski). Lekko rannych zostało 3 pasażerów. Ruch kolejowy na trasie Warszawa – Łowicz został wstrzymany w obu kierunkach.

IMGW wydał ostrzeżenie. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał ostrzeżenie. Oto co nas czeka

Jak wynika z komunikatu IMGW, dzisiejsza pogoda nie sprzyja dobremu samopoczuciu, a wieczorem dodatkowo czekają nas oblodzenia.

Reuters: Rosjanie zajmują nowe tereny najszybciej od początku wojny pilne
Reuters: Rosjanie zajmują nowe tereny najszybciej od początku wojny

Siły rosyjskie obecnie zajmują nowe tereny na Ukrainie najszybciej od początku pełnowymiarowej napaści; w ciągu ostatniego miesiąca zajęły obszar odpowiadający połowie powierzchni Londynu – poinformowała we wtorek agencja Reutera, powołując się na analityków i blogerów.

Rząd Tuska podejmie uchwałę ws. zabójczej dla rolnictwa umowy z Mercosur. Ekspert: Piłka jest w grze tylko u nas
Rząd Tuska podejmie uchwałę ws. zabójczej dla rolnictwa umowy z Mercosur. Ekspert: Piłka jest w grze

Na dzisiejszym posiedzeniu rządu ma zostać podjęta uchwała sprzeciwiająca się umowie handlowej UE – Mercosur, która jest korzystna dla niemieckiego przemysłu, ale zabójcza dla rolnictwa innych krajów członkowskich, również Polski. Sama uchwała nie ma żadnej mocy prawnej, jednak ekspert ds. hodowli bydła Jacek Zarzecki widzi w niej pewną szansę.

Cztery sondy, cztery miażdżące wygrane jednego kandydata gorące
Cztery sondy, cztery miażdżące wygrane jednego kandydata

Marszałek Sejmu Szymon Hołownia podczas spotkania w Rypinie ogłosił, że oficjalna kampania wyborcza przed wyborami prezydenckimi 2025 rozpocznie się dopiero 8 stycznia przyszłego roku. De facto jednak "prekampania" trwa już w najlepsze.

Andrzej Mleczko zerwał współpracę z Polityką, sugerując cenzurę. Jest odpowiedź tygodnika z ostatniej chwili
Andrzej Mleczko zerwał współpracę z "Polityką", sugerując cenzurę. Jest odpowiedź tygodnika

"Wczorajsze oświadczenie Andrzeja Mleczki odczytaliśmy jak dowcip, ale taki z Radia Erewań" – głosi oświadczenie tygodnika "Polityka", odnoszące się do wypowiedzi słynnego rysownika.

Katastrofa samolotu w Wilnie. Odnaleziono czarne skrzynki pilne
Katastrofa samolotu w Wilnie. Odnaleziono czarne skrzynki

Jak poinformowało litewskie Ministerstwo Sprawiedliwości, odnaleziono czarne skrzynki samolotu towarowego, który w poniedziałek rozbił się nieopodal wileńskiego lotniska.

REKLAMA

Rafał Górski dla "TS": Głośno o hałasie

25 kwietnia obchodzony był Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem. Hałas, a w szczególności hałas komunikacyjny, jest drugim po smogu problemem środowiskowym naszych miast. Negatywnie wpływa na jakość życia i zdrowie milionów ludzi. Atakuje nas w dzień i w nocy. Szczególnie doskwiera dzieciom i seniorom. Jest źródłem rozdrażnienia, dyskomfortu, agresji, depresji lub bezradności. Utrudnia koncentrację oraz odpoczynek, ma niekorzystny wpływ na uczenie się oraz wydajność w pracy. Hałas może być odpowiedzialny za 50 000 ataków serca rocznie, a także 5 procent udarów w Europie. Takie dane podaje raport federacji Transport&Environment z 2008 roku. 
 Rafał Górski dla "TS": Głośno o hałasie
/ pixabay.com
Warto wiedzieć, że miastach powyżej 250 tysięcy mieszkańców powinny być sporządzane obowiązkowo mapy hałasu. Prawo w tym zakresie obowiązuje od 2012 roku. Obywatel może na ich podstawie zorientować się o poziomie hałasu w miejscu zamieszkania czy pracy. Polecam przyjrzeć się mapie w swoim mieście dostępnej na stronie internetowej urzędu. Na mapie można odszukać główne źródła hałasu. Zobaczyć w 3D, jak hałas pokrywa budynek, w którym mieszkamy, lub w którym uczą się nasze dzieci. Mapy są przyjazne zwykłym mieszkańcom i takie, które są nieczytelne i mało intuicyjne. Do tych pierwszych należą mapy Warszawy i Wrocławia. Fatalną mapę ma natomiast Łódź. 

Kwestia emisji hałasu w Polsce jest niestety marginalizowana. Za rządów PO-PSL w 2012 roku znacząco zliberalizowano normy hałasu. Wynoszą one 68 dB w ciągu dnia i 56 dB w nocy, podczas gdy WHO zaleca nieprzekraczanie poziomu 55 dB w dzień i 50 dB (a lepiej 40 dB) w nocy. Wzrost choćby o 1 punkt jest bardzo odczuwalny, gdyż hałas mierzy się w skali logarytmicznej.

Według danych Europejskiej Agencji Środowiskowej przynajmniej 110 mln Europejczyków cierpi z powodu hałasu, w szczególności hałasu drogowego, związanego z rozwojem infrastruktury drogowej i rosnącą liczbą samochodów.

W debacie publicznej hałas nie jest obecny. „Klasa” polityczna woli kopać się po kostkach, w ramach wojenek polsko-polskich, niż brać się za bary z problemem dotykającym większości obywateli. Inna sprawa, że sami obywatele wykazują tutaj olbrzymi poziom obojętności i ignorancji. Czasami, jak widzę dziesiątki osób na ulicach z słuchawkami w uszach, to mam wrażenie, że hałas przestał nam przeszkadzać.

Czego potrzeba? Na początek uświadamiania mieszkańcom szkodliwości hałasu, jego przyczyn, sposobów kontroli i ograniczania. Przydałby się też rozwój sieci pomiarowej hałasu komunikacyjnego: instalacja tablic o roli informacyjno-edukacyjnej w centrum miasta oraz na drogach krajowych w pobliżu zabudowy mieszkaniowej, zwłaszcza jednorodzinnej, oraz placówek służby zdrowia i parków.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (18/2018) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.


 

Polecane
Emerytury
Stażowe